گزارش دانا از کاسبی مسافران خارجی با ارزهای دولتی؛

تور های مسافرتی که در قبال حواله ارزی، بلیت مجانی می‌دهند/ خروج 1390 میلیارد تومان ارز از کشور به بهانه سفر! +جدول

کد خبر: 302262
|
09:25 - 1397/04/16
نسخه چاپی
تور های مسافرتی که در قبال حواله ارزی، بلیت مجانی می‌دهند/ خروج 1390 میلیارد تومان ارز از کشور به بهانه سفر! +جدول
اسلام آباد خبر: یک نظارت ساده بر روی تخصیص ارز به مسافران می تواند تا حد زیادی جلوی خروج 1390 میلیارد تومان ارز را از کشور بگیرد؛ در شرایطی که بازی دلالان با ارز می تواند کشور را به وضعیت بحران اقتصادی دچار کند شاید ضرورتی برای تخصیص ارز دولتی به مسافران وجود نداشته باشد.

به گزارشاسلام آباد خبر، به نقل از خبرنگارشبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ بیستم فروردین ماه سال جاری بود که بعد از یک دوره افزایش ناگهانی قیمت ارز،ارز از سوی دولت تک نرخی و 4200 تومان اعلام شد؛ در همین راستا معاون اول رئیس جمهور اعلام کرد، "نرخ دلار برای تمام فعالان اقتصادی و برای رفع همه نیازهای قانونی و اداری آنان، نیازهای خدماتی مسافران، دانشجویان، محققین و دانشمندانی که برای کارهای تحقیقاتی خودشان به ارز نیاز دارند، ۴هزار و ۲۰۰ تومان خواهد بود."

به فاصله کمتر از یک ماه بازار حاشیه ای برای ارز به وجود آمده و ارزهایی که با نرخ دولتی توزیع شده بودند با رقمی بیشتر از 9 هزار تومان خرید و فروش شدند.

به غیر از ارائه ارز دولتی به واردکنندگان کالاها، در برخی موارد دیگر هم ارز دولتی تخصیص داده شد که یکی از آنها ارائه ارز دولتی به مسافران بود.

مسافران در سال‌های گذشته عادت کرده بودند تا از ارز مبادله‌ای برای سفرهای خارجی خود استفاده کنند؛ به طوری که می‌توانستند حدود ۳۰۰ دلار بر مبنای نرخی که بانک مرکزی آن را اعلام می‌کرد و تا ۳۸۰۰ تومان می‌رسید و با بازار آزاد متفاوت بود، دریافت کنند. از شهریورماه سال گذشته ارز مبادله‌ای حذف شد ولی آنها بازهم می‌توانستند با ارائه بلیت و یا ویزا به صرافی بانک‌ها تا ۵۰۰۰ دلار را یک بار در سال و با قیمتی مناسب‌تر از بازار دریافت کنند. با این حال در سیاست‌های جدید ارزی که از فروردین ماه سال جاری به اجرا درآمد روال ارز مسافرتی تغییر کرد و مسافران فقط تا حداکثر ۱۰۰۰ یورو می‌توانند ارز با نرخ بانک مرکزی دریافت کنند و البته این میزان برای سفر به کشورهای هم مرز و مشترک‌المنافع به حدود ۵۰۰ یورو می‌رسد.

در شرایط بحران ارزی کشور مسافران خارجی هم با ترفند های خاص خود از آب گل آلود ارز ماهی مورد نظرشان را گرفتند به این ترتیب که مسافران بعد از دریافت ارز با نرخ دولتی، ارز مخصوص کشور مبدا را هم تهیه کرده و در سفر ارز دولتی را خرج نمی کنند و بلافاصله بعد از آن این ارز را در بازار آزاد و با نرخ آزاد به فروش می رسانند.

به عبارت دیگر اگر کسی که ۱۰۰۰ یورو با حدود پنج میلیون تومان و به صورت دولتی دریافت کرده، بعد از سفر می تواند در بازار آزاد آن را با قیمتی حدود ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش برساند که چهارمیلیون و ۵۰۰ هزار تومان سود دارد.

حال اگر یک خانواده سه نفره به مقصد پاتایا کشور را ترک کندبا توجه به اینکه برای مسافرتهای دور  1000 دلار به قیمت 4200 تومان داده میشود، این خانواده صاحب 3 هزار دلار ارز 4200 تومانی می شود که قیمت آن در بازار سیاه بیشتر از 9 هزار تومان است و در این شرایط این خانواده حدود 14 میلیون و نیم یارانه دریافت کرده و در صورت فروش ارز خود سود آن 14 و نیم میلیون تومان می شود.

عده ای از مسافران سودجو از این شرایط استفاده کرده و با گرفتن ویزای ترکیه حداقل مبلغ 500 تا 1000 یورو ارز دولتی دریافت می کنند که بعد از رسیدن به مرز بدون اسکان در ترکیه دوباره به کشور باز می گردند که در این صورت رقمی بین 3 تا 5 میلیون تومان برای هر سفر سود می کنند.

در این میان آژانس های مسافرتی هم فضا را مناسب دیده و برخی از آژانس ها جدیدا می گویند به شما بلیط مجانی میدهند به شرطی که حواله ارز را به آژانس تحویل دهید! سود آژانس همین اختلاف ارز است خصوصا وقتی آژانس بلیط ها را بصورت چارتر خریده باشد.

نگاهی به آمار مسافرت های برون مرزی در ماه های اخیر نشان می دهد که چه میزان ارز از بانک مرکزی صرف سودجویی مسافران سودجو و آژانس های مسافرتی شده است و از همین جهت آمار خروج مسافران از کشور و سفرهای خارجی در سه ماه گذشته به شدت افزایش داشته است.

یک نظارت ساده بر روی تخصیص ارز به مسافران می تواند تا حد زیادی جلوی خروج 1390 میلیارد تومان ارز را از کشور بگیرد؛ در شرایطی که بازی دلالان با ارز می تواند کشور را به وضعیت بحران اقتصادی دچار کند شاید ضرورتی برای تخصیص ارز دولتی به مسافران وجود نداشته باشد.

 

 

 

انتهای پیام/ط

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد