گزارش/

قیمت آجیل و خشکبار سربه فلک کشید/ راهکار مهار افزایش نرخ پسته و گردو چیست؟

کد خبر: 302838
|
10:07 - 1397/06/16
نسخه چاپی
قیمت آجیل و خشکبار سربه فلک کشید/ راهکار مهار افزایش نرخ پسته و گردو چیست؟
با نوسان نرخ ارز، افزایش قیمت در بازار خشکبار به حدی چشمگیر است که بسیاری از خانوارها آن را از جیره غذایی خود حذف خواهند کرد.

به گزارشاسلام آباد خبر،  به نقل از خبرنگارصنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، این روزها با نوسان نرخ ارز،حباب افزایش قیمت دربازار آجیل و خشکباربه حدی چشمگیر است که به نظر می رسد بسیاری از خانوارها آن را از جیره غذایی خود حذف خواهند کرد.

با وجود افزایش بی حساب و کتابقیمت انواع آجیل و خشکبارو سودجویی دلالان از این بازار،مسئولان باید تمهیداتی را بیندیشند تا در پی افزایش سرسام آور قیمت ها و حقوق های ناچیز کارمندی و کارگری این اقلام به عنوان خوراکی لوکس در سبد خانوار قرار نگیرد  و  قشرهای ضعیف جامعه  بتوانند براحتی این پروتئین با ارزش را تهیه کنند.

گشت و گذار در بازار تهران حکایت از آن دارد کهقیمت هر کیلو‌پستهاز ۹۰ تا ۱۶۰ هزار،بادام هندی ۱۰۰ تا ۱۴۰،فندق ۳۰ تا ۴۵،مغز گردو ۸۵ تا ۱۳۰،بادام درختی ۷۰ تا ۱۱۰،تخمه ژاپنی ۳۵ و تخمه آفتابگردان ۱۵ هزار تومان است.

یکی از فروشندگان آجیل و خشکبار می گوید:قیمت انواع آجیل و خشکباربه سبب سرمازدگی زودرس و نوسان نرخ ارز بهاره ۳۰ تا ۶۰ درصد در بازار افزایش داشته است که در صورت استمرار افزایش نرخ ارز و صادرات، مجددا قیمت محصولات صادراتی نظیر پسته،بادام،گردو و‌... با تغییر و تحولاتی در بازار روبرو خواهد شد.


بیشتر بخوانید: بازار آجیل و خشکبار باطعم گرانی/ نرخ منطقی هر کیلو پسته 80 تا 160 هزار تومان


محمد علی طهماسبی معاون وزیر جهاد کشاورزی در نشست خبری اخیر در جمع خبرنگارانکاهش تولید پستهرا دلیل افزایش قیمت اعلام کرد و گفت: سال گذشته جوانه های پسته به سبب گرمای هوا از بین رفت و در بسیاری از استان ها مانند کرمان کاهش محصول داشته ایم .

وی صادرات محصول را دلیل دیگر افزایش قیمت دانست و افزود: سال گذشته ۱۶ هزار و ۶۵۰ تنپستهبه ارزش یک‌ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار صادر شد که امسال برای حفظ برند ایرانی،صادرات باید مجددا ادامه یابد.

طهماسبی با اشاره به اینکه سال گذشته ۲۸۷ هزارتن پسته در کشور تولید شد،افزود: این درحالی است که امسال در خوش بینانه ترین حالت تولید به ۱۷۰ هزارتن می رسد.

مصطفی احمدی رییس اتحادیه آجیل و خشکبار در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی،درباره آخرین وضعیتبازار آجیل و خشکباراظهار کرد: قیمت آجیل و خشکبار تابع عواملی نظیر تولید سالانه محصول،نرخ ارز و عرضه و تقاضا در بازار است.

وی با اشاره به اینکه پسته محصول صادراتی بین المللی به شمار می رود،افزود:قیمت پستهدر بازارهای جهانی بسته به کیفیت از ۸ تا ۱۵ دلار است و بدیهی است که با نوسان نرخ ارز،قیمت آن در بازارهای داخلی و خارجی دستخوش تغییر و تحولاتی قرار می گیرد.
احمدی ادامه داد: در سال جاری بخشی از تولید پسته و گردو به سبب سرمازگی شدید از بین رفت.

به گفته این مقام مسئولتولید پسته،بادام و گردودر مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۶۰ تا ۷۰ درصد کاهش یافته است.

وی بازار آجیل و خشکبار در روزهای آتی را پیش بینی کرد و افزود: اگر کاهشتولید مغز بادامو گردو را نتوانیم از طریق واردات قانونی جبران کنیم،در تامین بازار داخل با مشکلاتی روبرو خواهیم شد.

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار ادامه داد: دولت با بکارگیری برخی تمهیدات در بحث دلار و ارز می تواند قیمت ها را در سطح پایین نگه دارد در غیر این صورت احتمال افزایش مجدد قیمت در بازار دور از انتظار نیست.

وی در پایان با بیان اینکهقیمت تابع عرضه و تقاضاو نوسان نرخ ارز است، تصریح کرد: با توجه به افزایش چشمگیر قیمت و کاهش تقاضا در بازار پیش بینی می شود که روند کنونی قیمت در بازار ادامه یابد.

* عرضه مستقیم محصول توسط سازمان تعاون روستایی راهی برای کنترل قیمت

مسعود اسدی عضو شورای مرکزی خانه کشاورز در گفت و گو با خبرنگارصنعت،تجارت و کشاورزی،با اشاره به اینکه سرمازدگی و‌مشکلات کنونیپسته کارانبحرانی واقعی و جدی است،اظهار کرد: این موضوع در کاهش میزان تولید و افزایش قیمت تاثیر بسزایی دارد.

وی با اشاره به اینکه پسته کاران از افزایش کنونی قیمت رضایت ندارند،افزود: با توجه به آنکهپستهمحصولی است که بازار خرید آن احتیاج به توانایی و قدرت خرید خانوار دارد؛ بنابراین در شرایط کنونی اقتصاد بسیاری از افراد به سبب نوسان شدید قیمت چاره ای جز حذف این محصول از سبد خود ندارند.

وی افزود: اگر باغاتکشاورزانبه معنای واقعی تحت پوشش صندوق بیمه محصولات کشاورزی قرار بگیرد بطوریکه در صورت خسارت وارده،غرامت کشاورزان  پرداخت شود، تا حدودی بر کنترل بازار تاثیر گذار خواهد بود،اما پرداخت غرامت کنونی صندوق بیمه به یک شوخی بیشتر شباهت دارد.

اسدی ادامه داد: از اتحادیه خشکبار و سازمان تعاون روستایی انتظار می رود که تمامی تلاش خود را برای عرضه مستقیم محصول به کار گیرند چرا که بخشی از این افزایش قیمت ناشی از سودجویی دلالان و واسطه هاست.

به گفته این مقام مسئول سرمازدگی اخیر به سبب کاهش تولید نوسان قیمت و حذفآجیل و خشکباراز سبد خانوار را به همراه داشته است.

اسدی افزود: با افزایش مجددنرخ انواع آجیل و خشکبار،۹۵ درصد مردم امکان خرید و تناول این محصول غذایی با ارزش را ندارند.

وی با اشاره به تاثیر عرضه مستقیم محصول در تعدیل نرخ پسته گفت: دولت باید بسترازپسته کارانرا هر چه سریع تر اعلام کند تا کشاورزان با اطمینان خاطر بیشتری به کار خود ادامه دهند.

عضو شورای مرکزی خانه کشاورز در پاسخ به این سوال که آیا امکان شوک مجدد قیمت آجیل و خشکبار در بازار وجود دارد،بیان کرد: با توجه به سرمازدگی اخیر آنچه که مسلم است،دولت باید از باغداران متضرر حمایت کند وسازمان تعاون روستاییبا عرضه مستقیم محصول از ورود دلالان به بازار جلوگیری کند تا بخش قابل توجهی از مردم مجبور به حذف خشکبار از سبد غذایی خود نشوند.

هر کیلوپسته ایرانیبا نرخ ۱۰ تا ۱۳ دلار به بازارهای جهانی صادر می شود

علیرضا ارزانی ممقانی رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی،از افزایش چشمگیر انواع آجیل و خشکبار در بازار خبر داد و گفت: با توجه بهنوسان نرخ ارز،قیمت آجیل و خشکبار دستخوش تغییر و تحولاتی در بازار قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه پسته یک محصول صادراتی است،افزود: با وجود آنکه هر کیلوپسته ایرانیبا نرخ ۱۰ تا ۱۳ دلار به بازارهای جهانی صادر می شود از این رو امکان کاهش نرخ این اقلام به صورت دستوری در بازار داخل وجود ندارد.

ارزانی ممقانی با اشاره به اینکه امکان فروش محصولاتی نظیرپسته و گردوکمتر از نرخ جهانی در بازار داخل وجود ندارد،بیان کرد: برای باغدار پسته هیچ تفاوتی ندارد که پسته خود را در بازار داخل یا صادراتی عرضه کند. به سبب قرار گرفتن پسته،گردو و بادام در سبد صادرات،امکان عرضه محصول با نرخ های کمتر وجود ندارد.

به گفته این مقام مسئول تا زمانی که نرخ ارز در بازار ثابت نشود،مشکلات نوسان قیمت آجیل و خشکبار تحت تاثیر بازار ارز ادامه خواهد داشت.

ارزانی ممقانی ازکاهش ۵۰ درصدی تولید پسته و گردوناشی از سرمازدگی در بازار خبر داد و گفت: سال گدشته نرخ هر کیلو گردو ۵۰ هزار تومان بود که امسال به سبب کاهش عرضه به کیلویی ۱۲۰ تا ۱۳۰ هزار تومان در بازار رسیده است چرا که هم اکنون هر کیلو محصول حداقل با نرخ ۱۰ دلار در بازارهای جهانی عرضه می شود.

وی بازار آجیل و خشکبار در روزهای آتی را پیش بینی کرد و گفت: استمرار نوسان نرخ ارز در کنار کاهش چشمگیر تولید بر افزایش مجدد قیمت دامن می زند.

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار در پایاننرخ واقعی هر کیلو گردوبا پوست را ۴۰ هزار،مغز گردو ۸۵ تا ۱۳۰ هزار،پسته ۸۰ تا ۱۶۰ هزار،فندق ۳۰ تا ۴۵ هزار،مغز بادام درختی ۷۰ تا ۱۱۰ هزار،بادام هندی ۱۰۰ تا ۱۳۰ هزار،تخمه آفتابگردان ۱۵ هزار و تخمه ژاپنی را ۳۵ هزار تومان اعلام کرد.

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد