باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

قاچاق زعفران ایرانی به افغانستان!/ مشکل صادرکنندگان زعفران چیست؟

کد خبر: 302488
|
09:57 - 1397/05/10
نسخه چاپی
قاچاق زعفران ایرانی به افغانستان!/ مشکل صادرکنندگان زعفران چیست؟
اسلام آباد خبر: در ماه‌های اخیر صادرات طلای سرخ ایرانی بعلت بخشنامه ارزی دولت منجر به رونق استفاده از کارت‌های بازرگانی یکبار مصرف و قاچاق شد.

به گزارشاسلام آباد خبر، به نقل از خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،زعفرانیکی از محصولات استراتژیک کشاورزی در کشورمان محسوب می شود که توسعه صادرات آن می تواند ارزش افزوده مناسبی را نصیب کشور کند. متاسفانه مسائل و موضوعات مختلف  سد راه توسعه صادرات از سرخی روز افزون آن کاسته و آتشی برجان تولیدکنندگان انداخته است.

آمارها نشان می دهد که در اردیبهشت ماه 25 تن و 669 کیلو و در خرداد 13 تن و 698 کیلو زعفران به بازارهای هدف صادر شد که این کاهش  40 تا 45 درصدی صادرات ناشی از اتخاذ بخشنامه ارزی دولت بوده است که  منجر به رونق استفاده از کارت های بازرگانی یکبار مصرف  وقاچاق طلای سرخ ایرانیشد.

 ناگفته نماند که ماجرای قاچاق زعفران از کشور به قصه ای پرغصه و تکراری تبدیل شده است که هر از گاهی مسئولان دولتی با ابراز نگرانی برای آن از کنارش رد می شوند،هر چند طی سال های اخیر این ماجرا در رسانه ها پررنگ شده و کارشناسان و تولیدکنندگان تاکید می کنند که مسئولان دولتی باید نسبت به مساله قاچاق حساس تر باشند، اما سیاست اخیر دولت بر تشدید خروج غیرقانونی زعفران از کشور دامن زده است.

حال به سراغ مسئولان ذی ربط می رویم تا از دلایل کاهش صادرات زعفران و رونق قاچاق این محصول استراتژیک با خبر شویم:

علی حسینی عضو شورای ملی زعفران در گفت و گو با خبرنگارصنعت،تجارت و کشاورزی، ازقاچاق طلای سرخ در بازار خبر داد و گفت:زعفرانکالای کم حجم و باارزش بالاست که به سبب سهولت در حمل برای بسیاری از قاچاقچیان ایجاد انگیزه کرده است.

وی افزود: بنابر آمار گمرک، میزانصادرات زعفراندر خرداد ماه نسبت به اردیبهشت ماه ناشی از سیاست جدید ارزی دولت، 12 تن کاهش یافته است که درنهایت این امر در رونق قاچاق محصول به بازارهای هدف تاثیر گذار بوده است.

حسینی با اشاره به اینکه عمدهقاچاق زعفرانبه افغانستان صورت می گیرد، بیان کرد: با توجه به آنکه افغانستان رقیب جدی ایران در تولید زعفران محسوب می شود؛بنابراین قاچاق زعفران به این کشور ضربه مهلکی به منافع ملی و آینده تولید زعفران ایرانی می زند.

به گفته این مقام مسئول با وجود آنکهزعفران ایرانیبه کشورهای مختلف قاچاق می شود، اما قاچاق آن به افغانستان بیش از هر چیز دیگری تولیدکنندگان را عذاب می دهد.

وی ادامه داد: صادرکننده ای که کالای خود را به آن سوی مرزها صادر می کند،انتظار دارد که ارز حاصل از صادرات از طریق سیستم بانکی به داخل کشور بازگردد و این در حالی است که طی این سال ها صادرکنندگان خطر پذیری بازگشت سرمایه را تحمل می کنند.

حسینی با بیان اینکهراه اندازی بازار ثانویهنگرانی هایی برای صادرکنندگان در بر داشته است، اظهار کرد:با توجه به آنکه صادرکنندگان ارز حاصل از صادرات را باید به واردکنندگان دهد؛بنابراین این نگرانی وجود دارد که دولت مالیات ارز مبادله شده به واردکننده را از صادرکننده بگیرد.

به گفته وی نبود شفاف سازی نسبت به بازار ثانویه موجب شده است تا صادرکننده رغبتی بهصادرات زعفراننداشته باشد.

این مقام مسئول ادامه داد: صادرات زعفران باید همانند گذشته به بازارهای هدف صورت گیرد و تنها ارز حاصل از صادرات با قیمت توافقی میان صادرکنندگان و وارد کنندگان تهاتر شود.

وی صادراتآینده زعفرانرا پیش بینی کرد و گفت: اگر به شکل کنونی ساز صادرات نواخته شود، شکی نیست که در ماه های آتی با کاهش صادرات روبرو خواهیم شد و به همین خاطر انتظار می رود که دولت با ارائه راهکار شفاف از قاچاق زعفران و از رده خارج شدن صادرکنندگان جلوگیری کند.

عضو شورای ملی زعفران در پایان تصریح کرد: اگر دولت راهکاری شفاف برایصادرات زعفراناتخاذ نکند، در آینده ای نه چندان دور تولید این محصول استراتژیک ناشی از قاچاق زعفران به بازارهای هدف از بین می رود و ضربه مهلکی به حیثیت کشور وارد می شود که به همین دلیل انتظار می رود همانند سال های جنگ صادرات به کشورهای دنیا صورت گیرد.

نرخ پایه گمرکی و فروش ارز به واردکننده از سرخی تجارت زعفران کاست

غلامرضا میری نایب رئیس شورای ملی زعفران در گفت و گو با خبرنگارصنعت،تجارت و کشاورزی،گفت: با توجه به آنکه هزینه واحدهای صادرکننده که ماهانه رقمی بالغ بر 200 تا 300 میلیون تومان است،از طریق فروش وصادرات زعفرانتامین می شود؛بنابراین انتظار می رود که دولت سیاست های خود را شفاف اعلام کند تا صادرکنندگان بتوانند به امر صادرات بپردازند.

وی با اشاره به اینکه تعرفه پایهنرخ هر کیلو زعفراندر گمرک 1450 دلار است، افزود:این درحالی است که هر کیلو زعفران با نرخ 800 تا هزار دلار به بازارهای هدف صادر می شود و در مقابل گمرک نامه کتبی از صادرکنندگان می گیرد که آنها با این نرخ زعفران خود را به بازارهای هدف صادر کردند و حال با این وجود صادرکنندگان مابه التفاوت آن را از کجا به سازمان مالیات و  امور دارایی دهند.

میری ادامه داد: با توجه به آنکه دولت به صادرکنندگان می گوید اظهارنامه خود را بفروشند اما تا کنون واردکننده ای به سراغ ما نیامده که درخواست اظهار نامه از ما داشته باشد و همه این عوامل به سبب ریسک صادرات نگرانی هایی برای صادرکنندگان ایجاد کرده است.

به گفته وی نمی دانم چه دست هایی در کار است که کار را شفاف انجام نمی دهند تا صادرکنندگان بتوانند بدون هیچ استرسی به امر صادرات بپردازند.

نایب رئیس شورای ملی زعفران با اشاره به اینکه نرخ پایه گمرکی و فروش ارز به واردکننده دو مشکل اصلی پیش رویصادرکنندگانبه شمار می رود، بیان کرد: با ادامه این روند پیش بینی می شود که مشکلات صادرات و قاچاق زعفران در بازار استمرار یابد.

وی در پایان با بیان اینکه کاهش 12 تنیتجارت زعفراندر خرداد ماه، ناشی از ابهامات صادراتی است،تصریح کرد:براین اساس انتظار می رود که دولت سیاست خود را به طور شفاف اعلام کند و موانع صادراتی را از پیش روی صادرکنندگان بردارد تا با قاچاق زعفران آینده تولید این محصول به خطر نیفتد.

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد