جهاد کشاورزی در پیچ و تاب بروکراسی اداری؛

خسارات مصوبی که پرداخت نشد/ کارد به استخوان باغداران رسید!

کد خبر: 303395
|
10:36 - 1397/07/24
نسخه چاپی
خسارات مصوبی که پرداخت نشد/ کارد به استخوان باغداران رسید!
کشاورزان آذربایجان غربی علاوه بر مشکلات، گرانی و بلایای طبیعی از بی توجهی سازمان های مرتبط با خود نیز رنج می برند.

به گزارشاسلام آباد خبر، به نقل ازشبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل ازاروم نیوز، آذربایجان غربی با توجه به آب و هوای مناسب و زمین های حاصل‌خیز توانسته  محصولات متعددی را در بستر خود پرورش داده و به قطب تولید برخی از محصولات در کشور نیز تبدیل شود.

اما علی‌رغم اینکه شغل ۸۰ درصد از مردم آذربایجان غربی کشاورزی و باغدارای بوده و اغلب به شغل کشاورزی مشغول هستند، چند سالی است که این کشاورزی با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم کرده و کشاورزان نقره داغ شدند.

به گونه ای که در سال های اخیر بسیاری از کشاورزان متضرر بوده و برخی حتی به فروش مزارع خود اقدام و به مهاجرت به شهر و انجام شغل های کاذب روی آورده اند تا باری دیگر طعم تلخ ضرر را نچشیده و قادر به رسیدگی به مخارج روزانه خود باشند.

حال با این وجود، بهار امسال سرمای دیررس بهاره شکوفه های درختان و امید کشاورزان را مورد هدف قرار داده و بسیاری از آنان را با ضررهای قابل توجهی رو به رو کرد، به گونه ای که به گفته بسیاری از کشاورزان تنها برگ های درختان را آبیاری و مورد سمپاشی قرار دادند.

در کنار این سرمای بهاره که خسارت ۳۰۷ میلیارد ریالی به باغات استان وارد کرد، اما کشاورزان هرروز با افزایش قیمت نهاده های کشاورزی نیز روبرو شدند که جهاد کشاورزی به نام حامی کشاورزان در استان تنها نظاره گر آه های پرسوز و دردهای کشاورزان بوده و هیچ پاسخی به هیچ کدام از انتقادات کشاورزان نداده و یاری گر آنان نبوده و طبق تمامی سازمان های غیر مرتبط روزانه به کار خود مشغول و به امورات متفرقه پرداخت که بیشتر شبیه آذین بندی کشاورزی برای بهتر نشان دادن آن بود تا دردها و رنج های کشاورزان در پشت امورات زیباسازی آنان مخفی بمانند.

*بی تدبیری مدیرکل جهادکشاورزی در رسیدگی به مشکلات کشاورزان

هفته دولت که یکی از بهترین فرصت ها و پرکربردترین مواقع برای مسئولان محسوب می شود، اما این‌بار هم مسئولان جهادکشاورزی به جای نشستن پای صحبت های کشاورزان یا داشتن یک دیدار جمعی با کشاورزان به بازدیدهای غیرملزوم پرداختند. شاید به عبارتی در کنار این بازدیدها و تبلیغات گسترده، کشاورزی استان و مشکلات آن بی فایده بود.

آذربایجان غربی با تولید سیب و انگور در کشور شناخته شده است اما مدیرکل جهاد کشاورزی به جای داشتن تدبیر لازم برای حل مشکل این محصولات، با دبدبه و کبکبه اداری و همراهی جمعی از رسانه ها به حضور در زنجیره تولید انواع میوه و خشکبار، تولید عرقیات و گیاهان دارویی به روش مدرن و امثال آن پرداخت.

حال این کشاورزان زمانی که متوجه بی توجهی مسئولان نسبت به وضعیت خود شده و از آن‌ها ناامید شدند، در تماس با دفتر اروم نیوز خواستار رسیدن صدای خود به گوش مردم شدند.

*گوش ناشنوای مدیران در خصوص مشکلات کشاورزان

“علی” یکی از کشاورزان محال باراندوزچای ارومیه است که خود را به عنوان نماینده بخشی از این محل معرفی می کند.

او در گفت و گو با خبرنگار اروم نیوز، در خصوص مشکلات بخش کشاورزی، می گوید: در سال های گذشته جهاد کشاورزی به توزیع برخی نهاده های کشاورزی با نرخ پایین اقدام می‌کرد اما این روزها دیگر خبری از آن نبوده و عملا کشاورزان به بازار آزاد مراجعه می کنند.

وی، ادامه می دهد: سال گذشته محصولات کشاورزی در کنار جاده ها و یا در گوشه سردخانه ها از بین رفت و بازاری برای توزیع یا خرید به قیمت مناسب برای کشاورزان وجود نداشت و کشاورزان با نصف قیمت برداشتی قادر به فروش محصولات خود شدند و بسیاری حتی محصولات خود را در گوشه و کنار جاده ها جا گذاشتند.

این کشاورز، می گوید: تمام کشاورزان در اذهان خود از جهاد کشاورزی به عنوان حمایت کننده خود یاد می کنند اما تمامی افکار و انتظارات آن‌ها در چند سال اخیر بر هم خورده است. اگر قادر به رسیدگی به مشکلات مردم و کشاورزان نیستند استعفا داده یا به کل این سازمان را حذف کنند تا کشاورز به‌خاطر هیچ و پوچ به خود امید ندهد.

*خساراتی که مصوب شد اما پرداخت نه!

وی، تصریح می کند: در ابتدای سال زمانی که کشاورزان متضرر از سرمای دیررس شدند دهیاری ها خبر از نام نویسی برای جبران بخشی از خسارات کشاورزان دادند که با حضور در دفاتر دهیاری اقدام به نام نویسی کردیم اما محصولات باقی مانده برداشت شد ولی خسارات نه!

علی، ابراز می کند: کاش این سازمان زمانی که قادر به پرداخت هزینه ای به کشاورزان نیست امیدی هم به آنها ندهد تا بعدها بی اعتمادی نسبت به آنان بیشتر نشده و امید کشاورزان نیز کمتر نشود.

در این زمینه، زمانی که خبرنگار اروم نیوز سراغ مسئولان جهاد کشاورزی رفت طبق معمول نتیجه‌ای جز صدای بوق گوشی مدیرکل، امتناع مدیر دفتر حمایتی از پاسخ و نیز درخواست فاکس از سوی روابط عمومی حاصل نشد! همان روالی که برای هر مصاحبه باید روزهای متمادی انتظار کشید و آخر سر هم آنچه مطلوب مدیران باشد منتشر شود!

*سازمانی با شعار مدرنیته بودن با عملکردی سنتی!

امروز شاهد این امر هستیم که با وجود اینکه کشاورزان استان نیازمند توجه از سوی جهاد کشاورزی و خروج از سکوت و خواب غفلت مسئولان هستند، مدیران و مسئولان این سازمان همچنان در پی پاسخ دادن با کاغذ بازی های سنتی با شعار کشاورزی مدرن هستند.

شاید قانون منع بکارگیری بازنشستگان امیدی برای تغییر این روش با نگاه مدیریت جدید ایجاد کند…

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

پربازدیدترین ها