50 روز از فرمان هسته ای رهبر انقلاب گذشت؛ توان هسته ای ایران به 190 هزار سو نرسید/ اقدامات خارج از عرف آژانس همچنان ادامه دارد

کد خبر: 302393
|
09:50 - 1397/05/01
نسخه چاپی
50 روز از فرمان هسته ای رهبر انقلاب گذشت؛ توان هسته ای ایران به 190 هزار سو نرسید/ اقدامات خارج از عرف آژانس همچنان ادامه دارد
اسلام آباد خبر: همه کارشناسان داخلی اذعان کرده اند رساندن توان هسته ای کشورمان به 190 هزار سو کاملاً در مسیر برجام و صلح آمیز بوده و خارج از مصوبات برجام نیست اما چرایی سستی در اجرای این امر هنوز مشخص نشده.

به گزارشاسلام آباد خبر، به نقل از خبرنگارشبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ نیمه خرداد ماه بود که فرمان رهبر انقلاب برای رساندن توان هسته ای کشور به 190 هزار سو به همه مسئولان کشور ابلاغ شد؛ رهبر معظّم انقلاب در سخنرانی بیست و نهمین سالگرد ارتحال امام(ره) در واکنش به نقض عهد آمریکا و خروج آنها از برجام و همچنین مواضع کشورهای اروپایی درباره برجام طی فرمانی به سازمان انرژی اتمی اعلام کردند که در اسرع وقت و در چارچوب برجام این سازمان موظف به رساندن توان هسته ای به 190هزار سو است. همچنین ایشان فرمان دادند که فرآیند این اتفاق بایستی از فردا آغاز شود.

این فرمان در 14 خرداد ماه سال جاری ابلاغ شد که حجت را بر همه مسئولان اجرایی و مردم تمام کرده و انتظار می رفت در ادامه آن توان و تلاش مضاعفی برای رسیدن به این هدف به کار بسته شود؛ هرچند پیش از این هم رهبر انقلاب در جلسات خصوصی و یا در دیدار های مردمی خود اعلام کرده بودند که نیاز است به توان هسته ای بالاتری برسیم.

بلافاصله یک روز بعد از فرمان رهبری رئیس سازمان انرژی اتمی از آماده بودن تاسیسات برقی نطنز به دست دانشمندان این سازمان خبر داد که برای اهداف بلند مدت چند ساله از جمله چند صد هزار سو در نظر گرفته شده است.

 

تلاش های یک روزه صالحی برای به نتیجه رساندن فرمان رهبری

علی اکبر صالحی یک روز بعد در نشست خبری حاضر شد و با اشاره به فرمان رهبر معظم انقلاب اعلام کرد که سازمان انرژی اتمی بنا به نظر رهبر معظم انقلاب و حمایت های رئیس جمهوری از ابتدای دولت یازدهم فعالیت های زیرساختی وسیعی را در چارچوب تعهدات پادمانی خود آغاز کرده که اگر به طور عادی می خواستیم عمل کنیم برای چند سال آینده باید محقق می شد ولی جوانان ما در این سازمان بی سروصدا، فعالیت های خود را آغاز کردند.

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی هم پیش تر گفته بود که در نامه‌ای به آژانس انرژی اتمی که از سوی نمایندگی ایران در وین تحویل خواهد شد اعلام شده است که از روز دوشنبه(14 خرداد ماه)، روند افزایش ظرفیت‌های لازم برای تولید گازUF۶وUF۴و ساخت و مونتاژ کارخانه روتور سانتریفوژ آغاز می‌شود.

 

کمالوندی: نباید عقب بیفتیم

کمالوندی با اشاره به سخنان دیروزرهبر جمهوری اسلامی گفته است که در چارچوب برجام قرار بود در انتهای برنامه ۱۵ ساله، ایران حداقل به ۱۹۰ هزار سو ظرفیت غنی سازی برسد و طبق گفته‌های قبلی رهبر جمهوری اسلامی، سازمان انرژی اتمی پیش‌بینی کرده بود که در پایان ۱۵ سال به ۲۵۰ هزار سو نیز برسد. وی اهمچنین گفته بود کخ امروز با توجه به فرمایشات رهبری که فرمودند در چارچوب برجام ۱۹۰ هزار سو را پیگیری کنید، باید کارهایی انجام بدهیم که این روند با سرعت بیشتر و در زمان کوتاه‌تری به دست آید.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با اشاره به محتوای توافق برجام گفته که قرار بوده است ایران پس از گذشت یک زمان مشخص از حصول برجام بتواند فعالیت خود در زمینه افزایش تعداد و نوسازی سانتریفوژ را آغاز کند اما این روند را زودتر شروع کرده است. وی همچنین گفته بود که ممکن است سئوال شود که چرا ظرفیت زیادی را برای تعداد محدود سانتریفوژ ایجاد می‌کنید، جواب این است که اگر طرف‌های مقابل برجام به تعهداتشان عمل نکنند، ما نمی‌خواهیم فعالیت‌هایمان عقب بیفتیم.

 

50 روز گذشت؛ توان هسته‌ای ایران زیاد نشد

اگرچه مجلس و سایر دستگاه های کشور از این فرمان استقبال کردند اما در حقیقت همراهی آنها چیزی جز یک شعار و یا حرف نبود؛ آنچه که مشخص است طی 50 روز گذشته اقداماتی که صورت گرفته تنها در حد حرف بوده و بسیاری از گزارش هایی که از سوی سازمان انرژی اتمی اعلام می‌شود از قبل مهیا بوده است.

در همین راستا حسین آبنیکی معاون اسبق سازمان انرژی اتمی، در گفتگو با خبرنگار سیاسیشبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در خصوص فرمان رهبر انقلاب در اواسط خرداد ماه مبنی بر رساندن توان هسته ای کشور به 190 هزار سو و تلاش هایی که در این راستا صورت گرفته اظهار داشت: پیرو فرمایشات رهبری، گزارشاتی که بلافاصله سازمان انرژی اتمی در راستای این فرمان اعلام کرد، عمدتاً اقدامات جدی و موثری در این حوزه نبود.

وی در ادامه گفت:کارخانه‌ای که برای تولید روتور یا ماشین های سانتریفیوژ راه اندازی شد و راه اندازی آن در راستای فرمان رهبر انقلاب تلقی شد، کارخانه ای بود که از قبل راه اندازی شده بود و قرار بود سال 92 افتتاح شود که اکنون از آن رونمایی کردند.

معاون اسبق سازمان انرژی اتمی با تأکید بر اینکه اقداماتی که در راستای دستورات رهبر انقلاب از سوی سازمان انرژی اتمی عنوان شده جدی نبودند تصریح کرد: اقدام مثبت عملی در این حوزه انجام نگرفته است حتی اقداماتی که مجلس در خصوص پیشران های هسته ای در نظر گرفته بود، محقق نشد و اتفاق خاصی در راستای رسیدن توان هسته ای به 190 هزار سو رخ نداده است.

علی اکبر صالحی اما معتقد است اقدامات خوبی صورت گرفته؛ وی از تکمیل کارخانه تولید روتور برای استفاده در سانتریفیوژ‌های پیشرفته در چارچوب فرمان اخیر رهبر انقلاب و آمادگی سریع برای رسیدن به ۱۹۰ هزار سو غنی سازی خبر داده است؛ هرچند کارشناسان معتقد هستند این اقدامات از قبل صورت گرفته بود و کارخانه فعلی که آقای صالحی از آن صحبت می کند باید در سال 92 افتتاح می شده است.

همانطور که همه کارشناسان داخلی اذعان کرده اند رساندن توان هسته ای کشورمان به 190 هزار سو کاملاً در مسیر برجام و صلح آمیز بوده و خارج از مصوبات برجام نیست اما چرایی سستی در اجرای این امر هنوز مشخص نیست.

شاید بهتر باشد هرچه سریعتر به غربی ها نشان دهیم که عزم ایران برای بالا بردن توان هسته ای خود راسخ است چرا که اخیراً آنها به بهانه های واهی اقدام به بازرسی از برخی دانشگاه های کشور کرده‌اند و همین مساله مورد اعتراض داشنجویان قرار گرفته است.

انتهای پیام/ط

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد