فواد ایزدی مطرح کرد؛

بررسی جزئیات جلسه پوتین و ترامپ/ شکست ترامپ در مذاکره درباره ایران/ پوتین از برجام حمایت کرد/ آمریکا با تحریم می خواهد در حوزه موشکی امتیاز بگیرد

کد خبر: 302364
|
10:00 - 1397/04/27
نسخه چاپی
بررسی جزئیات جلسه پوتین و ترامپ/ شکست ترامپ در مذاکره درباره ایران/ پوتین از برجام حمایت کرد/ آمریکا با تحریم می خواهد در حوزه موشکی امتیاز بگیرد
اسلام آباد خبر: کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به دیدار روز اخیر ترامپ و پوتین گفت: این دیدار هیچ حرکت مثبت و منفی ای در معاهدات برجامی ایران نداشته است و اکثر مطالب عنوان شده در این نشست در رابطه با روابط سیاسی داخل خودشان بوده است.

به گزارشاسلام آباد خبر، فواد ایزدی، کارشناس مسائل بین الملل در گفت و گو با شبکه اطلاع رسانی راه دانا به دیدار رئیس جمهور آمریکا و رئیس جمهور روسیه اشاره کرد و گفت: در این دیدار بحث های زیادی در خصوص مسائل سیاست داخلی خودشان و همچنین اوضاع منطقه مطرح شد و حاشیه های زیادی هم داشت.

 

وی تصریح کرد: رسانه های آمریکایی بحث هایی را مطرح می کنند که مطالب و گفت و گوهای ترامپ و پوتین در رابطه با روابط سیاسی داخل خودشان است.

 

کارشناس مسائل بین الملل اشاره کرد: اکثر رسانه های آمریکایی ترامپ را متهم می کنند به اینکه در رابطه با بحث دخالت روسیه در انتخابات سال 2016 ، چرا ترامپ نظر آقای پوتین را پذیرفته ولی نظر نهادهای اطلاعاتی آمریکا را نپذیرفته است؟

 

ایزدی خاطر نشان کرد: صحبت های پوتین توسط مقامات آمریکایی پذیرفته شده اما حرف رئیس سازمانCIAکه خود ترامپ آن را مشخص کرده است پذیرفته نشده است.

 

وی افزود: رسانه های آمریکایی و هم دموکرات ها و همچنین بعضی از جمهوری خواهان نقدهای زیادی را نسبت به اظهارات ترامپ در این کنفرانس خبری داشتند.

 

موضوعی مرتبط با ایران، بحث برجام و بحث سوریه بود

ایزدی در رابطه به محتوا و محور این نشست، گفت: در مطالب بیان شده ما بین ترامپ و پوتین، به نظر می رسد  در بحث سوریه توافق جدی انجام نشده است و ظاهراً در خواست آمریکا از روسیه این بود که به حضور ایران در سوریه پایان دهند، اما این اتفاق تا کنون نیافتاده است.

 

وی اذعان کرد: پوتین آینده سوریه را ذیل گفت و گو های آستانه مطرح کرد. روسیه، ایران و ترکیه در سوریه حضور دارند؛ در حقیقت با توجه به اینکه ترامپ ادعای پیروزی خاصی در پرونده سوریه نداشت، همگی نشان از این است که آمریکایی ها می خواستند موضوع خروج ایران از سوریه را به طرف روسی تحمیل کنند که این مهم نیز محقق نشده است.

 

حمایت پوتین از برجام

فواد ایزدی در پاسخ به این سوال که "چرا پوتین از برجام حمایت می کند"، گفت: پوتین از برجام حمایت کرد و ایران را پایبند به برجام دانست و یک نقدی هم نسبت به خروج آمریکا از برجام داشت که در مقابل ترامپ هم بحث محدود کردن ایران را مطرح کرده است و به نظر می رسد در زمینه برجام توافق خاصی نکرده اند و مواضع حمایتی روسیه از برجام همان روال سابق است، آمریکایی ها هم همان خط قبلی یعنی فشار تحریم ها را پیش می برند.

 

وی ادامه داد: در نشست روسای جمهور آمریکا و روسیه در رابطه با حوزه هایی که مربوط به ایران است نه حرکت مثبتی شده و نه حرکت منفی؛ در واقع به نظر می رسد مواردی که به ایران مرتبط هست در عمل هیچ تغییر خاصی قبل و بعد از این دیدار دیده صورت نگرفته است.

 

کارشناس مسائل بین الملل عنوان کرد: این توافق برای آمریکا هم خوب بوده است، کشورهایی که دارای بمب اتم هستند، نه تنها علاقه ندارند که کشورهای دیگر صاحب بمب اتم شوند بلکه در حوزه فناوری صلح آمیز هسته ای هم علاقه ندارند کشورهای دیگر پیشرفت کنند.

 

ایزدی اظهار داشت: کشورهایی که دارای بمب اتم و فناوری هسته ای پیشرفته هستند، می خواهند در حوزه هسته ای که در آینده انرژی دنیا را تامین خواهد کرد، یکه تاز باشند وگر نه آمریکا و روسیه هیج یک علاقمند به پیشرفت توانمندی های هسته ای ایران نیستند.

 

برجام فعالیت های هسته ای ایران را محدود کرده است

کارشناس مسائل بین الملل گفت: یک نکته مثبتی که برجام برای آمریکا دارد، بازرسی های گسترده از دانشگاه های ایران به دستور آژانس است که این هم از نظر اطلاعاتی برای آمریکا خوب است.

 

وی افزود: برجام هم برای روسیه و هم برای آمریکا خوب است؛ دلیل آن که آمریکا از برجام خارج شد این نبود که توافق بدی باشد، بلکه احساس کرد توافق بهتری را جهت دریافت امتیاز بیشتر می تواند بگیرد.

 

ایزدی خاطر نشان کرد: ترامپ در کنفرانس خبری بروکسل در محل ناتو گفت ما منتظر تماس ایرانی ها هستیم؛  ایران در صدد این است که اعمال فشار توسط آمریکا علیه ایران شکل نگیرد تا آمریکا نتواند دستاورد و امتیازات بیشتری از ایران بگیرد.

 

وی در ادامه گفت: آمریکا می داند ایران همینطوری امتیاز نمی دهد، برنامه این است که فشار و تحریم ها را افزایش دهند تا همانطور که در حوزه هسته ای امتیاز دادیم، در حوزه فناوری موشکی هم امتیاز دهیم.

 

کارشناس مسائل بین الملل در پاسخ به این سوال که "چرا آمریکا به این نتیجه رسید که تحریم هارا افزایش دهد؟" اشاره کرد: زمانی که صحبت از برجام 2 و 3 کردیم، یعنی توافق درحوزه های دیگر مثل موشکی و منطقه، توافق هم یعنی ایران باید یک سری امیتازات دیگری را به طرف آمریکایی بدهد.

 

ایزدی بیان داشت: زمانی که ایران اعلام کرد که دولت ایران آمادگی دادن امتیاز در حوزه موشکی و منطقه را دارد، در این صورت دولت آمریکا باید حماقت کند که از این فرصت استفاده نکند و امتیازهایی که دولت آقای روحانی اعلام کرده است که می تواند بدهد را نگیرد.

 

وی در پایان گفت: آمریکا در صدد این است که فشار اعمال کند تا امتیازی بگیرد و ایران نیز بخاطر نداشتن اهرم فشار باید چنین امتیازاتی به طرف آمریکایی بدهد.  

 

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

پربازدیدترین ها