قنادباشی در گفت و گو با دانا؛

آمریکا می خواهد گاو شیرده را بدوشد/ شکست های منطقه ای عربستان هر روز بیشتر می شود/ ترامپ قصد باج‌گیری از عربستان را دارد

کد خبر: 303283
|
12:59 - 1397/07/17
نسخه چاپی
آمریکا می خواهد گاو شیرده را بدوشد/ شکست های منطقه ای عربستان هر روز بیشتر می شود/ ترامپ قصد باج‌گیری از عربستان را دارد
کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به اظهارات اخیر ترامپ علیه عربستان گفت: این اولین بار نیست که ترامپ با اظهارات خود به شدت عربستان سعودی را تحقیر می‎کند و از طرف دیگر وابستگی رژیم سعودی هم در اظهارات ترامپ مستتر است.

به گزارشاسلام آباد خبر، 

سید جعفر قنادباشی کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت وگو با خبرنگارشبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ با اشاره به اظهارات اخیر ترامپ علیه عربستان گفت: این اولین بار نیست که ترامپ با اظهارات خود به شدت عربستان سعودی را تحقیر می‎کند و از طرف دیگر وابستگی رژیم سعودی هم در اظهارات ترامپ مستتر است.

وی افزود: البته فارغ از اینکه سخنان ترامپ تحقیر عربستان سعودی است باید به این مسئله توجه کرد که ترامپ در سخنان خود واقعیاتی را مطرح می‌کند و وابستگی عربستان سعودی به آمریکا دقیقا مثال همین سخنان ترامپ است، ترامپ روزی اعتراف کرد که داعش را آمریکا به وجود آورده است و امروز هم بدرستی می‌گوید که اگر حمایت آن‌ها نباشد عربستان دوام نخواهد آورد.

کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به صحبت‌های ترامپ در خصوص نابودی عربستان سعودی اظهار داشت: زمانی که یک حکومت پایگاه داخلی نداشته باشد طبیعتاً متکی به پایگاه های خارجی است؛ رژیم سعودی در حال حاضر بیش از هر زمان دیگری پایگاه‌های داخلی‌اش ضعیف‌تر و سست‌تر شده است.

قنادباشی ادامه داد: پایگاه‌های داخلی سعودی به دلیل جنگی که با یمن آغاز کرده است به شدت تضعیف شده است، جنگی جز ضرر و تضعیف دستاورد دیگری برای عربستان نداشته است.

وی عنوان کرد: شکست های منطقه ای عربستان بسیار زیاد شده است و در داخل مسئولان این رژیم سیاست های بسیار شتاب زده، ناسنجیده و غیر متناسبی را اتخاذ کرده‌اند؛ ولیعهد عربستان نارضایتی‌ها را افزایش داده است و مجموع این‌ها باعث تضعیف پایگاه داخلی رژیم سعودی شده است. 

کارشناس مسائل خاورمیانه با بیان اینکه حتی اگر ترامپ هم چنین سخنانی را نمی‌گفت همه می‌دانستند که عربستان وابسته به آمریکا و غرب است اظهار داشت: ترامپ قصد باج‌گیری از عربستان را دارد، آنچه در ذهن ترامپ می‌گذرد یک معادله اقتصادی است، ترامپ فکر می‌کند اگر طرف مقابل را تضعیف کند و ضعف او را به رخ بکشد می‌تواند از او باج‌گیری کند.

قنادباشی گفت: ترامپ شم سیاسی ندارد و سیاسی نمی اندیشد اگر سیاسی فکر می کرد هرگز این حرف را نمی زد چرا که برای آمریکا بسیار ناپسند است که متحدینش پایگاه داخلی نداشته باشند و این اعتراف بسیار بزرگی است و تنها به ضرر سعودی نیست بلکه به زیان آمریکایی ها هم است.

وی افزود: زمانی آمریکایی ها می توانستند افتخار کنند و این روابطشان را به رخ جهان بکشانند که متکی به نظام هایی بودند که پایگاه داخلی داشتند و اگر از آن ها هم حمایت نمی کردند این نظام ها به حیات خودشان ادامه می‌دادند.

کارشناس مسائل خاورمیانه عنوان کرد: این اعتراف ترامپ وجهه آمریکا را سیاه می‌کند چرا که ترامپ تلحویا اعتراف کرده است که متحدین آمریکا در جهان و عمده ترین متحدین آن‌ها در منطقه غرب آسیا هیچ پایگاه مردمی ندارند و حکومت های دیکتاتوری هستند که بدون آمریکا توان نفس کشیدن هم ندارند و این به هیچ وجه نمی‌تواند برای آمریکا باعث افتخار باشد.

قنادباشی تصریح کرد: البته ترامپ به این بخش از عملکرد خود فکر نکرده است و او صرفا به دنبال باج‌گیری از عربستان است، این حرف ها در یک قالب اقتصادی تاجر مابانه آمریکایی مطرح می شود، آمریکایی ها معمولاً وقتی می‌خواهند از طرف مقابلشان باج‌گیری کنند به تهدید و تحقیر طرف مقابل می‌پردازند سعی می‌کنند آن‌ها را در موضع ضعف قرار دهند.

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد