زنگنه در گفت وگو با دانا:

هیچ کشوری اجازه تولید نفت به جای ایران را ندارد/ عربستان به دنبال رضایت آمریکا و شخص ترامپ است/ ذخایر سعودی ها کشش و گنجایش تولید بیشتر نفت را ندارند/ استیضاح من در حد شایعه است

کد خبر: 303483
|
13:51 - 1397/07/29
نسخه چاپی
هیچ کشوری اجازه تولید نفت به جای ایران را ندارد/ عربستان به دنبال رضایت آمریکا و شخص ترامپ است/ ذخایر سعودی ها کشش و گنجایش تولید بیشتر نفت را ندارند/ استیضاح من در حد شایعه است
وزیر نفت گفت: بحث های تولید مازاد در اجلاس الجزایر یا کمیته نظارتی نیست و این کمیته تنها باید رصد کند که متعهدین پیمان کاهش تولید، چقدر عمل کرده و چقدر عمل نکرده اند و نتیجه را به اجلاس وزیران گزارش دهد و کمیته نظارتی هیچ وظیفه ای به جز این ندارد.

به گزارشاسلام آباد خبر، بیژن زنگنه، وزیر نفت در گفتگو با خبرنگارشبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در خصوص انتشار اخباری از نشست کمیته وزارتی الجزایر مبنی بر صدرو مجوز برای کشورهای دارای ظرفیت مازاد نفت که بتوانند بدون هیچ محدودیتی و آزادانه تولید خود را افزایش داده و به تقاضای مشتریان پاسخ دهند، اظهار داشت: چنین چیزی در اجلاس الجزایر توافق نشد؛ موضوع تولید جبرانی نفت ایران از سوی سایر کشورها نه در بیانیه آمده است و نه امضا شده است.

 

وی با تأکید بر اینکه ایران همیشه مخالف تولید جبرانی نفت بوده عنوان کرد: در اجلاس های گذشته ایران مخالفت خود را با تولید جبرانی نفت کشورهایی که نمی توانند تولید خود را به سقف تولید برسانند اعلام کرده است و اساساً اجلاس الجزایر جایی برای این گفتگو ها نبود.

 

وزیر نفت در ادامه افزود: بحث های تولید مازاد در اجلاس الجزایر یا کمیته نظارتی نیست و این کمیته تنها باید رصد کند که متعهدین پیمان کاهش تولید، چقدر عمل کرده و چقدر عمل نکرده اند و نتیجه را به اجلاس وزیران گزارش دهد و کمیته نظارتی هیچ وظیفه ای به جز این ندارد.

 

زنگنه با تأکید بر اینکه کمیته نظارتی حق ورود به مسائلی نظیر تولید مازاد را ندارد، عنوان کرد: سهم تولید ایران مشخص است و اگر ایران به هر دلیلی نتواند تولید خود را به سقف برساند، هیچ کشوری حق ندارد مازاد تولید ایران را تولید کند.

 

وی در ادامه افزود: عربستان ظرفیت تولید ندارد و آنچه که در حال حاضر به بازار روانه می کند با کمک بخش هایی است که از سال های گذشته تولید و ذخیره کرده است؛ اگر این روزها عربستان سعی می کند تولید خود را افزایش بدهد تنها برای رضایت خاطر آمریکا و شخص ترامپ است و گرنه ذخایر عربستان دیگر کشش و گنجایش تولید بیشتر نفت را ندارند.

 

وزیر نفت با اشاره به کشورهای روسیه و عراق هم گفت: هم عراق و هم روسیه با حداکثر توان خود در حال تولید نفت هستند و هیچ کشوری نیست که کمتر از توان خود تولید کند؛ هر کشوری بگوید در تولید نفت در حال خویشتن داری هستیم، فقط حرف زده است و هیچ کس ظرفیت مازاد ندارد.

 

زنگنه در پایان هرگونه شایعه ای مبنی بر استیضاح خود را تکذیب کرد و گفت: تا جایی که در جریان هستیم بحث استیضاح من مطرح نیست.

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

پربازدیدترین ها