هر آنچه که باید قبل از سفر‌های تابستانی بدانید

کد خبر: 302366
|
10:20 - 1397/04/27
نسخه چاپی
هر آنچه که باید قبل از سفر‌های تابستانی بدانید
اسلام آباد خبر: وقتی قصد سفر به جنگل،پارک‌های ملی، دریا و منابع طبیعی را دارید حتما با خود کیسه‌هایی برای جمع کردن زباله داشته باشید و هیچ چیزی را روی زمین رها نکنید.

به گزارشاسلام آباد خبر،به نقل ازگروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛خانواده‌های ایرانی معمولا نوروز و تابستان را برایمسافرتانتخاب می‌کنند. در این فصول جاده‌ها معمولا پر از مسافرانی است که با برنامه‌ریزی قبلیسفربه یک شهر خاص را شروع کرده‌اند. سفر، اما قواعدی دارد که اگر طبق آن‌ها رفتار کنید قطعا سفر بهتری را تجربه خواهید کرد و در عین حال به طبیعت آسیب کمتری می‌زنید. بد نیست قبل از بستن چمدان و شروع سفر، صفحه آموزش امروز ما را بخوانید.

با گیاهان، درختان و حیوانات دوست باشید

فقط کافی است به آمار تخریب ٥٠ درصدی درختان و پوشش گیاهی کشور در ١٠٠ سال گذشته و مرگ و میر حیوانات وحشی فکر کنید تا متوجه شوید که برخلاف آموزه‌های دینی و فرهنگی، ما ایرانیان با طبیعت چندان دوست نیستیم و حتی سر ستیز داریم. طبیعت بدون پوشش گیاهی و درختان و حیات وحش وجود خارجی ندارد؛ پس باید به درختان، گیاهان و حیوانات احترام بگذاریم و هرگز به آن‌ها آسیب نرسانیم.


بیشتر بخوانید:خنک‌ترین مکان‌هایی که برای فرار از گرما می‌توانید به آنجا پناه ببرید+تصاویر 



روی درختان یادگاری ننویسید، به تنه‌ها آسیب نزنید، پای درختان چیزی نشویید و مواد شوینده نریزید، شاخه‌های درختان را برای چیدن چند گل یا درست کردن آتش نشکنید، از درختان و شاخه‌ها بالا نروید، روی شاخه‌ها تاب نبندید و اگر این کار را انجام دادید از شاخه‌ها و بخش‌های ضخیم‌تر استفاده کنید، حشرات و حیواناتی که کوچک هستند را اذیت و آزار ندهید و از حیوانات وحشی دوری کنید و به لانه یا محل زیستشان نزدیک نشوید. پیامبر اکرم (ص) درباره ضرورت دوستی با گیاهان می‌فرمایند: شکستن یک شاخه درخت درست مانند شکستن یک بال فرشته است. پس وقتی به طبیعت وارد می‌شوید مواظب بال‌های فرشتگان باشید و سعی کنید دوست داشتن و حفظ طبیعت، درختان و حیات وحش را به فرزندانتان آموزش دهید. توجه داشته باشید شما مهمترین الگو برای آن‌ها هستید.

زباله‌هایتان را جمع کنید

انبوه زباله‌های باقیمانده در دل طبیعت بزرگترین معضل و چالش کنونی محیط زیست ایران است. وقتی قصد سفر به جنگل، پارک‌های ملی، کنار رودخانه‌ها، دریا و به‌صورت کلی منابع طبیعی را دارید حتما با خود کیسه‌هایی برای جمع کردن زباله داشته باشید و در زمان حضور در طبیعت هیچ چیزی را روی زمین رها نکنید.

حتی پوست میوه‌ها و پسماند مواد غذایی خود را جمع کنید و فکر نکنید که در طبیعت جذب می‌شود، پس اشکال ندارد که آن‌ها را رها کنید. توجه داشته باشید درست است که بسیاری از مواد همچون میوه‌ها، خرده‌های نان، برنج و... در طبیعت جذب می‌شود، اما برای این کار زمان لازم است و از سوی دیگر شما منظر طبیعت را خراب می‌کنید.

آیا خود شما حاضرید در جایی که مقداری زباله و باقیمانده غذا ریخته شده است، چادر بزنید یا زیرانداز پهن کنید، پس حتما زباله‌هایتان را حتی زباله‌های تَر را جمع‌آوری وکاری کنید که اگر افرادی بعد از شما خواستند در آن نقطه بنشینند، متوجه نشوند که گروهی پیش از آن‌ها در آن محدوده بوده‌اند. همچنین زباله‌های خود را در آب‌های جاری و دریا نیندازید.

علاوه بر این‌ها پیشنهاد ما به شما این است که درسفر‌های طبیعت‌گردیاز ظروف یک‌بار مصرف، قوطی‌های کنسرو و مواد شیمیایی و پلاستیکی که به طبیعت آسیب می‌رساند هرگز استفاده نکنید و اگر استفاده کردید حتما زباله‌هایش را جمع کنید و با خود بیرون ببرید. در کنار جمع‌آوری زباله‌های خود، خوب است با چرخ زدن در دل طبیعت بخشی از زباله‌هایی که دیگران ریخته‌اند را هم جمع کنید. این کاری بسیار پسندیده است که باید در کشور ما به یک فرهنگ تبدیل شود و تعطیلات فرصتی مناسب برای این کار است. تصور کنید اگر هر خانواده‌ای که در طول تعطیلات به سفر می‌روند تنها یک کیسه زباله از زباله‌هایی را که در طبیعت باقی مانده است، جمع کنند، چه حجم عظیمی از زباله از دامان طبیعت جمع‌آوری می‌شود.

رعایت نکات بهداشتی

توجه به نکات بهداشتی یکی از ویژگی‌های هر سفر به‌خصوص سفر‌های طبیعت‌گردی است. حتما با خود آب آشامیدنی کافی همراه داشته باشید و از آب رودخانه و. استفاده نکنید (آلودگی‌ها و موادی ممکن است در آب وجود داشته باشند که هرگز قابل تشخیص نیست). اگر میوه‌ای روی درخت یا قارچی در گوشه‌ای دیدید یا گیاهی چشم شما را گرفت تا زمانی که مطمئن نشده‌اید و از محلی‌ها سوال نکرده‌اید آن را مصرف نکنید، زیرا ممکن است دچار مسمومیت‌های شدید شوید.

البته حتما بخش جذابی از یک سفر به دامن طبیعت چیدن میوه‌های وحشی و گیاهان دارویی است، ولی باید درباره آن اطلاعات کافی داشته باشید و فراموش نکنید که در زمان چیدن میوه یا گیاهان به ساقه‌ها، شاخه‌ها و ریشه آسیب نزنید. با خودتان مایع ضدعفونی و دستمال‌های پاک‌کننده دست به همراه داشته باشید و قبل از خوردن غذا از آن‌ها استفاده کنید. توجه داشته باشید که رعایت نکات بهداشتی در سفر «سوسول‌بازی» نیست بلکه یک ضرورت و اصل است.

آشنایی با منطقه
وقتی وارد منطقه و محدوده‌ای طبیعی می‌شوید (پارک جنگلی، جنگل، پارک ملی، حاشیه دریا، رودخانه، کوه و...) درباره آن اطلاعات کسب کنید و از راهنما‌ها و مردم محلی درباره تنوع زیستی، حیات وحش آن و جاذبه‌های طبیعی‌اش (قله‌ها، رودخانه‌ها، آبشارها، چشمه‌های آب معدنی و...) سوال کنید. از ویژگی‌های طبیعی و حتی خطراتش بپرسید تا اشراف بیشتری به منطقه داشته باشید. ترجیحا با خود نقشه داشته باشید یا از GPS استفاده کنید. داشتن اطلاعات باعث می‌شود لذت بیشتری از سفر ببرید و منطقی‌تر سفر کنید.

سکوت طبیعت را بر هم نزنید

از بلندکردن صدای موسیقی، بوق‌زدن و کار‌هایی که باعث آلودگی صوتی می‌شود و آسایش حیوانات، اهالی بومی، محیط‌بانان و دیگر مسافران را بر هم می‌زند، پرهیز کنید.

سفر با اتوبوس، قطار و هواپیما

اگر قصد دارید با وسایل نقلیه عمومی سفر کنید، باید بدانید سفر با اتوبوس، قطار و هواپیما تفاوت‌هایی با خودروی شخصی دارد و باید بیش از پیش مراقب وسایل شخصی‌تان باشید. نکات ایمنی هم در این وسایل عمومی‌تر است و باید حواستان باشد که در طول سفر کاری نکنید که به همسفرانتان آسیبی برسد.

ایمنی در قطار روی ریل راه نروید

در سفر با قطار هم ممکن است در اثر بی‌احتیاطی دچار مشکلات کوچک و بزرگ شویم؛ مخصوصا وقتی کودک همراهمان باشد. این نکات را در نظر بگیرید و ایمن سفر کنید.

در بیشتر قطار‌ها یک پزشک حضور دارد و اگر دچار مشکلی شدید می‌توانید به او مراجعه کنید. خانم‌های باردار، افرادی که بیماری قلبی و عروقی یا دیابت دارند، می‌توانند از مراقبت‌های پزشکی قطار استفاده کنند تا سالم به مقصد برسند.

اگر در اتوبوس و قطار، دچار سرگیجه و حالت تهوع می‌شوید، هنگام حرکت کتاب نخوانید و در صندلی‌هایی که خلاف جهت حرکت هستند، ننشینید.

از خوردن بیش از حد تنقلات و مواد غذایی در اتوبوس و قطار پرهیز کنید.هر جا که قطار یا اتوبوس توقف کرد، پیاده شوید، کمی آب بخورید و نفس عمیق بکشید و کمی هم پیاده‌روی کنید. با این کار خون در پاهایتان که مدتی طولانی بی‌حرکت بوده است، جریان می‌یابد.

به کودکان اجازه ندهید به چرخ‌های قطار نزدیک شوند، چون قطار هر لحظه ممکن است اندکی حرکت کند، همچنین حواستان باشد کودکان از روی ریل عبور نکنند.

وقتی داخل راهرو‌های قطار راه می‌روید، حتما دستگیره‌ها را بگیرید تا نیفتید. قطار ممکن است ناگهان بایستد، حرکت کند یا بپیچد.
اگر در تخت‌های بالایی کوپه خوابیده‌اید، حتما میله‌ها و نوار‌های ایمنی را کنترل کنید.

اتوبوس‌سواری بی‌خطر با راننده مهربان باشید

یکی از ویژگی‌های سفر با اتوبوس این است که دیگر خودتان یا یکی از اعضای خانواده پشت فرمان نیستید و می‌توانید در طول مسیر استراحت کنید و از مناظر و هم‌صحبتی همدیگر لذت ببرید. اگر امسال می‌خواهید با اتوبوس سفر کنید، این نکات را در نظر داشته باشید تا مشکلی برایتان پیش نیاید.

از منزل زود حرکت کنید تا نیم ساعت قبل از حرکت اتوبوس در ترمینال حاضر باشید و گرفتار ترافیک و تصادفات احتمالی نشوید.
ایمنی شما و همسفرانتان تا اندازه زیادی به شرایط فیزیکی و روحی راننده بستگی دارد، بنابراین با راننده به آرامی و محترمانه برخورد کنید و در طول سفر تشنج ایجاد نکنید.

اگر تنها به سفر می‌روید، هرگز از افراد ناشناس نوشیدنی قبول نکنید.رعایت اصول بهداشتی اتوبوس تحت نظارت شرکت مسافربری است و اگر شکایتی در این زمینه داشته باشید، می‌توانید با مسئولان این شرکت در میان بگذارید.

اگر سفرتان بیش از هشت ساعت طول بکشد، باید حتما یک راننده کمکی در اتوبوس شما حضور داشته باشد تا هنگام خستگی و خواب‌آلودگی راننده نخست جایش را با او عوض کند، به علاوه هیچ راننده‌ای حق ندارد با سرعت غیرمجاز براند.

فراموش نکنید سرنشینان اتوبوس برای حوادث احتمالی بیمه شده‌اند و اگر خدای‌نکرده حادثه‌ای در طول سفر رخ دهد، شرکت بیمه‌گر خسارات را در حد تعهداتش جبران می‌کند.

ممکن است شما بلیت گران‌تری بخرید، ولی در عوض سفرتان را در اتوبوسی سپری می‌کنید که ایمن‌تر است، خدمات بیشتری به شما ارایه می‌کند و صندلی‌های بهتری دارد.

نکات ایمنی در هواپیما کمربند‌ها را ببندید

با رعایت چند نکته ساده می‌توانید نقش مهمی در سلامت پرواز داشته باشید تا خودتان و همسفرانتان را در هواپیما دچار مصدومیت نکنید، البته باید در انتخاب پرواز و هواپیما هم به اندازه کافی دقت کنید.

بیشتر حوادث هوایی هنگام بلند شدن یا نشستن هواپیما رخ‌می‌دهد، بنابراین بهتر است پرواز‌های یکسره را انتخاب کنید.بهتر است هواپیما‌های بزرگ را برای پرواز انتخاب کنید که حداقل بیش از ۳۰ صندلی داشته باشد. در حوادث هوایی شانس زنده ماندن مسافران در هواپیما‌های بزرگ بیشتر است.

به توصیه‌های مهماندار پیش از پرواز گوش دهید و کارت ایمنی پرواز را هم دقیقا مطالعه کنید. یکی از این توصیه‌ها خاموش‌کردن تلفن همراه است تا در پرواز اختلالی ایجاد نشود.تا زمانی که روی صندلی نشسته‌اید، کمربند‌ها را بسته نگه دارید. ممکن است هواپیما در یک جریان هوایی دچار تکان‌های شدید شود.

مواد خطرناک را از چمدانتان خارج کنید. یک فهرست طولانی از موادی وجود دارد که خطرناکند و نباید آن‌ها را وارد هواپیما کنید؛ از جمله بنزین و سایر مواد قابل اشتعال، اسید، الکل، مواد خورنده و گاز‌های سمی.مراقب باشید نوشیدنی‌های داغ در اثر تکان‌های هواپیما روی شما نریزد.

لباس‌های نخی بپوشید. اگر هواپیما دچار آتش‌سوزی شود، لباس‌های نایلونی و پلی‌استر در برابر حرارت ذوب می‌شوند.اگر به صرع، مشکلات قلبی و بیماری‌های دیگری دچار هستید و ممکن است در طول پرواز دچار حملاتی شوید، حتما پیش از پرواز مهمانداران را در جریان بگذارید.اجازه ندهید کودکان اسباب‌بازی‌های تیز و شکستنی یا الکترونیکی را به هواپیما بیاورند.

منبع:شهروند

انتهای پیام/

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

پربازدیدترین ها