باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

مدیا پارت: غربی‌ها می‌خواهند از عربستان متحدی مطیع و فرمانبردار بسازند

کد خبر: 303315
|
10:04 - 1397/07/19
نسخه چاپی
مدیا پارت: غربی‌ها می‌خواهند از عربستان متحدی مطیع و فرمانبردار بسازند
پایگاه اینترنتی مدیا پارت با اشاره به موضوع ناپدید شدن روزنامه‌نگار مخالف عربستانی نوشت کشور‌های غربی همواره می‌خواهند از عربستان متحدی مطیع بسازند.

به گزارشاسلام آباد خبر، به نقل ازگروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، پایگاه اینترنتی مدیا پارت نوشت عربستان سعودیکه به دلیل موقعیت جغرافیایی خود ناظر بر حمل و نقل دریایی از طریق دریای سرخ محسوب می‌شود و همچنین به دلیل وجود مکه -پایتخت مذهبی جهان اسلام- برای شیعیان و اهل سنت و در نهایت برای ذخایر نفتی قابل توجه خود هم‌اکنون این امکان را دارد که بر قیمت جهانی نفت تاثیر بگذارد. 

در این مطلب آمده است: عربستان سعودی همواره با تملق و چاپلوسی نه تنها از سوی قدرت‌های اروپایی بلکه از سوی واشنگتن رو به رو بوده است که می‌خواهند از این کشور نه تنها در خاورمیانه در برابر روسیه و هند بلکه در بازار نفت متحدی مطیع و فرمانبردار بسازند. این به رغم این واقعیت است که عربستان سعودی به دلیل فشار‌هایی که به ویژه به زنان وارد می‌کند و سوء استفاده از پلیس و دستگاه‌های اطلاعاتی یکی از بدترین کشور‌ها به لحاظ توسعه‌یافتگی محسوب می‌شود. با وجود چهره‌ای کهمحمد بن سلمان، ولیعهد جوان سعودی، به نمایش گذاشته است و بسیاری آن را اغواکننده می‌دانند عربستان سعودی قرار است از کشور‌های «متمدن» تبعیت کند که البته هیچ قطعیتی ندارد. سران کشور‌های اروپایی و آمریکایی و اخیرا روسیه ناچارند به ریاض سفر کنند یا محمد بن سلمان را با خوشرویی به کشور خود دعوت کنند.

به ادعای این پایگاه اینترنتی، با این حال امروزه به نظر می‌رسدروابط میان ریاض و واشنگتنو به طور دقیق‌تر دونالد ترامپ که البته هیچ گاه در سطح عالی نبود، به طور ناگهانی رو به وخامت رفته است. این مسئله به ناپدید شدن جمال خاشقجی که به عنوان یکی از مخالفان حاکمیت سعودی معرفی می‌شود مرتبط است. 

جمال خاشقجی دوم اکتبر برای کار‌های اداری وارد کنسولگری عربستان در استانبول شد و هیچ گاه از آن خارج نشد. این ظن وجود دارد که خاشقجی به دستور محمد بن سلمان و از سوی نیرو‌های سعودی دستگیر، شکنجه و حتی کشته شده باشد. این مسئله در ابتدا رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، را خشمگین کرد، اما پس از آن کشور‌های غربی و آمریکا واکنش نشان دادند.

علاوه بر این داستان غم‌انگیز پیش از این هم در پی تحول در قیمت نفت تنش‌هایی میان واشنگتن و ریاض شکل گرفته بود. در وهله اول واشنگتن اعلام کرد ریاض برای افزایش تولید نفت خود به نفع سیاست آمریکا در جهت کاهش قیمت نفت تلاشی نکرده است. این اقدام آمریکا با هدف کاهش درآمد ایران از صادرات نفت بود. اخیرا نیز دونالد ترامپ در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در بیست و پنجم ماه سپتامبر اوپک را که عربستان سعودی نیز از اعضای آن است به کلاه‌برداری از سایر کشور‌های جهان متهم کرد.

وی گفت: ما برای هیچ از برخی از این کشور‌ها دفاع می‌کنیم. آن‌ها از ما برای پرداخت بهای نفت و بالا بردن قیمت‌ها استفاده می‌کنند. این خوب نیست. ما می‌خواهیم آن‌ها روند بالا بردن قیمت‌ها را متوقف کنند. ما می‌خواهیم آن‌ها قیمت‌ها را کاهش دهند و از این پس به طور محسوسی به حمایت نظامی که از آن‌ها می‌کنیم کمک کنند.

عربستان سعودی که پیش از آخرین فشار‌های رئیس جمهور آمریکا مردد بود سرانجام در برابر خواسته‌های آمریکا تسلیم شد. سوم اکتبر ریاض از افزایش قابل توجه تولید نفت خام خود تا ۱۰.۷ میلیون بشکه در روز خبر داد.

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

پربازدیدترین ها