گزارش دانا از نظر نمایندگان درباره علل شوک ارزی؛

سقوط نرخ دلار ارتباطی با FATF ندارد/اراده دولت، دستگاه‌های اطلاعاتی و برخورد قوه قضاییه مهمترین دلایل کاهش نرخ ارز

کد خبر: 303199
|
11:03 - 1397/07/13
نسخه چاپی
سقوط نرخ دلار ارتباطی با FATF ندارد/اراده دولت، دستگاه‌های اطلاعاتی و برخورد قوه قضاییه مهمترین دلایل کاهش نرخ ارز
به موازات وقوع تحولات یک شبه در نرخ دلار، گمانه‌زنی‌ها درباره چرایی این پدیده آغاز شد که اغلب نمایندگان سقوط قیمت طلا و ارز را ناشی از برخورد قاطع قوه قضایی درخصوص مفسدان اقتصادی و تدابیر رؤسای سه قوه دانستند؛ از همین رو ارتباط کاهش قیمت دلار با تصویب fatf به کلی رد شد.

به گزارشاسلام آباد خبر، به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ بعد از ماه‌ها التهابِ بازار قیمت سکه و دلار، در شرایطی که تقریبا همه از ایجاد توقف در سربالایی رفتن لحظه‌ای قیمت‌ها ناامید شده بودند و شاید هیچ کس فکر نمی‌کرد که کاهش قیمت‌ها به زودی اتفاق بیفتد؛ بالاخره عصر دوشنبه 9 مهرماه، در برابر نگاه نگران مردم، قیمت‌ دلار و سکه روند نزولی در پیش گرفت و این افت قیمت‌ها تا یک روز بعد از آن هم ادامه داشت. 

به موازات همین تحولات، گمانه‌زنی‌ها درباره چرایی این پدیده نیز آغاز شد. عده‌ای آن را به حمله موشکی سپاه ربط دادند که بامداد همان روز رخ داده بود و طی آن سازمان هوافضای سپاه با شلیک 6 موشک یکی از مقرهای داعش در سوریه‌ را هدف قرار داده بود.

عده دیگری نیز اعلام حکم اعدام دو متهم فساد مالی اخیر توسط قوه قضاییه را در کاهش قیمت ارز و سکه بی‌ربط ندانسته و آن را پس‌لرزه‌های این اقتدار دستگاه قضا خواندند.

اما در مقابل این گمانه‌زنی‌ها که خیلی دور از واقعیت هم نبودند، جریان دیگری تلاش کرد تا شوک بازار سکه و دلار را تأثیر تصویب لوایح fatf مربوط دانسته و اینگونه القا کند که تصویب این لایحه عامل ترکیدن حباب بازار سکه و ارز شده است؛ نظریه‌ای که بیش از آنکه بتواند راه حلی ارائه دهد، شائبه عمدی بودن بالارفتن لحظه‌ به لحظه و پایین‌آمدن یک‌شبه نرخ دلار را قوت بخشید! به خصوص که همزمان با این تحولات از داخل مجلس نیز صداهایی مبنی بر ضرورت تصویب این لایحه استعماری شنیده می‌شد.

در این میان رسانه‌ها به سراغ نمایندگان مجلس رفتند تا حقیقت کاهش شدید و یک شبه نرخ ارز را از آنها جویا شوند.

 

مرکزی

نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس: سقوط قیمت ارز بی‌اثر بودن تحریم‌ها را به اثبات رساند

حجت الاسلام علیرضا سلیمی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس و نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی در خصوص کاهش نرخ ارز در گفتگو با دیار آفتاب؛ گفت: این نوسانات نرخ ارز و روند کاهشی این روزها نشان از آن دارد که تحریم ها و موضوعات دیگر مانند fatf تاثیر شگرفی بر این وضعیت نداشته است.

سلیمی ضمن تاکید بر غیرمنطقی بودن رشد نرخ دلار تا ۲۰ هزار تومان عنوان کرد: حجم عظیمی از این اتفاقات متاثر از فضای روانی جامعه و همچنین سوء تدبیر برخی از مسئولین بوده است.  

وی افزود: با توجه به تدابیر اندیشیده شده در شورای عالی اقتصاد مقاومتی و جلسه یک شنبه مجلس و همچنین اختیارات ویژه ای که در اختیار بانک مرکزی قرار گرفت امید است که این روند همچنان کاهشی ادامه داشته باشد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات ضمن ابراز امیدواری نسبت به اقدامات شکل گرفته در خصوص بازار ارز گفت: امیدواریم که بانک مرکزی بتواند این ثبات را در بازار حفظ کند.

وی در ادامه با تشکر از همکاری مردم اظهار کرد: این روزها دیدیم که مردم بزرگ ما همکاری لازم را با مسئولین به کار گرفتند و نقش آفرینی خوبی را در این حوزه از خود به نمایش گذاشتند.

 

اصفهان

نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس: برخورد قوه قضاییه با مفسدان اقتصادی یکی از علل مهم کاهش نرخ دلار/ کاهش قیمت ارز ربطی به FATF ندارد

حسینعلی حاجی دلیگان در گفت‌وگو با خبرنگار صاحب نیوز با بیان اینکه یکی از دلایل اینکه قیمت ارز کاهش پیداکرده است، عدم طرح FATF در صحن مجلس است، اظهار کرد: دومین دلیل کاهش نرخ ارز موشکی است که یمن به امارات زد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: یکی دیگر از دلیل این اتفاق، اقتداری است که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بامداد نهم مهرماه نشان داد.

وی دلیل دیگر کاهش نرخ ارز را تصمیم و اراده‌ای بانک مرکزی دانست و افزود: بانک مرکزی در شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران سه قوه بعد از مدت‌ها بحث کارشناسی را پذیرفت و به چند نکته توجه کرد که بنا بود عملیاتی شود.

حاجی دلیگان بیان کرد: علت بعدی کاهش نرخ ارز برخورد خوب قوه قضاییه با مفسدین اقتصادی بود.

وی با تأکید بر اینکه مشکلات ارزی ربطی به FATF و امثال آن ندارد، خاطرنشان کرد: در بخش اقتصادی دقیقاً همین موضوع مطرح است که آنچه رخ می‌دهد ارتباطی کمی با خارج از کشور دارد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ادامه داد: علل اصلی مشکلات اقتصادی، ضعف مدیریت در کشور است.

 

سیستان و بلوچستان

نماینده زاهدان: اقدامات قوه قضاییه و دولت زمینه ساز کاهش نرخ ارز/ بانک مرکزی باید با تمام توان بازار ارز را مدیریت کند
 
علیم یارمحمدی در گفت‌وگو با عصرهامون با ابراز خرسندی از کاهش محسوس نرخ ارز از روز گذشته گفت: برخورد قوه قضاییه با مفسدان اقتصادی و اقدامات بانک مرکزی در سیر نزولی قیمت ارز بسیار موثر بود.

این نماینده اصلاح طلب افزود: دولتمردان باید در این خصوص کار اساسی و با برنامه انجام دهند تا ضمن عبور از این بحران، کشور را به حالت ثبات رسیده و مردم احساس آرامش روحی و روانی کنند.

نماینده مردم زاهدان با بیان اینکه مجلس همواره از اقدامات دولت و تمامی ارکانی که به دنبال رفع مشکلات مردم هستند حمایت می کند، تصریح کرد: باید سرمایه های کلانی که در دست مردم قرار دارد و یک روز به سمت بازار ارز و روزی دیگر به سمت بازار مسکن و خودرو سرازیر می شود با اعتماد سازی به سمت سوی مناسب سرمایه گذاری شده و مردم از این موضوع منتفع شوند.

وی کلید حل مشکلات کشور را در گرو اراده داخلی دانست و گفت: هر چند مراودات بین المللی هم در این موضوع بی تاثیر نیست اما استفاده از توان داخلی در بلند مدت بسیاری از مشکلات کشور را مرتفع خواهد کرد.

 

قم

نماینده مردم قم در مجلس: منشا تحریم و گرانی FATF نیست/با تصویب FATF هیچ مشکلی حل نخواهد شد

حجت الاسلام  و المسلمین مجتبی ذوالنور در گفتگو با قم فردا با اشاره به قرارداد FATF ،اظهار داشت: با بسته شدن قرارداد FATFهیچ کدام از تحریم های علیه ایران رفع نمی شود.

وی ادامه داد: دشمن با این قرار داد می تواند شرکای مالی را شناسایی و ایجاد مشکل کند به همین دلیل باید دشمن از گردش مالی ما مطلع نباشد.

نماینده مردم قم در مجلس با اشاره به اینکه منشا تحریم های ما FATF نیست، گفت: امروز فشارها و تحریم های آمریکا عامل ایجاد مشکل در بانک ها می باشد پس این مسئله که می گویند که با تصویب FATF و کنوانسیون فشار ها از بین خواهد رفت مطلب صحیحی نیست.

وی عنوان داشت: نظر بنده در خصوص این قرارداد منفی است و با آن مخالفت می کنم اما مردم باید بدانند نمایندگان آنها در این خصوص چه رای داده اند تا در آینده اگر این قرار داد هم مانند برجام شد نام مسببین در تاریخ ثبت شود.

ذوالنوری با اشاره به اینکه این مسئله را باید رسانه ها روشنگری و مطالبه کنند، خاطرنشان کرد: در هر صورت نمایندگان تلاش خواهند کرد تا این قرارداد و کنوانسیون رای نیاورد.

 

البرز

نماینده مردم کرج : گره ثبات بازار ارز با اعتمادسازی دولت برای مردم باز می‌شود/کاهش نرخ دلار ارتباطی با FATF و تعهدات خارجی ایران ندارد
 

نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی درباره سقوط نرخ ارز به ویژه دلار طی روزهای اخیر به تیتریکگفت: دولت می تواند ثبات را از طریق اعتماد سازی به مردمی که دلار در اختیار دارند ایجاد کند.

محمد جواد کولیوند افزود: دولت باید افرادی را که دلار در اختیار دارند به بانک هایی که مجوز ارزی دارند و صرافی هایی که می توانند خرید و فروش دلار با نرخ توافقی داشته باشند هدایت کند.

وی اظهار داشت: اگر دولت اعتمادسازی را برای مردم ایجاد کند و به موقع در بازار تزریق ارز داشته باشد می تواند ثبات لازم را در بازار ایجاد کند.

کولیوند درباره علت اصلی نوسان نرخ ارز تصریح کرد: بانک مرکزی مجوزی را لازم داشت تا بتواند توافقاتی را با صادرکنندگانی که باید دلار را به فضای بانک مرکزی بیاورند انجام دهد لذا پس از اخذ این مجوز از سران کشور توانست این مهم را عملی کند.

نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی در خاتمه گفت: کاهش نرخ ارز به ویژه دلار هیچ ارتباطی با FATF و تعهدات خارجی ایران ندارد.

 

ایلام

نماینده مردم ایلام: کاهش قیمت ارز حاصل اراده داخلی است نه خارجی

سلام امینی، نماینده حوزه انتخابیه ایلام در مجلس در گفتگو با ایلام بیدار، با اشاره به برخی اقدامات انجام شده در کاهش نرخ دلار گفت: نوسانات ارز هم تابع مسائل خارجی است و هم تابع مسائل داخلی؛ اما بیش از آنکه تابع مسائل خارجی باشد متاسفانه دست خوش مسائل و مشکلات داخل است.

وی اظهار کرد: از چند ماه پیش نرخ ارز که سیر صعودی خود را طی می کرد خوشبختانه در دو سه روز گذشته در حال طی کردن سیر نزولی است.

امینی افزود: عوامل زیادی در کاهش نرخ دلار مؤثر است که از جمله آنها می توان به انسجام نیروهای داخلی و قوای مختلف، اراده مسئولان برای مهار کردن آن و نیز جواب دندان شکن و کوبنده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به تروریست های حادثه رژه 31 شهریور اهواز اشاره کرد.

نماینده مردم استان ایلام در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: کاهش نرخ دلار در طی روزهای اخیر نشان داد که این موفقیت به اراده داخل ربط دارد و امیدواریم با اراده مسئولان و قوا مشکلات حوزه اقتصاد یکی پس از دیگری مرتفع شوند.

 

کردستان

نماینده قروه و دهگلان در مجلس: کاهش قیمت ارز با اراده مردم و اتحاد و همدلی به وقوع پیوست

علی محمد مرادی نماینده مردم قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با کُردتودی، در خصوص کاهش قیمت ارز اظهار داشت: امروز دیدیم که تحریم خارجی نمی تواند در برابر اتکا به توانمندی های داخلی موثر باشد و این مردم هستند که برای آینده خود تصمیم می‌گیرند.

وی افزود: برنامه های دولت در کاهش نرخ ارز از یک سو و همدلی و اراده ملی مردم از سوی دیگر دلیلی شد تا امروز شاهد آرامش در بازار ارز باشیم.

مرادی با انتقاد از افزایش قیمت ارز گفت: نوسانات بازار ارز قدرت تصمیم‌گیری را از تولید کنندگان و صنعتگران گرفته بود اما 

نماینده قروه و دهگلان خاطر نشان کرد: بدون شک دولتمردان نیز باید با اتکا به توانمندی داخلی قدم بردارند و به نیروی مردمی کشور امید داشته باشند تا شاهد از بین رفتن مشکلات باشیم.

مرادی بیان داشت: اتکا به توانمندی داخلی شکفایی اقتصادی را به همراه دارد که زمینه رشد و توسعه کشور را فراهم می کند.

 

مازندران

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس: تصویب FATF ضمانت بهبود بازار و قیمت ارز نیست/مسئولان به خواسته به حق مردم توجه کنند

ولی‌الله نانوا‌کناری در گفت‌وگو با بلاغ درباره‌ لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم (یکی از لوایح مرتبط با FATF) اظهار کرد: این موضوع در دستور کار این کمیسیون بود که بررسی شد و نظراتی دادیم، یک تبصره هم به این لایحه اضافه کردیم و با این شرط برای صحن مجلس فرستادند. دوباره عودت داده شد تا بررسی شود و نظرات اروپا هم اخذ و بعد تصمیمات جدیدی گرفته شود. این موضوع در دستور کار است که بررسی شود و به صحن بیاید تا رأی‌گیری شود.

نماینده مردم بابلسر و فریدونکنار در مجلس با اشاره به اینکه بررسی کردن لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم، قبل از مشخص شدن نتایج مذاکرات با اروپا مانعی ندارد، افزود: چند مسئله وجود دارد، اول اینکه نظرات اروپا در رابطه با بحث برجام چیست، دوم نگاه به مسائل جهانی در این رابطه چیست و سوم کار کارشناسی که انجام می‌دهند تا بر اساس آن تصمیماتی اتخاذ کنند، این‌ها الان در دستور کار است.

نانوا‌کناری با تاکید بر اینکه اجرای بخش اعظم برنامه اقدام FATF توسط ایران، اثر مثبتی بر تحریم ها و نرخ ارز نداشته است، گفت: من فکر می‌کنم آمریکایی‌ها به بهانه‌های مختلف سنگ‌اندازی می‌کنند و ربطی به FATF هم ندارد. اگر ایران حتی با شرط و شروط بپذیرد که نگاه آمریکا این نیست و اگر 100 درصد برنامه اقدام FATF را اجرایی کنیم هم باز آنها دنبال بهانه دیگری می‌گردند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر اینکه آمریکایی ها به دنبال بهانه‌هایی هستند که بتوانند به خواسته خود برسند و اروپایی‌ها و دنیا مخالف این اقدامات آمریکا هستند، افزود: ما برجام را با توافق با کشورهای 5+1 پذیرفتیم، همه این کشورها امضا و تعهد کردند و بر آن پایبند بودیم، اما آنها بدعهدی کردند و آمریکا یکطرفه از برجام خارج شد. حالا چگونه و چه کسی می‌تواند ضمانت کند که با تصویب و اجرای لوایح مرتبط با FATF، وضعیت روابط بانکی بهبود و قیمت ارز کاهش یابد؟

وی افزود: در نتیجه، نمی‌شود به اینها اعتماد کرد، ما هوشیاری خود را حفظ می‌کنیم و براساس منافع خودمان تصمیمات لازم را می‌گیریم تا خودمان برای خودمان چاه درست نکنیم، هیچ ضمانتی برای بهبود روابط بانکی در صورت تصویب لوایح مرتبط با FATF وجود ندارد.

این مسئول با بیان این‌که «ما در مسیر خودکفایی برای رسیدن به اقتدار هستیم» گفت: اکنون ما به اقتدار سیاسی رسیده‌ایم، اما باید تمامی دستگاه‌ها برای رسیدن به اقتدار اقتصادی تلاش کنند.

نانواکناری گفت: ما در همه ابعاد اقتدار داریم. البته در مسیر رسیدن به خودکفایی اقتصادی هستیم و توانستیم به اقتدار سیاسی دست پیدا کنیم.

وی درخصوص پیگیری به حق مطالبات مردم گفت: مردم باید مطالبات به حق خود را پیگیری کنند و مسئولان باید به خواسته آنان دقت کنند تا مطالبات اقتصادی جنبه امنیتی پیدا نکند.

نماینده مردم بابلسر و فریدونکنار در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: امروز مسئولان به خواسته به حق مردم دقت کنند تا مطالبات اقتصادی جنبه امنیتی پیدا نکند. باید به مطالبات به حق مردم جواب مثبت داده شود تا این مسیر به سمت و سوی دیگر پیش نرود.

 

کرمانشاه

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس:تغیرات بازار ارز حاصل تصمیمات دولت است

عبدالرضا مصری در گفتگو با مرصاد اظهار داشت: از آنجا که تمام اختیارات اقتصادی کشور در اختیار دولت است و به جز آن اختیارات قانونی، اختیاراتی فراتر از سوی مقام معظم رهبری به ستاد هماهنگی های اقتصادی داده شده هیچ بهانه دگیری وجود ندارد که اگر مشکلی در کشور ایجاد شود کسی بگوید دست ما بسته است.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: امروز همه اختیارات از جمله تعرفه گذاری،  مدیریت بازار و بانک مرکزی با دولت است بنابراین انتظار می رود دولت در این میان برنامه یزی کند و مجلس هم آماده کمک هست با این حال هنوز یک لایحه دولت به مجلس نرسیده که مجلس کمکی نکرده باشد.

به گفته مصری، تغییراتی که مرتب در بازار ایجاد می شود حاصل تصمیمات دولت اعم از تصمیم بر فروش ارز آزاد، فروش با نرخ دولتی، دریافت ما به التفاوت از مردم و ... است که سبب سردرگمی مردم می شود.

وی افزود: دولت از سه ماه پیش بیش از 35 دستور العمل برای واردات و صادرات صادر کرده که این تصمیمات لحظه ای، بازار را بلاتکلیف کرده در حالی که  اگردولت سیاستهای پایدار و رسمی خود را اعلام کند به ثبتن کشور کمک خواهد کرد زیرا این بی ثباتی اثرات نامطلوبی برجای می گذارد.

وی با تاکید بر اینکه تغییرات نرخ ارز ربطی به تحریم ها ندارد زیرا هنوز تحریمی آغاز نشده افزود: دشمن از قبل زمان تحریم ها را اعلام کرده بنابراین باید به فکر تمهدیداتی برای خنثی کردن نه استقبال آن برویم اما با این برنامه ریزی های اقتصادی در واقع به استقبال تحریم ها رفته ایم.

مصری خاطرنشان کرد: دولت باید درباره برنامه های خود و انتظاراتی که از مردم دارد با مردم صحبت کند زیرا 80 میلیون نفر آماده کمک کردن به دولت هستند اگرچه در نهایت این تحریم ها را با سربلندی پشت سر خواهیم گذاشت اما این وضعیت بلاتکلیفی و صحبت نکردن دولت با مردم درباره برنامه ها، آنان را نگران می کند.

 

کرمانشاه

عضو هیئت رئیسه کمیسیون صنایع: عوامل کاهش قیمت دلار؛ اراده دولت، دستگاه‌های اطلاعاتی و برخورد قوه قضاییه

حجت‌الاسلام سیدجواد حسینی‌کیا، عضو هیئت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفتگو با مرصاد اظهار داشت: کاهش نرخ ارز نشان از این دارد اگر نظام اراده کند می تواند هم قیمت ها را کنترل و هم ثبات و امنیت روانی جامعه را تامین کند.

وی ضمن تقدیر از دستگاه های امنیتی و اطلاعاتی، بسیج و قوه قضاییه در برخورد با این متخلفان افزود: بخشی از کاهش نرخ دلار نیز با تصمیمات دولت و بانک مرکزی و روسای سه قوه اتخاذ و محقق شد.

نماینده مردم سنقروکلیایی در مجلس شورای اسلامی بیان داشت:بر همین مبنا دولت باید دلالان بازار را رصد و شناسایی  کند تا در حوزه ارز کسی جرات تخلف نداشته باشد.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: متاسفانه هنوز این بحث مغفول مانده بنابراین باید با تمهیدات لازم راه های فرار از دستگیری و محاکمه برهم زنندگان امنیت روانی جامعه بسته شود.

حسینی کیا با تاکید بر اینکه نباید اقتدار قوه قضاییه شکسته شود، بیان کرد: قوه قضاییه نیز با رصد افرادی که تاکنون باعث اخلال شده اند باید مفسدین فی الارض را اعدام کند.

 وی افزود: مردم بدانند هم دستگاه اطلاعاتی بیدار و هم بسیج همیشه میدان دار است، قوه قضاییه هم با صلابت متخلفان را به سزای اعمالشان می رساند.

حسینی‌کیا در خصوص برخی ادعاها که کاهش قیمت دلار را به لوایح چهارگانه  FATFنسبت می‌دهند نیز تصریح کرد: FATF هنوز مطرح هم نشده و در مجلس هم مخالفان زیادی دارد بنابراین هیچ گونه تاثیری بر روی کاهش نرخ نداشته است، بلکه این کاهش ارز به دلیل اعلام آمادگی سپاه برای کنترل سبب شد فضای روانی جامعه شکسته شود همچنین بانک مرکزی نیز تدابیری اندیشید.

وی با اشاره به اقدامات بانک مرکزی نظیر تشویق به سرمایه گذاری ارزی و ریالی، اعطای تابعیت پنج ساله در صورت پرداختن 25 هزار دلار و نقدینگی ریالی افزود: همگی این تصمیمات سبب شد ابهت صعودی ارز شکسته شود و اکنون نیز اگر این ثبات جدی شود شاهد کاهش قیمت اجناس دیگر خواهیم بود.

به گزارش مرصاد، 95 درصد ارز کشور در اختیار دولت است و نقش اساسی‌ را در این بازار بازی می‌کند، لذا این التهابات بیشتر از سوی دولت ایجاد شده و هرگاه اراده کند می‌تواند آن را دستکاری کند.

 

کهگیلویه و بویراحمد

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی: کنترل بازار ارز به اراده دولت و مردم بستگی دارد/نوسانات ارز ارتباطی با عدم پیوستن به FATF و سایر قراردهای خارجی ندارد

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفتگو با صبح زاگرس درباره عوامل افزایش قیمت ارز و همچنین کنترل بازار ارز گفت: بالارفتن قیمت ارز ناشی از یک جو روانی بود که در کشور حاکم شده بود، خروج یک جانبه امریکا از برجام و تهدید به تحریم های اقتصادی، باعث ایجاد نگرانی و جو روانی شده بود، که این وضعیت همراه با یک سری توطئه های خارجی دست به دست هم دادند که ارز را در مقیاس کلان خریداری کنند و از کشور خارج کنند.

سید کمال الدین شهریاری ادامه داد: این دو پدیده باعث شد مردم مقداری نگران شوند و برای خرید و ذخیره ارز به بازار مراجعه کنند و از مقدار زیادی ارز از سیستم بازار خارج و باعث افزایش قیمت آن شد و زمانی که تقاضا زیاد شود قیمت کالا نیز افزایش پیدا می کند و چون دولت برای حفظ ذخایر ارزی اقدام به پمپاژ ارز نکرد به همین دلیل محدودیت ارزی در بازار ایجاد شد که باعث بالا رفتن قیمت شد.

وی افزود: این قاعده بر بازار حاکم است که وقتی قیمت کالایی پایین باشد تقاضا برای خرید زیاد است و زمانی که قیمت کالا بالا باشد تقاضا برای فروش زیاد می شود، این ارز آنقدر قیمتش بالا رفت و به نقطه اوج خودش رسید و بالاخره باید یک جایی می ایستاد که این جا قیمت برای فروشنده مطلوب شد، کسانی که ارز را به قیمت کمتری خریده بودند قصد داشتند با فروش آن سود بیشتری را کسب کنند به همین دلیل هجوم به بازار برای فروش ارز دوباره شکل گرفت و تقاضا برای فروش ارز باعث کاهش قیمت ارز شد.

شهریاری بیان کرد: چون تقاضا همانند قبل نبود و بسیاری از تقاضاها ساماندهی شده بود؛ یعنی دولت ارز بسیاری از کالاهای اساسی را تامین می کند و ارز حاصل از صادرات و پتروشیمی ها در سامانه نیما قرار می گیرد و با نرخ دومی به متقاضیان  واردات و سایر خدمات کالا داده می شود و یک نظمی بر بازار ارز توسط دولت حاکم شد.

دولت این نگرانی را از جامعه برطرف کرد که هجوم به بازر ارز دلیلی ندارد و نیازهای ارزی کشور در حد معقولی تامین می شود و دلیلی بر نگرانی کشور نیست. این ها دست به دست هم داد و مردمی که ارز را قبلا خرید ه بودند و در خانه های خودشان نگهداری کرده بودند به بازار مراجعه کردند و فضا برعکس شد و واورونگی در بازار ارز باعصث شد قیمت ارز پایین بیاید و به یک حد تعادلی نزدیکم می شود و فکر می کنیم بر روی یک قیمت تعادلی تثبیت می شود که هم دولت بتواند بر روی آن تسلط داشته باشد و هم متقاضیان ارز از فضای مبهم این بازار خارج شوند.

وی در پایان با تاکید بر این نکته که کنترل بازار ارز به اراده دولت و مردم بستگی دارد گفت: این که گفته می شود این مشکل ناشی از عدم پیوستن به FATF و سایر قراردهای خارجی است، صحیح نیست و بیشتر به مسائل داخلی کشور برمی گردد که امیدواریم با تدابیر صورت گرفته به یک ثبات در بازار ارز دست پیدا کنیم و نیازی نیست بقرای ثبات در بازار به دنبال قرارداد با کشورهای خارجی باشیم.

 

لرستان

عضو مجمع نمایندگان لرستان در مجلس: مجلس از اقدامات بانک مرکزی برای ساماندهی ارز حمایت می کند/ کاهش قیمت ارز ارتباطی با FATF ندارد

سیدحمیدرضا کاظمی، نماینده مردم پلدختر ومعمولان در مجلس در گفت‌وگو با سفیرافلاک با اشاره به کاهش نرخ ارز در کشور اظهار داشت: قوه قضائیه در اقدامی موثر با صدور حکم برای 33نفر مفسد اقتصادی، بازار ارزی را برای افرادی که قصد سوء استفاده داشتند نا امن کرد.

وی با بیان اینکه صدورحکم اعدام برای سه نفر از مخلین بازار ارزی گفت: وقتی برخی ها با استفاده از رانت و ارتباطاتی که دارند در مدت کمی بازار سکه و ارز را در دست می گیرند و باعث افزایش بی حساب وکتاب قیمت دلار و سکه می شوند با این افراد بایستی قانون به شدت برخورد می کرد تا درس عبرتی برای سایرین می شد که قوه قضائیه در این خصوص عملکرد خوبی داشته است.

نائب رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس ادامه داد: آن چیزی که باعث شد طی ماه های گذشته نرخ ارز در بازار افزایش پیدا کند ریشه داخلی دارد.

وی گفت: طی روزهای اخیر، تمهیداتی که دولت و بانک مرکزی و اجرای آنها را آغاز کرده باعث شد تا بر بازار ارز تأثیر مثبت گذاشته شود.

کاظمی عنوان کرد: تزریق ارز و مدیریت قیمت‌ها یکی از اقدامات مثبتی است که بانک مرکزی انجام  داده است.

نائب رئیس کمیسیون شوراها وامورداخلی مجلس گفت: چرا این اقدام توسط بانک مرکزی زودتر انجام نشد تا موجبات برخی گلایه‌های مردم نشود.

وی ادامه داد: برخی ها براساس مسائل سیاسی سعی دارند کاهش ارز را به FATF ارتباط دهند که این درست نیست.

کاظمی تاکید کرد: از دولت می‌خواهیم تمام توان خود را برای مدیریت بازار به کار گیرد نمایندگان مجلس هم در این عرصه نیز از اقدامات دولت حمایت می کنند.

 

لرستان

نماینده مردم بروجرد در مجلس: بانک مرکزی باید ارز به بازار تزریق کند نه این که خریدار ارز باشد/ ورود غلط بانک مرکزی، ظلمی به بازار آشفته ارز است

عباس گودرزی در گفت‌وگو با سفیر افلاک گفت: زمانی گفته می شد چنانچه برجام تصویب شود، مشکلات اقتصادی برطرف و گره ها باز می شود و در کشور شاهد رونق خواهیم بود، اما برجام تصویب شد و این اتفاق رخ نداد.

وی اضافه کرد: امروز عین داستان برجام برای FATF مطرح است و می خواهند مسیری بی نتیجه را که قبلا طی شده و آن غفلت از فرصت ها و ظرفیت های درون کشور است، مجدد طی نمایند و با تصویب FATF نه تنها نفعی به کشور نخواهد رسید بلکه باعث خسران و ضرر برای کشور و موجب خودتحریمی خواهد شد.

گودرزی اظهار داشت: متاسفانه وزرای خارجه و اقتصاد در خرداد۹۵ بدون اخذ مجوز از مجلس و بدون هماهنگی با شورای عالی امنیت ملی توافقی را تحت عنوان برنامه اقدام با گروه ویژه اقدام مالی یعنی همان FATF امضا کردند که البته دو ماه بعد به دلیل اینکه این توافق در صلاحیت و حوزه اختیارات دستگاه دیپلماسی و اقتصادی کشور نبوده و ابعاد و جوانب امنیتی و سیاسی موضوع را لحاظ نکرده و مورد غفلت قرار داده اند مورد توبیخ واقع شدند و امروز هم لوایح چهارگانه در راستای تحقق آنچه می باشد که در قالب برنامه اقدام، تعهد داده اند.

به گفته وی قالب بندهای FATF تصویب شده و تنها مسئله ای که از آن باقیمانده بحث مقابله با تأمین مالی تروریسم است که الحاق به این کنوانسیون قطعا مشکلی را حل نخواهد کرد و آنها می خواهند تعریف واحدی از تروریسم ارائه شود تا نقاط قوت ما را به چالش بکشانند و البته هر عقل سلیمی می داند آنجا که آمریکا در نزدیکی مرکز گروه تروریستی داعش در سوره پایگاه نظامی می زند و آنها را تحت الحمایه خود قرار می دهد و همه شریانهای تأمین مالی آنها را در کنترل دارند، مضحک است که ادعای مبارزه با تامین مالی تروریسم را فریاد می زند و مضحک تر اینکه عربستان یعنی تامین کننده اصلی مالی تروریست و رژیم کودک کش صهیونیست، اعضای ناظر در گروه کاری اقدام مالی هستند.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس با اشاره به نوسات قیمت ارز در بازار افزود: امروز نرخ ارز را موج روانی در جامعه تعیین می کند و تعیین کننده نرخ ارز، فضای مجازی و موج روانی است که در جامعه راه می افتد.

گودرزی تصریح کرد: به دلایلی قیمت ارز کاهش یافت و اما بانک مرکزی با سوءتدبیر و یا عمدا، باعث شد شیب نزولی قیمت ارز کُند و یا متوقف شود چرا که بانک مرکزی اعلام کرد که آمادگی خرید ارز را داریم.

به گفته وی متاسفم که بانک مرکزی به جای این که به کاهش نرخ ارز کمک کند، از کاهش نرخ ارز جلوگیری می کند به طوری که وقتی بانک مرکزی اعلام می کند که خریدار ارز هستم قطعا منجر به توقف کاهش نرخ ارز می شود و این نگاهی غلط و ویرانگر است.

نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: بانک مرکزی در این زمان نباید ارز خریداری کند بلکه باید ارز به جامعه تزریق کند تا این التهاب موجود در جامعه کاهش یابد، قیمت شکسته شود و ارزهایی که در اختیار عده ای است که در پستوی خانه ها احتکار کرده اند وارد بازار شود اما متاسفانه با ورود غلط بانک مرکزی شاهد کمک به آشفتگی بازار ارز هستیم.

 

لرستان

نماینده مردم ازنا و دورود در مجلس: حمایت مجلس از دولت برای کنترل قیمت‌ها/‌عده‌ای بخاطر مسائل سیاسی کاهش قیمت ارز را به FATF ربط می‌دهند

مجید کیان‌پور در گفت وگو با سفیرافلاک با تقدیر از قوه قضائیه بخاطر برخورد با ۳۳نفر از اخلالگران اقتصادی و صدورحکم اعدام برای سه نفر از مخلین بازار ارزی، گفت: وقتی عده ای سودجو که با رانت و ارتباطاتی که داشتند به زودی به سودهای نا متعارف و کلان رسیدند و در نظم اقتصادی بازار سکه و ارز اخلال جدی وارد کردند، برخورد شود دیگر کسی دنبال این کار نمی‌رود.

عضو کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: به نظر من عوامل داخلی باعث افزایش بی رویه قیمت دلار و به دنبال آن سایر قیمت‌ها در بازار شد.

کیان‌پور خاطر نشان کرد: در روزهایی که پشت سر گذاشتیم تصمیمات جدی برای کنترل ارز و بازار روی داد که بر بازار تاثیر مثبت گذاشت.

وی به تزریق ارز و مدیریت قیمت‌ها اشاره کرد و آن را یکی از اقدامات مثبت بانک مرکزی انجام دانست و گفت: واقعا جای سوال دارد که چرا این موضوع توسط بانک مرکزی زودتر انجام نشد تا باعث این ولنگاری اقتصادی در بازار نشویم.

نماینده مردم ازنا و دورود در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مشاهده شده که عده ای بخاطر مسائل سیاسی قصد دارند کاهش قیمت ارز را به FATF ارتباط دهند که در واقع اینگونه نیست.  

کیان‌پور با درخواست از دولت گفت: ما از فعالیت های مثبت دولت جهت کنترل ارز و قیمت ها در بازار حمایت می کنیم و از دولت می خواهیم که با تمام قدرت توان خود را جهت مدیریت ارزی و اقتصادی بازار بکار بگیرد.

 

خوزستان

نماینده مردم آبادان: شرایط جامعه، بازخورد عمل مسئولان است/مردم از تلاش مسئولان دلگرم می‌شوند
 
غلامرضا شرفی در گفت‌وگو با رهیاب با اشاره به مشکلات ارزی کشور، در گفتگو با رهیاب اظهار داشت: برخی جریانات سیاسی فشارهایی برای تصویب فوری پیوستن ایران به کنوانسیون هایی مانند FATF داشتند که متاسفانه، جنبه خوبی ندارد.
 
وی افزود: مشکلات امروز کشور برای تمامی افراد جامعه است و همه ما در یک کشتی هستیم که باید برای نجات آن تلاش کنیم.
 
نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: طبق پیگیری های انجام شده برای کنترل افزایش لجام گسیخته نرخ ارز، باعث شد که تکان مثبتی به بازار داده شود.
 
شرفی خاطرنشان کرد: مردم از اینکه دولت و مسئولان برای حل مشکلات کشور هر تلاشی کنند، دلگرم می شوند.
 
وی با بیان اینکه حل مشکلات نیاز به تلاش و کار جهادی دارد، تصریح کرد: فضای جامعه، بازخورد تلاش و کار مسئولان است، اگر مسئولان خوب پای باشند، شرایط کشور خوب خواهد شد و جامعه کمتر دچار چالش می شود.

 

همدان

نماینده مردم همدان و فامنین: کاهش قیمت دلار ربطی به fatf ندارد/عزمی برای کنترل بازار ارز در دولت ندیدیم/پایین آمدن یک شبه قیمت دلار، تأمل برانگیز است

امیر خجسته در گفت‌و‌گو با نافع، با بیان اینکه از روز اول می‌توانستیم بازار دلار را با شیب ملایم مدیریت کنیم، اظهار کرد: اینکه قیمت دلار به یک‌باره به 18 هزار تومان برسد قابل قبول نبود.

وی با تأکید بر اینکه حتی افزایش قیمت دلار تا 8 هزار تومان هم قابل قبول نبود، گفت: اقتصاددانان تلقین می‌کنند این تب بازار بود در حالی که این موضوع رها شد و مسئولان پیگیری نکردند.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: مسئولان در این خصوص واکنشی نشان ندادند و عزمی در مسئولان  به ویژه وزیر اقتصاد و بانک مرکزی ندیدیم.

وی با بیان اینکه در دولت که باید این موضوع را مدیریت می‌کرد هم عزمی دیده نشد، افزود: مخالف دولت و سه قوه نیستم بلکه مخالف این هستم که مردم را تحت فشار قیمت ارز و دلار و افزایش سرسام‌آور قیمت‌ها قرار دهند.

خجسته با تأکید بر اینکه هیچ کس در دولت پاسخگوی این نوسانات و افزایش قیمت‌ها نیست، تصریح کرد: در دولت این موضوع را کنترل نمی‌کنند و تاکنون نفهمیده‌ایم چه کسی این موضوع را مدیریت می‌کند.

وی با بیان مسئولان اجرایی، سران سه قوه و سران مبارزه با جنگ اقتصادی داریم، ادامه داد: اینکه به یک‌باره قیمت دلار بالا می‌رود و رئیس جمهور در مجلس می‌گوید اگر ما بخواهیم می‌توانیم قیمت آن را پایین بیاوریم، بله می‌توانید اما چرا زودتر این کار را نکردید؟!

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: اینکه یک شبه قیمت دلار پایین آمده این موضوع نیز تأمل برانگیز است؛ چه کسی پشت این ماجراست و مدیریت می‌کند به دنبال آن هستیم.

وی خطاب به دولتمردان با تأکید بر اینکه درست کشور را مدیریت کنید، یادآور شد: کشور را از این وضعیت اخلال در بازار، رها کردن همه چیز و خروج دلار از کشور، خارج کنید.

خجسته با بیان اینکه مردم این وضعیت را مشاهده می‌کنند و از ما سئوال می‌کنند چه خبر است، اظهار کرد: مردم می‌گویند شما چه مسئولانی هستید.

وی در ادامه گفت: ما از مسئولان اجرایی کشور می‌خواهیم وضعیت را کنترل کنند؛ اگر بخواهند می‌توانند دلار را به 10 هزار تومان هم برسانند و حتی روی 5 تا 6 هزار تومان قیمت دلار را ببندند.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: اگر بخواهند، تصمیمات سران سه قوه باید کاری کند که بیش از این به مردم فشار نیاید و استخوان‌هایشان زیر بار این فشار اقتصادی خرد نشود.

وی با بیان اینکه آیا کسی نیست در دولت این وضعیت را مدیریت کند، افزود: این موضوع جای تأمل دارد؛ امروز در مجلس با حضور جهانگیری این مباحث مطرح شد.

خجسته با تأکید بر اینکه این موضوع که در شرایط جنگ اقتصادی کشور را رها کرده‌اند، دل همه را به درد آورد، تصریح کرد: اینکه هر کس بخواهد در این وضعیت کشور را مدیریت می‌کند، برای ما قابل قبول نیست.

وی در ادامه افزایش نرخ دلار را غیرمرتبط با موضوع تحریم‌ها و fatf دانست و ادامه داد: افزایش و کاهش نرخ دلار به این موارد مرتبط نیست.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی در خصوص بحث fatf، خاطرنشان کرد: درست نیست اطلاعات ما به خارج از کشور برود و بتوانند ما را رصد کنند؛ قرار بود یک سری موارد در این خصوص را دولت به مجلس ارائه کند که ارائه نکرده‌اند.

وی یادآور شد: وقتی آمریکا به بزرگ‌ترین تعهد بین‌المللی خود یعنی برجام پایبند نبوده و آن را نقض کرده، اینگونه می‌خواهد برای ما قوانین اجرا کره و راه را باز کند.

خجسته با تأکید بر اینکه اگر مورد مثبتی در خصوص fatf وجود دارد، دولت گزارش دهد، اظهار کرد: در غیر این صورت نظر مثبتی در خصوص این موضوع نداریم.

 

یزد

نماینده مردم یزد و اشکذر: کنترل بازار ارز قطعا به اراده دولت بستگی دارد

سید ابوالفضل موسوی ‌بیوکی در گفتگو با یزد آوا اظهار کرد: سیاست توزیع ارز به کالا ها توسط دولت مشخص می‌شود که ارز به کدام کالاها داده شود یا نشود. بنابراین توزیع ارز که توسط دولت صورت می گیرد در نوسانات ارزی تاثیر گذار می باشد.

نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس با بیان اینکه کنترل بازار ارز به اراده دولت بستگی دارد، افزود: از آنجایکه محل تامین ارز ما ازمحل فروش نفت، پتروشیمی و مواد معدنی تامین می شود و دولت در آنها دخیل است و سیاست های که اجرا می شود نقش دولت در آن حاکم است.

وی با بیان اینکه دولت در درآمد و توزیع ارز نقش تعیین کننده دارد، تصریح کرد: بنابراین سیاست‌های دولتی و حاکمیتی در تنظیم بازار ارز قطعا موثر می باشد.

نایب رییس کمیسیون عمران مجلس در پایان با بیان اینکه اقدامات میدانی و قضایی در کاهش نرخ ارز تاثیر گذار بوده است، اذعان کرد: وقتی قوه قضاییه با افرادی که در اقتصاد مردم و مملکت مداخله کردن برخورد کرده و آنها محاکمه می شوند به بهترین شکل نقش خود را ایفا کرده و کاملا در جلوگیری از بی ثباتی در بازار ارز موثر بوده است.

 

زنجان

عضو کمیسیون صنایع مجلس: کنترل بازار ارز ربطی به FATF ندارد/ برخی به اشتباه فکر مردم را منحرف نکنند/ کاهش و یا افزایش قیمت ارز موضوع داخلی است

محمد عزیزی در گفت‌وگو با موج رسا با اشاره به کاهش قیمت ارز اظهار کرد: این اتفاق خیلی قبل‌تر از این باید اتفاق می‌افتاد و قیمتها کنترل می‌شد.

وی افزود: بنده صحبتی با رئیس مجلس در این  خصوص داشتم که ایشان فرمودند که در جلسه سران تصمیمات خوبی در خصوص ارز گرفته شده است.

عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کاهش قیمت دلار سبب رضایت مندی مردم شده است، ابراز کرد: امیدوارم این روند نزولی قیمت دلار تداوم داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه روند کاهش دلار نباید فقط در حد رسانه‌ای باقی بماند، تصریح کرد: دولت باید به صورت عملیاتی در بحث کاهش قیمت ارز وارد شود و این کار را تداوم بخشد تا به قیمت واقعی برسد.

عزیزی با تاکید بر اینکه صراف‌ها باید نسبت به این موضوع واکشن منفی نشان نداده و قبول کنند، خاطرنشان کرد: کاهش قیمت ارز به طور یقین در بازار مسکن و کالاهای مصرفی مردم نیز تاثیر مثبتی خواهد گذاشت.

وی با بیان اینکه طبق گفته رئیس دفتر رئیس جمهور کاهش دلار تا قیمت ۷۵۰۰ تومان پیش بینی شده است، گفت: اگر قیمت دلار به این میزان برسد حباب شدیدش را خواهد شکست.

عضو کمیسیون صنایع مجلس با بیان اینکه کنترل قیمت ارز و کاهش و یا افزایش آن موضوع داخلی است، اظهار کرد: دلال‌بازی‌ها سبب شده تا قیمت ارز طی روزهای گذشته به آن قیمت باورنکردنی برسد.

وی با اشاره به اینکه امیدوارم مردم فریب دلالان را نخورند، ابراز کرد: مردم در جایی سرمایه‌گذاری کنند که آن سرمایه‌گذاری ماندگاری داشته باشد.

عزیزی با تاکید بر اینکه موج نقدینگی باید به سمت تولید هدایت شود، افزود: کاهش یا افزایش قیمت ارز هیچ ربطی به fatf ندارد، به کسانی که موضوع را به  fatf ربط می‌دهند باید گفت که هنوز این موضوع در مجلس تصویب نشده است، پس به اشتباه ذهن مردم را منحرف نکنیم.

وی با تاکید بر اینکه مشخص نیست که fatf  در مجلس تصویب شود، عنوان کرد: آن  چیزی که بنده اطلاع دارم این است که هنوز مجلس به این نتیجه نرسیده که fatf را تصویب کند.

عضو کمیسیون صنایع مجلس تصریح کرد: متاسفانه آن چیزی که ما در عرصه بین‌المللی تعهد دادیم انجام داده‌ام اما طرف مقابل رعایت نکرده است.

 

گیلان

عضو هیئت رئیسه مجلس: نرخ ارز کاهش پیدا نکرده بلکه در سراشیبی رسیدن به قیمت واقعی قرار دارد/ بسته های اقتصادی دولت در روند نزولی ارز تأثیرگذار بود

اسدالله عباسی در گفت و گو با ۸دی در واکنش به بازار ارز و دلار، اظهار کرد: نرخ ارز کاهش پیدا نکرده است بلکه در سراشیبی رسیدن به نرخ واقعی خودش قرار دارد.

وی با بیان اینکه قیمت دلار در روزهای گذشته واقعی نبوده و به دلیل ضعف مدیریتی و بی تدبیری بعضی از مدیران اجرایی بوده است، گفت: قیمت واقعی ارز حول هفت هزار تومان است که باید به قیمت واقعی خود برسد.

عضو هیئت رئیسه مجلس افزود: با توجه به بسته های سیاستی اقتصادی دولت و کار گروهی که توسط سه قوه تشکیل شد تصمیماتی گرفته شد که باعث شده نرخ ارز قیمت واقعی خود را پیدا کند و امید داریم این اتفاق ادامه داشته باشد.

نماینده مردم رودسر و املش در مجلس شورای اسلامی، گفت: ما کشور قدرتمند و توانمندی هستیم و منابع مورد نیاز را داریم و هیچ کمبودی نداریم.

وی اذعان کرد: زمانی که بعضی از کالاها کمیاب می شوند بعضی افراد بیش از نیاز معمولشان خریداری و انبار می کنند و برخی ها رفتارهای غیر اخلاقی و غیر منصفانه ای داشتند.

عباسی بیان کرد: با تدبیر دولت و سایر دستگاه های نظارتی و بازرسی و اتفاق نظر مشترک مجلس و دولت، تثبیت نرخ ارز و ساماندهی آن و تأمین کالاهای اساسی و مایحتاج مردم بابرنامه است و جای نگرانی نیست.

نماینده مردم رودسر و املش در مجلس، گفت: ما از این گردنه و پیچ هم به راحتی عبور خواهیم کرد و دشمنان هم مأیوس خواهند شد.

وی گفت: یقینا افزایش قیمتی را نخواهیم داشت در سطح کالاهای دیگر هم همینطور است.

عباسی در ادامه با تأکید بر اینکه هنوز در مجلس در مورد FATF بحث نشده است، تصریح کرد: هفته آینده مورد بحث قرار می گیرد بستگی به نظر مجلس و همکاران ما دارد که چه تصمیمی خواهند گرفت و امید داریم که دولت و مجلس و همه نهادها و سازمان های مرتبط با تلاششان فضایی ایجاد کنند تا مردم زندگی خوبی داشته باشند.

 

خراسان جنوبی

نماینده مردم قاین و زیرکوه: ربط دادن کاهش قیمت دلار به FATF آدرس غلط است/ گره‌زدن مباحث اقتصادی به مسائل سیاسی ظلم مضاعفی به مردم است

فرهاد فلاحتی نماینده مردم قاین و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خاورستان، پیرامون کاهش قیمت دلار اظهار کرد: کاهش ارزش دلار بیشتر مربوط به مدیریت بانکی و مسئولیت‌هایی است که در مسائل اقتصادی متوجه دولت است.

وی افزود: وقتی مسئله را به طور جدی مدیریت کردند و چند جانبه به آن نگاه شد توانستند دلار را به سراشیبی سقوط فرستاده و به قیمت واقعی نزدیک کنند.

نماینده مردم قاین و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: کاهش قیمت دلار دلایل متعددی داشت و یک دلیل آن ورود جدی بانک مرکزی و بازگشت از برنامه‌های غلط گذشته بود.

فلاحتی عنوان کرد: دلیل دوم توجه ویژه قوه قضائیه و برخورد با افراد اخلال‌گران در این قضیه بود که خیلی جدی و سریع وارد عمل شدند.

وی اظهار کرد: دلیل سوم اقدامات مفید و مؤثر بانک مرکزی در اتخاذ تصمیمات جدید برای تزریق ارز به بازار و شیوه‌های متعددی که در تعدیل اقتصادی می‌تواند کمک کند بود.

نماینده مردم قاین و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی گفت: بخش عمده‌ای که در قبل نادیده گرفته شد و باعث آشفتگی بازار شده بود، بحث رسانه‌ای موضوع بود که در این دور جدید از مدیریت ارز و دلار شاهد آن بودیم که در فضای مجازی، رسانه ملی، فضای رسانه‌ای دولت و مطبوعات به سمت‌وسویی رفت که به کاهش التهابات و ابعاد روانی بازار کمک کرد.

فلاحتی اظهار کرد: با این شرایط، تصمیمات نتیجه به وجود آمدن فضای مطلوبی شد ان‌شاءالله در کاهش ارز، ثبات قیمت‌ها را شاهد باشیم.

وی تصریح کرد: کسانی که می‌خواهند کاهش قیمت دلار را مربوط به FATF بدانند آدرس غلط می‌دهند و می‌خواهند شرایط را به سمتی ببرند که چنان‌چه FATF در مجلس تصویب نشود دلار به قیمت قبل برخواهد گشت و شاید بیشتر شود!

نماینده مردم قاین و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این‌ها آدرس غلطی است که به مردم داده می‌شود و هیچ تغییری در این اوضاع انجام نشده است. در موارد و مباحثی که مربوط به FATF و CATF است اصلا موارد جدیدی نداشته‌ایم، لایحه همان لایحه دولت است در کمیسیون‌های مجلس در مورد آن بحث شده است و در یک برنامه مشخصی قرار شده در صحن مجلس آورده شود حالا این‌که جواب مجلس به آن مثبت یا منفی باشد، هر چه باشد مسئله روانی بعد از نتیجه باید باشد نه حال که هیچ اتفاقی در این خصوص نیفتاده است.

فلاحتی عنوان کرد: این مسائلی که مطرح می‌شود جنگ روانی است که موافقان FATF می‌خواهند برای مردم ایجاد کنند.

وی خاطرنشان کرد: گره‌زدن مباحث اقتصادی به این‌گونه مسائل سیاسی ظلم مضاعفی بر مردم و بازی‌کردن با زندگی مردم است.

نماینده مردم قاین و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: من هیچ تأثیری در این زمینه نمی‌بینم. نه‌اکنون و نه‌بعد از آن‌که  FATF در مجلس تصویب شود یا نشود دولت نباید اجازه دهد و اقتصاد کشور را در این سطح نازل کند که با یک بحث کاملا معمولی که می‌خواهد در سطح دیپلماسی مالی سطح جهان اتفاق افتد پیوند زده شود.

فلاحتی عنوان کرد: ارتباط کاهش قیمت دلار باFATF را من بسیار ضعیف و در حد صفر می‌دانم اما باید نسبت به جنگ روانی که برخی آغاز کرده‌اند هوشیار باشیم که در دام این جنگ‌های روانی گرفتار نشویم.

وی اظهار کرد: وقتی که مدیریت واحد با برنامه‌های درست و منطقی اقتصادی پای کار بیاید حتما نتیجه می‌دهد و این حرفی است که ما از روز اول دولت آقای روحانی مطرح کرده‌ایم.

نماینده مردم قاین و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اقتصاد مقاومتی، گفت: اقتصاد مقاومتی یعنی یک فرماندهی واحد با تفکر جهادی وسط میدان بیاید و از همه ابعاد موضوع را نگاه کند که فشاری به مردم وارد نشود.

فلاحتی بیان کرد: فضایی که در کشور ایجاد شده بود در شرایطی به وجود آمد که هنوز تحریم آمریکا علیه ایران آغاز نشده و هیچ اتفاق خاصی در صحنه روابط بین‌المللی روی نداده، چه دلیلی داشت که ناگهان ارز به این قیمت‌های سرسام آور برسد؟ و در بازار پشت سر آن، اکثر کالاهای داخلی نایاب و تخریب شود؟

وی اظهار کرد: دلیل فقط مدیریت ضعیفی بود که مستقیما از خود بانک مرکزی آغاز شده بود. زمان آقای سیف و مسئولان کنار دست وی و بعد به دست وزرایی که اقتصاد کشور در دست آن‌ها است از جمله وزیر صنعت، معدن و تجارت و وزیر اقتصاد و دارایی رسیده بود که در این خصوص مواردی در رسانه‌ها مطرح شده و مجلس نیز در این زمینه ورود داشته است.

نماینده مردم قاین و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که اقتصاد را باید چند وجهی دید، عنوان کرد: همه این دلایل به اضافه ضعف برخوردهای قضایی با افراد اخلال‌گر در صحنه‌های اقتصادی باعث افزایش قیمت دلار شد.

فلاحتی تصریح کرد: چه دلیلی دارد که در این فضای آشفته بازاری که مردم نگران بودند و یک هجمه روانی بسیار گسترده از سمت آن طرف مرزها که مشخص بود عملا دست دشمن است به همراه یک فضای رسانه‌ای قوی به وجود آمد و مردم را به خرید ارز، طلا و حتی احتکار تشویق می‌کرد و شرایط کشور را رو به قحطی نشان می‌داد.

وی ادامه داد: چه دلیلی داشت در صحنه اقتصادی عده‌ای داخل کشور اقلام مورد نیاز مردم را احتکار کنند یا فضای رسانه‌ای ایجاد شود و مبالغ را به دروغ طوری به مردم نشان دهند که برخی کالاها نایاب خواهد شد که بعدها با چند ده برابر قیمت به مردم بفروشند؟ یا عملا مغازه‌های خود را تعطیل کنند. اینها همه تخلفات اقتصادی است که به مردم فشار وارد می‌کند و راه آن نیز مبارزه با تخلف است.

نماینده مردم قاین و زیرکوه در مجلس شورای اسلام بیان کرد: چه کسی می‌خواهد جلوی این تخلفات را بگیرد؟ مشخص است که قوه قضائیه با احکام سریع و به موقع باید جلوی تخلفات ایستادگی کند.

فلاحتی گفت: وقتی برخی از نهادهای اقتصادی که موظف به تنظیم بازار بودند و نتوانستند کنترل کنند، ناجا ورود کرد و همه این‌ها مولفه‌هایی است که در بحث اقتصاد تأثیرگذار بود در این شرایط همه نهادهای کشوری و لشکری در امر ثبات بازار به دولت کمک کردند و مدیریتِ واحد بود که منجر به یک نتیجه رسید.

وی ادامه داد: نتیجه نیز نتیجه شیرین و خوبی است برای مردم ایران اسلامی و آن نتیجه، نزدیک به واقعی شدن قیمت دلار است که به تبع آن کاهش قیمت کالاها و ارزاق عمومی است.

نماینده مردم قاین و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی گفت: ان‌شاءالله دولت با مدیریت صحیح اقتصادی بتواند فضا را به خوبی جلو ببرد و شاهد شکاف بین حوزه‌ها نباشیم.

فلاحتی بیان کرد: ان‌شاءالله دولت به این نتیجه رسیده است که می‌تواند مشکلات را با کمک نیروهای داخلی حل کند، بعد از آن‌که این شرایط برای ارز ایجاد شد مشخص شد که چه کسانی دلسوز مردم و نظام هستند و چه کسانی از دولت حمایت می‌کنند.

وی اظهار کرد: در این مدت که بازار آشفته بود عده‌ای که سینه چاک دولت بودند و در جناح حامیان جدی دولت قرار داشتند تا حدی پیش رفتند که بحث سلب صلاحیت و استیضاح رئیس جمهور را مطرح و رسانه‌ای کرده و در صحن مجلس مطرح می‌کردند و باز هم دلسوزان نظام و مردم بودند که در کنار رئیس جمهور ایستادند و به جای سنگ‌اندازی در مسیر، برنامه‌ریزی را به رئیس جمهور نشان دادند و همه‌گونه حمایت از طرف همه طیف‌ها انجام شد.

نماینده مردم قاین و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی گفت: نتیجه همه این‌ها این است که در نظام جمهوری اسلامی کسی نیست که بخواهد نسبت به دولت برآمده از رای ملت بی‌توجه باشد یا ضعف آن را به رخش بکشد، این‌گونه نیست بلکه هر سخنی که گفته می‌شود از روی دلسوزی است.

فلاحتی تصریح کرد: هر جایی که رئیس جمهور  و تیم اقتصادی به این دلسوزی‌ها گوش کرده‌اند و مسیر را اصلاح کردند شاهد نتایج شیرینی بوده‌اند و هر جایی که متاسفانه بی‌توجهی بوده دولت و ملت با هم چوب آن را خورده‌اند.

وی بیان کرد: ان‌شاءالله که اصلاح رویه‌ای در ساختار دولت شکل گیرد و وزرایی که به مجلس معرفی می‌شوند افرادی کار آمد و توانمند باشند که بتوانند در این فضای اقتصادی که جنگ اقتصادی نابرابری علیه کشور ما تحمیل شده سربلند از موضوع بیرون بیایند.

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد