امام جمعه اسلام آبادغرب:

مردم از مشكلات معيشتى رنج مى‌برند/ مدیریت جهادی حلال مشکلات کشور است

کد خبر: 302570
|
15:27 - 1397/05/19
نسخه چاپی
مردم از مشكلات معيشتى رنج مى‌برند/ مدیریت جهادی حلال مشکلات کشور است
اسلام آبادخبر: امام جمعه شهرستان اسلام آبادغرب گفت: اقتصاد كشور با مشكل مواجه شده است، تنها روحيه‌ى جهادى مى‌تواند به مدد حل اين شرايط بيايد و دولتمردانى در اين عرصه موفق هستند كه از روحيه جهادى به شكلى مجاهدانه بهره گيرند.

به گزارشاسلام آباد خبر، حجت الاسلام محمدطه مهری در خطبه های نمازجمعه امروز اظهار کرد:  اين روزها عبارت ثابت و مشخصى با عنوان "جنگ اقتصادى" از سوى غالب مسؤولان شنيده مى‌شود كه البته رهبر معظم انقلاب سال‌هاست با نامگذارى شعار سال همواره كوشيده‌اند با هدف حل مسائل معيشتى مردم، اقتصاد را اولويت شماره يك كشور نشان دهند تا در برابر تكانه‌هاى خارجى ايمن باشد و با اندك ترش‌رويى مقامات آمريكايى، كشور دچار مشكل نشود. اما امروز با خروج آمريكا از برجام و تشديد تحريم‌ها از سوى آن‌ها، اوضاع به گونه‌اى پيش رفته است كه جامعه، اقتصاد و بازار ايران آمادگى كامل براى مقابله با شرايط و مشكلات به‌وجود آمده جديد را ندارد و نسبت به اين تحريم‌ها واكنش‌هاى شديدى از خود نشان داده است.

 

وی افزود:   نكته قابل توجه اين‌كه عدم آمادگى از سوى جامعه و اقتصاد، فقط به‌علت تشديد تحريم‌ها نيست، بلكه ريشه و بستر اصلى آن مربوط به مسائل درونى كشور مى‌باشد و دشمن قصدش موج‌سوارى از ضعف‌هاى اقتصادى است كه در كشور پديد آمده است. دشمن سعى دارد تا با استفاده از ضعف‌هايى مانند؛ بى‌انضباطى مالى، انفعال و كم‌كارى دولت، رانت‌جويى و دلالى‌گرى بخش خصوصى و مصرف‌گرايى و عدم مديريت صحيح اقتصاد خانواده از سوى مردم، به مقاصد خود دست پيدا كند. لذا به تعبير رهبر معظم انقلاب كه بيان داشتند؛ مگس بر روى زخم نشسته است، بايد براى درمان زخم كارى كرد و تدبيرى انديشيد و شرايط اقتصادى را به مرحله ثبات و آرامش رساند.

 

امام جمعه شهرستان گفت: يكى از كارهايى كه شرايط اقتصادى حال حاضر را به ثبات و آرامش مى‌رساند، تصميمات دولت در تغيير تيم اقتصادى و رويه‌هاى اقتصادى گذشته است كه مى‌تواند با اين اقدامات جهادى به مردم ثابت كند كه مصمم به حل مسائل و مشكلات كشور است. حال دولت براى اين تغيير نيازمند افرادى كارآمد و صاحب صلاحيت است كه داراى ويژگى‌هايى خاصى باشند كه مى‌توان به چند مورد از اين ويژگى‌ها اشاره كرد.

 

وی افزود:  در شرايط كنونى انقلاب اسلامى كه روحيه‌ى عافيت‌طلبى در ميان برخی از مسؤولان جامعه گسترش يافته، برخوردارى از روحيه‌ى جهادى در عرصه‌ى مديريت جامعه، امرى ضرورى و لازم است. موضوعى كه رهبر معظم انقلاب نيز بارها به آن سفارش كرده‌اند. در اين دهه از انقلاب كه بسيارى از پروژه‌هاى عمرانى نيمه‌تمام باقى مانده، مردم از مشكلات معيشتى رنج مى‌برند و اقتصاد كشور با مشكل مواجه شده است، تنها روحيه‌ى جهادى مى‌تواند به مدد حل اين شرايط بيايد و دولتمردانى در اين عرصه موفق هستند كه از روحيه جهادى به شكلى مجاهدانه بهره گيرند و در عرصه‌ى تلاش و كوشش گام بردارند و به خدمت‌گزارى‌بى‌منت اقدام بورزند.

 

خطیب جمعه اسلام آبادغرب بیان داشت: برخوردارى از روحيه‌ى انقلابى يكى ديگر از ملاك‌هاى انتخاب دولتمردان است، ضرورتى كه مقام معظم رهبرى نيز در ماه‌هاى اخير بر آن تأكيد بسيار كرده‌اند. ازمنظر رهبرى معظم، روحيه‌ى انقلابى، خود ويژگى‌هايى چون ايستادگى و ثبات در اصول انقلاب اسلامى و پاسدارى از آن، پاك‌دستى و ساده‌زيستى، عدالت‌خواهى، استكبار ستيزى و مرزبندى با دشمن، دفاع از اقتدار و امنيت ملى، اعتماد به مردم و صداقت، شجاعت در اقدام و آمادگى براى ايثار، برخوردارى از سلامت اخلاقى و فكرى و مبارزه با فقر، فساد و تبعيض دارد.

 

 

وی یادآور شد: همه‌ى شاخصه‌هاى ذكرشده از روحيه‌ى انقلابى، به‌روشنى ناظر بر شرايطى است كه انقلاب اسلامى در دهه‌ى حاضر با آن روبه‌روست. شرايطى كه اقتضاء مى‌كند، رئيس جمهور در انتخاب مسؤولين كشور ويژگى مبارزه با فقر، فساد و تبعيض، ساده‌زيستى كه اشرافى‌گرى رسوخ‌كرده در ميان برخی از دولت‌مردان را به حاشيه براند، اعتماد به مردم كه روحيه‌ى برون‌گرايى حاكم ميان مسؤولان را تضعيف كند و اعتماد به توان داخلى را جايگزين آن سازد، استكبارستيزى و مرزبندى با دشمن كه به نظم‌بخشى منطقه‌اى انقلاب اسلامى و به ايفاى نقش مؤثر آن در شرايط حساس كنونى جهان كمك شايانى خواهد كرد، مد نظر قرار دهد.

 

وی اضافه نمود:  دولت در تراز انقلاب اسلامى با فقر و فساد و تبعيض در تعارض است. وجود اين سه‌گانه، فلسفه وجودى دولت تراز را از بين مى‌برد. رهبر معظم انقلاب میفرمایند : بنده باز هم با صداى بلند اعلام مى‌كنم كه مسؤولان كشور - چه در قوه‌ى مجريه، چه در قوه‌ى قضاييه و چه در قوه‌ى مقننه - بايد با فقر و فساد و تبعيض در اين مملكت مبارزه كنند. اگر بخواهند وضع امنيت كشور را، وضع معيشت مردم را، وضع عزت بين‌المللى ما را تأمين كنند، راهش مبارزه‌ى با همين‌هاست. انواع و اقسام فسادها را بايد شناسايى كنند و با آن مبارزه‌ى جدى نمايند؛ نه در حرف و زبان. البته بعضى هستند كه در زبان هم طاقت نمى‌آورند اين حرف‌ها گفته شود؛ با اصل مبارزه با فساد و تبعيض و فقر مخالفت مى‌كنند! اين افرادى كه در مقابل مبارزه با فقر و فساد و تبعيض موضع‌گيرى مى‌كنند، بدون اين‌كه خودشان متوجه باشند، خود را متهم مى‌كنند. چه كسى با مبارزه‌ى با فساد مخالف است؟ آن كسى‌كه يا بايد فاسد باشد و يا بايد فريب فاسدى را خورده باشد.

حجت الاسلام مهری با بیان این سوال که؛  چه كسى با مبارزه‌ى با تبعيض مخالف است؟ آن كسى‌كه يا بايد از تبعيض منتفع باشد يا فريب كسى را كه از تبعيض منتفع است، خورده باشد؛ وإلا چرا بايد مخالفت كند.

 

وی عنوان کرد:  مدير و مسؤول دلسوز و كارآمد مى‌تواند منشأ تحولات شگفتى ساز شود و در مقابل مدير و مسؤول ناكارآمد و خسته مى تواند مجموعه‌اى را فشل نمايد. مسأله اصلى كشور ما كه مى‌تواند تحريم دشمن را خنثى و به افزايش قدرت ملى كمك كند، مديريت كارآمد است. اگر امثال شاه سلطان حسين‌ها در رأس باشند نه تنها نمى‌توان تهديد دشمن را دفع كرد، بلكه تشديد فشار، محاصره و تحريم نيز محتمل و به افزايش جسارت دشمن نيز منتهى خواهد شد.  اما با وجود نادرشاهى كه داراى همت بلند و تحرك ميدانى جلوتر از نيروها باشد مى‌توان به رفع تصرف‌ها اقدام كرد و مجدداً شاهد شكوفايى و آبادانى بود.(بيانات مقام معظم رهبرى در تاريخ‌24/9/1387) همانگونه كه مقام معظم رهبرى در فرمايشات نوروزى حرم رضوى، در پيامى، به‌صراحت در رابطه با نحوه حل مسائل اقتصادى فرمودند؛ گماشتن مديران كارآمد، متعهد، بانشاط، پرانگيزه و قوى از جانب مسؤولان ارشد كشور براى بخش‌هاى توليد يكى از اين الزامات است.

 

 

امام جمعه اسلام آبادغرب  با اشاره به سخنان رئيس جمهور آمريكا مبنى بر اين‌كه بدون هيچ‌گونه پيش‌شرطى حاضر است با ايران در هر مكان و زمانى كه تهران مشخص مى‌‌‌كند، پشت يك ميز   بنشيند و مذاكره كند، گفت: سخنان رئيس جمهور آمريكا  از بيخ و بن "دروغ" است. چرا كه تجربه و واقعيات موجود چيز ديگرى مى‌‌‌گويد. بايد توجه داشت "اعتماد" به طرف مقابل مهم‌ترين اصل در هر گفتگويى است. ترامپ با خروج از برجام كه براى انعقاد آن 12 سال مذاكره شده بود، نشان داد كه اساساً دولت قابل اعتمادى نيست و به‌راحتى زير هر توافقى ولو با متحدان و شركاى غربى‌اش مى‌‌زند. لذا مذاكره با دولتى كه مطلقاً غيرقابل اعتماد است، حتى اگر براى مذاكره تقلا كند، آن‌‌‌هم در شرايط كنونى، كار بسيار خطرناك و پرهزينه‌اى است.

 

وی تصریح کرد: ترامپ آدم ديوانه‌اى نيست بلكه از روى زرنگى، نقش يك آدم ديوانه را بازى مى‌‌كند. ترامپ فرد ماهرى در جنگ روانى است. تمام آن‌هايى هم كه دور و برش جمع شده‌اند تبحر ويژه‌اى در جنگ روانى و فضاسازى‌هاى روانى دارند. در همين پيوند بايد گفت، هيچ‌كس در داخل مخالف تعامل و مذاكره نيست. اصلاً منطق اسلام و قرآن و عقلانيت حاكم بر سياست خارجى ايران، گفتگو و مذاكره است، اما نه در هر شرايطى و با هر بازيگر و دولتى. عده‌‌اى از روى عطش و تندروى، فقط پيشنهاد مذاكره ترامپ را در نظر گرفته و به حواشى و معانى و هم‌چنين چشم‌انداز و برآيندهاى ناشى از آن نگاه نمى‌‌كنند. تحليل و تصميم‌سازى و تصميم‌گيرى و اجرا، تحت تأثير جو روانى، بسيار مخرب و زيان‌‌بار خواهد بود. برجام كه "روزى ابر بهارى" و "آفتاب تابان" ناميده مى‌‌شد و ممات و حيات مملكت توسط جريانى خاص به آن گره زده شده بود، تجربه ارزشمند و روشنى است كه مى‌‌گويد، مذاكره با آمريكا به تعبير رهبر معظم انقلاب خسارت محض است. لازم به توضيح است برخلاف استدلال ذوق زدگانى كه بدون توجه به تجارب تاريخى و روندهاى كنونى، به‌دنبال پيشنهاد دولت آمريكا مبنى بر مذاكره با ايران، شب و روز براى مذاكره با آمريكا سر و دست مى‌‌شكنند، مذاكره ايران با آمريكا حداقل در شرايط كنونى، در حالى كه سنا و كنگره مشغول افزايش تحريم‌ها هستند، گره وضع موجود را كورتر خواهد كرد. كافى است به ياد آوريم زمانى كه اوباما برجام را امضا كرد، سنا و كنگره مشغول تصويب قوانين ضدايرانى بيشترى بودند، چه رسد به امروز كه هم خود ترامپ و هم وزير امور خارجه او و هم تمام بدنه كاخ سفيد، سنا و كنگره همگى ايران‌ستيز هستند.

 

خطیب جمعه با اشاره به مناسبت های پیش رو؛ یکشنبه 30 ذى القعده؛ شهادت امام نهم حضرت جوادالائمه(ع) به دستور معتصم عباسى(220 ق)، گفت: دوران امامت امام محمدتقى(ع) در كمترين سن و در 8 سالگى آغاز شد. نقش ايشان در پاسدارى از مكتب شيعه و مقابله با مشكلات سياسى و نيز انحرافات عقيدتى و فرهنگى زمان خود و زمينه‌سازى جامعه شيعى براى دوران غيبت حضرت حجت(ع) بسيار حائز اهميت بوده و از سخت‌ترين دوران امامت امامان شيعه(ع) محسوب مى‌شود. چنان‌كه شهادت زودهنگام آن حضرت، خود دليلى بر اين نكته است كه فعاليت‌هاى امام جواد در پاسدارى از فرهنگ و ارزش‌هاى اسلامى در اين برهه حساس تاريخى و باكمى سن ايشان، تا چه اندازه براى حكومت‌هاى جور و ستم، خطرآفرين بوده است. بازخوانى تاريخى فعاليت‌هاى امام نهم شيعيان در اين زمانه نيز كه دشمن از روش‌هاى مختلف سياسى و فرهنگى براى مبارزه با نظام اسلامى بهره مى‌گيرد، بسيار عبرت‌آموز و راهگشا هست.

 

وی افزود: دوشنبه اول ذى الحجه؛ سالروز ازدواج امام على(ع) و حضرت فاطمه‌ى زهرا(س)(2 ق)؛ روز ازدواج‌ است؛ پيامبر گرامى اسلام(ص) ازدواج دخترش را به ساده‌ترين و راحت‌ترين شيوه انجام داد تا براى همه جوانانى كه در آستانه زندگى مشترك هستند، سرمشق نيكويى باقى بماند  از مشكلات ازدواج‌هاى امروزى جامعه ما كه با مدگرايى و چشم‌وهم‌چشمى همراه شده است و خانواده‌ها را با مشكلاتى مواجه نموده مسأله جهيزيه است. اين در حالى است كه برترين بانوى اسلام(ص) زندگى خود را با كمترين مقدار جهيزيه شروع كرد،؛ شيوه‌‌ايى كه بايد مدنظر خانواده‌ها در اين شرايط سخت اقتصادى قرار گيرد.

 

حجت الاسلام مهری خاطرنشان ساخت: سه شنبه 23 مرداد ماه بنام "روز مقاومت اسلامى" در تقويم ملى كشور ثبت شده است و فلسفه اين نامگذارى به جهت مقاومت جانانه‌اى است كه حزب‌الله لبنان در سال 2006 ميلادى در جنگ 33 روزه رژيم صهيونيستى تا بن دندان مسلح را شكست داد.

 

وی افزود:  به‌واسطه همين توان حزب‌الله است كه در هر نشستى كه كابينه امنيتى صهيونيست‌ها در خصوص سرزمين‌هاى اشغالى دارد، به اين مسأله تمركز مى‌كند كه نيروهاى مقاومت ازجمله نيروهاى ايرانى بايستى تا محدوده 100 كيلومترى سرزمين‌هاى اشغالى وارد نشود و در ديدار با مقامات روسى و در توافقات‌بى‌فايده‌اى كه صورت مى‌گيرد، اين موضوع را قيد مى‌كنند كه نيروهاى مقاومت نبايد در مرزهاى اشغالى باشند. اين موضوع نشان‌دهنده رعب و وحشتى است كه از همان جنگ سى و سه روزه نشات مى‌گيرد

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد