تجارتی که کودکان را قربانی می‌کند؛

پارادوکس "صداوسیما" و "آموزش و پرورش" به‌خاطر یک مشت اسکناس

کد خبر: 303398
|
11:01 - 1397/07/24
نسخه چاپی
پارادوکس "صداوسیما" و "آموزش و پرورش" به‌خاطر یک مشت اسکناس
معلوم نیست چرا آموزش و پرورش از طرفی می گوید هیچ مدرسه‌‎ای مجاز به معرفی و تدریس کتب کمک آموزشی در مدارس نیست و از طرفی دیگر به ناشران مختلف برای تبلیغات پرزرق و برقشان در صدا و سیما مجوز می‌دهد؟

به گزارشاسلام آباد خبر، به نقل ازشبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ وب سایت آناج نوشت: چندی پیش خبری از آموزش و پرورش شنیدم که ناخودآگاه توجهم را جلب کرد، یکی از مسئولین آموزش و پرورش گفته بود :رسما به همه مدارس ابتدایی ابلاغ کردیم که نباید در مدارس نمره، آزمون و کتاب کمک درسی داشته باشیم و به جای اینها باید مدرسه محل لذت یادگیری و آماده شدن برای زندگی باشد.

بطحایی وزیر آموزش و پرورش همین چند روز پیش از اهداف تربیتی آموزش و پرورش می‌گفت و گلایه ‌ای هم از خانواده‌ها داشت که مدارس را مجبور به حرکت به سمت کتاب و آزمون و ... می‌برند. بطحایی گفته بود: اگر مدرسه بخواهد روی اهداف تربیتی سرمایه گذاری کند بلافاصله مورد اعتراض اولیاء قرار می‌گیرد که چرا کتب کمک آموزشی بیشتری در اختیارشان نمی‌گذارید و آزمون برگزار نمی‌کنید؟ مدرسه به تدریج ناچار خواهد شد اینگونه رفتار کند.

 موضوع ممنوعیت معرفی کتب کمک آموزشی در مدارس هم توسط وزیر آموزش و پرورش اعلام شده است اما نتیجه‌ای که توسط رسانه‌ها از خروجی اهتمام آموزش و پروش برای حذف کتب کمک آموزشی مشاهده می‌شود،چیز دیگری است.صدا و سیما با چنان رنگ و لعابی کتب مختلف کمک آموزشی را هر روز و هر ساعت تبلیغ می‌کند که اولیای دانش آموزان ناخودآگاه به سمت استفاده از آنها حرکت می‌کنند.

به نظر می‌رسد بخش اعظمی از قدرت تبلیغاتی صداوسیما به ناشرانی اختصاص پیدا کرده که هر روز کتب مختلف کمک آموزشی را با عناوین مختلف تبلیغ می‌کنند. از معلم خصوصی گرفته تا تیزهوشان و تضمین آینده و ...

محمد ناصری، رئیس دفتر تکنولوژی آموزشی درباره تبلیغات کتاب های کمک آموزشی در تلویزیون می‌گوید: بر طبق مصوبه ۸۲۸ شورای عالی آموزش و پرورش، سازمان ها و نهادهایی مانند صداوسیما باید مجوز لازم را از آموزش و پرورش دریافت کنند و تبلیغ هر کتابی فقط با اجازه آموزش و پرورش بلامانع است.

حال معلوم نیست چرا آموزش و پرورش از طرفی می‌گوید هیچ مدرسه‌ای مجاز به معرفی و تدریس کتب کمک آموزشی در مدارس نیست و از طرفی دیگر به ناشران مختلف برای تبلیغات پرزرق و برقشان در صدا و سیما مجوز می‌دهد؟جالب‌تر اینکه صدا و سیما هم صحبت‌های وزیر بر علیه کتب کمک آموزشی در مدارس را پخش می‌کند و هم تبلیغات این کتاب‌ها را!

نتیجه‌ی این کار را می‌توان در خانواده‌هایی که فرزندان در حال تحصیل دارند مشاهده کرد. درحالی که کتب درسی با قیمت‌های مناسب در مدارس توزیع می‌شود اما کتب کمک آموزشی که اتفاقا با تایید آموزش و پرورش هم برای تبلیغات در صدا و سیما رسیده است، بعضا حتی با ده برابر قیمت هم به فروش می‌رسد. تا زمانی که غول تجارت کتاب‌های کمک آموزشی به مدد آموزش و پرورش سرپاست، نه می‌توان امیدی به بهبود وضعیت آموزشی و پرورشی کودکان داشت و نه امیدی به حذف کنکور که بعضی آن را به غول تشبیه می‌کنند.

با یک نگاه سرسری به تبلیغات تلویزیونی و خیابانی به مؤسسه‌ها و آموزشگاه‌های کنکور می‌رسیم که از ابتدا کتب کمک آموزشی را تبلیغ می‌کنند و طبیعتا با حذف کنکور و کتب کمک آموزشی سفره پر چربی را از دست خواهند داد.

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

پربازدیدترین ها