اگر اسامی مفسدان اقتصادی منتشر می‌شد کسی جرأت فساد نداشت/ کسانی که مدعی عدم برخورد با مفسدان اقتصادی هستند لاف می زنند/ کافیست مردم مقابل مفسدان اقتصادی متحد باشند

کد خبر: 302353
|
11:25 - 1397/04/26
نسخه چاپی
اگر اسامی مفسدان اقتصادی منتشر می‌شد کسی جرأت فساد نداشت/ کسانی که مدعی عدم برخورد با مفسدان اقتصادی هستند لاف می زنند/ کافیست مردم مقابل مفسدان اقتصادی متحد باشند
اسلام آباد خبر: این کارشناس مسائل اقتصادی گفت: اگر ما پذیرفته باشیم این پدیده ها بر اساس حقوق شهروندی و ... برقرار است، بستر سازی برای ثبات، آسایش و آرامش از مهمترین مفاهیم اصلی است که در هر جامعه ای مورد قبول قرار گرفت و نهایتاً چیزی به نام حکومت و قانون پدیدار می شود.

به گزارشاسلام آباد خبر، ساسان شاه ویسی، کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با خبرنگار اقتصادیشبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در خصوص اظهارات یکی از مسئولان کشور مبنی بر عدم لزوم برخورد قهری با مفسدان اقتصادی اظهار داشت:هر پدیده ای اعم ازپدیده های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و ... دارای ظهور بروز و استمراری است که بر اساس اتفاقاتی بر روی یک بستر نشته است.

وی با بیان اینکه هر پدیده بر اساس نظام های حاکمیتی در یک جامعه شکل می گیرد عنوان کرد: پدیده های اقتصادی بر اساس اصول پذیرفته شده رابطه دولت- ملت بنا شده است و به جایگاه و مقبولیتی رسیده اند که آحاد جامعه از عوام تا حوزه نخبگان موظف هستند شرایط لازم را برای ثبات این پدیده در محیط ملی برقرار کنند.

این کارشناس مسائل اقتصادی همچنین گفت: اگر ما پذیرفته باشیم این پدیده ها بر اساس حقوق شهروندی و ... برقرار است، بستر سازی برای ثبات، آسایش و آرامش از مهمترین مفاهیم اصلی است که در هر جامعه ای مورد قبول قرار گرفت و نهایتاً چیزی به نام حکومت و قانون پدیدار می شود.

این استاد دانشگاه در ادامه افزود: تا زمانی که این روابط با رویکردهای مختلف بر اساس بستری که تعریف شد کارایی داشته باشند مورد اقبال همگانی قرار می گیرند اما زمانی که این پدیده ها بنا به اتفاقات مختلف دچار عارضه ای شوند این پدیده ها از مقبولیت می افتند و باید این عارضه ها آسیب شناسی شوند.

شاه ویسی عنوان کرد: گاهی به سبب سودجویی و رقابت کاذب این پدیده ها از بستر آرامش و تعریف شده خارج می شوند که ناخودآگاه حکومت را به عنوان دانای کل مقصر و علت اصلی این اتفاق می داند.

وی ضمن برشمردن عوامل دخیل در ایجاد آسیب برای این پدیده های اجتماعی نظیر شیطنت، تحریک پذیری، تعمد و ... گفت: قاعده عقل حکم می کند این آسیب ها سریع از سوی سیستم و نظام شناسایی شده و با آنها مبارزه شود.

این کارشناس مسائل اقتصادیدر ادامه با تشریح لزوم این برخورد ها گفت: از این جهت که سیستم اقتصادی برای خود یک برنامه و آینده ای در نظر گرفته است و نباید این آسیب ها نظم اقتصادی را به هم بریزند که از مسیر خود دور شود باید هرچه سریعتر این آسیب ها شناسایی و با آنها برخورد شود.

این استاد دانشگاهدر ادامه افزود: ممکن است بی توجهی به این آسیب ها تا جایی پیش برود که به انحلال یک سیستم منجر شود از این رو بر اساس اصول قانون اساسی و حق حاکمیت دولت ها و ملت ها و با توجه به حاکم بودن ارزش های دینی در کشور ما، مبارزه با این اخلال گران نظم عمومی بیشتر مورد توجه قرار می گیرد.

شاه ویسی با بیان اینکه یکی از بزرگترین هزینه هایی که متوجه یک نظام می شود همین مفاسد اقتصادی است عنوان کرد: یکی از ناکارآمدی هایی که می تواند نظام را نه تنها در بلند مدت بلکه در کوتاه مدت هم می تواند موجبات انحلال یک حکومت را فراهم کند، همین مشکلات اقتصادی و مفاسد اقتصادی است.

وی همچنین گفت: اگر در هزاره سوم رویکردهای قدرت ملی و جهانی بخش قابل توجهی از خود را در اقتصاد پیدا می کند به معنای این است که مهم ترین عواملی که جایگاه یک نظام را تا سطح فروپاشی پایین می کشد مشکلات اقتصادی و بی توجی به وجود فساد در سیستم اقتصادی یک کشور است.

 

 برخی در سخت ترین شرایط مردم از منافع شخصی خود دست نمی‌کشند

این استاد دانشگاه در ادامه بیان داشت:برخی حاضرند در سخت ترین شرایط هم به منافع خود برسند و از هزینه های عمومی ارتزاق کنند اما دست از منافع خود نکشند حتی این افراد چه بسا حاضر به پاسخگویی در قبال از دست رفتن منافع عمومی نیستند.

این کارشناس مسائل اقتصادیدر ادامه همچنین گفت: اگر ما نتوانیم این چاله ها را شناسایی کرده و قدرت مقابله و ترمیم این نابه سامانی ها را در اقتصاد نداشته باشیم متاسفانه، این ناکارآمدی منجر به ناکارآمدی در زمینه اقتصاد ملی خواهد بود؛ به عبارت دیگراگر نتوانیم این آسیب ها را شناسایی و با آنها مقابله و مبارزه کنیم و قدرت ترمیم این نابه سامانی را در بعد اقتصاد ملی نداشته باشیم، بلافاصله این نا به سامانی به نا به سامانی در بعد حاکمیتی تبدیل می شود.

شاه ویسی در ادامه عنوان کرد: به عنوان مثال وقتی قرار است فردی سکان دار دولت باشد، یک سری وظایف بر عهده آنهاست که بخشی از وظایف خط مشی سازی و برخی از آن هماهنگ سازی، حمایت و ... است اما بخش بزرگی از وظیفه ما به عنوان دولت امور اجرایی در بخش های مختلف است که اگر قرار است این بخش ها با هم در یک سلسله مسیر قرار بگیرند، نظارت بالاترین رکن این بخش ها خواهد بود.

وی در ادامه افزود: یک نظام با شاکله جمهوری اسلامی علی رغم نظارت های درون سیستمی نظارت های برون سیستمی نظیر مجلس شورای اسلامی، قوه قضائیه، دیوان محاسبات و حتی بالاترین نظارت از سوی مقام معظم رهبری به عنوان ناظر کلی بر همه قوا هم هست.

این کارشناس مسائل اقتصادیبا اشاره به این نظارت ها بیان داشت: گاهی این نظارت ها به شکلی است که کمترین نقش بین سایر قوا به وجود می آید به عنوان مثال یک نماینده مجلس وقتی وکیل الدوله می شود دیگر کارکرد نظارتی خود را بر دولت از دست می دهد و این سیستم های نظارتی تحلیل می رود.

 

مبارزه با مفاسد اقتصادی در سطح ارزش‌های حاکم بر کشور نیست

این استاد دانشگاهبا اشاره به فضای اقتصادی فعلی کشور که از آن به عنوان جنگ اقتصادی یاد می شود تصریح کرد: چالش‌ها و موانع ساختاری که در اقتصاد کشور وجود دارد در کنار مماشات با مفاسد اقتصادی در حال حاضر در کشور از سوی دولت دیده می شود؛ به نظر می رسد علیرغم اینکه به خاطر برخی از ارزش ها ما بیشتر موظف هستیم با مفاسد برخورد کنیم، این نظامات اقتصادی در سطح بالا در کشور وجود ندارد.

 

 کسانی که مدعی عدم برخورد با مفسدان اقتصادی هستند لاف می زنند

شاه ویسی در ادامه گفت: ارزش و بهای منابع درون کشور ایران بسیار زیاد است و در کنار آن ارزش های معنوی زیادی بر کشور حاکم است که از همین جهت باید نظارت ها، محکم، قاطع، با معیارتر و در عین حال متفاوت تر از گذشته باشند؛ کسانی که ادعا می کنند برخورد ها ممکن است مساله ساز شود لاف می زنند.

 

همدستان مفسدان اقتصادی از برخورد با آنها ممانعت می‌کنند

وی با اشاره به شرایط کشور عنوان کرد: اتفاقاتی مانند تحریم، نابه سامانی ها، کهنگی ساختار اقتصادی کشور و همچنین وجود روش های کم بازده میان مدیران، از جمله مهمترین متغیراتی هستند که نشان می دهد کسانی که مدعی عدم برخورد با مفسدان اقتصادی هستند اگر نگوییم با مفسدان همدستی دارند، باید بگوییم که ساده لوح هستند.

 

انتقال مستقیم خانم رئیس جمهور از محل کار به زندان

این استاد دانشگاهدر پاسخ به سوالی مبنی بر نمونه های برخورد با مفسدان اقتصادی در سایر کشورها اظهار داشت: یکی از آخرین برخوردهایی که در یکی از کشورهای توسعه یافته با مفسدان اقتصادی شده در کره جنوبی بود که خانم رئیس جمهوری که با رای بالا به ریاست جمهوری انتخاب شد اما همین که دادگاه آن کشور متوجه سوء استفاده یکی از نزدیکان اقتصادی رئیس جمهور شد این فرد عزل شده و تمام اموال وی مصادره و عین مبلغ به کشور بازگردانده شد.

این کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه کره جنوبی کشوری است که ساختار اداری چابکی دارد عنوان کرد: کره جنوبی سعی می کند به موازین اخلاقی بسیار پایبند باشد و رابطه بین بنگاه ها و شرکت ها با دولت بسیار تخت و خیلی مستقیم است تا جایی که مسئولان شرکت ها همیشه در مسائل کلان سیاسی دخالت مستقیم دارند. اما به محض افشا شدن یک فساد مالی رئیس جمهور را مستقیما از دفتر کارش به زندان انتقال دادند.

شاه ویسی در ادامه گفت: شاید یسباری از مفاهیم توسعه یافتگی از کشورهای غربی و یا شرقی مورد حمایت ما نباشد اا آنچه که به عنوان مراقبت از قانون و حفظ ارزش های اخلاقی در این کشورها رعایت می شود می تواند برای ما یک درس عبرت باشد و می تواند احیا کننده هویت سازنده میان دولت و ملت باشد.

 

 

لازم نیست زنده باد و مرده باد سر دهیم؛ کافیست مردم مقابل مفسدان اقتصادی متحد باشند

وی همچنین گفت: حتماً لازم نیست در پاسخ به مشکلات اقتصادی مردم در خیابان ها تجمع کرده و سطل آشغال آتش بزنند و یا اینکه علیه کسی شعار مرده باد و زنده باد سر داد و حتی نباید مطالبات اقتصادی از سوی نماینده فلان حزب سیاسی پیگیری شود باید به خاطر منافع ملی و ارزش های واقعی حاکم بر کشور با مفسدان اقتصادی برخورد شود.

این کارشناس مسائل اقتصادی همچنین اظهار داشت: در کشور کره جنوبی دیدیم که این تجمعات آرام منجر به عزل بالاترین مقام کشورشان شد؛ این اقدام اعتماد مردم به سیستم نظارتی و قضایی کشور را نیز بیشتر می کند؛ نمونه هایی از این دست در ایالت متحده آمریکا هم دیده شده حتی به صرف اینکه آقای رئیس جمهور به نمایندگان دروغ گفته بود او را تا مرز استیضاح پیش بردند.

این استاد دانشگاهضمن اشاره به فساد های اخیر در پاکستان گفت: نواز شریف در پاکستان برای بار چندم متهم به اختلاس شد و این بار به همراه یکی از اعضای خانواده اش دستگیر شده و مستقیم به زندان رفت؛ نمونه های این چنینی بخش بزرگی از رویه انتقال قدرت توسط مردم به مسئولان و مراقبت های آشکار مسئولان از خود و از امانتی است که در نزد آنها قرار داده شده است.

 

اگر اسامی مفسدان اقتصادی منتشر می‌شد کسی جرأت فساد نداشت

شاه ویسی در پایان تصریح کرد: همه مردم و مسئولان باید نسبت به مفاسد اقتصادی و زیر پا گذاشتن اصولی که به خاطر آنها انقلاب شد حساسیت لازم را به خرج بدهند؛ بزنگاه برخورد قاطعانه و عالمانه با مفسدان اقتصادی از اولویت های کشور است عالمه به این معنا که حتما مردم باید متوجه برخورد با مفسدان اقتصادی در کشور بشوند.

وی در موارد تجاوز به نوامیس، سرقت های مسلحانه و فسادهای اخلاقی اشد برخورد صورت می گیرد؛ باید مفسدان اقتصادی را هم تحت تعقیب قرار داد و حتی شده به صورت نمادین برای شکسته شدن تابوی مجازات نشدن مفاسد اقتصادی کسانی که بخش بزرگی از اموال بیت المال را به تاراج برده و یا احتکار کرده اند به دار مجازات آویخته شوند. همچنین باید اسامی آنها منتشر شود تا کسی جرأت فساد را نداشته باشد.

انتهای پیام/ط

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

پربازدیدترین ها