سی‌ان‌ان: سرنوشت خاشقجی ممکن است محمد بن سلمان را در سیاست بی‎رحم عربستان غرق کند

کد خبر: 303358
|
09:44 - 1397/07/22
نسخه چاپی
سی‌ان‌ان: سرنوشت خاشقجی ممکن است محمد بن سلمان را در سیاست بی‎رحم عربستان غرق کند
پایگاه اینترنتی سی‌ان‌ان در گزارشی به بررسی نقش محمد بن سلمان در سیاست‌های عربستان علی‌الخصوص موضوع ناپدید شدن جمال خاشقجی پرداخت.

به گزارشاسلام آباد خبر، به نقل ازگروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از  سی ان ان، هیچکس نمی توانست شکل‌گیری چنین وضعیتی را پیش بینی کند. تنها دو هفته پیش بود کهمحمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، خود را آماده می‌کرد که میزبان سرمایه‌گذاران خارجی در یک رویداد پر زرق و برق باشد، رخدادی که از آن تحت عنوان ‹‹داووس در صحرا›› Davos in the desert یاد می شد.

محمد بن سلمان در نظر داشت در این رویداد، چشم‌انداز 2030 خود برای عربستان سعودی را معرفی کند و برنامه‌هایش را در ارتباط با آینده کشورش به جهانیان عرضه کند. او در نظر داشت در این رویداد سرمایه گذاران بین المللی را ترغیب کند که از برنامه هایی که تدوین کرده و در حال اجرای آنهاست، حمایت کنند.

در چنین شرایطی بود که گفته شدجمال خاشقجی، از منتقدان دولت عربستان سعودی، در کنسولگری این کشور در استانبول کشته و قطعه قطعه شده است. ناپدید شدن این فرد، که زمانی در حلقه نزدیکان به دولت سعودی قرار داشت ولی بعدها به منتقد این دولت تبدیل شده بود، پیامدهای ناخوشایندی را برای ریاض داشت و دوستانی را که عربستان سعودی نیاز داشت از این کشور دور کرد.

رویدادی که محمد بن سلمان طراحی کرده است کنفرانسی است که وی در نظر دارد در آن به معرفی عربستان سعودی به عنوان کشوری که دستخوش اصلاحات عمیق شده است، بپردازد. اما به نظر می رسد چنین کنفرانسی نتواند آن چنان که محمد بن سلمان در نظر داشت تاثیرگذاری مهمی داشته باشد، زیرا سرمایه‌گذاران و صاحبان کسب و کار به علت نگرانی هایی کهماجرای ناپدید شدن جمال خاشقجیبه وجود آورده است یکی پس از دیگری از حضور در این کنفرانس پا پس کشیده‌اند.


بیشتر بخوانید: در ماجرای ناپدید شدن خاشقجی، قضیه لاکربی در حال تکرار شدن است


جرمی هانت، وزیر امور خارجه انگلیس، می‌گوید کشورهای مختلف جهان تنها بر اساس ارزش های مشترک است که می توانند با کشوری همکاری کنند و به هم پیمان آن کشور تبدیل شوند. این نگرش به طور قطع نگرشی است که در اکثر کشورهای اروپایی وجود دارد. اما سعودی‌ها روابط بسیار نزدیک و بی‌سابقه‌ای با دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، داشته‌اند. محمد بن سلمان به طور ویژه روابط بسیار نزدیکی را با جارد کوشنر، داماد ترامپ، برقرار کرده است.

تاکنون انتقادهایی که کاخ سفید در ارتباط با ناپدید شدن جمال خاشقجی در کنسولگری عربستان سعودی در استانبول مطرح کرده است انتقادات ضعیفی بوده است و واشنگتن به همین میزان اندک از انتقادات بسنده کرده است. به رغم انتقادات تندی که اعضای هر دو حزب دموکرات و جمهوری خواه نسبت به این رخداد مطرح کرده اند، دونالد ترامپ به روشنی اعلام کرده است که تجارت با عربستان سعودی همچنان و طبق روال معمول ادامه خواهد داشت. ترامپ حتی تصریح کرده است که می‌خواهد برنامه‌هایش را در خصوص اجرایی کردن یک توافق خرید تسلیحات به ارزش بیش از یکصد میلیارد دلار با عربستان سعودی به پیش ببرد. اما آیا دوستی با آمریکا برای احیای وجهه تخریب شده محمد بن سلمان کفایت می‌کند؟ آن چه که در ارتباط با جمال خاشقجی روی داده است تازه ترین رویدادی است که ناظران بین المللی را درباره ادامه ثبات پایه‌های اقتدار محمد بن سلمان به فکر فرو برده است.

محمد بن سلمان مدت‌هاست خود را به عنوان یک اصلاح‌گر در عربستان سعودی به جهانیان معرفی کرده است و همین امر باعث شده بود بی‌رحمی‌ها و قساوت‌های وی در داخل عربستان سعودی تا مدت ها تحت الشعاع قرار گیرد. او مشکلات زیادی با دیگر کشورهای جهان پیدا کرده است. دعوای عربستان سعودی با کانادا و فراخواندن سفیر عربستان سعودی از کانادا نمونه‌ای از مشکلاتی است که ریاض با جهانیان داشته است. اختلافات کانادا و عربستان سعودی بعد از آن شدت گرفت که جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا، ریاض را به علت بازداشت یکی از فعالان سیاسی زن مورد انتقاد قرار داد. این بازداشت مدت کوتاهی بعد از آن صورت گرفت که محمد بن سلمان با سر و صدای تبلیغاتی بسیار زیاد از صدور مجوز رانندگی برای زنان این کشور خبر داد.

هنوز مدت زمان زیادی از اقدامات محمد بن سلمان در زندانی کردن اعضای خاندان سلطنتی عربستان سعودی به اتهام فساد نگذشته است. صدها نفر از چهره های ثروتمند عربستان سعودی در هتل ریتز-کارلتون ریاض در بند شدند. صاحبان کسب و کار از کشورهای مختلف جهان در نشست داووس سوئیس که در سال بعد از این زندانی کردن ها برگزار شد از این اقدام محمد بن سلمان انتقاد کردند. آنها تاکید کردند که زندانی کردن چهره های مهم مالی و اقتصادی اقدامی نیست که اکثر سرمایه گذاران تمایلی به تایید آن داشته باشند.

آنچه اکنون واقعا اهمیت دارد این است که سعودی ها چگونه این بازی را دنبال خواهند کرد. آیا آنها مدعی خواهند شد که هیچ نقشی در ناپدید شدن جمال خاشقجی ندارند و تمام اتهامات در این زمینه را رد خواهند کرد؟ یا این که به همکاری روی خواهند آورد و تلاش خواهند کرد این نقطه تاریک را از کارنامه و پیشینه خود پاک کنند و مسئولیت اقدامی که ترکیه آن را یک جنایت سبعانه نامیده است تقبل خواهند کرد؟

عربستان سعودی به طور سنتی توسط پادشاه اداره می شده است و کسی که منصب پادشاهی داشته اداره امور کشور را در دست داشته است. اما ملک سلمان، پادشاه کنونی عربستان سعودی، این کار را با کمک شورای سلطنتی انجام داده است. شورای سلطنتی شورایی است که اعضای ارشد خاندان سلطنتی در آن عضویت دارند. حکومت بر عربستان سعودی در گذشته با همکاری همه اعضای خاندان سلطنتی صورت می‌گرفته است. اما محمد بن سلمان از این رویه معمول فاصله گرفته است. او به زندانی کردن اعضای بلندپایه خانواده سطنتی مبادرت ورزید.

محمد بن سلمان پول‌های این افراد را گرفت و قدرت آنها را کاهش داد و به تقویت افراد وفادار به خود روی آورد. گفته می شود که محمد بن سلمان در نیمه های شب وزیران را فرا می خواند و به آنها می گوید که چه کاری انجام دهند و چه کاری را انجام ندهند. تصویری که از محمد بن سلمان در اذهان نقش بسته است شبیه تصویر مردی است که تلاش می کند تنها دستور صادر کند و به حرف کسی هم گوش ندهد.

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد