صنایع همچنان در گیرودار «رکود»؛

«چهار قفله» شدن صنعت کرمانشاه در دولت «کلیددار» /دومینوی ورشکستگی کارخانه‌ها

کد خبر: 302210
|
11:00 - 1397/04/10
نسخه چاپی
«چهار قفله» شدن صنعت کرمانشاه در دولت «کلیددار» /دومینوی ورشکستگی کارخانه‌ها
اسلام آباد خبر: مرصادنیوز: دولت «کلیددار» هنوز بعد از این همه سال نتوانسته است کلید «چهار قفله» صنعت کرمانشاه را باز کند و این روزها شاهد دومینوی ورشکستگی کارخانه‌ها هستیم.

به گزارشاسلام آباد خبر، به نقل ازشبکه اطلاع رسانی مرصاد ، خبر ورشکسته شدن کارخانه 25 ساله باختر بیوشیمی که اخیرا توسط وزیر بهداشت و درمان از نمونه‌های دارویی جدیدش رونمایی کرد، آخرین خبر از ورشکستگی پی در پی کارخانه‌های استان است.

بحران تولید، بیکاری و ورشکسته شدن روز به روز صنایع یکی پس از دیگری گریبان‌گیر صنعت استان شده و تاکنون دولت کلیددار تدبیر و امید نتوانسته آنچنان رونق اقتصادی که مدنظرش بود را در این صنعت چهار قفله شده استان ایجاد کند.

حتی ستاد تسهیل و رفع موانع تولید هم نتوانست گره کور صنعت در استان کرمانشاه را باز کند و حدود 50 درصد این مصوبات هم به اذعان رییس سابق سازمان صنعت، معدن و تجارت استان روی زمین ماند و اجرایی نشد تا حالا شاهد دومینوی ورشکستگی کارخانه‌ها باشیم.

ا

 

فقط 5 درصد صنعت کرمانشاه با ظرفیت کامل کار می‌کند!

جهانبخش شکری، رئیس خانه صنعت و معدن استان کرمانشاه در همایش اخیر صنعتگران استان گفت: فقط۵درصد واحدهای صنعتی کرمانشاه با ظرفیت کامل فعالیت می‌کنند.

وی با بیان اینکه تنها۵تا۱۰درصد واحدهای صنعتی استان با ظرفیت کامل کار می‌کنند، افزود:۵۰درصد با ظرفیت پایین به طور نیمه کامل فعالیت دارند.

رئیس خانه صنعت و معدن استان کرمانشاه افزایش نرخ ارز را از مهمترین مشکلات صنعتگران استان عنوان کرد و گفت: این موضوع با بی ثبات کردن بازار مشکلات عدیده ای را برای تولیدکنندگان ایجاد کرده است.

شکر همچنین نرخ بالای بهره بانکی را از دیگر مشکلات تولیدکنندگان برشمرد و افزود: وام های اعطایی تولیدکنندگان اگر تک رقمی نشود روز به روز تولیدکننده بدهکارتر می شوند.

ا

 

کمبود نقدینگی و وضعیت بازار از عوامل رکود صنایع است

محسن رستمی رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار مرصاد در خصوص رکود صنایع در استان کرمانشاه و آمار اعلامی مبنی بر فعالیت تنها 5 درصد این صنایع با ظرفیت کامل اظهار داشت: در کل کشور نیز همین آمار که حدود پنج درصد ظرفیت کل کشور در بخش صنایع با ظرفیت صد درصدی کار می کند وجود دارد در واقع همه صنایع با ظرفیت صد درصدی کار نمی کنند زیرا هنگامی که صنعتی ایجاد می شود تجهیزات آن برای ظرفیتی طراحی می شود که روز به روز عمر آن مستهلک خواهد شد و در نتیجه منجر به کاهش ظرفیت می شود.

وی افزود: در این حوزه مثالهایی وجود دارد که مثال کارخانه سیمان کرمانشاه به عنوان بزرگترین صادر کننده سیمان به عراق که در حال حاضر ظرفیت آن کاهش یافته و از سوی دیگر رونق گرفتن بازار ساخت و سازها با حضور درمناطق زلزله زده از جمله این مصادیق است وگرنه در حوزه ساخت و ساز فعالیت چندانی نداشتیم که واحدهای تولیدی بتواند ظرفیت خود را افزایش دهند.

رستمی علاوه بر استهلاک و وضعیت بازار، کمبود نقدینگی را در کاهش ظرفیتهای صنایع موثر دانست و گفت: کمبود نقدینگی یکی دیگر از مشکلاتی است که سبب شده صنایع با ظرفیت کامل کار نکنند زیرا به دلایلی برخی از واحدهای صنعتی دارای بدهی های بانکی هستند و از سوی دیگر بانکها برای پرداخت منابع تسهیلاتی شرایط سختی اعمال می کنند و همین باعث می شود واحدهای صنعتی نتوانند سرمایه در گردش را به اندازه کافی دریافت کنند.

وی افزود: اگرچه می پذیریم که صنایع غیر فعال نیز داریم اما بخش عمده ای از واحدهای صنعتی ما فعال است منتها باظرفیتهای مختلف؛ ما در استان واحدهای صنعتی صادر کننده با ظرفیت کامل هم داریم در واقع عوامل ذکر شده در دسته بندی صنایع به راکد، نیمه فعال و فعال موثر است.

رستمی خاطر نشان کرد: در گروه صنایع ساختمانی عمده ترین واحدهای صنعتی غیرفعال وجود دارد که البته بخشی از آنها در مناطق زلزله زده فعال شدند در این میان تمام واحدهای تولید کانی غیرفلزی فعال و ظرفیت تولید بتن نیز چند برابر قبل بیشتر شد.

وی افزود: به منظور جذب سرمایه گذار باید نقاط قوت استان ذکر شود اینکه ما دارای دو مرز رسمی و پنج بازارچه مرزی بدون محدودیت آب هستیم که همگی نقاط قوت سرمایه گذاری هستند.

رستمی گفت: امسال تسهیلات خوبی از سوی دولت به استان کرمانشاه اختصاص می یابد به گونه ای که از نظر سهمیه جز استانهای نخست اعم از اشتغال روستایی با نرخ های چهار و شش درصد و هم کمکهای فنی- اعتباری قرار داریم که برای کاهش نرخ سود تسهیلات استفاده خواهد شد.

وی افزود: تسهیلاتی که از محل طرح اشتغال فراگیر لحاظ شده به مبلغ 50 میلیارد تومان به بحث کمکهای فنی-اعتباری اختصاص می یابد نرخ سود آنها از 18 درصد به 9 درصد کاهش خواهد یافت پس از این نظر مشکلی نداریم بنابراین امسال تامین مالی طرح های سرمایه گذاری جدید، تکمیل طرح های نیمه تمام و سرمایه در گردش از این محل انجام می شود.

مدیر کل صنعت و معدن استان کرمانشاه همچنین تعداد جوازهای صادر شده تاسیس و طرح توسعه در استان را 94 مورد و دو برابر مدت مشابه قبلی دانست.

رستمی گفت: یکی از اولویتهای ما فرآوری مواد معدنی است که واحد فرومنگنز که مواد معدنی را با ارزش افزوده بالاتر تبدیل می کنند سیاست کلی ما این است که به این سمت حرکت فرآوری مواد معدنی حرکت کنیم.

وی افزود: بحث فراوری قیر نیز اخیرا در سفر کرباسیان؛ معاون وزیر قرار شد نیاز استان ما به سیلیس برای فرآوری قیر تامین شود و در این زمینه تولید دانش فنی انجام گیرد همچنین با همکاری بخش خصوصی می توانیم واحدهای زیادی نظیر گچ برگ ها احداث کنیم.

رستمی بیان کرد: در اسلام آباد غرب نیز کارخانه تولید طرح های صنعتی و تولید کاغذ از کربنات کلسیم است که تسهیلات ارزی آن از محل صنایع توسعه ملی تامین شده که نیاز به سرمایه گذار داشت که ایمدرو را پیشنهاد دادیم و مصوب شد که ایمیدرو شش هزار یا شش؟ میلیارد تسهیلات ریالی در اختیار این واحد قرار دهد تا به اجرای طرح بپردازد در این میان بخشی از سوله اها آماده و خرید ماشین آلات نیز به زودی انجام می شود.

ا

 

کارخانه‌های کرمانشاه رو به تعطیلی است

دبیر اجرایی خانه کارگر استان کرمانشاه اخیرا در مراسم تودیع و معارفه مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان گفت: کارخانه‌های کرمانشاه رو به تعطیلی است و مسئولان باید صدای جامعه کارگری را بشنوند قبل از اینکه دیر شود.

اولیا علی‌بیگی با بیان اینکه با این روند شاهد تعطیلی کارخانه‌های استان هستیم، تصریح کرد: شرکتی که 2 ماه پیش توسط وزیر بهداشت افتتاح شد امروز به تعطیلی کشیده شده، امروز باختربیوشیمی تعطیل شده و فردا شرکت‌های بزرگتر استان تعطیل می‌شوند.

بی شک این روند تعطیلی صنایع راکد کرمانشاه اگر ادامه پیدا کند رفته رفته همین اندک سهم استان از صنایع کشور را هم از ما خواهد گرفت.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد