عرفانی خبر داد؛

آخرین وضعیت ابتلا به تب کنگو در کشور/ علائم این بیماری کشنده را جدی بگیرید

کد خبر: 302369
|
10:38 - 1397/04/27
نسخه چاپی
آخرین وضعیت ابتلا به تب کنگو در کشور/ علائم این بیماری کشنده را جدی بگیرید
اسلام آباد خبر: رئیس اداره بیماری‌های منتقله از حیوان به انسان وزارت بهداشت در خصوص آخرین وضعیت ابتلا به تب کریمه کنگو در کشور خبر داد.

به گزارشاسلام آباد خبر، حسین عرفانی رئیس اداره مدیریت بیماری‌های منتقله از حیوان به انسان وزارت بهداشت در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛با اشاره بهآخرین وضعیت ابتلا به تب کریمه کنگو در کشور، گفت: ایران رویکمربند جغرافیایی تب کریمه کنگویا  CCHF  قرار گرفته است، تب خون ریزی دهنده کنگو یک بیماری ویروسی بوده که کنه عامل انتقال آن است.

آمار فوتی های ناشی از تب کنگو

رئیس اداره بیماری‌های منتقله از حیوان به انسان وزارت بهداشت با اشاره به آمار ابتلا به تب کنگو در سال ۹۷، گفت:از ابتدای سال تاکنون ۵۲ نفر به ویروس تب کریمه کنگو در ۱۱ استان مبتلا شده‌اند و و متاسفانه ٧ مورد فوتى داشته ایم.

وی با بیان اینکه سال گذشته ۱۵۵ مورد ابتلا به تب کنگو گزارش شده است، گفت: سال ۹۶ دو طغیان ابتلا به تب کنگو را شاهد بودیم که ۳۱ مورد ابتلا بر اثر این ۲ طغیان گزارش شد.

آخرین وضعیت ابتلا به تب کنگو در کشور/ علائم این بیماری کشنده را جدی بگیرید


بیشتر بخوانید:تب کریمه کنگو در کمین رستوران‌های بین راهی


راه های انتقال تب کریمه کنگو

وی ادامه داد: کنه‌ها در اقصی نقاط کشور از نظر ابتلا بهویروس تب کریمه کنگومورد رصد و بررسی قرار گرفته‌اند و مشخص شده است که انواع کنه‌های سخت و نرم می‌توانند این ویروس را به دام منتقل کنند، کنه‌ای که به ویروس آلوده شود در تمام مراحل زندگی خود ویروس تب کریمه کنگو را همراه خود دارد و می‌تواند آلودگی را به نسل‌های بعدی نیز منتقل کند.

عرفانی در ادامه بهراه‌های انتقال تب کنگواز حیوان به انسان اشاره کرد و افزود: یکی ازراه‌های انتقال تب کنگوتماس مستقیم با کنه آلوده به ویروس بوده و انسان‌ها ممکن است که به شکل تصادفی در اثر گزش، تماس یا له کردن کنه آلوده به ویروس به تب کریمه کنگو مبتلا شوند.

رئیس اداره بیماری‌های منتقله از حیوان به انسان وزارت بهداشت با اشاره بهانتقال تب کریمه کنگو از طریق فرآورده‌های گوشتی و پروتئینی، عنوان کرد: یکی از راه‌های انتقال تب کریمه کنگو از طریق تماس با خون و ترشحات بافت‌های دام آلوده است، هنگام سلاخی، قصابی و قطعه قطعه کردن گوشت امکان انتقال بیماری از راه زخم دست یا پاشیده شدن ترشحات روی مخاط‌ها وجود دارد.

آخرین وضعیت ابتلا به تب کنگو در کشور/ علائم این بیماری کشنده را جدی بگیرید


بیشتر بخوانید:علائم و راه‌های پیشگیری از تب کریمه کنگو + اینفوگرافی


فراورده های گوشتی را این گونه مصرف کنید

وی گفت: توصیه ما به مردم این است که کشتار دام در کشتارگاه‌های تحت نظارت دامپزشکی انجام شود تالاشه‌ها و آلایش‌های دامی حداقل ۲۴ ساعت در سالن‌های پیش سرد نگهداری شوند،زیرا در این مدت جمود نعشی اتفاق می‌افتد و PH بافت‌های دامی به ۶ کاهش پیدا می‌کند که در نتیجه آن ویروس در بافت‌های حیوانی از بین می‌رود و افراد می‌توانند با آسودگی از فرآورده‌های گوشتی استفاده کنند.

عرفانی تصریح کرد: در صورتی که گوشت و فرآورده‌های پروتئینی به مدت نیم ساعت در دمای ۵۷ تا ۶۰ درجه قرار گیرند، عامل بیماری‌زا از بین می‌رود به همین دلیلمردم باید حتما غذا‌های گوشتی و پروتئینی به صورت کاملا پخته مصرف کنند و از مصرف فرآورده‌های گوشتی نیم‌پز به خصوص در جگر و آلایش‌های دامی پرهیز کنند.

رئیس اداره بیماری‌های منتقله از حیوان به انسان وزارت بهداشت گفت: مردم اگر گوشت و فرآورده‌های پروتئینی را از مکان‌هایی تهیه کرده‌اند که تحت نظارت دامپزشکی نیست یا از نگهداری آن در سالن پیش سرد اطمینان ندارند، پیش از دست زدن به گوشت آن را حداقل ۲۴ ساعت در یخچال و دمای بین ۱ تا ۴ درجه سانتی‌گراد نگهداری و پس از آن با دستکش اقدام به قطعه قطعه کردن گوشت کنند.

آخرین وضعیت ابتلا به تب کنگو در کشور/ علائم این بیماری کشنده را جدی بگیرید

هشدار؛ مراقب علائم بیماری مرگبار تب کنگو باشید

عرفانی با اشاره بهعلائم تب کریمه کنگوعنوان کرد: اگر علائمی، چون تب و کوفتگی به خصوص در صورتی که همراه با خونریزی و سابقه ارتباط با دام یا فرآورد‌ه‌های گوشتی باشد، احتمال ابتلا به تب کنگو وجود دارد که باید در این موارد سریعا به پزشک مراجعه کرد.

رئیس اداره مدیریت بیماری‌های منتقله از حیوان به انسان وزارت بهداشت عنوان کرد:تشخیص به موقع بیماری تب کنگودر درمان آن بسیار تاثیرگذار است به همین دلیل در صورت مشاهده علائم بیماری باید به پزشک مراجعه و ارتباط با دام یا فرآورده‌های گوشتی را به پزشک عنوان کرد تا پزشک بیماری را به درستی و سریع تشخیص دهد.

رئیس اداره بیماری‌های منتقله از حیوان به انسان وزارت بهداشت یادآور شد: توصیه ما به مردم و به خصوص کسانی که در دامداری، کشتارگاه و قصابی‌ها فعالیت می‌کنند، این است که توصیه‌های بهداشتی در خصوص پیشگیری از تب کنگو را به دقت عملی کنند.


بیشتر بخوانید:تب کریمه کنگو با مصرف لبنیات به انسان منتقل نمی‌شود


آخرین وضعیت ابتلا به تب کنگو در کشور/ علائم این بیماری کشنده را جدی بگیرید

ویروس کنگو در کمین این افراد است

ویتماس با فرد آلوده به ویروس تب کنگورا یکی دیگر از راه‌های انتقال با تب کریمه کنگو معرفی کرد و افزود: افرادی که در خانواده از فرد مبتلا مراقبت می کنند  یا کارکنان خدمات بهداشتی درمانی در زمان پرستاری و درمان در صورت رعایت نکردن اصول جداسازی و ایزولاسیون در معرض خطر ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو خواهند بود.

عرفانی تصریح کرد: تب کریمه کنگو در مراحل مختلف نیاز به ایزولاسیون دارد که این کار بر اساس مرحله پیشرفت بیماری انجام می‌شود؛ در مراحل اولیه ایزولاسیون و جداسازی فقط از نظر ترشحات خونی مدنظر است و هر چه بیماری پیشرفت بیشتری داشته باشد، ایزولاسیون کامل از نظر ترشحات خونی، گوارشی و حتی تنفسی ممکن است لازم باشد تا ازابتلا به بیماری تب کنگوجلوگیری کنیم.

رئیس اداره بیماری‌های منتقله از حیوان به انسان وزارت بهداشت تصریح کرد: دامداران و دامپروران در صورت مشاهده آلودگی دام‌ها، از جدا کردن کنه با فشار و وله کردن آنها با دست خودداری کنند، زیرا در این صورت بیماری به انسان انتقال پیدا می‌کند.

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

پربازدیدترین ها