لاریجانی در سومین نشست رؤسای مجالس حوزه اوراسیا:

رفتار مجعول آمریکا موجب توسعه درگیری‌ها در منطقه می‌شود/بروز حادثه تروریستی در اهواز بیانگر تداوم حملات تروریستی در دنیاست

کد خبر: 303287
|
13:36 - 1397/07/17
نسخه چاپی
رفتار مجعول آمریکا موجب توسعه درگیری‌ها در منطقه می‌شود/بروز حادثه تروریستی در اهواز بیانگر تداوم حملات تروریستی در دنیاست
رئیس مجلس شورای اسلامی برگزاری اجلاس مجالس اوراسیا را فرصت مناسبی برای گفت: وگو‌های سازنده به منظور توسعه همکاری‌های اقتصادی، منطقه‌ای و بین المللی دانست.

به گزارشاسلام آباد خبر، به نقل ازحوزه مجلسگروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، علی لاریجانی در سومین نشست رؤسای مجالس حوزه اوراسیا گفت: از حضور در این نشست مهم که نهادی برای تعامل و تبادل نظر است، خرسندم. از همکارانم در مجلس ملی ترکیه نیز به خاطر سازماندهی و برگزاری خوب این نشست و همچنین از مردم کشور دوست، برادر و همسایه ترکیه، به خاطر میزبانی آنان قدردانی می‌کنم.

وی افزود: بدون شک این نشست با شعار همکاری اقتصادی، محیط زیست و توسعه پایدار فرصت مناسبی است تا گفت: وگو‌های سازنده‌ای درباره تغییرات ایجاد شده در همکاری‌های اقتصادی منطقه ای- بین المللی و توسعه همه جانبه داشته باشیم و اقدامات جدی تری را برای از میان بردن چالش‌های پیش رو انجام دهیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: گفت: وگو‌های ما در دو نشست قبلی در مسکو و سئول، علاوه بر عمیق‌تر کردن فهم و برداشت مشترک اعضا از همکاری و مشارکت، مسیر جدیدی را در شکل گیری منطقه اوراسیا به عنوان یک قطب موثر برای توسعه پایدار اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی باز کرده است.

لاریجانی تصریح کرد: فکر می‌کنم مسیر جدید، با حضور چشمگیر رؤسای محترم مجالس و هیات‌های پارلمانی هموارتر شده و بیانگر یک عزم و اراده سیاسی و اقتصادی قوی‌تر برای ورود به مرحله عملیاتی و اجرایی است.

وی خطاب به رؤسای مجالس حاضر در این نشست افزود: همان طور که همه ما می‌دانیم از یک سو محیط و فضای جهانی، همکاری‌های اقتصادی و توسعه ای، در حال تغییر است و رشد و توسعه همه جانبه، مبنایی برای همکاری در زمینه توسعه منطقه‌ای و بین المللی شده است که بیانگر یک تغییر پارادایمی در حوزه روابط اقتصادی منطقه ای- بین المللی است، از سوی دیگر شاهد برخی سیاست‌های چالش برانگیز و تنش زا در حوزه‌های مختلف از سوی برخی کشور‌ها هستیم که نه تنها فرایند رشد و توسعه همه جانبه را تحت تاثیر قرار داده بلکه اصل حاکمیت جهانی، چندجانبه گرایی و تجارت آزاد را با چالش روبه رو ساخته است و متاسفانه این نگرش‌های به شدت خودپرستانه و استکباری، با ادبیات نازی همراه شده و بر گرفته از توهم استراتژیک است که به گواه تاریخ، نتیجه آن، بی ثباتی و ناامنی جهانی، اشاعه هرج و مرج گرایی و تهدید صلح و امنیت بین المللی است.

لاریجانی یادآور شد: اقدامات فراقانونی و یک جانبه گرایانه قدرت‌هایی مانند آمریکا در برخورد با مسائل بین المللی، مشکلات و چالش‌های گسترده‌ای را برای جامعه بین المللی ایجاد نموده که خروج غیرقانونی از برجام و تصمیم غیرقانونی این دولت در مورد مسئله فلسطین مبنی بر اعلام قدس شریف به عنوان پایتخت یک رژیم نامشروع، اشغالگر و متجاوز، خروج از پیمان آب و هوایی پاریس و به هم زدن نظام تعرفه‌ای تجارت جهانی نمونه‌هایی روشن از این گونه اقدامات است.

وی تاکید کرد: اقدام خودخواهانه، یک جانبه و غیرقانونی دولت آمریکا در خروج از برجام و برقراری مجدد تحریم‌های ظالمانه علیه ملت بزرگ ایران، از جمله علائم هشداردهنده ظهور مجدد گفتمان پوسیده و مندرس یک جانبه گرایی در روابط بین الملل است.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: بدون تردید اینگونه نگرش ها، به هم ریختگی امنیتی در صحنه بین المللی را باعث می‌گردد که مقصر آن آمریکا و اسرائیل است، مبارزه منفی آمریکا با پیمان آب و هوایی پاریس، زیر پا گذاشتن یکی از موضوعات حساس محیط زیستی جهانی است که بی اعتنایی به حقوق همه ملت‌ها خواهد بود.

لاریجانی یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران تاکید می‌کند که به دلیل این چالش، ایستادگی در برابر یک جانبه گرایی، همکاری بین اعضای مجالس اوراسیا را بیش از هر زمانی ضروری نموده است.

وی افزود: امضای توافقات تجاری میان اعضا برای از میان برداشتن تعرفه‌ها و تجارت آزاد، در حقیقت یک سوم از قلمرو اقتصاد جهانی را زیرپوشش خواهد داد و اقدام عملیاتی موثری برای ایستادگی در برابر یک جانبه گرایی آمریکا به شمار می‌رود. بر این اساس جمهوری اسلامی ایران معتقد است اعضای نشست باید با اتخاذ سیاست هوشمندانه، متوازن و فعال روند چندجانبه گرایی را بیش از گذشته تقویت و حوزه همکاری‌های سیاسی، امنیتی، اقتصادی و تجاری خود را باز تعریف نموده و توسعه دهند.

لاریجانی با اشاره به نمونه این امر تصریح کرد: تامین و گسترش همکاری‌های پارلمانی و همکاری‌های گسترده دولت ها، بخش خصوصی، نهاد‌های توسعه‌ای و سازمان‌های منطقه‌ای و بین المللی، ساده سازی قوانین گمرکی، افزایش جریان آزاد سرمایه و اطلاعات، هماهنگ سازی سیاست‌های پولی و مالی در جهت بهره مندی از واحد‌های پولی کشور‌ها در مراودات تجاری و داشتن پیمان پولی بین اعضا، با توجه به اقدام غیرمسئولانه آمریکا نسبت به پیمان آب و هوایی پاریس، ضرورت دارد کشور‌های عضو حوزه اوراسیا با توجه به شرایط محیطی منطقه، چارچوب‌های مناسب بهبود محیط زیست را تدوین و از طریق پارلمان‌ها به تصویب برسانند.

رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: امروز مقابله با بحران‌های زیست محیطی نیازمند توجه ویژه و همکاری جمعی است، جمهوری اسلامی ایران همانند سایرکشور‌های منطقه از پیامد‌های سوء زیست محیطی در جهان معاصر رنج می‌برد، از جمله این پیامد‌ها می‌توان به وضعیت دریاچه تاریخی و زیبای ارومیه اشاره نمود، همچنین عدم توجه به مسائل محیط زیست منطقه، بخش‌های وسیعی از استان‌های غربی جمهوری اسلامی ایران را با پدیده ریزگردها، غبار و آلودگی هوا مواجه ساخته است.

وی خطاب به رئیس مجلس ترکیه ادامه داد: بحران سوریه، در حال تبدیل شدن به زخمی کهنه و بسیار پیچیده است و سال‌هاست که مردم این کشور از بی ثباتی و فقدان امنیت رنج می‌برند، همین قدرت‌های مزاحم و ماجراجو باعث طولانی شدن بحران سوریه شده اند و مانع اعمال حق تعیین سرنوشت مردم این کشور هستند.

رئیس مجلس افزود: جمهوری اسلامی ایران از آغاز بحران سوریه تاکنون با درخواست دولت سوریه، به یاری مردم سوریه در مقابله با تروریسم شتافت و همواره بر نقش حق مردم سوریه برای تصمیم گیری در خصوص آینده کشورشان و ضرورت دستیابی به یک راه حل سیاسی درون زا و سوریه محور، تاکید کرده است.

لاریجانی یادآور شد: همکاری‌های ایران، ترکیه و روسیه برای سامان بخشی شرایط سوریه، تلاشی است منطقه‌ای در راستای مبارزه با تروریسم و افراط گرایی و کمک به مردم و دولت سوریه و ما از همکاری سایر کشور‌ها در این مسیر استقبال می‌کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: باید همه همکاران بدانند مسئله تروریسم خاتمه نیافته است کما اینکه در اهواز اتفاق افتاد، از نظر جمهوری اسلامی ایران تنها مردم یمن حق تصمیم گیری در مورد آینده کشورشان را دارند، ما از یمن مستقل، متحد، با ثبات، امن و یکپارچه در مسیر توسعه حمایت می‌کنیم و توقف تداوم تجاوز خارجی، محاصره غیرقانونی و کشتار بی رحمانه مردم یمن و بازگشت به مسیر گفت: وگو‌های یمنی- یمنی را راه حل بحران می‌دانیم.

لاریجانی خاطر نشان کرد: جمهوری اسلامی ایران از سازمان ملل متحد و کشور‌های موثر در بحران یمن می‌خواهد به جای صدور قطعنامه‌های کم اثر یا طرح‌های غیرعملی که بیشتر متجاوزان را برای ادامه حملات غیرقانونی خود تشجیع می‌کند، تلاش‌هایشان را در جهت توقف فوری حملات، اتخاذ تدابیر لازم برای انجام اقدامات فوری و موثر در حفاظت از جان و مال و امنیت غیرنظامیان به ویژه زنان و کودکان افزایش دهند.

لاریجانی تأکید کرد: امروز به دلیل رفتار غیرمسئولانه آمریکا و جنایتکارانه رژیم صهیونیستی، مردم فلسطین از نظر شرایط زیستی در وضعیت دشواری قرار گرفته‌اند و آمریکا تحت عنوان مبهم و مجعول "معامله بزرگ قرن" به شیوه‌های غیرانسانی قصد دارند مردم مظلوم فلسطین را از زندگی در سرزمین خویش محروم کنند، این رفتار ستمکارانه به نتیجه نخواهد رسید و باعث توسعه درگیری‌ها در منطقه خواهد شد.

وی افزود: اگر آمریکا به دنبال معامله بزرگ قرن است، باید گام در راه توافق بزرگ قرن بگذارد و توافق بر سر حکومت مردم فلسطین برای انتخاب سرنوشت خود به صورت دمکراتیک، ولی ظاهراً عقل سیاسی آن‌ها با هرگونه توافق، ستیز دارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: اقدام مخرب دیگری را آمریکا در منطقه دنبال می‌کند که با ایجاد هراس‌های تصنعی منطقه‌ای از کشور‌های منطقه اخاذی نماید و با کمال تأسف این اقدام همراه با ادبیات سخیف و تحقیرآمیزی نسبت به برخی کشور‌های منطقه است و گاه سخن از استراتژی جدید امنیتی منطقه می‌کنند که هدفی جز اخاذی در آن نهفته نیست البته این سیاست‌های رسوایی است و بیداری در منطقه عمیق‌تر از آن است که با این لفاظی‌ها دچار اشتباه محاسباتی شود، اما برای طراحان توطئه، پرهزینه خواهد بود.

لاریجانی تصریح کرد: نکته این است که امروز روشن شده است با نوع رفتار غیرمتعهدانه آمریکا بیان ایجاد هرگونه انضباط، چه اقتصادی، چه امنیتی از زبان سیاستمداران آمریکا به طنز بیشتر شباهت دارد تا واقعیت و معمولاً هم به بدسرانجامی منجر می‌شود، این اقدامات سخن مارکس را به ذهن متبادر می‌کند که تکرار وقایع تاریخ با کمدی آغاز و به تراژدی ختم می‌شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه آمادگی کامل مجلس شورای اسلامی ایران را برای همکاری در جهت تحقق اهداف و راهکار‌های تعیین شده همکاری‌های چند جانبه و کمک به ایجاد یک نظم امنیتی پایدار در منطقه اوراسیا را اعلام کرد.

لاریجانی در پایان از پیشنهاد رئیس مجلس ترکیه مبنی بر ایجاد کمیته‌های تخصصی برای برگزاری اجلاس حمایت کرد، همچنین به ملت عراق و رئیس پارلمان این کشور برای برگزاری انتخابات دموکراتیک و شکل‌گیری مجلس این کشور تبریک گفت.

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

پربازدیدترین ها