بازار داغ شایعات برقی!

آیا صادرات برق به عراق عامل خاموشی‌های اخیر است؟ /از شایعه تا واقعیت

کد خبر: 302284
|
11:00 - 1397/04/19
نسخه چاپی
آیا صادرات برق به عراق عامل خاموشی‌های اخیر است؟ /از شایعه تا واقعیت
اسلام آباد خبر: قطعی مکرر برق این روزها بازار شایعات را هم گرم کرده است و عده ای با شایعه‌پراکنی صادرات برق به عراق را علت خاموش‌های اخیر در کرمانشاه عنوان می‌کنند.

به گزارشاسلام آباد خبر، به نقل از  شبکه اطلاع رسانی مرصاد ،این روزها دمای هوا در برخی نقاط کرمانشاه به 50 درجه سانتی‌گراد و حتی بالاتر هم رسیده است؛ این گرمای هوا آن هم در این فصل سال تقریبا طبیعی است اما آنچه تحمل این گرمای هوا را دشوار کرده قطعی های مکرر برق در هفته های اخیر است.

طی سال‌های اخیر هیچگاه شاهد خاموشی آن هم در این فصل سال و به طور مکرر نبودیم و این موضوع خاموشی‌های برنامه ریزی شده علاوه بر اینکه دردسرهایی را برای شهروندان، واحدهای تولیدی و... ایجاد کرده در این میان با بازار شایعات هم دامن زده و حسابی بازار این شایعات را گرم کرده است.

یکی از این شایعات به موضوع صادرات برق به عراق برمی‌گردد که در همسایگی استان کرمانشاه است و عده ای با دستاویز قرار دادن این موضوع دلیل اصلی خاموشی‌ها را صادرات برق به عراق عنوان می‌کنند که برای پیگیری این شایعه به سراغ مسئولان رفتیم.

ا

 

هر زمان نیاز باشد برق عراق را قطع می‌کنیم

علی مرادمرادی مجد مدیرعامل توزیع نیروی برق  درباره صادرات برق به عراق اظهار داشت: قرارداد فروش برق به کشور عراق توسط وزارتخانه‌های برق ایران و عراق صورت گرفته اما محتویات آن به شکلی است که هر زمان نیاز داشته باشیم اول آنها را قطع می کنیم.

وی افزود: در روزهای اخیر نیز که به دلیل افزایش مصرف مجبور به خاموشی بودیم نخستین جایی که قطع کردیم صادرات برق به عراق از ساعت هشت صبح تا۱۱شب خاموش بود.

مدیر عامل توزیع نیروی برق استان کرمانشاه تصریح کرد: ما برنامه خاموشی از پیش تعیین شده و مدون نداریم و در واقع زمانی برای خاموشی تصمیم گیری می شود که ما شاهد مصرف بی رویه باشیم و این تنها منوط به مصرف مردم است اگر مردم مصرف را کنترل کنند هیچ خاموشی اعمال نمی کنیم.

وی افزود: روند مصرف در هفته گذشته حدود۲۲درصد رشد داشت که بی رویه بود البته شبکه های ما آمادگی افزایش۱۰درصدی مصرف را دارند در هر شرایط تنها راه پیش رو، کنترل مصرف توسط مردم یا خاموشی است.

ا

 

در مواقع پیک مصرف که خودمان نیاز داریم هیچ صدور برق نداریم

رضا اردکانیان وزیر نیرو هم چند روز پیش در مصاحبه تلویزیونی‌اش اعلام کرد که در مواقع پیک مصرف که خودمان نیاز داریم هیچ صدور برق نداریم، اما حدود هزار و 300 مگاوات برای صادرات برق ظرفیت داریم که به عراق، پاکستان و افغانستان صادر می کنیم و همچنین امکان واردات حدود 700 مگاوات برق را داریم که از ترکمنستان، ارمنستان و آذربایجان واردات داریم.

وزیر نیروبا بیان اینکه بخشی از خاموشی ها ناشی از اتفاقات و حوادث ناشی از افزایش دماست، افزود: خاموشی های برنامه ریزی شده برق را حتماً اعلام می کنیم.

وی با اشاره به اینکه با همه همسایگان شبکه تبادل انرژی داریم و این امتیاز بزرگی است، گفت: می خواهیم به عنوان هاب بزرگ انرژی در منطقه باشیم.

اردکانیان ادامه داد: می خواهیم از طریق جمهوری های آذربایجان و گرجستان با روسیه و از آنجا به اروپا وصل شویم و این موضوع برای پایداری و ارتقای سطح ایمنی شبکه برق کشورمان بسیار ارزشمند است.

ا

 

کاهش 5300 مگاواتی تولید برق به دلیل کم بارشی

 

وی افزود: از 55 هزار مگاوات اوج بار، 21 هزار مگاوات به دستگاه های سرمایشی مربوط است.

اردکانیان با اشاره به اینکه به نظر متخصصان، دمای آسایش بدن 23 تا 25 درجه است، گفت: با افزایش دمای کولر گازی از 18 به 25 درجه، 4 هزار مگاوات صرفه جویی می شود.

وی افزود: هر یک درجه افزایش دمای کولر، 3 درصد مصرف برق آن دستگاه را کاهش می دهد.

وزیر نیرو گفت: پارسال 9 هزار و 300 مگاوات برق تولید کردیم اما امسال به علت کم بارشی و کاهش ارتفاع آب در سدهای مولد برق، در بهترین حالت، حدود 4 هزار مگاوات برق تولید کردیم.

اردکانیان افزود: اگر با همراهی دولت و مردم، مصرف را مدیریت کنیم مشکلات ناشی از این کمبود را حل خواهیم کرد.

به گزارش مرصاد، اظهارات و شواهد نشان می‌دهد که قطعی های مکرر برق و خاموشی ها بیشتر به دلیل مصرف و کاهش تولید برق است و از آنجا که برق قابل ذخیره نیست صادرات آن یک موضوع طبیعی است.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد