گریه بر تابوت تلگرام/ یک منبع آگاه: تلگرام یک بار برای همیشه فیلتر شده است

کد خبر: 302404
|
10:00 - 1397/05/02
نسخه چاپی
گریه بر تابوت تلگرام/ یک منبع آگاه: تلگرام یک بار برای همیشه فیلتر شده است
اسلام آباد خبر: تلگرام با دستور قضایی فیلتر شده و محتوای مجرمانه این پیام رسان خارجی همچنان وجود دارد؛ از آنجایی که تغییری در رویه تلگرام در قبال ایران به وجود نیامده و کانال های تلگرامی معاند نظام همچنان آزادانه فعالیت خود را ادامه داده اند و هراز چندگاهی دستور اغتشاش در این کانال ها صادر و آموزش های لازم به آنها داده می شود.

به گزارشاسلام آباد خبر، به نقل از خبرنگارشبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ دی ماه سال گذشته بود که در پی بسترسازی برخی از کانال های تلگرامی برای اغتشاش در تهران و دامن زدن این کانال ها به درگیری‌ها که در نهایت منجر به کشته و زخمی شدن تعدادی از هموطنان شد، به مدت چندین روز تلگرام در کشور فیلتر شد.

این فیلترینگ موقت زنگ هشداری برای کانال های تلگرامی بودند که اگر تلگرام حاضر به پذیرش خطوط قرمز ایران نشود، فیلترینگ این پیام رسان خارجی به صورت دائم در کشور اجرا می شود و همین مساله بحث های زیادی در کشور به وجود آورد.

اوایل اردیبهشت ماه بود که دادستانی تهران دستور قضایی مسدودسازی پیام رسان تلگرام را منتشر کرد. در این دستور آمده بود با توجه به اعلام شکایات متعدد علیه شبکه اجتماعی تلگرام به دادسرای عمومی وانقلاب تهران و تقاضاهای فراوانی که در خصوص جلوگیری از فعالیت شبکه مذکور از ناحیه شهروندان به این دادسرا واصل شده هم چنین درخواست ضابطان و سایر نهادهای ذی ربط مبنی بر برخورد قانونی و اتخاذ تصمیم نسبت به جلوگیری از ادامه فعالیت بدون ضابطه و غیر قابل کنترل پیام­رسان تلگرام، و با توجه به این‌که این شبکه به بستر امنی برای ارتکاب انواع جرائم تبدیل شده است، ارائه دهندگان خدمات دسترسی به اینترنت کشور خصوصاً شرکت ارتباطات زیر ساخت و اپراتورهای تلفن و دارندگان پروانه ارائه خدمات ارتباطات ثابت مکلف‌­اند از تاریخ۹۷/۰۲/۱۰ نسبت به اعمال مسدودسازی کامل وب سایت و اپلیکیشن شبکه اجتماعی تلگرام اقدام نمایند.

در ادامه و تنها یک روز بعد از این دستور، سرانجام از صبح روز 11 اردیبهشت، این پیام‌رسان از دسترس خارج شد و پیام رسان تلگرام به خاطر محتوای مجرمانه و با دستور دادستان مانند بسیاری از کشورهای دیگر فیلتر شد.

در حال حاضر بیش از 80 روز از فیلتر شدن تلگرام در کشور می گذرد؛ هرچند برخی از نسخه های جعلی تلگرام در کشور در حال فعالیت هستند اما باز هم پیام رسان تلگرام با ریزش مخاطب بسیار زیادی مواجه شده است.

طی روزهای گذشته، ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی طی گفتگویی گفته بود: در شورای عالی فضای مجازی برای پیام رسان‌ها مصوبه تصویب شده و وجود دارد و در حال حاضر این مصوبه در حال اجرا است.

وی با اشاره به تصمیمات در نظر گرفته شده برای پیام رسان تلگرام، گفته بود: تصمیم درباره فیلترینگ تلگرام، یک تصمیم قضایی است و رویکرد شورای عالی فضای مجازی خروح از انحصار تلگرام بوده که با فیلترینگ بخشی از آن محقق شده است.

دبیر شورای عالی فضای مجازی تاکید کرده است که در صورتی که خدمات پایدار داخلی در حوزه پیام رسان‌ها ایجاد شود، این احتمال وجود دارد که تلگرام رفع فیلتر شود؛ البته این تصمیم درباره این موضوع به عهده قوه قضاییه است.

«احتمال رفع فیلتر تلگرام» بخشی از سخنان فیروزآبادی است که از سوی جریان خاص در کشور برجسته شده و این رسانه ها با ذوق زدگی از آن استقبال می کنند.

 

تلگرام یک بار برای همیشه فیلتر شده است

یک منبع آگاه در گفتگو با خبرنگارشبکه اطلاع رسانی راه دانادر این خصوص ضمن رد هرگونه احتمال رفع فیلتر تلگرام اعلام کرد: در حال حاضر کشور مسائل مهم تری از جمله تلگرام داشته و عجیب است که هرچند یک بار موضوع تلگرام و رفع فیلتر شدن آن از سوی این رسانه ها منعکس می شود.

وی در ادامه تصریح کرد: تصمیم کشور یک بار برای همیشه فیلتر شدن تلگرام بوده و این اقدام با دستور دادستان صورت گرفته و به اندازه کافی درباره این مساله صحبت شده است؛ ضرورتی ندارد درباره موضوعی که یک بار برای همیشه تعیین تکلیف شده دوباره تصمیمی گرفته شود.

نکته قابل توجه این است که تلگرام با دستور قضایی فیلتر شده و محتوای مجرمانه این پیام رسان خارجی همچنان وجود دارد؛ از آنجایی که تغییری در رویه تلگرام در قبال ایران به وجود نیامده و کانال های تلگرامی معاند نظام همچنان آزادانه فعالیت خود را ادامه داده اند و هراز چندگاهی دستور اغتشاش در این کانال ها صادر و آموزش های لازم به آنها داده می شود.

در شرایطی که مشکلات اقتصادی و شرایط سخت معیشتی بر مردم فشار می آورد دغدغه برخی از رسانه ها و جریان ها در کشور رفع فیلترینگ تلگرام شده است اما آیا براستی مشکلی بزرگتر از فیلتر شدن تلگرام در کشور وجود ندارد؟

چرا در شرایطی که فیلتر تلگرام به دستور مراجع قضایی صورت گرفته سایر دستگاهها یا نهادها به خود اجازه می دهند درباره ادامه فیلترینگ و یا رفع آن اظهار نظر و یا حتی زمان تعیین کنند.

انتهای پیام/ط

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد