ابوترابی‌فرد در خطبه‌های نماز جمعه تهران:

حادثه عاشورا منطق عملی چگونه زیستن است/زمان خداحافظی رژیم صهیونیستی فرارسیده است

کد خبر: 303031
|
15:38 - 1397/06/30
نسخه چاپی
حادثه عاشورا منطق عملی چگونه زیستن است/زمان خداحافظی رژیم صهیونیستی فرارسیده است
خطیب موقت نماز جمعه تهران گفت: اگر حادثه عاشورا را بشناسیم و در این مدرسه حضور پیدا کنیم، به عالی‌ترین مراتب تقوای عملی دست خواهیم یافت.

به گزارشاسلام آباد خبر، به نقل از خبرنگارحوزه احزاب و تشکل‌هایگروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،  حجت‌الاسلام و المسلمین سید محمدحسن ابوترابی‌فرد خطیب موقت نماز جمعه تهران در خطبه اول نماز جمعه این هفته پایتخت اظهار کرد: اگر عاشورا را بشناسیم و در این مدرسه حضور پیدا کنیم، به عالی‌ترین مراتب تقوای عملی دست خواهیم یافت.

وی ادامه داد: اگر امنیت اعتقادی در جان انسان‌ها و جامعه شکل بگیرد، راه برای سایر حوزه‌های امنیت مانند امنیت سیاسی و اقتصادی و اجتماعی هموار خواهد شد، اما اگر امنیت فکری و اعتقادی شکل نگیرد سایر حوزه‌های امنیت نیز در خطر قرار می‌گیرند.

حجت‌الاسلام ابوترابی با بیان اینکه در حادثه عاشورا امنیت اعتقادی برجسته است، تصریح کرد: امام و پیشوا نقش مهمی را در ایجاد انواع امنیت دارد و جامعه انسانی هنگامی طعم شیرین امنیت را در حوزه‌های مختلف سیاسی، دفاعی، اقتصادی و اعتقادی می‌چشد که امام و الگوی صالح را انتخاب کرده باشد.

خطیب موقت نماز جمعه تهران خاطرنشان کرد: هیچ جامعه بدون شناخت امام صالح به امنیت مطلوب دست نخواهد یافت و این فریاد ماندگار عاشورا است.

وی با بیان اینکه عاشورا منطق عملی چگونه زیستن است، اظهار کرد: دین اسلام تاکید ویژه‌ای بر عمل دارد و منطق عملی قرآن بسیار قوی است و حادثه عاشورا منطق عملی اسلام است.

حجت‌الاسلام ابوترابی با بیان اینکه در نهضت امام حسین ما با یک عمل خالص مبتنی بر بنیاد‌های عملی و دینی روبرو هستیم، تصریح کرد: پیام منطق عملی عاشورا این است که نهضت امام حسین را به عنوان یک حرکتی اجتماعی بشناسیم و بدانیم اسلام برای ادامه حیات اجتماعی برنامه دارد.

وی افزود: طبق فرمایش امام حسین (ع) در نامه به محمد حنفیه، هدف حرکت و قیام ایشان اصلاح امت پیامبر (ص) و جلوگیری از فساد و انحراف عنوان شده است و این نشان می‌دهد که دین، یک امر فردی نیست و هدف آن، اصلاح جامعه است.

خطیب موقت نماز جمعه تهران با بیان اینکه حرکت اجتماعی امام حسین (ع) کاملا حرکتی سیاسی است، اظهار کرد: نهضت امام حسین یک حرکت سیاسی ناب مبتنی بر آموزه‌های وحیانی و برای تبیین نظام سیاسی مورد نظر پیامبر و قرآن کریم بوده است.

حجت‌الاسلام ابوترابی در خطبه دوم نماز جمعه تهران حرکت ناب الهی امام حسین (ع) را در راستای تحول عظیم اجتماعی و سیاسی دانست و اظهار کرد: نهضت امام حسین (ع) صورت گرفت تا یک نظام مبتنی بر آموزه‌های وحیانی شکل بگیرد.

وی با بیان اینکه تبیین فلسفه نظام سیاسی در اسلام با شهادت عجین شده است، تصریح کرد: در جامعه اسلامی باید امام عادل حاکم باشد و جایی برای افراد فاسد نیست و امام حسین این اصل را با شهادت خود و فرزندانش نشان داد.

خطیب موقت نماز جمعه تهران ادامه داد: جامعه آن زمان به قدری به فساد کشیده شده بود که حاضر نبودند امام خود رابشناسند و به دنبال دنیا بودندو سرانجام در مقابل حق ایستادند.

وی خاطرنشان کرد: امام حسین با شهادت خود بستر حق و رهبری امام عصر (عج) را فراهم کرد و راه را برای شکل گیری حرکت‌های انقلابی و سازنده مانند انقلاب اسلامی هموار کرد.

حجت‌الاسلام ابوترابی با بیان اینکه حرکت عاشورا به ما آموخت که در برابر استکبار بایستیم، تاکید کرد: پیام‌های عاشورا حیات بخش است.

وی با اشاره به سه پیام مهم عاشورا،  اظهار کرد: اولین پیام این نهضت مربوط به بانوان است، زیرا خواهران ما از زینب کبری (س) و زنانی که در اسارت فریاد ماندگار سر دادند، درس گرفتند؛ دفاع مقدس، محصول حماسه شماست. هرچه داریم از زنان و مادران فداکاری است که دلباخته مکتب عاشورا هستند.

خطیب موقت نماز جمعه تهران در ادامه سخنان خود خطاب به مادران و خواهران شهید تصریح کرد: مادران و همسران بزرگوار ایثارگران در دوران دفاع مقدس از همسر زهیر در حادثه عاشورا الگو گرفتند و اینگونه انقلاب و دفاع مقدس را مدیریت کردند.

وی با اشاره به نقش زنان در استحکام نظام خانواده تصریح کرد: در شرایط کنونی که جامعه کارگری و کارمندی در مضیقه اقتصادی قرار دارد، نقش مدیریت اقتصادی بانوان بسیار تعیین کننده است و زنان با حضور در مغازه‌ها می‌توانند این پیام را به فروشندگان بیاموزند که در مدرسه امام حسین (ع) انصاف داشته باشند.

وی با بیان اینکه امام حسین آقای رزمندگان، شهدا، جانبازان و ایثارگران است که زیر بار ذلت نرفت، بیان داشت: امام حسین مرگ را بر ذلت ترجیح داد که همین مساله درس مقاومت ملت یمن است.

امام جمعه موقت تهران ادامه داد: حضرت سیدالشهدا (ع)، سید و آقای ملت‌های ایران، عراق، سوریه، یمن و بحرین است که مردانگی و غیرت و مرگ زیرسایه شمشیر را به همه آزادگان جهان آموخت.

خطیب موقت نماز جمعه تهران با بیان اینکه دفاع مقدس استکبارستیزی را به مقاومت لبنان و مردان سلحشور بدر و جبهه قدرتمند عراق آموخته است، خاطرنشان کرد: منطق عملی عاشورا در منطق عملی دفاع مقدس تکرار شد و امروز دوباره باید منطق عملی عاشورا تکرار شود.

وی تصریح کرد: تجربه و کارنامه ۴ دهه این ملت در لبیک به امام، پیش روی آمریکا و جامعه جهانی است؛ فلسفه رفتار‌های اخیر ترامپ، نتانیاهو و بن‌سلمان این است که اگر در مقابل حرکت ملت ایران کوتاه بیاییم، خاورمیانه از دست ما رفته است؛ آقای ترامپ، خاورمیانه از کف شما رفته است.

خطیب موقت نماز جمعه تهران ادامه داد: سخن نتانیاهو هم این است که اگر در مقابل این حرکت کوبنده کوتاه بیاییم، باید با رژیم صهیونیستی خداحافظی کنیم؛ آقای نتانیاهو، سرویس‌های اطلاعاتی شما می‌دانند که زمان خداحافظی فرارسیده است.

حجت‌الاسلام ابوترابی با بیان اینکه یکی از درس‌های مهم عاشورا این است که قدم‌ها باید مبتنی بر علم، اخلاق، دانش و معرفت باشد، تصریح کرد: مدیران کشور امروز باید از عاشورا درس سلوک علمی بیاموزند و در این راه ثابت قدم باشند.

وی تصریح کرد: باید از مدرسه عاشورا درس بگیریم که امام و مقتدای خود را بشناسیم، زیرا تمام موفقیت انقلاب و دفاع مقدس ناشی از شناخت امام صالح بود که این حرکت ایران را به یک قدرت سیاسی تبدیل کرده است.

وی افزود: باید پیوند خود را با رهبری خویش که به عاشورا و اباعبدالله الحسین (ع) اقتدا کرده و با الهام از آموزه‌های کربلا، مقابل دنیای کفر و استکبار ایستاده است، تحکیم کنیم.

امام جمعه موقت پایتخت با بیان اینکه در سایه آزادی مردم‌سالاری دینی و وحدت امت اسلامی تحقق می‌یابد، تاکید کرد: مکتب عاشورا به خوبی آزادی از قید ظالمان را به تصویر کشیده است.

حجت‌الاسلام ابوترابی فرد همچنین با اشاره به دومین هدف انقلاب اسلامی برای برقراری عدالت اجتماعی، تاکید کرد: باید با با وحدت و انسجام ملی و در راه دستیابی به عدالت اجتماعی دست یابیم. عدالت اجتماعی نیز با حرکت‌های نامعقول که مبتنی بر عقل و ایمان نیست، به دست نمی‌آید.

وی ادامه داد: معنویت اصل سوم انقلاب اسلامی است، زیرا ولایت با تمسک به عاشورا وآموزه‌های وحیانی راهش را آغاز کرد و باید برای تحکیم مبانی و اصول اعتقادی و اخلاقی معنویت جامعه راه خود را تداوم ببخشد.

حجت الاسلام ابوترابی فرد تاکید کرد: این‌ها اهداف والای انقلاب اسلامی است ما اگر در برابر دنیای استکبار ایستاده ایم در سایه چنگ زدن به این اصول بوده است و اگر توانسته ایم در این جایگاه قدرت بایسته ایم با پیمودن این راه ممکن شده است.

خطیب نماز جمعه تهران در پایان گفت: از همه نخبگان سیاسی و اجتماعی که به فرمایش رهبر انقلاب در دیدار خبرگان مبنی بر نقد منصفانه و حمایت از دولت لبیک گفتند، تشکر می‌کنم؛ امروز همه برای برون‌رفت از مشکلات، باید این رهنمود‌ها را به نقشه راه خود تبدیل کنیم.

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

پربازدیدترین ها