روایت ارشد نظامی آجا در غرب کشور از عملیات مرصاد؛

زمین‌گیر شدن منافقین در مرصاد با 1500 کشته /اوج فجایع در اسلام‌آبادغرب

کد خبر: 302427
|
11:25 - 1397/05/05
نسخه چاپی
زمین‌گیر شدن منافقین در مرصاد با 1500 کشته /اوج فجایع در اسلام‌آبادغرب
اسلام آباخبر: بازخوانی عملیات غرورآفرین مرصاد را این بار فرمانده قرارگاه منطقه‌ای غرب ارتش جمهوری اسلامی ایران روایت می‌کند.

به گزارشاسلام آباد خبر، به نقل ازشبکه اطلاع رسانی مرصاد ، آخرین عملیات دفاع مقدس در جبهه‌های غرب با نام «مرصاد» شکل گرفت؛ عملیاتی که در آن پس از سه روز مقاومت و دلاوری پرونده بزرگترین و مجهزترین گروه منافقین بسته شد.

در سالروز عملیات غرورآفرین و حماسی «مرصاد» که عملیات «فروغ جاویدان» منافقین را به شکست سنگین و درس عبرتی بزرگ برای تمام آنهایی که چشم طمع به این مرز و بوم دارند پای صحبت‌های امیر فرهاد آریانفر فرمانده قرارگاه منطقه‌ای غرب ارتش جمهوری اسلامی ایران نشستیم تا گوشه‌ای از آن روزها و فداکاری‌های نیروهای ارتش را بازگو کند که ماحصل آنرا در زیر می‌خوانید.

ا

 

منافقین با 25 تیپ ملی و در پنج مرحله می‌خواستند به تهران برسند

ملت ایران در آخرین سال جنگ تحمیلی شاهد حوادث تلخ وشیرین بسیاری بود فشارطاقت فرسای قدرت‌های استکباری ایران را با مشکلات فراوانی در زمینه های نظامی، سیاسی و اقتصادی مواجه ساخته بود.

ازسوی دیگررژیم متجاوز بعثی نیز با استفاده ازحمایت‌های گسترده شرق وغرب ضمن بازسازی ارتش شکست خورده عراق، برای هجومی دوباره خود را آماده می کرد.

عملیات مرصاد آخرین عملیات رزمی جمهوری اسلامی در جنگ تحمیلی هشت ساله است با این تفاوت که این بارنیروهای دشمن عراقی نبودند، بلکه ایرانیانی بودند که در قالب نیروهای شبهه نظامی موسوم به ارتش آزادی بخش ملی، تحت رهبری مجاهدین خلق و با حمایت دولت عراق به مرزهای ایران حمله کردند.

عملیات مرصاد در پاسخ به عملیات فروغ جاویدان بود منافقین بر اساس یک برنامه زمانبندی شده 33 ساعته در طرح خود برای رسیدن به تهران قصد داشتند با بهره گیری از 25  تیپ ملی و در پنج مرحله از شهرهای سرپل ذهاب، اسلام آبادغرب، همدان و قزوین عبور کرده و خود را به تهران برسانند.

 این عملیات میان ارتش جمهوری اسلامی ایران و سازمان تروریستی مجاهدین خلق در اواخر جنگ ایران و عراق در سال 1367 در گرفت و در نهایت پس از چند روز درگیری نیروهای ارتش جمهوری اسلامی ایران بر سازمان تروریستی پیروز شد.

شرکت 5 هزار نیروی منافقین در عملیات

قابل توجه است که عمدتا فرماندهان سازمان فروغ جاویدان از رده های بالای تشکیلاتی بودند که نظامی نبودند و بعضا اصول اولیه فرماندهی یک عملیات نظامی را نمی‌دانستند مجموعا در حدود 4500 تا 5000 هزار نفر در این عملیات شرکت کردند که 25 درصد آنان را زنان و دختران تشکیل می‌دادند.

ستاد کل تحت فرماندهی مسعود رجوی و همسرش مریم رجوی و مرکب از چهار نفر ستادی و پنج نفر فرمانده محور بود به علاوه 25 فرمانده تیپ که علاوه برآنان چهار نفر در رده فرمانده تیپ در محور تهران سازماندهی شده بودند هر تیپ شامل 160 تا 180 نفر نیرو مرکب از 2 گردان پیاده، یک گردان تانک، یک گردان ادوات، یک گردان ارکان، یک گروهان پشتیبانی رزمی و یک دفتر بود. هر گردان پیاده شامل پنج نفر بود که در پنج دسته 10 نفره سازماندهی شده بودند.

تجهیزات کامل منافقین؛ از تانک‌های برزیلی تا بیمارستان صحرایی

منافقین در قالب تیپ‌های 200 نفره با تانک های برزیلی بسیار پیشرفته با 80 دستگاه آمبولانس و صدها خودروی سبک، 2 کامیون اسلحه، آزمایشگاه و بیمارستان های صحرایی و بسیارمجهز وارد ایران شده بودند آنان در سر راه خود بسیاری ازمردم بی دفاع را به ضرب گلوله از پای درآوردند.

در شهر اسلام‌آبادغرب اوج این فجایع رخ داد آنها بعد از اسلام آبادغرب راهی کرمانشاه شدند که در 30 کیلومتری کرمانشاه درگردنه چهارزبر که بعدها به تنگه مرصاد معروف شد با مقاومت رزمندگان مواجه ومتوقف شدند.

ا

 

روایت شهید صیادشیرازی از مرصاد

شهیدعلی صیاد شیرازی فرمانده عملیات مرصاد شب پیش ازعملیات مرصاد را این گونه مطرح می‌کند: شبانه خودم را با یک فروند هواپیمای فالکون به کرمانشاه رساندم و صحنه پیشروی دشمن را ازنزدیک مشاهده کردم و متوجه اوضاع شدم چنان جو پریشانی واضطراب در مردم ایجاد شده بود که سراسیمه ازخانه بیرون آمده بودند.

شهید صیادشیرازی آن زمان فرماندهی هوانیروزرا به عهده گرفت و با بمباران ماشین‌های آنها موقتا آنها را متوقف کرد و ستون های آنان را به آتش کشید.

ا

 

منافقین با 1500 کشته در مرصاد زمین‌گیر شدند

در درگیری تنگه مرصاد منافقین با دادن 1500کشته زمین گیر شدند و از همان جا تصمیم به فرار گرفتند. عملیات فروغ جاویدان جز شکستی گسترده چیزی عاید رهبری سازمان نکرد. منافقین در این عملیات 1304 نفر کشته را خود رسما تایید و با عکس و زندگی نامه منتشرکرد.

تجهیزات منهدم شده سازمان در مجموع نبردهای عملیات فروغ جاویدان 612 خودرو ازانواع مختلف، 720 تانک زره پوش، 21 توپ 122میلی متری و51 توپ 106میلی متری بود که عمدتا بدون خودرو حمل کننده بودند.آمار غنایم نیز حدود 500 دستگاه انواع خودرو، مقادیر زیادی تجهیزات انفرادی و جمعی بود.

تنها پیامد مثبت این عملیات برای منافقین از بعد تبلیغاتی بود یکی از محورهای اساسی در مانور تبلیغاتی آنان پیشروی نیروهای سازمان تا حوالی کرمانشاه بود و همیشه روی آن مانور تبلیغاتی می‌دادند.

اما آنچه مسلم است نیروی ایمان، اعتقاد و پایمردی و دلاوری دلیرمردان این سرزمین است که با جانفشانی های خود در هر برهه از تاریخ این مملکت در مقابل زیاده خواهی های دشمنان ایستادگی کرده و با جان خویش مدافع این خاک بودند.

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد