دانا گزارش می‌دهد؛

حمایت اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام، مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی از دستور رئیس قوه قضاییه/ دادستان تهران چرا علیه روزنامه‌های تفرقه افکن اعلام جرم نمی‌کند؟

کد خبر: 303050
|
10:59 - 1397/07/01
نسخه چاپی
حمایت اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام، مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی از دستور رئیس قوه قضاییه/ دادستان تهران چرا علیه روزنامه‌های تفرقه افکن اعلام جرم نمی‌کند؟
بیش از دو هفته از دستور رئیس قوه قضاییه به دادستان تهران برای برخورد با رسانه‌های منتشر کننده شایعه در خصوص زوار عراقی می‌گذرد، اما هیچ خبری از برخورد با این رسانه‌ها در دسترس نیست و این در حالی است که مردم و مسئولان انتظار برخورد سریع و قانونی با این منتشرکنندگان شایعات را دارند.

به گزارشاسلام آباد خبر، به نقل از خبرنگارشبکه اطلاع رسانی راه داناطی روزهای گذشته روزنامه‌های شرق و شهروند با انتشار اخبار و گزارش‌هایی از استفاده جنسی مردان عراقی از زنان ایرانی در منطقه اروند و شهرهای مشهد و قم خبر دادند، خبری که به سرعت مورد توجه کاربران ضد انقلاب شبکه‌های اجتماعی قرار گرفت و باعث داغ شدن هشتگ‌هایی با همین مضمون شد.

در بخشی از گزارش روزنامه شهروند آمده است: "از دی ماه پارسال اروپایی‌ها کمتر به ایران سفر می‌کنند و در عوض با کاهش ارزش ریال، سفر عراقی‌ها به کشور ۹۰ درصد بیشتر از قبل شده است. این آمد و شدها اگرچه باعث رونق اقتصادی شده اما در خوزستان و خراسان رضوی، حاشیه‌هایی به همراه داشته است. از شایع‌شدن ازدواج موقت گردشگران عراقی با زنان ایرانی البته آماری در دست نیست و نمی‌توان تمام گردشگران را به یک چشم دید اما فعالان حوزه گردشگری می‌گویند اگرچه این مسأله همه‌گیر نبوده و جزئی است اما نمی‌توان انکارش کرد و باید پی راه حل بود."

محمد قانعی، رئیس اتحادیه هتلداران خراسان رضوی در بخشی از این گزارش می‌گوید: "حضور مردان مجرد عراقی در خانه مسافرها همراه با زنان ایرانی را تایید می‌کند و می‌گوید: "در شهرهایی مثل مشهد و قم که زائرپذیر هستند، مراوده و مراجعه افراد غیرایرانی به خصوص عرب‌های عراق خیلی بیشتر مشهود است و حالا با مطرح شدن موضوع ازدواج موقت باید بیشتر مراقب باشیم."

روزنامه شرق هم در پی انتشار این گزارش در صفحه رسمی توییتر خود نوشت: "تایید ادعای استفاده جنسی مردان عراقی از زنان ایران در منطقه آزاد اروند می‌توان رد خانه‌هایی را گرفت که برای استفاده جنسی از زنان به راه می‌افتد.رئیس اتحادیه هتلداران خراسان رضوی:در مورد ازدواج موقت عراقی‌ها با زنان ایرانی باید بیشتر مراقب باشیم"

 

روزنامه شرق شایعه

 

واکنش مردم و مسئولان

انتشار این اخبار بلافاصله با واکنش کاربران شبکه‌های اجتماعی، مردم و مسئولان مواجه شد و حتی مشاور وزیر کشور هم از دستور رحمانی فضلی برای برخورد با شایعه‌سازان خبر داد؛ روح الله جمعه‌ای در صفحه توییتر خود نوشت: وزیر کشور شایعه سوء استفاده زائران عراقی از زنان ایرانی را تکذیب کرده و خواستار برخورد قاطع قضایی با عاملان نشر این مطالب اختلاف برانگیز و خلاف واقع شد.

دستور رئیس دستگاه قضا به دادستان تهران

در پی درخواست‌های مکرر مردم و مسئولان از قوه قضاییه؛ آیت الله آملی لاریجانی رئیس دستگاه قضا در جلسه مسئولان عالی قضایی‌ با تاکید بر ضرورت خنثی سازی توطئه های رسانه ای دشمن اظهار داشت: در ایام اخیر، با هدف تحریک مردم عزیزمان شایعه کردند که زائران عراقی در مشهد مقدس اقدام به برخی اعمال خلاف و دون شأن می کنند. از سوی دیگر شاهد راه افتادن فتنه هایی در بصره بودیم. آنها به وضوح در پی ایجاد تقابل میان مردم ایران و عراق و به ویژه در میان شیعیان هستند. مسئول حشد الشعبی عراق می گوید اسنادی معتبر وجود دارد مبنی بر اینکه کنسولگری آمریکا در بصره، در موضوع حمله به کنسولگری ایران در این شهر دخیل بوده است.

رئیس قوه قضاییه تاکید کرد: ما باید در مقابل دشمنی که به آبروی زوار امام رضا (ع) هم رحم نمی کند، به هوش باشیم. همین چند هفته پیش که چنین مسائلی مطرح شد، بنده به دادستان محترم تهران گفتم که این شروع یک فتنه است و باید با رسانه هایی که این موضوع را برجسته می کنند و از این طریق به ایجاد تقابل میان مردم ایران و عراق می پردازند، برخورد شود. البته ممکن است چند نفری هم در گوشه ای تخلف کرده باشند که باید در جای خود رسیدگی شود اما برجسته کردن موضوع و تعمیم آن به زوار عراقی حضرت امام رضا (ع) توسط برخی رسانه ها مستلزم اعلام جرم دادستانی است. انسان متاسف می شود گویی اینان متوجه نمی شوند که خط فتنه دشمن چیست.

آیت الله مجتهد شبستری:وقتی رئیس قوه قضاییه دستوری صادر می‌کند باید اجرایی شود

در پی این دستور رئیس قوه قضاییه، آیت الله مجتهد شبستری عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در در گفت‌وگو با خبرنگارشبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ اظهار داشت: این مسائل، مسائل امنیتی است و قوه قضاییه مصلحت دیده است که در مسئله ورود پیدا کند و حتما برخورد با این روزنامه‌ها لازم بوده که رئیس قوه دستور برخورد با روزنامه‌های شایعه‌افکن را داده است.

وی افزود: قوه قضاییه مسائل را رصد می‌کند و وقتی تشخیص بدهد که جرمی اتفاق افتاده به موضوع ورود پیدا می‌کند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: دامن زدن به مسائل اختلاف افکن بین ایران و کشورهای همسایه صحیح نیست و اگر این مسائل از جنس شایعه باشد که خیلی بدتر است و بایستی این اقدامات محکوم شود.

آیت الله شبستری ادامه داد: بعضی از روزنامه‌ها به دنبال جنجال، ماجراجویی و تفرقه‌افکنی هستند و به دنبال سوژه می‌گردند و گاهی این ماجراجویی روزنامه‌ها موجب تضعیف کشور می‌شود و بنابراین بسیار لازم است که با روزنامه‌هایی از این دست برخوردهای قانونی صورت گیرد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پایان گفت: وقتی رئیس قوه قضاییه دستوری را صادر می‌کنند باید اجرایی شود و امیدواریم که دیگر شاهد انتشار چنین شایعات تفرقه‌افکنی در رسانه‌های کشور نباشیم.

هر اقدامی در راستای مبارزه با تفرقه افکنی مورد حمایت است

آیت الله علی اکبر کلانتری عضو مجلس خبرگان رهبری هم در گفت‌وگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ با اشاره به دستور رئیس قوه قضاییه برای برخورد با روزنامه‌های شایعه‌افکن در بحث رابطه بین ایران و عراق اظهار داشت: هر حرکتی که در راستای مبارزه با تفرقه‌افکنی باشد طبیعی و مورد حمایت است.

وی افزود: تعامل و همکاری با کشورهای مختلف دنیا برای ما مهم است و در این بین کشورهای همسایه از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند، رابطه ما با کشورهایی مانند عراق که اکثریت جمعیت آن را شیعیان تشکیل می‌دهند یک رابطه سیاسی، مذهبی و اقتصادی است و با توجه به نزدیک به ایام اربعین حسینی و پیاده روی اربعین باید در راستای وحدت با یکدیگر حرکت کنیم.

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: حرکاتی که روزنامه‌های زنجیره‌ای انجام دادند اصلا شایسته نبود و من احتمال می‌دهم با توجه به نزدیک شدن به ایام راهپیمایی عظیم اربعین این حرکات حساب شده و برنامه‌ریزی شده باشد و حتی ممکن است بحث نفوذ در میان باشد.

آیت الله کلانتری در پایان اظهار داشت: به نظر من هر گونه برخوررد قانونی با این روزنامه‌ها می‌تواند موثر باشد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس:واقعا نمی‌دانم چرا دادستان علیه رسانه‌های هتاک درباره زوار عراقی اعلام جرم نمی‌کند

نصرالله پژمان فر نماینده مردم مشهد و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی درباره چرایی عدم برخورد با روزنامه های شرق و شهروند و خبرگزاری ایسنا وخبرآنلاین که نقش قابل توجهی در شایعه پراکنی علیه زوار عراقی داشتند، گفت: ما از عدم برخورد با رسانه های هتاک گله داریم؛ انتظار ما از دستگاه قضا و دادستانی این است که در همان مراحل اولیه با عاملان شایع پراکنی درباره زوار عراقی برخورد جدی می‌شد و واقعا نمی‌دانم علت این همه تاخیر برای ورود به این موضوع مهم چیست؟

 

وی با اشاره به تداوم اختلاف افکنی میان مردم ایران و عراق از سوی برخی از این رسانه ها تاکید کرد: عدم برخورد به ‌موقع، باعث وقیح تر شدن این رسانه های هتاک می شود و از سویی زمینه ساز تداوم دروغ پردازی هاست.

 

پژمان فر با اشاره به تصریح رئیس قوه قضائیه درباره انجام جرم از سوی رسانه های مذکورگفت: آیت الله آملی لاریجانی هفته گذشته صراحتا گفتند که چند هفته پیش به دادستان تاکید کرده است که شایعه پراکنی برخی رسانه ها درباره زوار عراقی امام رضا علیه السلام مستلزم اعلام جرم است؛ من واقعا نمی دانم چرا دادستانی درباره این موضوع مهم که هم به مقدسات بر می گردد و هم به روابط مهم و استراتژیک دو کشور هنوز هیچ اقدامی نکرده است.

 

نماینده مردم مشهد ادامه داد: اقدام این رسانه‌ها توهین آشکار به مردم کل کشور خصوصا مردم مشهد بود که باعث شد احساسات مردم جریحه‌دار شود.

 

وی تأکید کرد: این رسانه‌ها با دروغ‌پراکنی منافع ملی کشور را زیر سؤال بردند و زمینه‌ساز برخی از اتفاقات در داخل و خارج از کشور شدند.

 

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس تصریح کرد: اینجانب شخصا به‌عنوان شاکی، این مسئله را از طریق دستگاه قضایی پیگیری خواهم کرد.

 

نماینده مردم مشهد با اشاره به لزوم برخورد مناسب و به هنگام با این دست از تخلفات خاطرنشان کرد: انتظار بنده این است که دستگاه قضایی نسبت به این موضوع برخورد مناسبی انجام دهد و طبیعتا عدم برخورد با این مسائل موجب توسعه جرم در کشور خواهد شد.

 

پژمانفر همچنین در پاسخ سؤال دیگری مبنی بر اینکه اتفاقات اخیر در بصره را تا چه میزان با دروغ پراکنی های رسانه های زنجیره مرتبط می دانید؟ گفت : بنده به‌طورقطع نمی‌توانم بگویم ارتباط دارد یا نه اما ظواهر امر نشان می دهد که بی‌ارتباط هم نیست؛ این اقدامات مانند نخ یک تسبیح به هم مرتبط هستند.

 

پژمان فر در پایان خاطرنشان کرد: شایعه پراکنی های اخیر درباره زوار عراقی باعث کدورت بین دو ملت ایران و عراق می‌شود و این اتفاقات تحت نظارت یک جریان سازمان یافته در حال وقوع است که لازم است با آن مقابله شود.

 

بیش از دو هفته از دستور رئیس قوه قضاییه به دادستان تهران برای برخورد با رسانههای منتشر کننده شایعه در خصوص زوار عراقی میگذرد، اما هیچ خبری از برخورد با این رسانهها در دسترس نیست و این در حالی است که مردم و مسئولان انتظار برخورد سریع و قانونی با این منتشرکنندگان شایعات را دارند.

 

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

پربازدیدترین ها