بازاریان کرمانشاه از عدم نظارت‌ گلایه‌مندند!

افزایش لجام‌گسیخته قیمت کالاهای داخلی /ضعف سیستم نظارتی بازار در کنترل سوداگری

کد خبر: 302245
|
10:15 - 1397/04/13
نسخه چاپی
افزایش لجام‌گسیخته قیمت کالاهای داخلی /ضعف سیستم نظارتی بازار در کنترل سوداگری
اسلام آباد خبر: بازاریان کرمانشاه از نظارت‌های ضعیف گله‌مندند و افزایش لجام‌گسیخته کالاهای داخلی که موجب کسادی بازار شده را نتیجه این عدم نظارت‌ها می‌دانند.

به گزارشاسلام آباد خبر، به نقل ازشبکه اطلاع رسانی مرصاد ،نوسانات و تب و تاب بازار ارز طی ماه‌های اخیر که باعث افزایش چشمگیر قیمت کالاهای وارداتی شد به بازار کالاهای تولید داخل هم سرایت کرد.

با وجود اینکه حتی مواد اولیه ساخت اغلب این کالاها در داخل تهیه می‌شود و هیچگونه وابستگی ارزی ندارد، اما می‌بینیم بعضا قیمت آنها حتی از کالاهای وارداتی هم پیشی گرفته است.

عدم وجود ثبات قیمت‌ها موجب نگرانی و گلایه‌مندی مردم و کسبه بازار شده است، این وضعیت تاجایی بوده که برخی از بازاریان می‌گویند در یک ماهه اخیر بضا شاهد سه نرخ‌گذاری بر روی کالاهای داخلی بوده‌اند!

در چنین شرایطی سازوکارهای نظارتی قوی باید بر بازار حاکم باشد تا بتواند این سوداگری‌ها را کنترل کند اما انگار عزم جدی در دستگاه‌های نظارتی استان برای این موضوع وجود ندارد و بازاریان به شدت از فشل عمل کردن سیستم نظارتی گله‌مندند.

ا

 

افزایش بدون مجوز قیمت کالاهای تولید داخل

کامران پورافشار، رئیس اتحادیه خرازی‌فروشان کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار مرصاد با اشاره به افزایش قیمت برخی کالاها در بازار اظهار داشت: افزایش نرخ ارز و به ویژه دلار موجب شده تا بازار وضعیت خوبی نداشته باشد.

وی با اشاره به برگزاری جلسه مشترک روسای اتحادیه‌های کرمانشاه با استاندار و معاونان افزود: مشکلات همه اصناف مشترک است و در این نشست برخی مشکلات موجود مطرح شد.

رئیس اتحادیه خرازی‌فروشان کرمانشاه با اشاره به اینکه شرکت‌های داخلی از منابع داخلی تامین می‌شوند، تصریح کرد: در واقع مشکل ما به شرکت‌های تولیدی داخل مربوط می‌شود که نباید به نرخ ارز و دلار ارتباطی داشته باشند.

پورافشار با اشاره به افزایش قیمت برخی کالاهای داخلی گفت: برخی کالاها که مربوط به شرکت‌های تولیدی داخلی و زیرمجموعه سازمان صنعت و معدن است، هم افزایش قیمت داشته‌اند.

وی با انتقاد از عدم نظارت بر روی قیمت‌ها بیان داشت: بر روی برخی کالاها در طول ۲ ماه، سه قیمت درج شده است که باید بر این امر نظارت دقیق و مستقیم شود.

رئیس اتحادیه خرازی‌فروشان کرمانشاه تصریح کرد: ما با ارز و دلار مشکلی نداریم چرا که کالای داخلی و ایرانی می‌فروشیم، مشکل ما با افزایش قیمت شرکت‌های تولید داخلی است.

پورافشار  افزایش قیمت‌های برخی شرکت‌های داخلی را مورد انتقاد قرار داد و بیان داشت: تمام خریدهای ما از شرکت‌های داخلی است که مجوز صنعت ومعدن را دارند، پس چرا باید اجناس داخلی گران شود.

وی با اشاره به فعالیت ۴۵ شرکت تولید داخلی در استان اظهار داشت: باید از طریق نهادهای مرتبط با افزایش قیمت‌هایی که بدون مجوز انجام می‌شود اقدام عملی صورت گیرد.

ا

 

افزایش قیمت کالاها از سوی کارخانه‌هاست

مسئولان اتاق اصناف کرمانشاه هم در گفتگو با خبرنگار مرصاد در مورد افزایش قیمت داخلی این افزایش قیمت را از سوی کارخانه ها عنوان می‌کنند و می‌گویند که بازاریان تنها یک درصد خاص و قانونی می‌توانند قیمت‌ها را افزایش دهند.

برخی‌ها از وضعیت پیش آمده سوءاستفاده می‌کنند

جمعی از بازاریان کرمانشاه نیز در گفتگو با خبرنگار مرصاد عامل اصلی گرانی‌ها در بازار که موجب رکود و کسادی بازار شده همین نظارت‌های ضعیف است.

آنها اعلام کردند که برخی از کالاهای تولید داخل که وابستگی ارزی ندارد در این مدت قیمتشان به شدت افزایش پیدا کرده است که در این بین عده‌ی از این وضعیت پیش آمده و التهابات ارزی سوءاستفده می کنند.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد