وبگاه انگلیسی؛

تغییر لحن دولت ترامپ پس از تهدید ایران به بستن تنگه هرمز/نیروی دریایی ایران بارها نظامیان آمریکایی را در خلیج فارس تحقیر کرده است

کد خبر: 302294
|
10:50 - 1397/04/20
نسخه چاپی
تغییر لحن دولت ترامپ پس از تهدید ایران به بستن تنگه هرمز/نیروی دریایی ایران بارها نظامیان آمریکایی را در خلیج فارس تحقیر کرده است
اسلام آباد خبر: میدل ایست مانیتور در گزارشی نوشت نیروی دریایی ایران بارها نظامیان آمریکایی و انگلیسی را در خلیج فارس تحقیر کرده است.

به گزارشاسلام آباد خبر،به نقل ازگروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، پایگاه اینترنتی «میدل ایست مانیتور، در گزارشی نوشت با افزایش تنش های میان آمریکا و ایران مقامات سیاسی و نظامی جمهوری اسلامی ایران یک بار دیگر چشم‌انداز بستن تنگه راهبردی هرمز را مطرح کرده اند.

 

نگارنده مطلب می‌افزاید: تنگه هرمزمهم ترین شریان نفتی جهان است. 30 درصد نفت عرضه شده در سطح جهان از این تنگه عبور داده می شود. به همین دلیل، بسته شدن آن حتی برای مدت بسیار کوتاهی پیامدهای جدی بر اقتصاد جهان و طولانی شدن مدت زمان آن تأثیرات سیاسی بلندمدتی را در پی خواهد داشت.

 

در ادامه این گزارش آمده است نخستین بار نیست که مقامات ایران به عنوان یک سازوکار دفاعی دربرابر ستیزه جویی آمریکا، تهدید کرده اند تنگه هرمز را خواهند بست. آخرین باری که ایده بستن این تنگه مطرح شد ژانویه سال 2012 میلادی بود؛ زمانی که دولت باراک اوباما، رئیس جمهور پیشین آمریکا، بسته ای از تحریم ها را علیه جمهوری اسلامی ایران وضع کرد.

اما از دیدگاه نظامی، راهبردی و سیاسی این تهدید ایران تا چه حد عملی است؟ به بیان دقیق تر، آیا جمهوری اسلامی ایران با در نظر گرفتن الزامات تاکتیکی و عملیاتی به این تهدید خود جامه عمل خواهد پوشاند و یا از آن به عنوان یک راهبرد وسیع تر در جریان تنش های میان واشنگتن و تهران سود خواهد بود؟

 

این گزارش می افزاید مقامات سیاسی و نظامی ایران گزینه های زیادی را برای مقابله با (اقدامات خصمانه) آمریکا در نظر گرفته اند که بستن تنگه هرمز محوری ترین آنهاست.

 

در ادامه گزارش میدل ایست مانیتور آمده است افزایش فشارها بر تهران باعث نزدیکی جناح های سیاسی در ایران به یکدیگر شده است. برای مثال، تهدید ضمنی حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران بهبستن تنگه هرمزاستقبال فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را در پی داشته که نشاندهنده حمایت محافظه کاران از روحانی است. در آستانه اجرای تحریم های (یکجانبه آمریکا) علیه ایران محافل سیاسی این کشور (از جناح های مختلف) به پشتیبانی از دولت روحانی برخاسته اند.

 

در بخش دیگری از این گزارش با اشاره به عزم جدی آمریکا برای نابودی برجام، آمده است لازم به ذکر نیست که خیالپردازی دولت ترامپ برای تبدیل کردن ایران به کشوری دست نشانده هرگز رنگ واقعیت به خود نخواهد گرفت. حتی بعید است که جمهوری اسلامی ایران با برگزاری مذاکرات مجدد برای دستیابی به توافق جدید هسته ای آنهم طبق شرایط دیکته شده ترامپ موافقت کند، چه برسد به اینکه درباره سیاست منطقه ای و قابلیت های موشک های بالستیک خود حاضر به گفتگو شود.

 

در ادامه گزارش از تهدید ایران به بستن تنگه هرمز به عنوان یک راهبرد بازدارنده در برابر ستیزه جویی های آمریکا نام برده شده و آمده است شواهد حاکی از آن است که به کارگیری لحن سختگیرانه تر از سوی مقامات ایرانی، بر مواضع دولت ترامپ تأثیر گذاشته و گزارش ها از کوتاه آمدن آمریکا از خواسته های خود از کشورهای دیگر برای توقف واردات نفت خام از ایران تا چهارم نوامبر حکایت دارد. اما با توجه به غیرقابل پیش بینی بودن دولت آمریکا و به ویژه شخص ترامپ، نمی توان به طور قطع در این باره اظهارنظر کرد.

 

در ادامه گزارش با مقایسه قابلیت های نظامی آمریکا  در خلیج فارس و قابلیت هاینیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران-که معتقد است نه تنها توانایی بستن تنگه هرمز را دارد بلکه می تواند از پس نیروی دریایی آمریکا در خلیج فارس بربیاید-  آمده است در نگاه نخست، شاید تفاوت میان نیروی دریایی سپاه و تجهیرات نیروی دریایی آمریکا در خلیج فارس فاحش به نظر بیاید؛ قایق های کوچک و تندروی تهاجمی نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در برابر ناوشکن ها و ناوهای هواپیمابر آمریکا. اما نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران کمبود تجهیزات و فناوری هایش را با تاکتیک های هوشمندانه و متنوع جبران می کند. در واقع این نیروی نسبتاً کوچک دریایی بارها نیروهای دریایی آمریکا و انگلیس را در خلیج فارس تحقیر کرده است.

 

در پایان گزارش نیز تصریح شده است اگر آمریکا برای نابودی اقتصاد ایران تلاش کند، نباید در عملی شدن تهدید ایران برای بستن تنگه هرمز شک زیادی کرد.

 

انتهای پیام/

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد