قاسمی درنشست خبری:

سفرای ایران در هند و چین به زودی کار خود را آغاز می کنند/دیدارهای ظریف و کری درمورد برجام بود

کد خبر: 302989
|
15:23 - 1397/06/26
نسخه چاپی
سفرای ایران در هند و چین به زودی کار خود را آغاز می کنند/دیدارهای ظریف و کری درمورد برجام بود
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان گفت:هدف از حمله به کنسولگری ایران در بصره آسیب به روابط تهران_بغداد بود که ناکام ماند.

به گزارشاسلام آباد خبر، به نقل از خبرنگار  سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،بهرام قاسمی سخنگوی دستگاه دیپلماسی در نشست هفتگی خود با اصحاب رسانه اظهار کرد:در ابتدا ایام تاسوعا و عاشورای حسینی را تسلیت عرض می‌کنم و امیدوارم این ایام فرصتی برای تفکر در مورد فلسفه عاشورا باشد. همچنین آغاز هفته مقدس را گرامی می‌دارم که مردم ایران جانانه از خاک خود دفاع کردند و یاد می‌کنم از همه ایثارگرانی که با همه وجود در صحنه حضور داشتند و ایرانی بودن و مسلمان بودن خود را نشان دادند.
وی ادامه داد:وزارت خارجه نقش مهمی در جنگ تحمیلی داشت و چیزی حدود ٤٠ درصد از خانواده وزارت خارجه از ایثارگران هستند.

سخنگو وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در رابطه با آتش کشیده شدن کنسولگری ایران در بصره و حمله به سفارتخانه کشورمان در فرانسه گفت:در هر دو مورد مواضع خود را بیان کردم، من شخصا تصورم این است که ارتباط مستقیمی بین دو حادثه وجود ندارد.

قاسمی ادامه داد:حمله کنسولگری کشورمان دربصره توسط عناصر مشخص و وابسته صورت گرفته بود که به کشور‌های فرامنطقه تعلق داشتند. هدف از این حمله این بود که باتوجه به وضعیت فعلی عراق به روابط میان دوکشور آسیب بزنند. اما از آنجا که شناختشان نسبت به روابط دوکشور کم بود در این مسیر ناکام بودند.
وی افزود: درمورد حمله به سفارتمان در پاریس هم این اقدامات همانقدر ناکام بوده و نتوانستند، صدماتی را وارد کردند. اعتراضات لازم به دولت فرانسه انجام دادیم و آن‌ها قول‌هایی را برای تمهیدات بیشتر دادند.

سخنگو وزارت امور خارجه کشورمان در رابطه با اینکه سخنان ظریف مبنی بر افزایش در صد غنی سازی ایران، به سمت تهدید اروپایی‌ها پیش رفته است، گفت: با این برداشت موافق نیستم در حوزه دیپلماسی می‌توان مواضع متفاوتی اتخاذ کرد. سخنان وزیر امورخارجه دقیق، صحیح و با درایت است. این مراحل را طی خواهیم کرد و در انتها نتایج را خواهید دید.

قاسمی در رابطه با حضور یافتن یا نیافتن روحانی در نشست شورای امنیت، خاطرنشان کرد: ریاست جمهوری به نیویورک سفر خواهد کرد، این سفر فرصت مغتنمی است تا ایران در سطوح مختلف دیدار‌های متعددی را با سران کشور‌ها داشته باشد و ما از این فرصت بهره خواهیم برد.

وی ادامه داد:صاحب نظران می‌توانند دیدگاه خود را مطرح کنند که نهایتا می‌تواند کمک کننده مسئولان باشد. نهایتادر زمان خود و پس از بررسی‌های لازم رفتار خودمان را در قبال حضور در نشست شورای امنیت مطرح می‌کنیم. هنوز جزییاتی نسبت به این مسئله مشخص نیست و نزدیک خود جلسه مشخص خواهد شد که چه کسانی شرکت می‌کنند. اما نمایندگانی در حال برنامه ریزی برای نشست‌های دو جانبه و با اندیشکده‌ها است.

این دیپلمات کشورمان در پاسخ به سوالی در رابطه با نشست سه جانبه ايران و هند و افغانستان در كابل، عنوان کرد:هر كشوری سياست هایش را خودش تعيين می كند ما و به سياست مستقل كشورها احترام میگذاريم. اميدواريم اين نشست ها بتواند تاثيرات مثبتی داشته باشد و در مقابل سياست های قلدرمابانه آمريكا ايستادگي كنند.

وی در رابطه با خبرحمله به سفارتمان در يونان هم افزود:اطلاع ندارم.

قاسمی همچنین دررابطه با اظهارات ضد ايرانی پمپئو در مورد موضع گيری ايران در قبال مسلمانان چين هم خاطرنشان کرد:حرف های اين فرد را نبايد جدی گرفت و سخن حاكمان آمريكا از سر صدق نيست و در راه دشمني با ايران است . آنچه در قبال مسلمانان چين مطرح است ما همواره حامی مسلمانان هستيم و در اين مورد هم با پكن صحبت و مذاكره داشته ايم و تلاش می كنيم صلح و آرامش را بر قرار كنيم و مانع رفتارهای آشوب طلبانه شويم.

وی در رابطه با پرونده اخراج دو ديپلمات در هلند گفت:اين پرونده مفتوح است و حق اقدام متقابل براي ما كافي است و در زمان خود تصميم لازم را اتخاذ خواهيم كرد و آن را به عنوان يك پرونده باز مي توانيد تلقي كنيد.

این دیپلمات کشورمان در پاسخ به سوالی در مورد افزایش تولید نفت از سوی روسیه و تصاحب سهم ایران در بازار نفت، توضیح داد: برخی اظهار نظر‌ها مطرح شد که من چندان موافق نیستم. ما با روسیه در زمینه انرژی همکاری داریم و به عنوان دو کشور تولید کننده در تماس هستیم و همکاری‌های لازم انجام می‌شود.

وی ادامه داد: نمی‌توانم بگویم که این حرکت روسیه در صدد تصاحب سهم ایران بوده، چراکه مغایر با سایر همکاری‌ها ما است.

سخنگو وزارت امور خارجه گفت:در مورد اختلاف نظرها باید بگویم بحثی غلط است و اختلاف نظری وجود ندارد و آن را تکذیب می‌کنیم هر آنچه هست همدلی و هم زبانی است و با تکیه بر این همکاری می‌توانیم گام‌های رو به جلو برداریم.

وی در رابطه با برخی اظهار نظر‌ها در رابطه با سفر روحانی به نیویورک و جود اختلاف نظر با ظریف در این رابطه افزود:روحانی به نیویورک می‌رود، ما در وزارت امورخاجه همه نظرات را دریافت می‌کنیم و در نهایت بر اساس مقتضیات تصمیم گیری خواهیم
قاسمی گفت:حضور در مجمع فرصت مناسبی برای استفاده از ابزار دیپلماسی است و در دیدار‌های جانبی شنیدن نظرات سایر کشور‌ها مفید است عمده بحث‌ها در خصوص برجام خواهد بود.
سخنگو وزارت خارجه:در مورد اختلاف نظر باید بگویم بحثی غلط است و اختلاف نظری وجود ندارد و آن را تکذیب می‌کنیم هر آنچه هست همدلی و هم زبانی است و با تکیه بر این همکاری می‌توانیم گام‌های رو به جلو برداریم.

سخنگو وزارت امور خارجه کشورمان باشاره به موضع مهاجرت غیر قانونی افغانستانی‌ها از ایران به ترکیه، افزود: بحث قاچاق در مرز‌های طولانی ایران با برخی همسایگان بحث جدیدی نیست.

وی درمورد اخبار جنجالی در مورد دیدار ظریف و کری گفت:جدلی در آمریکا وجود دارد به طوری که حزب حاکم و اپوزیسیون در حال بحث و گفتگو هستند که معلوم نیست چندان هم درست باشد و فکر می‌کنم چندان به نفع ما نیست که وارد این بحث‌های داخلی شویم.

قاسمی افزود: دیدار‌ها در ادوار گذشته و در جریان مذاکرات برجامی بوده است به طوری که وزاری خارجه در حاشیه نشست‌ها به طور طبیعی دیدار داشتند. بعد از برکناری کری هم این دو برخی اجلاس مانند اجلاس امنیتی مونیخ دیدار‌هایی دیدار داشتن که چندان رسمی نبوده زیرا کری منصب خاصی نداشته است. نباید بر این جدل تمرکز کرد و جنگ داخلی در آمریکاست. در مورد جزییات هم باید گفت: مسائل گفت وگو برجام بوده و نه بیشتر.

وی تاکید کرد:مذاکره منوط به دست دادن در راهرو‌ها نیست و باید بگذاریم ببینیم در آمریکا موضوع چگونه پیش می‌رود و اسیر دام آن‌ها نشویم.

قاسمی در ادامه نشست خبری درمورد شرکت ایران در حمله ادلب و امکان شرط گذاری در این خصوص گفت: وضعیت سوریه بعد از جنگ فرسایشی در شرایط خاصی قرار گرفته و ادلب به عنوان منطقه مهم تلقی می‌شود و به موضوعی حساس بدل شده است.

سخنگو وزارت خارجه افزود: سیاست ایران در قبال تررریسم و تمامیت ارضی سوریه مشخص است و امیدواریم هر چه زودتر این کشور تمامیت ارضی خود را به دست آورد و از لوث وحود تروریست‌ها پاک شود.

وی ادامه داد: ما مصر هستیم که مسئله ادلب به گونه‌ای حل شود که جان انسان‌ها به خطر نیفتد و شاهد تلفات نیروی انسانی نباشیم. حضورمان مستشاری است و با دعوت دولت سوریه بوده است، اما ما تاکید می‌کنیم که رفتار خشونت آمیزی رخ ندهد و مذاکراتی در پیش است تا خواسته‌های ما را تامین کند.

دیپلمات کشورمان در پاسخ به باشگاه خبرنگاران جوان، درخصوص ديدار روحاني و شين زو آبه نخست وزیر ژاپن عنوان کرد: چنين سفريی برای كوتاه مدت در دستور دو كشور وجود نداشته است.

وی افرود:اما در نيوريورك با توجه به زمان سفر اين احتمال وجود دارد كه این ديدار انجام شود و ديدارهای دو جانبه در دستور كار است.بنابراين احتمال ديدار با نخست وزير ژاپن در نيوريورك وجود دارد.

سخنگو وزارت خارجه همچنین در رابطه با بازداشت دانشجوی ایرانی در استرالیا، عنوان کرد: زییاتی را نمی‌توانم اضافه بکنم و موضوع تحت بررسی است، منتظر اخبار جدید هستیم و تا این لحظه اطلاعات جدیدی را دریافت نکرده ام و امیدوارم هر چه زودتر جزییات بیشتری به دست بنده برسد. به محض دریافت جزییات اطلاع رسانی می‌کنم.

وی درمورد ادعا‌های رژیم صهیونیستی درموردحمله اسراییل به فرودگاهی در سوریه و منهدم کردن بوییگ ایرانی که حامل سلاح بوده است، تصریح کرد: رژیم صهیونیستی چهار دهه است که به دنبال تاثیر گذاری بر وجه جمهوری اسلامی هستند و هذیان گویی‌ها آن‌ها پایان ندارد، نباید این سخنان را جدی گرفت. در مورد این خبر هم باید گفت: آن‌ها به دنبال فشار بر دولت سوریه و ایران هستند

قاسمی در پاسخ به سئوالی درمورددیدار سردار سلیمانی و نماینده آمریکا در عراق در خصوص مبارزه با تروریست‌ها، گفت: این خبر مزخرف و دروغ است برخی روزنامه‌ها رو نباید اصلا به زبان آورد. مانند الجدیده کویت که اصلا نمایندگی در ایران ندارد و برخی رسانه‌ها به دنبال تهریب فضای داخلی کشور هستند.

سخنگو وزارت خارجه در پاسخ به سوالی در رابطه با منع به کار گیری بازنشستگان در وزارت خارجه، عنوان کرد:سه سفیر داریم که بازنشسته خواهند شد.
اخذ خسارت به سبب حمله به سفارتخانه‌ها هم سوال دیگری بود که از قاسمی پرسیده شد و او در جواب توضیح داد:حتما این کار را انجام می‌دهیم و بسیار جدی هستیم، چراکه دولت این کشور‌ها مسوول تامین امنیت سفارتخانه‌ها هستند و نباید کاهلی کنند. در دو مورد اخیرهم پیگیری‌ها انجام شده و با جدیت آن‌ها را دنبال می‌کنیم.

دیپلمات کشورمان در رابطه با برخی اظهارات مبنی بر انفعال سیاست خارجی کشورمان در آسیای میانه و سفر رییس جمهور به ازبکستان، افزود: در قبال آسیای میانه و قفقاز وزارت خارجه منفعل نیست و روابط گسترده داریم. آنچه در مورد سفر رئیس جمهور به ازبکستان مطرح شده باید از دفتر ریاست جمهوری پرسیده شود.

وی ادامه داد: روابط خوبی را با کشور‌های آسیای میانه داریم و امیدوارم گام‌های خوبی برداشته شود، چراکه این منطقه اهمیت بالایی در سیاست خارجی ما دارد.

قاسمی در ادامه با اشاره به شروط ایران برای مذاکره مجدد با آمریکا و امکان مذاکره موشکی ، خاطرنشان کرد: ما مذاکره با آمریکا را با توجه به رذیلتی که ترامپ ایجاد کرد، منتفی می‌دانیم. برنامه موشکی مربوط به توان ملی و دفاعی ما است، سیاست‌های منطقه‌ای ما درست است و به نفع همه است،درنتیجه باکسی درمورد هر آنچه مربوط به توانمندی دفاعی ما است ، مذاکره نمی‌کنیم.

وی در مورد دیدارها و رایزنی های کشورمان  با مقامات آلمانی،خاطرنشان کرد: مذاکرات ما با کشور‌های اروپایی ادامه دارد و نشست وزاری خارجه 1+4 در حاشیه نشست سازمان ملل برنامه ریزی شده، اما سفر برنامه ریزی شده‌ای برای دیدار سران در نظر گرفته نشده است .آلمانی هم در تلاش برای پیدا کردن  راه‌هایی برای استمرار همکاری ها هستند.

سخنگو وزارت خارجه کشورمان در مورد جایگزینی افراد بازنشسته  در این وزارت خارجه، افزود: بله بحث‌هایی انجام شده و تصمیماتی اتخاذ شده است تا سفرای جدید در زمان لازم در کشور محل ماموریت خود حضور داشته باشند

وی همچنین در مورد بازنشر توتییت منافقین از سوی نیکی هیلی و توییت دکتر ظریف به مدیرعامل توییتر ،عنوان کرد:گروه‌های تروریستی از حمایت ایالات متحده برخوردار هستند و بدون آمریکا امکان ادامه زیست و حیات برای آن‌ها وجود ندارد.

قاسمی ادامه داد:در مورد توییت ظریف هم باید بگویم ،مسول توییتر باید متوجه این موضوع شوند که اسیر چه گروه تروریستی شده اند. عمدتا این رفتار و اقدامات تاثیر چندانی ندارد به طوری که خود گروه‌های تروریستی دچار سرخوردگی شده اند، زیرا اثر گذاری لازم را نداشته اند. البته آمریکا هم از هر ابزاری برای اهداف خود سوءاستفاده کند.

 

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد