محرومیت غرب کشور با بی‌تدبیری سازمان محیطزیست؛

غوغای «آتش» در قلب زاگرس / دریغ از یک «بالگرد» اطفای حریق

کد خبر: 302768
|
11:48 - 1397/06/11
نسخه چاپی
غوغای «آتش» در قلب زاگرس / دریغ از یک «بالگرد» اطفای حریق
حریق‌های تابستانه و این غوغای «آتش» در قلب زاگرس موجب شده هر ساله بخشی از پوشش گیاهی و جانوران کمیاب این منطقه زنده زنده در آتش بسوزند و کرمانشاه به عنوان مرکز منطقه غرب کشور حتی از یک «بالگرد» اطفای حریق هم محروم است!

به گزارشاسلام آباد خبر،به نقل از شبکه اطلاع رسانی مرصاد ، شناسنامه محیط زیستغرب کشور لقبش داده‌اند، کرمانشاهی که زیستگاه 124 گونه گیاهی کمیاب است و  ودر زیستگاه‌های این استان 180 گونه پرنده، 45 گونه پستاندار، 35 گونه ماهی و 35 گونه خزنده شناسایی شده است

کرمانشاه زمانی بزرگترین زیستگاه کل ایرانی بوده و مامن حیواناتی است کهبرخی از این گونه‌ها منحصر به فرد هستند و در کمتر نقاطی از کشور دیده می‌شوند؛ شوکا، خرس قهوه‌ای و... از این جمله هستند  است که چند زیستگاه محدود در کشور دارد.

حالا فکرش را بکنید در این بلوای آتشی که به دامان زاگرس افتاده است، هرساله گونه های گیاهی و جانوری زیادی در این آتش بی‌تدبیری در مناطق کوهستانی و صعب‌العبور می‌سوزد و این سرمایه‌های عظیم به راحتی دود می‌‌شود.

کرمانشاه مرکزیت منطقه غرب کشور را دارد و زمانی پیگیری شد تا در این استان یک مرکز اطفای حریق برای پوشش غرب کشور با استقرار تجهزات به روز و بالگر اطفای حریق ایجاد شود، اما تغییرات چندباره مدیریت اداره‌کل حفاظت محیط زیست طی این سالها باعث فراموشی این موضوع بسیار حساس و مهم شد.

ا

 

کمک بالگردهای هوانیروز و هلال احمر برای اطفای حریق مراتع!

یاوری مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار مرصاد درباره آتش‌سوزی‌های اخیر اظهار داشت: امسال شاهد آتش سوزی 200 هکتاری در منطقه حفاظت شده بیستون روستای زالوآباد و 100 هکتار در محل پل رازآور محوطه حفاظت شده بیستون بودیم.

وی افزود: این آتش سوزی ها با کمک جوامع محلی و ساکنین روستاهای اطراف و شهر کامیاران با وجود تاریکی هوا مهار شد.

یاوری خاطرنشان کرد: موردهای دیگری ازحریق هم داشتیم که همکاران زود رسیدند و جوامع محلی هم کمک کردند تا در همان مراحل اولیه آتش سوزی ها اطفا شد.

وی با ابراز بی اطلاعی از اینکه اقدامی درباره احداث مرکز اطفا حریق در غرب کشور انجام شده یا خیر افزود: اگر چنین مرکزی ایجاد شود بسیار موثر است مخصوصا اگر ابزار و تجهیزاتی نظیر هواپیما یا هلی کوپتر آب پاش باشد .

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه بیان داشت: وقتی در ارتفاعات اتفاقی می‌افتد تا زمانی که نیروی انسانی برسد عرصه بیشتری در آتش خواهد سوخت و مهار هم سخت تر می شود.

یاوری تصریح کرد: در کرمانشاه بالگرد اطفای حریق که مختص آتش سوزی باشد نداریم و مواردی از آتش سوزی هم که رخ داده توسط بالگردهای هلال احمر و هوانیروز برای انتقال نیرو مورد استفاده قرار گرفته است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه گفت: امیدواریم امکانات مجهزتری در اختیار محیط زیست یا منابع طبیعی یا مرکز اطفا حریق قرار گیرد.

ا

استخرهای تعبیه شده برای آبگیری بالگردها در موارد لزوم! (با کدام بالگرد)

سرهنگ عباس بهاری فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی استان کرمانشاه اخیرا اظهار داشته است: امسال تعداد آتش سوزی ها نسبت به مشابه سال قبل۵۶درصد کاهش داشته است.

وی افزود: حدود۷۰درصد از منابع طبیعی استان در حال حاضر محافظت می شود که به این منظور برای هر۲۱هزار هکتار یک نیروی یگان حفاظت داریم که نشان می دهد تعداد نیروها با استانداردهای جهانی فاصله زیادی دارد و ما کمبود نیرو داریم.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی استان کرمانشاه خاطر نشان کرد: در استان کرمانشاه حدود۷۳نقطه بحرانی به لحاظ آتش سوزی شناسایی شده است که در این خصوص با انعقاد تفاهم نامه ای با فرمانداران، دهیاران و شوراها مقرر شد که در زمان حریق به موقع در محل حاضر شوند.

وی به کمک مردم روستا در اطفای حریق اشاره کرد و افزود: در این راستا با برگزاری کلاس های آموزشی در مناطق حادثه خیز اقدام به بصیرت افزایی در این خصوص کردیم.

بهاری یادآور شد: طی امسال بارندگی ها۲۲درصد رشد داشت که این امر دغدغه ما را به لحاظ افزایش رشد گیاه و بالا رفتن خطر حریق زیاد کرد و در این راستا دست به اقدامات پیشگیرانه زدیم که توانستیم موفق عمل کنیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر۴۰تیم در نقاط بحرانی در حال آماده باش هستند تا به محض آتش سوزی علاوه بر اینکه به ما اطلاع رسانی می کنند بلافاصله جهت اطفاء حریق وارد عمل شوند.

فرمانده یگان حفاظت متابع طببعی استان کرمانشاه یادآور شد: همچنین به این منظور۳۲۰کیلومتر آتش بر و چهار استخر جهت آبگیری بالگردها در موارد لزوم در مناطق بحرانی ایجاد شده است.

به گزارش مرصاد، همین بی‌تدبیری سازمان حفاظت محیط زیست در عدم ایجاد مرکز اطفای حریق در غرب کشور موجب شده تا هرساله بخش عظیمی از جنگل‌ها و مراتع غنی این شناسنامه غرب کشور طعمه حریق شود و هربار سرمایه‌های عظیم طبیعی این دیار دود شود.

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد