روحانی در چهاردهمین جشنواره ملی شهید رجایی:

امروز نه روز گِله است، نه روز رقابت و نه روز انتقام/جناحی فکر نکند که اگر علیه دولت گفت، محبوب می‌شود/می‌دانیم مردم در سختی هستند

کد خبر: 302862
|
12:44 - 1397/06/17
نسخه چاپی
امروز نه روز گِله است، نه روز رقابت و نه روز انتقام/جناحی فکر نکند که اگر علیه دولت گفت، محبوب می‌شود/می‌دانیم مردم در سختی هستند
رئیس جمهور گفت: امروز دشمنی جز آمریکا, رژیم صهیونیستی و اذنابشان نداریم؛ نه چپ دشمن ماست و نه راست.

به گزارشاسلام آباد خبر، به نقل از خبرنگار حوزه دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان در چهاردهمین جشنواره ملی شهید رجایی که امروز (شنبه 17 شهریور) در سالن اجلاس سران برگزار شد، گفت: امروز دشمنی جز آمریکا, رژیم صهیونیستی و اذنابشان نداریم؛ نه چپ دشمن ماست و نه راست؛ نمی‌شود به خاطر شرایط سخت, از اهدافمان عقب‌نشینی کنیم.

رئیس جمهور: ما می‌دانیم مردم در سختی هستند و زمان جنگ است، باید امروز آستین ها را بالا بزنیم و با تمام قدرت برای خدمت مردم و کشور بسیج شویم.

وی با گرامیداشت هفدهم شهریورماه، این روز را روز ایثار، فداکاری و ایستادگی مردم توصیف کرد و گفت: در این روز همه مردم فداکاری به خرج دادند و روزهای اولیه ماه شوال سال 1357 در حافظه تاریخی مردم ثبت شده است و اگر آن روزهای ایستادگی، مقاومت و ایثار مردم نبود، بدون تردید هدف بلند ملت ایران در دستیابی به استقلال، آزادی، جمهوریت و اسلامیت امکان‌پذیر نمی‌شد.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه برای دستیابی به اهداف بلند در زندگی باید بهای آن پرداخته شود، گفت: ملتی نمی‌تواند از گردنه‌های صعب و دشوار عبور کرده و به هدف بلند ملی خود نایل شود مگر آنکه آن ملت بهای آن را پرداخت کند و این چیزی است که تاریخ در زندگی انبیاء هم آن را به ما گوشزد می‌کند و پیروزی ملت‌های بزرگ در طول تاریخ نیز همواره چنین بوده است.

 روحانی با اشاره به اینکه در دوران دفاع مقدس روزهای شیرین و همچنین روزهای سخت و دشواری را شاهد بودیم، گفت: در خرداد سال 61 پیروزی بزرگ رزمندگان در آزادی خرمشهر و آن شادمانی عمومی رقم خورد، اما بعد از آن شاید به فاصله یک ماه در علمیات رمضان و پس از آن در والفجر مقدماتی و نیز والفجر یک، دچار مشکل شدیم ولی در زمستان سال 62 عملیات موفق و مهم خیبر را رقم زدیم که به فتح جزایر مجنون منتهی شد.

رئیس جمهور، شهیدان رجایی و باهنر را بهترین الگو برای دولتمردان دانست و با بیان اینکه امروز روز گله، رقابت و انتقام نیست و ما در میدان مبارزه هستیم، تصریح کرد: امروز روز آزمایش ملی ما است و جنگ، جنگ اقتصادی و تبلیغاتی است و دولت در صف مقدم این جنگ است و باید با تمام قدرت در مسیر خدمت به کشور و رفع مشکلات مردم بسیج شویم.

وی اضافه کرد: بعد از عملیات خیبر بار دیگر دچار مشکل شدیم و فشار زیادی به رزمندگان وارد گردید و همه امیدمان این بود که در عملیات بعد اوضاع موجود را جبران کنیم، اما در این عملیات هم موفقیت ما ناقص بود به گونه‌ای که امام راحل دلداری داده و در مقابل واژه شکست از عدم الفتح استفاده کردند.

 روحانی تصریح کرد: وقتی در یک ماه و یا حتی یک سال دچار سختی و مشکلات شدیم و راه سختی پیش روی ما قرار گرفت نمی‌توان از اهداف خود عقب‌نشینی کرده و امیدمان متزلزل شود و باید قبول کنیم که زندگی با فراز و نشیب مواجه است. همچنان که در جریان نهضت اسلامی هم روزهای سخت و تاریکی داشتیم اما در نهایت به پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی منتهی گردید.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود شهیدان رجایی و باهنر را بهترین الگو و اسوه توصیف کرد و اظهار داشت: این شهیدان بزرگوار مخصوص شهید رجایی، روزهای بسیار سختی را پشت سر گذاشتند. در سال 59 اگر چه شهید رجایی نخست وزیر بود، اما از طرفی با مشکلاتی در درون دستگاه اجرایی مواجه بود. از طرفی در داخل نیروهای مسلح و از طرف دیگر با مشکلات جنگ تحمیلی و نیز با کشتار مردم در کوچه و خیابان از طرف گروهک‌های ضدانقلاب مواجه بود.

روحانی خاطر نشان کرد: به رغم مشکلاتی که در آن دوران با آن مواجه بودیم و هر روز عزیزی را از دست می‌دادیم، مردم نه تنها دچار ترس نشده و عقب‌نشینی نکردند، بلکه با روحیه قوی ایستادگی کرده و از آن شرایط عبور کردیم.

رئیس جمهور تصریح کرد: مگر ملت ایران ملتی است که در برابر فشار یک گروه حاکم جدید در کاخ سفید که خودشان هم نمی‌دانند چه می‌گویند و چه کار می‌کنند و با همه درگیر هستند، دچار هراس می‌شوند؟

وی اضافه کرد: گروه جدیدی که در کاخ سفید مستقر شدند نه تنها با نظام جمهوری اسلامی ایران بلکه با دوستان قدیمی و سنتی‌شان و با کشورهایی که با آنها روابط اقتصادی بالا دارند، نیز دچار درگیری هستند.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: آنها از یک طرف ملت ایران را تحت فشار قرار می‌دهند و از طرف دیگر از طرق مختلف پیغام مذاکره می‌فرستند در این شرایط قسم حضرت عباس را قبول کنیم یا دم خروس را؟ پیغام و نرمش در پیام‌تان را ببینیم یا عمل ددمنشانه‌تان را ملاک قرار دهیم؟

روحانی گفت: کسی فکر نکند با علیه دولت سخن گفتن محبوب می شود و مردم به افراد غیور احترام می کنند نه کسانی که هنگام رویارویی پشت دولت را خالی می کنند.

روحانی خطاب به سردمداران کاخ سفید، گفت: اگر راست می‌گویید و دوستدار ملت ایران هستید چرا می‌خواهید به زندگی مردم ایران فشار وارد سازید. اگر تصور می‌کنید با فشار و اقدامات شما مردم به خیابان‌ها آمده و دستان خود را به نشانه تسلیم در مقابل آمریکا و کاخ سفید بالا می‌برند در خطا و اشتباه هستید.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه دولت در صف مقدم جنگ اقتصادی قرار دارد، اظهار داشت: در این شرایط همه احزاب‌، گروه‌ها، قوا و ارگان‌های مختلف بدانند که امروز نه روز گله‌مندی، نه روز رقابت و نه خدای ناکرده روز انتقام است، چرا که همه در میدان مبارزه قرار داریم.

روحانی خاطر نشان کرد: در دوران دفاع مقدس اگر به فرض بین سپاه و ارتش در مساله ای اختلاف نظر و سلیقه‌ای بود، اما زمانی که عملیات شروع می‌شد، ولو اینکه آن را سپاه انجام می داد، در این شرایط ارتش نمی‌گفت که چون در قرارگاه با آن عملیات مخالفت کرده پس همکاری نمی‌کند، بلکه با تمام توان و قوا از عملیات انجام شده پشتیبانی می‌کرد.

رئیس جمهور تأکید کرد: زمانی که جنگ شروع شد، اختلاف‌نظر و اختلاف سلیقه معنا ندارد و باید همه در کنار هم و پشتیبان یکدیگر باشند.

روحانی در ادامه با اشاره به اینکه پس از حضور و سخنرانی در مجلس شورای اسلامی، نامه‌ای دریافت کرده که در آن توصیه شده که ای کاش در آن جلسه چنین و چنان سخن می‌گفتی، اظهار داشت: در پاسخ به این نامه اعلام کردم که همه حرف‌های شما درست است، اما اینها برای شرایط صلح می‌باشد و اگر چنین شرایطی بود و دشمن به میدان نیامده و آمریکا شمشیر را از غلاف بیرون نیاورده بود، قطعاً به گونه دیگری سخن می‌گفتم، اما امروز روز جنگ با دشمن است و همه باید با انسجام و یکدلی در کنار یکدیگر باشیم. امروز مجلس، دولت و قوه قضائیه با هم هستند.

رئیس جمهور با بیان اینکه امروز روز جنگ با دشمن است, گفت: ممکن است با عده‌ای اختلاف سلیقه داشته باشیم و در انتخابات با یکدیگر رقابت کرده باشیم؛ اما اکنون این مسائل به پایان رسیده و مجلس و دولت در کنار یکدیگر قرار دارند.

رئیس جمهور کشورمان تصریح کرد: قوه قضائیه در کنار دو قوه دیگر قرار دارد و ارکان دیگر نظام در کنار ما هستند، بیانات پنجشنبه مقام معظم رهبری را باید یکبار دیگر مرور کنیم. ایشان جمله مهمی گفتند و فرمودند که در روز سخت هیچ‌کس حق ندارد پشت دولت را خالی کند.

رئیس قوه مجریه ادامه داد: مردانگی، مروت، اخلاق و منافع ملی اقتضاء می‌کند که در کنار یکدیگر باشیم و یکدیگر را یاری کرده و پشتوانه هم باشیم.

وی گفت: دولت که نمی‌تواند از یک طرف با آمریکا مبارزه کند و از سوی دیگر حواسش را به جناح‌های راست و چپ جمع کند، در سه جبهه که دولت نمی‌تواند بجنگد. امروز  آمریکا و رژیم صهیونیستی روبروی دولت قرار گرفته‌اند و راست و چپ به عنوان دو جناح حامی ما در این میدان باشند؛  اگر بخواهم به راست و چپ پاسخگو باشم به جایی نخواهیم رسید.

روحانی ادامه داد: بنده درک می‌کنم که سال دیگر انتخابات است و تاکنون هم در ۵ دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی شرکت کرده‌ام و این شرایط انتخاباتی را درک می‌کنم، اما اکنون باید همه چیز را کنار بگذاریم.

وی گفت: درک می‌کنم که امروز کارمندان دولت در فشار اقتصادی و معیشتی قرار دارند، چرا که حقوق ثابتی دارند و هر چه فشار اقتصادی بیشتر شود، حقوق‌بگیران ثابت تحت فشار بیشتری قرار خواهند گرفت.

روحانی افزود: این مسئله به آن معنا نیست که مسئولان رده بالای اجرایی کشور به فکر کارمند‌ها نباشند، بلکه باید به حمایت آن‌ها بپردازند، تقریبا همه هفته گذشته ما تا شب پنجشنبه بخش بزرگی از بحث‌های خود را به چگونه اجرایی کردن بسته‌های حمایتی اختصاص دادیم.

رئیس جمهور کشورمان اظهار کرد: ما می‌دانیم مردم در سختی هستند. مردم ما باید احساس کنند حالا که فشار وجود دارد، اگر به اداره‌ای مراجعه می‌کنند، کار آن‌ها از سال ۹۶ زودتر حل می‌شود و احترام‌شان در ادارات دولتی بیشتر شده است.

رئیس قوه مجریه خاطرنشان کرد: همه نامه‌های اداری باید مهر و تاریخ بخورد، اگر خدمات در استان‌ها متفاوت صورت گرفت، اعلام کنید تا استاندار و فرماندار‌ها مورد تشویق قرار بگیرند.

وی گفت: ما باید زمان خدمت‌رسانی را کوتاه و دقیق کنیم و اگر مهر و یا امضایی در دست داریم فکر نکنیم که قدرتی در اختیار ماست و سر مراجعه کننده منت بگذاریم.

روحانی بیان کرد: سر مردم منت نگذاریم، آن‌ها آقا و ولی نعمت ما هستند و ما نیز خادمان آن‌ها هستیم، لذا اشکالی ندارد اگر یک مراجعه کننده برای دریافت مهر و امضاء مراجعه کرد برای وی یک نیم خیز انجام دهیم.وی ادامه داد: بگذارید مردم احساس کنند که ما خدمتگزار آن‌ها هستیم.

رئیس قوه مجریه گفت: دولت الکترونیک شفافیت می‌سازد و امروز در بازار ارز التهابات زیادی مشاهده می‌کنیم، اما بنده به عنوان رئیس دولت امروز اعلام می‌کنم که بسیاری از التهابات داخلی است. به عنوان مثال صادرکننده‌ای که باید ارز خود را امروز در اختیار سامانه نیما قرار بدهد 48 ساعت صبر می‌کند و بنده نمی‌خواهم دلیل آن را اینجا اعلام کنم.

وی افزود: این کار خیانت به کشور است و بنده دیروز به یکی از مسئولین گفتم که اگر کسی این کار را کرد، در قدم اول وی را عزل کرده و پس از آن به دادگاه معرفی کنید، چرا این کارها را انجام می‌دهید؟ برای آنکه شرکت‌تان امتیاز بگیرد؟

روحانی تصریح کرد: شما به خاطر سهم خودتان به ملت ایران ضربه می‌زنید؟ ما 40 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داریم که حدود 6 ماه از سال سپری شده و باید 20 میلیارد دلار از این رقم به بانک مرکزی و سامانه نیما انتقال می‌یافته، اما چقدر از آن انتقال یافت؟ این را هم می‌خواهید به گردن آمریکا بیندازید؟

رئیس جمهور کشورمان افزود: این هم تقصیر رژیم صهیونیستی است؟ البته آنها جنایتکار هستند و ضربه‌های بسیاری به ما زده و می‌زنند، اما خودمان چطور؟ ما چه کرده‌ایم؟ بنده از سازمان امور اداری و استخدامی می‌خواهم که یک معیار بزرگ برای همه وزارتخانه‌ها و شرکت‌ها به منظور زمان تحویل ارز صادراتی مشخص کنند.

رئیس قوه مجریه بیان کرد: باید کسانی که ارز خود را زودتر ارائه می‌کنند را تشویق و کسانی که عکس این عمل را انجام می‌دهند، تنبیه کنیم. اگر دولت الکترونیک ما تکمیل بود همه این مشکلات حل می‌شد و نیازی نبود که بنده این مسائل را با ناراحتی بیان کنم.

وی یادآور شد: اگر دولت کاملا الکترونیک بود، مشخص می‌شد که اجناس کی تولید می‌شوند، به کجا صادر می‌شوند و کی پول‌های حاصل از آنها دریافت می‌شود.

روحانی گفت: آقای جهرمی و تمامی وزارتخانه‌ها باید تلاش کنند تا دولت الکترونیک به صورت کامل اجرایی شود.

رئیس جمهور کشورمان افزود: شما مصرف نرمال دارو را با کشورهای دیگر دنیا مقایسه کنید، چقدر مصرف آنتی بیوتیک داریم؟ دنیا چقدر این دارو را مصرف می‌کند؟

روحانی ادامه داد: اگر دولت الکترونیک کامل باشد مشخص می‌شود که یک بیمار در طول سال چقدر آنتی بیوتیک مصرف می‌کند. با دولت الکترونیک و شفافیت می‌توان بسیاری از مسائل را حل کرد.

رئیس جمهور کشورمان افزود: به هر اداره یا هر ارگانی که مراجعه می‌کنیم از ما 10 فتوکپی شناسنامه می‌خواهند پس برای چه کارت ملی را باب کرده‌ایم؟ باید با کارت ملی همه مسائل دیده شود. اما جالب است که باز کپی همین کارت را هم می‌خواهند و دوطرفش را هم می‌خواهند.

رئیس قوه مجریه خاطرنشان کرد: وضعیت به نحوی است که هر کسی باید یک چمدان کپی شناسنامه و مدارک با خود حمل کند، چرا دستورالعمل صادر نمی‌کنید؟ چرا مدارک اضافی از مردم می‌خواهید؟ چقدر باید مردم کپی بگیرند؟ چندبار باید در زندگی‌شان این کار را انجام دهند؟

وی ادامه داد: باید زنان و جوانان پشت میزهای مدیریتی قرار بگیرند، اگر می‌خواهیم از بانوان در امور مدیریتی استفاده نکنیم پس نعوذ بالله آنها را از دانشگاه نیز محروم کنیم، چرا که در چنین شرایطی تنها دیپلم برای آنها کافی است.

روحانی گفت: زن همانند مرد است و ما باید فیتیله مرد‌سالاری را در ذهن خود پایین بکشیم، چرا که بانوان همانند آقایان در فهم، درک، دانش، علم ، مدیریت، کار و هنر توانایی دارند و در برخی امور حتی بهتر از آنها عمل می‌کنند.

رئیس جمهور کشورمان بیان کرد: جوان‌ها را باید به میدان بیاوریم و ما تا پایان این دولت باید کاری کنیم که سن مدیریت به طور متوسط 8 سال کاهش پیدا کند. اینکه 30 درصد مدیریت کشور را در اختیار خانم‌ها قرار دهیم بسیار امر مثبتی تلقی می‌شود، چرا که در پیشگاه خداوند زن و مرد یکی هستند.

رئیس قوه مجریه ادامه داد: نامه‌ای را در ابتدای جلسه به بنده دادند که طی آمارهای آن 174 زن در دولت انتصاب پیدا کرده‌اند و در حال حاضر 28 معاون وزیر طی یکسال اخیر در 15 دستگاه اجرایی منتصب شده‌اند.

وی افزود: جمعا 636 انتصاب در دولت داشته‌ایم و اینکه بعضی‌ها می‌گویند قول داد که برای زنان و جوانان قدم بر می‌دارد، این قول کجاست، این ارقام را ببینند، البته نمی‌خواهم بگویم که کار ایده‌آلی را انجام داده‌ایم، اما تا حدی قابل قبول است و معتقدم باید این روند را ادامه داده و جوان‌ها را به مدیریت‌های بالا برسانیم.

روحانی تصریح کرد: بنده خود در دوران دفاع مقدس که جوان بودم به هیچ عنوان احساس خستگی نمی‌کردم اما سن که بالا می‌رود جسم و روح فرد مورد تأثیر قرار می‌گیرد و بنده به همه وزرا تأکید کرده‌ام که حداقل دو نفر از جوانان و دو نفر از بانوان را کنار خودتان به عنوان مشاور و معاون بیاورید.

رئیس جمهور کشورمان بیان کرد: دستگاهی که آب و برق کمتر مصرف می‌کند باید معیار دیگر دستگاه‌ها قرار بگیرد و آن ارگانی که حاضر است تا کارمند کمتر خدمات بیشتر ارائه دهد را باید معیار و الگوی خود قرار دهیم.

رئیس قوه مجریه اظهار کرد: بنده می‌خوام یکبار دیگر از همه مسئولین و مدیران اجرایی و کلیه کارمندان تشکر کنم و از خداوند می‌خواهم همه ما را به نحوی موفق کند که بتوانیم راه شهید رجایی، باهنر، بهشتی و امام خمینی (ره) را در زندگی ادامه دهیم و خادم خوبی برای مردم باشیم.

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد