حال و هوای مجلس روز رای اعتماد به وزرا؛

سرنوشت 4 وزیر پیشنهادی دولت چه می‌شود؟

کد خبر: 303563
|
09:03 - 1397/08/05
نسخه چاپی
سرنوشت 4 وزیر پیشنهادی دولت چه می‌شود؟
امروز، روز سرنوشت‌ساز 4 وزیر پیشنهادی دولت است و باید دید آنها تا چه میزان توانسته‌اند طی این چند روز نظر مثبت نمایندگان را به خود جلب کنند.

به گزارشاسلام آباد خبر، به نقل ازخبرنگار مجلسگروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، پیش از استیضاح و برکناری ربیعی و کرباسیان وزرای کار و اقتصاد در 17 مرداد و 4 شهریور ماه، بارها نمایندگان مجلس از طیف‌های مختلف سیاسی از رئیس‌جمهور خواستند تا تیم اقتصادی خود را ترمیم کند، اما روحانی هیچ واکنشی به این پیام‌ها نشان نداد.

بعد از استیضاح‌ این دو وزیر، نمایندگان مجلس خود دست به کار شدند و استیضاح وزرای دیگری همچون رحمانی‌فضلی وزیر کشور، آخوندی وزیر راه و شهرسازی، شریعتمداری وزیر صنعت و معدن و حجتی وزیر جهاد کشاورزی را کلید زدند، البته استیضاح آخوندی و شریعتمداری با جدیت بیشتری در مجلس دنبال شد.

از شایعه تا واقعیت!

در واکنش به تلاش بسیاری از نمایندگان برای برکناری وزرای راه و صمت به دلیل سوءمدیریت‌ها و مشکلات جدی ایجاد شده در این دو حوزه، بارها شایعه استعفای آخوندی و شریعتمداری خبرساز شد هرچند همیشه از سوی دولت تکذیب شد اما زمزمه‌ها درباره تمایل رئیس جمهور برای برکناری این دو وزیر در راهروهای مجلس به گوش می‌رسید.

الیاس حضرتی نماینده مردم تهران اولین بار استعفای شریعتمداری را رسانه‌ای کرد، بعد از انتشار این خبر بسیاری اعلام ‌کردند که روحانی از شریعتمداری خواسته تا از سمت خود استعفا داده و برای پذیرش پُست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی آماده شود و به همین دلیل هم او در مخالفت با این موضوع استعفا داده است که البته این موضوع هم تکذیب شد.

با وجود تکذیب‌ها، شایعه معرفی شریعتمداری به عنوان وزیر کار در مجلس قوت گرفت و بارها برخی نمایندگان آن را تایید کردند، وضعیت درباره آخوندی هم بر همین منوال پیش رفت و با وجود تایید استعفای او از سوی رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، دولت دوباره آن را تکذیب کرد که البته دیگر این تکذیب‌ها اثر خود را در میان افکار عمومی از دست داده بود و بسیاری از نمایندگان درباره گزینه‌های پیشنهادی و احتمالی رئیس جمهور درباره وزارتخانه‌های صمت، کار، اقتصاد و راه مطالبی را در رسانه‌ها بیان می‌کردند.

روز پایان شایعات و حدسیات

در نهایت رئیس جمهور تصمیم گرفت با معرفی رسمی وزرای پیشنهادی و تقدیم آن به مجلس شورای اسلامی در روز 29 مهرماه به شایعه‌ها پایان دهد. روحانی "محمد اسلامی" را به عنوان وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی، "فرهاد دژپسند" به عنوان وزیر اقتصاد و امور دارایی، "محمد شریعتمداری" وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی و همچنین "رضا رحمانی" را به عنوان وزیر پیشنهادی "صمت" به مجلس معرفی کرد.

در زمان قرائت نامه معرفی وزرای پیشنهادی، صدای «دو دو» (مخالفت) نمایندگان در صحن مجلس پیچید و آنها به اینگونه مخالفت خود را با وزرای پیشنهادی دولت نشان دادند، البته امیری معاون پارلمانی رئیس جمهور در همان روز با حضور در جمع خبرنگاران و در واکنش به مخالفت وکلای ملت به وزرای پیشنهادی اظهار کرد؛ صدای «چهار چهار»(موافقت) نمایندگان هم در همان زمان به گوش رسید و باید برای مشاهده نتیجه و نظر وکلای ملت تا روز رای اعتماد منتظر ماند؛ در همان روز معرفی وزرای پیشنهادی، بسیاری از نمایندگان شانس پیروزی دژپسند و اسلامی را از دو وزیر پیشنهادی دیگر بالاتر می‌دانستند، اما اعضای مجمع نمایندگان استان مازندران نگاه خوبی به اسلامی نداشتند چراکه او پیش از معرفی به مجلس به عنوان وزیر راه، استاندار مازندران بود و به گفته نمایندگان مازندرانی، اسلامی تعامل خوبی با آنها نداشته است.

تبلیغ نمایندگان برای همکار قدیمی

نگاه‌ها به رحمانی که قبل از معرفی به مجلس به عنوان وزیر پیشنهادی صمت، در پُست معاونت این وزارتخانه خدمت می‌کرد هم متفاوت است، او پیش از این سه دوره نماینده مجلس و همچنین رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس بوده است و به نطر می‌رسد که توانسته نظر موافق نمایندگانی که با او آشنا بودند را جلب کند. به گفته کوچکی‌نژاد عضو فراکسیون نمایندگان ولایی، در همین چند روز این نمایندگان قدیمی در مجلس برای رحمانی حسابی تبلیغ کرده‌اند، در مقابل برخی دیگر با رحمانی به دلیل آنکه سابقه مدیریتی و حضور چندانی در وزارتخانه نداشته مخالف بودند اما در مجموع نمایندگان از طیف‌های مختلف سیاسی براین باورند که رحمانی می‌تواند رای اعتماد مجلس را کسب کند.

وزیر پیشنهادی اقتصاد بر لب مرز

اما مخالفان دژپسند وزیر پیشنهادی اقتصاد هم معتقدند که او کارنامه بسیار موفقی در زمان حضور در سازمان برنامه و بودجه ندارد، اکنون برای گرفتن رای اعتماد مجلس لب مرز قرار دارد و احتمالا با 5 رای بالاتر یا پایین‌تر بتواند موفق شود.

شاید سوال‌برانگیزترین وزیر پیشنهادی را بتوان شریعتمداری دانست، چراکه از همان روز قرائت اسامی وزرای پیشنهادی در مجلس، همگان شرایط او را از بقیه وزرای پیشنهادی سخت‌تر می‌دانستند، شریعتمداری پیش از استعفا از وزارت صمت به دلیل حجم تخلفات در بحث خودرو و مشکلات حوزه صنعت در آستانه استیضاح قرار داشت و کارشناسان معرفی او را به عنوان وزیر جدید توهین و بی تفاوتی به افکار عمومی می‌دانستند اما با گذشت چند روز از معرفی او به مجلس، خبرها حاکی از تغییر نگاه بسیاری از نمایندگان نسبت به شریعتمداری داشت تا جایی که موجب تعجب شد.

اصلاح‌طلبان مجلس که از رئیس‌جمهور برای معرفی 4 وزیر پیشنهادی بدون مشورت با آنها گله‌مند بودند و اعلام کردند هرچند نگاه مثبتی به این وزرا ندارند اما برای همراهی با دولت به آنها رای مثبت خواهند داد. برخی دیگر هم مانند اعضای کمیسیون صنایع و معادن، کمیسیون آموزش و تحقیقات و فراکسیون نمایندگان پاسخ‌های شریعتمداری را بسیار قانع‌کننده و شفاف می‌دانستند و به همین دلیل نگاهشان مثبت شده بود.

تغییر 180 درجه‌ای به یک وزیر پیشنهادی!

کمیته فراکسیون نمایندگان ولایی که مسئول بررسی وضعیت شریعتمداری بود بعد از برگزاری جلسه‌ای تقریبا چهار ساعته با وی بیان کرد؛ جمع‌بندی نشست درباره وزیر پیشنهادی کار به دلیل اظهارات و توضیحات شفاف درباره اوضاع صنعت و برنامه‌های کاری آینده او مثبت است. البته یکی از اعضای این فراکسیون که عضو این کمیته هم نبود در گفت‌وگو با ما درباره نظر اصولگرایان نسبت به شریعتمداری اظهار کرد؛ ما تصمیم گرفته‌ایم به وی رای مثبت دهیم تا دیگر دولت برای کم کاری و عدم حل مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم بهانه‌ای نداشته باشد.

با پرسش از نماینده‌ها درباره اوضاع وزرای پیشنهادی، اکثرا با این پاسخ مواجه شدیم که99 درصد این وزرا در روز رای اعتماد موفق به جلب نظر مجلس می‌شوند مگر آنکه اتفاق غیرقابل پیش‌بینی مانند جلسه استیضاح کرباسیان وزیر سابق اقتصاد رخ دهد؛ حال امروز (شنبه 5 آبان ماه) یعنی جلسه رای اعتماد به 4 وزیر پیشنهادی دولت فرا رسیده و نمایندگان از ساعت 13 کار بررسی خود را در صحن علنی آغاز می‌کنند، باید دید تا چه میزان این وزرا می‌توانند نظر مثبت مجلس را به خود جلب کنند هرچند تمامی جلب نظرها طی چند روز گذشته و در جلسات کمیسیون‌ها، فراکسیون‌ها و راهروهای مجلس انجام شده است اما باز هم نمی‌توان این مجلس را پیش‌بینی کرد.

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

پربازدیدترین ها