مقایسه امنیت ایران با اروپا در دوران داعش/

امنیتی که ترقه‌بازی‌های منطقه‌ای نمی‌تواند خللی در آن ایجاد کند

کد خبر: 302225
|
10:30 - 1397/04/11
نسخه چاپی
امنیتی که ترقه‌بازی‌های منطقه‌ای نمی‌تواند خللی در آن ایجاد کند
اسلام آباد خبر: طی سه هفته گذشته، تروریست‌های مزدور در ۴ نوبت قصد انجام اقدامات خرابکارانه در کشورمان را داشتند که نیرو‌های امنیتی مانع آن شدند.

به گزارشاسلام آباد خبر، به نقل از خبرنگارحوزه دفاعی امنیتیگروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ موضوعی که در سال‌های اخیر زیاد به چشم خورده است، حمله تروریست‌ها به مرزهای کشور برای خدشه وارد کردن به امنیت مرزی ایران است. تنها طی سه هفته گذشته، تروریست‌های مزدور در 5 نوبت قصد انجام اقدامات خرابکارانه در کشورمان را داشتند که با هوشیاری و عکس‌العمل‌های به‌هنگام نیرو‌های امنیتی کشورمان، مانع از پیاده‌کردن اهداف شوم خود شدند.

امنیت جزء اصل‌های اساسی هر نظامی است، مردم عادی زمانی که بدون هیچ دغدغه‌‌ای به زندگی روزمره خود می‌پردازند متوجه امنیت حاکم بر شهر محل سکونت خود نیستند، اما وقتی اتفاق ناگواری رخ می‌‌دهد، بدون هیچ مقدمه‌ای از روز‌هایی صحبت می‌کنند که چه امنیتی داشتیم و قدر آن را ندانستیم و امنیت را نعمتی می‌دانند که اگر از بین برود، دیگر به دست نمی آید و یا به سختی به دست می‌آید.

کشور ما پس از انقلاب اسلامی سختی‌های بسیاری از قبیل جنگ تحمیلی با رژیم بعث عراق، مقابله با گروهک‌های تروریستی و ضد انقلاب‌ و تحریم‌های سنگین را پشت سر گذاشت و در همه این میدان‌ها موفق عمل کرد و حالا با گذشت چهل سال از پیروزی انقلاب اسلامی موفقیت ایران در همه عرصه‌ها روز افزون است؛ امنیت کامل جمهوری اسلامی ایران نمونه‌ای از موفقیت کشورمان به حساب می آید که باتوجه به اوضاع منطقه بی‌نظیر است.
 
امنیت موجود در کشور نشان می دهد که مدافعان امنیت ایران اسلامی مستقر در منطقه، اعم از رزمندگان نیروی زمینی سپاه پاسداران، مرزبانان دلاور نیروی انتظامی، نیروی زمینی ارتش و سایر نیروهای امنیتی و دفاعی، از آمادگی کامل برای مقابله سخت و قاطعانه با هرگونه تحرک و اقدام از سوی دشمنان انقلاب و ملت ایران برخوردار هستند و خاک کشورمان قطعا محل دفن گروهک های تروریستی و مزدوران استکبار جهانی خواهد شد.
امنیتی که ترقه‌بازی‌های منطقه‌ای نمی‌تواند خللی در آن ایجاد کند

انهدام تیم تروریستی در اشنویه، انهدام 2 تیم تروریستی دیگر در شمالغرب، حمله تروریستی به سردشت و شهادت دو مرزبان سردشتی،  درگیری مرزبانان نیروی انتظامی پاسگاه تپه طالب‌خان گروهان تاسوکی هنگ مرزی زابل با تروریست‌ها در شب دیدار تیم ملی فوتبال کشورمان در مقابل اسپانیا، شهادت یک مأمور ناجا در میرجاوه و درگیری مرزبانان با گروهک تروریستی در پیرانشهر و شهادت مأمور ناجا تنها موارد بسیار کمی از دفتر زرین مدافعان وطن است، مدافعانی که ثابت کردند که بدست آوردن امنیت و حفظ آن هزینه دارد.

آخرین مورد حملات تروریستی تروریست ها به مرزهای کشورمان شامگاه 4 تیرماه بود که یک تیم تروریستی وابسته به گروهک های تکفیری از منطقه تهلاب میرجاوه ( میل ۹۶ ) قصد نفوذ به عمق خاک جمهوری اسلامی ایران و انجام اعمال خرابکارانه و تروریستی را داشتند که با هوشیاری رزمندگان مستقر در منطقه مرزی، ناکام و پس از درگیری و دادن تلفات متواری شدند. در درگیری و تبادل آتش  بین رزمندگان قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلای اسلامی و تروریست ها، سه تروریست تکفیری به هلاکت رسیده و تعدادی زخمی شدند و مابقی آنان نیز به عمق خاک کشور پاکستان گریختند. 
 
نکته قابل توجه در جریان عملیات‌های سه هفته گذشته نیروهای امنیتی کشورمان علیه تروریست ها، توجه به عواملی همچون «رعایت اصل غافلگیر نشدن»، «اشراف اطلاعاتی دقیق بر مرز‌های کشور»، «ایجاد امنیت پایدار در مناطق مرزی با بکارگیری مردمی بومی آن مناطق»، «اشراف اطلاعاتی سربازان گمنام امام زمان (عج) بر تاکتیک‌های گروه‌های تروریستی» و همچنین «توان عملیاتی بالای نیرو‌های مسلح به ویژه در مناطق مرزی»، باعث برتری بخشی به نیرو‌های خود در برابر تروریست‌های مزدور بوده است.
 
حمله تروریستی داعش به تهران نمونه‌ای ضعیفی برای نقض امنیت ایران بود

امنیتی که با موج غربی - عربی - عبری هم کم‌رنگ نشد

ما در سال‌های گذشته شاهد ایجاد موج ایران هراسی‌ گسترده در جهان و منطقه از سمت غربی‌ها برای کم رنگ کردن امنیت به دست آمده در کشورمان بودیم؛ امنیتی بازدارنده که توسط متخصصان و پاسداران داخلی ایجاد شده و هیچ دست خارجی در تدوین آن دخالت نداشته و ندارد. تجهیزات نظامی بازدارنده‌ای که از صفر تا ۱۰۰ آن به دست متخصصان کارآمد ایرانی ساخته شده تا تهران را از هر تهدیدی که موجب خدشه‌دار شدن امنیت مردم شود مصون نگاه دارد.
 
سال‌ها است که در منطقه غرب آسیا تنش‌های زیادی توسط محور غربی - عربی - عبری به وجود آمده، این تنش‌ها با حملات نظامی آمریکا به افغانستان و چندی بعد به عراق آغاز شد، این کشور منفعت طلب با دسیسه‌های چون ایجاد گروه‌های تروریستی در سوریه و عراق بعد از شکست پروژه حضور مستقیم و نظامی در منطقه  به منظور انجام جنگ نیابتی، حمایت از جولان رژیم اشغالگر قدس و خودسری‌های عربستان سعودی، قصد رسیدن به اهداف شوم خود یعنی ناامنی ایران را داشت، اما در مقابل چنین خطر‌هایی، امنیتی مثال زدنی بر جمهوری اسلامی ایران در  این سال‌ها حکفرما است.
 
حمله تروریستی داعش به تهران نمونه‌ای ضعیفی برای نقض امنیت ایران بود

ترقه‌بازی در منطقه با هدف ضربه زدن به ایران

گروه تروریستی داعش که ریشه در القاعده دارد، سال ۲۰۱۴ میلادی در جنگ داخلی که بین دولت سوریه و معارضان این کشور رخ داد اعلام حضور کرد و  شهر‌هایی را به تصرف خود در آورد، داعش علاوه بر این موضوع تصرف تا خراسان بزرگ را نیز در سر داشت که این آرزو را به گور برد. آن‌ها برای ورود به ایران حربه‌های زیادی را از سوی اربابان غربی خود اتخاذ کردند، اما هر بار با پوشش امنیتی سنگین جمهوری اسلامی ایران مواجه می‌شدند.
 
گروه تروریستی داعش، ایران را به چند دلیل دشمن خود می‌داند؛نخستاین که جمهوری اسلامی مرکز مسلمانان شیعه و یکی از قطب‌های مهم جهان اسلام به شمار می‌رود،دومآنکه که ایران در کنترل وضعیت عراق و سوریه همکاری بالایی را با این کشورها داشته و به همین خاطر داعش از بدو تأسیس با جمهوری اسلامی ایران سر جنگ داشته و همیشه در فکر حمله‌‌ای تمام عیار به کشورمان بوده است؛ اما نتوانست تا این که موفق شد حمله‌ای در حد یک ترقه‌بازی جزئی را اجرایی کند.

تغییر راهبرد جنگ مستقیم به انتحار و انغماس

سران کشورهای غربی - عربی که سرمست توطئه های خود در منطقه به ویژه سوریه و عراق بودند شاید هرگز فکر نمی کردند که روزی اعمال جنایت بار آنها در حمایت همه جانبه از گروه های تروریستی در سوریه و عراق همانند داعش، دامن خود آنها را بگیرد و آنها را با چالش بزرگی مواجه کند. 

امنیتی که ترقه‌بازی‌های منطقه‌ای نمی‌تواند خللی در آن ایجاد کند

بعد از شکست‌های متعدد تکفیری های داعش در عراق و سوریه، این گروه تروریستی راهبرد خود در جنگ را تغییر داد. آنها به این نتیجه رسیدند که در عراق و سوریه با حضور پر قدرت محور مقاومت محکوم به شکست هستند، پس نقشه راه را تغییر داده و دست به عملیات های انتحاری و انغماسی گسترده در سطح آسیا و اروپا با این امید که ماندنی شوند، زدند. آنها در شهرهای مختلفی چون اوتاوا، سیدنی، پاریس، بندر القنطاوی، قطیف، بغداد، آنکارا، بیروت، سِرت، سن برناردینو، استانبول، جاکارتا، دمشق، بروکسل، سماوه، مدینه، مونیخ، کابل، بغداد، آسنباخ، کویته، برلین، حله، استکهلم، منچستر، لندن و بارسلون عملیات‌های وحشیانه ای را انجام دادند و مردم بسیاری را به خاک و خون کشیدند.

تفاوت حمله انتحاری و حمله انغماسی در این است که در حمله انتحاری، فرد مهاجم به دست و اختیار خود کشته می‌شود، اما در حمله انغماسی، مهاجم به دست مدافعان کشته می‌شود

زیر سوال رفتن امنیت اروپا به دست تکفیری‌ها

از سال پنجم ظهور داعش بود حملات متعدد تروریستی در اروپا رخ داد وطی آن صدها نفر کشته و زخمی شدند، امر انجام عملیات ها جای سوال نداشت، بلکه انجام دهنده آنها اروپا را در بهت فرو برد، داعش رفیق گرمابه و گلستان غرب به جان حامیان خود افتاده بود و به کسی رحم نمی کرد؛ آری، چاقو این بار دسته خود را بریده بود.

فرانسه

روز جمعه 22 آبان 1394 تروریست های داعشی به چندین نقطه در پاریس حمله کردند. تیرباران‌های دسته‌جمعی و بمب‌گذاری‌های انتحاری در مناطق مختلف شهر پاریس فرانسه منجر به کشته شدن ۱۳۰ و مصدومیت ۳۶۸ تن شد. در حملات تروریستی در نزدیکی ورزشگاه استادو فرانس در سن‌دنی در شمال پاریس، و ایل‌دو فرانس حداقل سه انفجار جداگانه و شش تیراندازی در محدودهٔ پاریس گزارش شد، و یک گروگان‌گیری در تئاتر بتکلان نیز صورت گرفت.

بلژیک

عوامل انتحاری داعش سه‌شنبه سوم فروردین 1395، سه انفجار در بروکسل، پایتخت بلژیک انجام دادند که دو انفجار آن در فرودگاه بروکسل و دیگری در ایستگاه مترو رخ داد. در این حملات 32 تن کشته و صدها تن را زخمی شدند. عوامل این حمله ارتباطات نزدیکی با گروهی داشتند که پیش از این در پاریس دست به حملاتی زده بودند. ابراهیم البکراوی و نجیم عشراوی به عنوان دو تن از عاملان انفجارهای انتحاری در فرودگاه بروکسل معرفی شدند. داعش مسئولیت این حملات را نیز بر عهده گرفت.

امنیتی که ترقه‌بازی‌های منطقه‌ای نمی‌تواند خللی در آن ایجاد کند

فرانسه

یک راننده کامیون هم‌زمان با جشن روز باستیل فرانسه، در سواحل شهر نیس دست به حمله‌ای مرگبار زد که طی آن جان 86 تن را گرفت. عامل مهاجم فردی 31 ساله ساکن نیس با اصلیت تونسی بود که ارتباطاتی با گروه تروریستی داعش داشت و این حمله را در تاریخ دوشنبه 21 تیر 1395 انجام داد. داعش یک روز بعد مسئولیت این حمله را برعهده گرفت.

آلمان

در آستانه عید کریسمس بود که راننده یک کامیون به بازاری در برلین حمله کرد و 12 تن را به قتل رساند و 60 تن را زخمی کرد. «انیس عامری»، پناهجوی تونسی که درخواست پناهندگی‌ وی رد شد و با کامیونی به جمعیتی در بازار برلین یورش برده بود، به صورت مستقیم برای انجام این حمله از گروه تروریستی تکفیری به داعش دستور گرفته بود.  آن را در تاریخ دوشنبه 29 آذر 1395 عملیاتی کرد.

انگلیس

چهارشنبه دوم فروردین1396راننده ای با ماشین کرایه‌ای خود به عابران اطراف محل ساختمان بریتانیا در وست‌مینستر لندن یورش برد و چهار تن دیگر را به کام مرگ کشاند، اما در همین جا کارش را خاتمه نداد و کمی بعدتر با چاقویی به یک افسر پلیس حمله کرد و وی را کشت. در این حمله 40 تن دیگر زخمی شدند. یک روز بعد داعش در سایت خود، اعماق، مسئولیت این حمله را برعهده گرفت.

سوئد

داعش حتی به سوئد نیز رحم نکرد، شنبه 12 فروردین 1396 که یک تروریست با ربودن یک کامیون به عابران اطراف یک مرکز خرید در استکهلم سوئد یورش برد. در این حمله چهار تن کشته شدند. این حمله در یکی از خیابان‌های اصلی که محل گذر عابران پیاده است، اتفاق افتاد و علاوه بر این قربانیان دهها زخمی بر جای گذاشت. عامل این حمله رحمت عقیلف 39 ساله و ازبک‌تبار بود که سوءسابقه‌ای نداشت و پدر چهار فرزند بود. بعد ها شواهد نشان داد که او از حامیان سرسخت گروه تروریستی داعش بود اما در این گروه عضویت نداشت.

امنیتی که ترقه‌بازی‌های منطقه‌ای نمی‌تواند خللی در آن ایجاد کند

انگلیس

دوشنبه یکم خرداد ماه 1396 بود که یک عامل انتحاری خود را هم‌زمان با برگزاری یک کنسرت در منچستر آرنا منفجر کرد و 22 تن را با خود به زیر خاک برد. سالن سرپوشیده معروف به "منچستر آرنا" یکی از محل‌های معروف برگزاری کنسرت موسیقی است. حاضران در کنسرت شب حمله اکثرا نوجوانان و جوانانی بودند که بسیاری از آنها از شهرهای مختلف به منچستر آمده بودند. داعش مسئولیت این حمله تروریستی را بر عهده گرفت.

تروریست های داعش امنیت، آرامش و روان شهروندان اروپایی را هدف گذاری کردند تا دولتمردان اروپایی تاوان و هزینه اقدامات خود در دیگر کشورها را بپردازند؛ اروپا به وسیله داعش نظم غرب آسیا را بر هم زد و همان داعش نظم اروپا را بهم ریخت. تکفیری های داعش هر کاری که اراده نمودند در اروپا کردند. انواع و اقسام عملیات های انتحاری و تروریستی در غرب انجام شد، بدون آنکه دولت های اروپایی پاسخی به آنها بدهند. سوال اینجاست که چرا اروپایی ها در مقابل داعش در کشور خود ایستادگی نکردند، اما داعیه مقابله با آن در خاک عراق و سوریه را دارند. امنیت اروپا موضوعی بود که داعش به راحتی آن را به چالش کشید، بدون آنکه کسی خم به ابرو بیاورد.

اما در میان این حملات انتحاری داعش به جهان، یک حمله بسیار جالب بود، حمله به تهران. تکفیری های داعش چون بعد از حملات انتحاری به قلب اروپا و آسیا با برخوردی از سوی کشورهای ضربه خورده مواجه نشدند، خیال کردند که ایران نیز محل خوبی برای انجام عملیات است، اما زهی خیال باطل. امنیت مرزهای جمهوری اسلامیبه راحتی به دست نیامده که راخت هم از دست برود؛ حمله به تهران نقشه احمقانه ای بود که به ضرر داعش تمام شد و هلاکت آنها را به دست خودشان جلو انداخت.

تروریست‌های داعش که بعد از تلاش‌های فراوان از حضور خود در ایران ناامید شده بودند، تصمیم به حملات تروریستی در ایران گرفتند؛ آن هم شهری که از دهه 60 به بعد چنین حملاتی را به خود ندیده بود، اعضای گروه تروریستی داعش در خرداد ماه ۹۶ و زمانی که فکر حمله تروریستی در تهران به ذهن هیچ کس خطور نمی‌کرد، از همین موقعیت سواستفاده کردند و حمله نافرجامی را در حرم مطهر امام خمینی (ره) و مجلس شورای اسلامی انجام دادند که منجر به شهادت 18 تن از فرزندان این مرز و بوم شد.
 
حمله تروریستی داعش به تهران نمونه‌ای ضعیفی برای نقض امنیت ایران بود
 
این حمله تروریستی در همان لحظات نخست با پخش ویدئویی از عاملان حمله در اتاق‌های مجلس مورد تایید گروه داعش قرار گرفت و با وجود اینکه آن‌ها می‌دانستند حضورشان در ایران برابر با مرگ است، اما در این ویدئو از حضور مستدام خود در ایران صحبت می‌کردند که پاسداران و سربازان گمنام انقلاب اسلامی این رویا را به کابوسی تلخ برای آن‌ها تبدیل کردند.

پاسخ کوبنده سپاه پاسداران به بازیگوشی احمقانه داعش

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تنها چند شب بعد از حمله داعش به تهران در انتقام از عاملان حوادث جنایتکارانه تکفیری‌ها، مواضع این گروه تروریستی را در «دیرالزور» سوریه هدف شلیک موشک قرار داد و طبق اعلام این نهاد انقلابی این عملیات که به عملیات «لیلة القدر» نام گرفت و با موفقیت انجام شد، ضربات مهلکی را بر پیکره تکفیری‌های داعش وارد آورده است.

عملیات «لیلة القدر» سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران در همان دقایق اولیه انجام عملیات، بازتاب وسیعی در رسانه‌های منطقه‌ای و بین المللی داشت. در هر صورت این عملیات مهم و استراتژیک سپاه پاسداران صدای اقتدار جمهوری اسلامی ایران را به سراسر جهان و به خصوص محور عبری - عربی - غربی مخابره کرد؛ هرچند این محور دروغگو گوشی برای شنیدن نداشته باشد. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نشان داد  جمهوری اسلامی ایران اروپا نیست که هر کس بخواهد در آن جولان دهد و ثابت کرد که اگر دشمن یک سیلی به ما بزند، قطعا 10 سیلی خواهد خورد.

حمله تروریستی داعش به تهران نمونه‌ای ضعیفی برای نقض امنیت ایران بود

چگونگی حضور و تهیه تجهیزات تروریست‌های داعش در ایران جای بحث دارد که چه کسی یا گروهی این تروریست‌ها را در ایران حمایت کردند تا آن‌ها در ۱۷ خرداد ۹۶ عملیات خود را عملی کنند؛ بعد از پیگیری نیروهای امنیتی کشور و دستگیری عاملان عملیات مشخص شد متهمان داعشی ۲۶ نفر بودند که هر کدام از آنها از مرز‌های کشور به صورت غیرقانونی وارد کشور شدند و در عملیات داعشی‌ها نقش پشتیبانی آن‌ها را بر عهده داشتند. این افراد قبلابه عضویت داعش درآمده بودند و برای حمله به ایران انتخاب شده بودند.

هر یک از اعضای پشتیبانی تیم عملیات ترور داعش در ایران یک مسئولیت بر عهده داشتند؛ قاچاق مهمات و اسلحه جنگی، جعل سند و شناسنامه، حمل و نگهداری سلاح جنگی، حمل و نگهداری گاز اشک‌آور از مسئولیت‌های تیم پشتیبانی عملیات ترور بود. اواخر بهمن ۹۵ بود که یک تیم عملیاتی ترور با ترکیبی چهارنفره و به صورت سازماندهی‌شده از کشور عراق به سمت کرمانشاه عزیمت می‌کنند. با ورود این افراد، این تیم پشتیبانی به سمت مرز‌ها رفته و آن‌ها را در شهر‌های استان کرمانشاه اسکان می‌دهند و در مدت ۷۴ روز اسکان این افراد با ارتباط‌گیری با عوامل خود، سعی کردند هسته‌سازی و یارگیری کنند. در تاریخ ۱۶/۳/۹۶ دو نفر از افراد جذب‌شده از ایران به همراه سه نفر از افراد واردشده به ایران با یک خودروی پراید عازم تهران شدند و نیت شوم خود را عملی کردند.
 
حمله تروریستی داعش به تهران نمونه‌ای ضعیفی برای نقض امنیت ایران بود
 
جمهوری اسلامی ایران نماد امنیت در منطقه و حتی در جهان محسوب می‌شود. با وجود آشوب های بسیاری که گوشه گوشه جهان در حال رخ دادن است و هر روز حتی در اروپا و آمریکا شاهد اتفاقات ناگوار هستیم، امنیت در ایران به طور مداوم و یکنواخت جریان دارد. حمله تروریستی داعش تنها نمونه‌ای ضعیفی برای نقض امنیت ایران بود که سرنوشتی جز نابودی و مرگ برای تروریست‌ها و اربابانشان نداشت. جمهوری اسلامی ایران سال ها است که در مقابل فتنه های دشمنان ایستاده است. شواهد به وضوح نشان می دهد که گزینه های روی میز دشمن، قطعا روی میز خواهد ماند و جنگ مستقیمی با ایران در نخواهد گرفت. به همین دلیل دشمنان روی به فتنه انگیزی در کشور می کنند، حمله تروریست‌ها به مرزهای کشور، فتنه 88 و فتنه 96 تنها دو مورد از فتنه های آمریکایی اسرائیلی بودند که با وجود تحمیل مخارج سنگین به غرب در نطفه خفه شدند و از بین رفتند.
 
در هر حال واضح و مبرهن است که آمریکا و اسرائیل بعد از نا امید شدن از انواع و اقسام حربه ها علیه ایران از جنگ اقتصادی و نظامی گرفته تا عملیات انتحاری، امروز در صدد هستند تا امنیت کشور را زیر سوال ببرند. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، صهیونیست‌ها دست‌اندازی خود به سرزمین‌های اسلامی را متوقف شده دیدند، آنها که یک روز داعیه از نیل تا فرات داشتند، امروز برای تأمین امنیت خود، به دور خویش دیوار حائل می‌کشند.
 
انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد