دکتر فلاحت پیشه:

ایران با اروپا چالش ندارد، ایران از اروپا انتظار دارد/ اروپایی ها هیچ تضمینی به ایرانی ها ندادند

کد خبر: 302363
|
10:31 - 1397/04/27
نسخه چاپی
ایران با اروپا چالش ندارد، ایران از اروپا انتظار دارد/ اروپایی ها هیچ تضمینی به ایرانی ها ندادند
اسلام آباد خبر: رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه مجلس گفت: جمهوری اسلامی ایران هیچ چالشی با اروپا ندارد، به معنای دیگر ایران از اروپا انتظار دارد تا منافع ملی کشور تضمین شود.

به گزارشاسلام آباد خبر، حشمت الله فلاحت پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه مجلس با اشاره به بیانیه اتحادیه اروپا اظهار داشت: از زمان تروئیکای هسته ای یعنی 15 سال پیش یک اتحادیه اروپایی بود و آمریکایی ها در پس پرده وجود داشتند که آن هم اروپایی ها خودشان را به آمریکا متعهد می دانستند نه ایران.

 

وی تصریح کرد: سرانجام آمریکایی ها با اروپا وارد مذاکره شدند و این مذاکره در قالب چند جانبه شکل گرفت که یک رویه تحت عنوان برجام حاصل آن شد.

 

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه بیان کرد: رابطه ایران با اروپا چالشی نشده است، بلکه یک سری انتظار از آن ها شکل گرفته است تا اروپایی ها در شرایط فعلی ضمانت لازم را در زمینه زنده ماندن برجام به ایران بدهند.

 

فلاحت پیشه ابراز داشت: حداقل برای اولین بار بعد از انقلاب است که اروپایی ها موضعی جدی در دفاع از موضوعی که یک سمت آن ایران و در سمت دیگر آمریکا است، مواضعشان را حد اقل از لحاظ سیاسی

 به سمت ایران سوق دادند.

 

وی اشاره افزود: ایرانی ها به دنبال این موضوع رفتند که این مواضع سیاسی تبدیل به نوعی موضع گیری عملی هم بشود.

 

انتظار ایران از اتحادیه اروپا

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه مجلس در پاسخ به اینکه "آیا اروپا موفق به جلوگیری از زیاده خواهی آمریکایی ها خواهند شد یا نه؟" گفت: اروپایی ها  در دفاع از برجام عزمشان جدی است ولی توان آن ها قابل امتحان و آزمون است؛ در واقع باید دید که تا چه حد توان دارند که این کار را صورت دهند در حالی که ما معتقدیم عزمشان جدی است، منتهی در زمینه توانشان با توجه به اینکه آمریکایی ها شاه راه های استراتژیک اقتصادی، فناوری، مالی و بانکی را قبضه کرده اند و به همین دلیل است که نوعی تردید نسبت به توان اروپایی ها وجود دارد.

 

اجرای بسته پیشنهادی اتحادیه اروپا بعد از اجرای تحریم های جدید آمریکا

فلاحت پیشه با رد این موضوع که "اجرای بسته پیشنهادی اروپایی ها بعد از اعمال تحریم های آمریکایی صورت خواهد گرفت"، گفت: اروپایی ها بسته پیشنهادی را داده اند، اما ریز این بسته پیشنهادی هنوز ارائه نشده است و نحوه اجرایی شدن آن هم مطرح نشده است.

 

وی در ادامه افزود: یکی از نقدهایی که جمهوری اسلامی ایران در رابطه با بسته پیشنهادی اتحادیه اروپا دارد این است که این بسته باید با سیاست های منفی ترامپ مقابله کند.

 

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه مجلس تصریح کرد: انتظار دیگری که ایرانی ها دارند این است که نحوه مقابله با وضعیت تحریمی توسط اروپایی ها مشخص شود که این قسمت هنوز مشخص نیست.

 

فلاحت پیشه بیان داشت: نوعی انتظار در نزد اروپایی وجود دارد مبنی بر اینکه ایران با آمریکا بار دیگر باهم رفع اختلاف کنند، اما عملاً به دو دلیل این کار شدنی نیست؛ در شرایط کنونی دلیل اول این است که برجام کامل اجرا نشده است و دلیل دوم هم این است که دلیلی ندارد که ایرانی ها دوباره  به آمریکایی ها اعتماد کنند؛ آمریکایی که عهد شکنی هایش در قبال ایران به حد اعلا رسیده است.

 

فلاحت پیشه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه "آیا تاکیدات مقام معظم رهبری در گرفتن تضمین از اروپایی ها در بیانیه اتحادیه اروپا آورده شده است؟" گفت: نخیر، اصلا هنوز هیچ تضمینی به ایرانی ها نداده اند.

 

انتهای پیام/دانا

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

پربازدیدترین ها