تب و تاب مراکز غیرمجاز ترک اعتیاد در کرمانشاه؛

سرکیسه کردن با شعار «رهایی» / موج ناامنی در شکنجه‌گاه‌های «مخوف»

کد خبر: 302202
|
11:00 - 1397/04/09
نسخه چاپی
سرکیسه کردن با شعار «رهایی» / موج ناامنی در شکنجه‌گاه‌های «مخوف»
اسلام آباد خبر: کمپ‌های غیرمجاز ترک اعتیاد در کرمانشاه به شکنجه‌گاه‌های مخوفی تبدیل شده‌اند که با شعار «رهایی» به دنبال سرکیسه کردن خانواده‌های گرفتار در دام اعتیاد هستند.

به گزارشاسلام آباد خبر، به نقل ازشبکه اطلاع رسانی مرصاد ،تمام در و دیوار شهر را با تبلیغات رنگارنگ و شعارهای زیبای «رهایی» پر کرده‌اند؛ برخی‌ها مجاز و برخی‌ها هم غیرمجاز به دنبال کسب سهمی از این تجارت نوظهور پرمنفعت هستند، اما مجازها به جای خود ولی این کمپ‌های غیرمجاز ترک اعتیاد که تعدادشان هم روز به روز در حال افزایش است به شکنجه‌گاهی برای بیماران معتاد تبدیل شده‌اند.

پاک شدن از این مواد افیونی دستاویزی شده برای سرکیسه کردن خانواده‌هایی که در دام این بلای خانمان‌سوز گرفتار شده‌اند و آنها با شعار دهان پرکن ترک تضمینی افراد را جذب این پناهگاه‌های مخوف می‌کنند که هیچ نظارتی بر روی فعالیت آنها صورت نمی‌گیرد.

گسترش روزافزون تعداد این مراکز که معمولا توسط افراد فاقد صلاحیت و با روش‌های درمانی غیرعلمی و بعضا غیرانسانی ترک معتادان اداره می‌شوند موجب نگرانی‌ شهروندان شده است؛ مراکزی که می‌تواند کانون بیماری‌های خطرناکی همچون ایدز باشند.

ا

 

پلمب 8 مرکز غیرمجاز ترک اعتیاد در کرمانشاه از ابتدای سال

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان کرمانشاهدر گفتگو با خبرنگار مرصاد اظهار داشت: کمپ‌های غیرمجاز پس از شناسایی برای برخورد قانونی به مراجع قضایی معرفی می‌شود، زیرا فعالیت این کمپ‌های غیرقانونی است و علاوه بر اینکه فاقد مبنای اصول اولیه است، پروتکل‌های اولیه در حوزه درمان برای معتادین نیز در آن لحاظ نشده است.

علی شمشیری با اشاره به اینکه ما متولی این موضوع نیستیم، افزود: در هرشهرستانی فرماندار رئیس شورای هماهنگی شهرستان و نیروی انتظامی ضابط قضایی است که باید در صورت شناسایی این مراکز درباره تعطیلی آن اقدام شود.

وی با بیان اینکه 19 کمپ مجاز ترک اعتیاد در سطح استان داریم، گفت: همچنین 11 کمپ نیز در دست اقدام است و از ابتدای سال نیز هشت کمپ غیرمجاز پملپ و سه مورد دیگر نیز در دست اقدام است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان کرمانشاهدرباره کتک زدن معتادین در کمپ‌ها هم گفت: به هرحال قابل انکار نیست، البته نه به این شکل اما اگر مشکلی باشد به شدت برخورد می‌کنیم با این حال ما نمی‌توانیم ناظر 24 ساعته باشیم پس احتمال رخ دادن این مساله هست ولی در واقع روالی عادی نیست در هر صورت اگر موردی گزارش شود بدون اغماض برخورد می کنیم.

ا

 

تمایل خانواده‌ها به ترک اجباری در مراکز غیرمجاز

مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه نیز در گفتگو با خبرنگار مرصاد یکی از معضلات موجود در بحث اعتیاد را فعالیت کمپ‌های غیرمجاز ترک اعتیاد عنوان کرد و افزود: یکی از دلایل مهم گرایش خانواده‌ها به این مراکز اجباری بودن ترک در این کمپ‌ها است.

دکتر امید قادری با اشاره به وجود 19 کمپ ترک اعتیاد در استان افزود:در کمپ‌های دارای مجوز فرد معتاد خود باید برای ترک اعلام آمادگی کرده و رضایت داشته باشد، اما در کمپ‌های فاقد مجوز فرد معتاد حتی اگر خودش نخواهد به خواست خانواده‌ها به زور و اجبار به کمپ برده شده و با روش‌های غیراصولی فرد را مجبور به ترک می کنند.

وی همچنین از در دستور کار قرار داشتن راه‌اندازی 10 کمپ ترک اعتیاد دیگر در استان برای امسال خبر داد و گفت: همچنین یک مرکز TCدرمان اجتماع محور اعتیاد و 13 مرکز MMTمتادون درمانی در استان فعال است.

مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه با اشاره به آمار پایین اعتیاد در بین زنان در استان گفت: کمتر از 0.5 درصد جامعه معتادان استان زن هستند و برای این موضوع هم کمپ ترک اعتیاد زناندر استان راه‌اندازی می‌شود.

به گزارش مرصاد، برخورد با کمپ‌های غیرمجاز ترک اعتیاد با توجه به تهدیدات جدی این مراکز باید با یک دید ویژه‌تری صورت بگیرد.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

پربازدیدترین ها