«دلار» چطور از تب و تاب افتاد؟

نقش پررنگ «اراده دولت» در التهابات ارزی / کنترل بازار ارز ربطی به «FATF» ندارد

کد خبر: 303168
|
08:57 - 1397/07/11
نسخه چاپی
نقش پررنگ «اراده دولت» در التهابات ارزی / کنترل بازار ارز ربطی به «FATF» ندارد
کارشناسان معتقدند که تغییرات بازار ارز حاصل تصمیمات دولت است که بخش عمده‌ای از آن را در دست دارد و اصولا التهابات ارزی ربطی به مسائلی همچون FATF ندارد.

به گزارشاسلام آباد خبر، به نقل ازشبکه اطلاع رسانی مرصاد ،«اگر الان به رئیس بانک مرکزی بگویم مثل شهریور پارسال عمل کن، شما بدانید در عرض دو هفته قیمت ارز به قیمت پارسال می‌رسد»؛ اینها صحبت‌های بی‌پرده مرد شماره یک کابینه دولت دوازدهم است، زمانی که حسن روحانی رییس جمهورکشورمان شهریورماه برای پاسخ به سوالای وکلای ملت راهی بهارستان شد.

هرچند بعد از این اظهارات افزایش قیمت دلار باز هم سیر صعودی خود را در پیش گرفت و به کانال 19 هزار تومان وارد شد و یک رکورد بی‌سابقه را درتاریخ ایران به جای گذاشت، اما با اتخاذ تصمیمات و واگذاری اختیارات به بانک مرکزی برای مداخله ارزی این تب فروکش کرد و دلار 8000 تومانی هم دیگر در بازار خریداری نداشت.

عده‌ای بر این باورند که اتفاقات روز گذشته بازار ارز می‌تواند ناشی از اعلام خبر اعدام سه تن از اخلالگران بازار سکه و ارزباشدکه یکی از آنها معروف به «سلطان سکه» بود.

برخی هم معتقدند کاهش قیمت ارز پس از واگذاری اختیار تام به بانک مرکزی برای ورود به بازار ارز اتفاق افتاده است؛ براساس اعلام دولت، بانک مرکزی از سوی شورای عالی هماهنگی سران سه قوه اختیار یافت با دخالت در بازار ارز، این بازار را به ثبات برساند؛ لذا بانک مرکزی مکلف شده از طریق بانک‌ها و صرافی‌های مجاز، در بازار ارز مداخله کند و اقدامات لازم را برای کنترل نرخ ارز انجام دهد.

عده‌ای دیگراما این کاهش قیمت ارز را به لوایح مطرح شده در مجلس از جمله FATF مربوط می‌دانند؛ موضوعی که هنوز در دست بررسی است و مخالفان زیادی دارد قاعدتا نمی‌تواند یک‌شبه بر بازار ارز اینگونه تاثیر بگذارد.

 

ا

 

تغییرات بازار ارز حاصل تصمیمات دولت است

عبدالرضا مصری در گفتگو با خبرنگار مرصاد اظهار داشت: از آنجا که تمام اختیارات اقتصادی کشور در اختیار دولت است و به جز آن اختیارات قانونی، اختیاراتی فراتر از سوی مقام معظم رهبری به ستاد هماهنگی های اقتصادی داده شده هیچ بهانه دگیری وجود ندارد که اگر مشکلی در کشور ایجاد شود کسی بگوید دست ما بسته است.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: امروز همه اختیارات از جمله تعرفه گذاری،  مدیریت بازار و بانک مرکزی با دولت است بنابراین انتظار می رود دولت در این میان برنامه یزی کند و مجلس هم آماده کمک هست با این حال هنوز یک لایحه دولت به مجلس نرسیده که مجلس کمکی نکرده باشد.

به گفته مصری، تغییراتی که مرتب در بازار ایجاد می شود حاصل تصمیمات دولت اعم از تصمیم بر فروش ارز آزاد، فروش با نرخ دولتی، دریافت ما به التفاوت از مردم و ... است که سبب سردرگمی مردم می شود.

وی افزود: دولت از سه ماه پیش بیش از 35 دستور العمل برای واردات و صادرات صادر کرده که این تصمیمات لحظه ای، بازار را بلاتکلیف کرده در حالی که  اگردولت سیاستهای پایدار و رسمی خود را اعلام کند به ثبتن کشور کمک خواهد کرد زیرا این بی ثباتی اثرات نامطلوبی برجای می گذارد.

التهابات ارزی به تحریم‌ها ربطی ندارد

وی با تاکید بر اینکه تغییرات نرخ ارز ربطی به تحریم ها ندارد زیرا هنوز تحریمی آغاز نشده افزود: دشمن از قبل زمان تحریم ها را اعلام کرده بنابراین باید به فکر تمهدیداتی برای خنثی کردن نه استقبال آن برویم اما با این برنامه ریزی های اقتصادی در واقع به استقبال تحریم ها رفته ایم.

مصری خاطرنشان کرد: دولت باید درباره برنامه های خود و انتظاراتی که از مردم دارد با مردم صحبت کند زیرا 80 میلیون نفر آماده کمک کردن به دولت هستند اگرچه در نهایت این تحریم ها را با سربلندی پشت سر خواهیم گذاشت اما این وضعیت بلاتکلیفی و صحبت نکردن دولت با مردم درباره برنامه ها، آنان را نگران می کند.

 

ا

 

عوامل کاهش قیمت دلار؛ اراده دولت، دستگاه‌های اطلاعاتی و برخورد قوه قضاییه

حجت‌الاسلام سیدجواد حسینی‌کیا، عضو هیئت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار مرصاد اظهار داشت: کاهش نرخ ارز نشان از این دارد اگر نظام اراده کند می تواند هم قیمت ها را کنترل و هم ثبات و امنیت روانی جامعه را تامین کند.

وی ضمن تقدیر از دستگاه های امنیتی و اطلاعاتی، بسیج و قوه قضاییه در برخورد با این متخلفان افزود: بخشی از کاهش نرخ دلار نیز با تصمیمات دولت و بانک مرکزی و روسای سه قوه اتخاذ و محقق شد.

نماینده مردم سنقروکلیایی در مجلس شورای اسلامی بیان داشت:بر همین مبنا دولت باید دلالان بازار را رصد و شناسایی  کند تا در حوزه ارز کسی جرات تخلف نداشته باشد.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: متاسفانه هنوز این بحث مغفول مانده بنابراین باید با تمهیدات لازم راه های فرار از دستگیری و محاکمه برهم زنندگان امنیت روانی جامعه بسته شود.

حسینی کیا با تاکید بر اینکه نباید اقتدار قوه قضاییه شکسته شود، بیان کرد: قوه قضاییه نیز با رصد افرادی که تاکنون باعث اخلال شده اند باید مفسدین فی الارض را اعدام کند.

 وی افزود: مردم بدانند هم دستگاه اطلاعاتی بیدار و هم بسیج همیشه میدان دار است، قوه قضاییه هم با صلابت متخلفان را به سزای اعمالشان می رساند.

ا

 

FATFهنوز مخالفان زیادی در مجلس دارد /کاهش دلار ربطی به این موضوع ندارد

حسینی‌کیا در خصوص برخی ادعاها که کاهش قیمت دلار را به لوایح چهارگانه FATFنسبت می‌دهند نیز تصریح کرد:FATFهنوز مطرح هم نشده و در مجلس هم مخالفان زیادی دارد بنابراین هیچ گونه تاثیری بر روی کاهش نرخ نداشته است، بلکه این کاهش ارز به دلیل اعلام آمادگی سپاه برای کنترل سبب شد فضای روانی جامعه شکسته شود همچنین بانک مرکزی نیز تدابیری اندیشید.

وی با اشاره به اقدامات بانک مرکزی نظیر تشویق به سرمایه گذاری ارزی و ریالی، اعطای تابعیت پنج ساله در صورت پرداختن 25 هزار دلار و نقدینگی ریالی افزود: همگی این تصمیمات سبب شد ابهت صعودی ارز شکسته شود و اکنون نیز اگر این ثبات جدی شود شاهد کاهش قیمت اجناس دیگر خواهیم بود.

به گزارش مرصاد، 95 درصد ارز کشور در اختیار دولت است و نقش اساسی‌ را در این بازار بازی می‌کند، لذا این التهابات بیشتر از سوی دولت ایجاد شده و هرگاه اراده کند می‌تواند آن را دستکاری کند.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

پربازدیدترین ها