باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

دود دسته‌بندی‌های ارزی در چشم صنعت دارو/ وقتی بانک‌ها زیر پای تولیدکنندگان را خالی می‌کنند

کد خبر: 303586
|
08:51 - 1397/08/06
نسخه چاپی
دود دسته‌بندی‌های ارزی در چشم صنعت دارو/ وقتی بانک‌ها زیر پای تولیدکنندگان را خالی می‌کنند
صنعت داروسازی به دلیل دسته بندی های ارزی کالاها دچار چالش شده است و امید دارد تا هر چه زودتر وعده ها برای تغییرات تحقق پیدا کند.

به گزارشاسلام آباد خبر، به نقل از خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛نوسانات ارز و تقسیم بندی کالاها به گروه های مختلف ارزی موجب بروز مشکلاتی برای تولیدکنندگان داخلی شده است،شرکت های داروسازیتنها برای بخشی از تولید دارو ارز 4200 تومانی می گیرند و بخشی از آن با ارز نیمایی و آزاد تامین می شود.

در این میان سازمان غذا و دارو به شرکت های داروسازی قول مساعد داده است تا برخی کالاها در زمره گروه یک ارزی قرار بگیرند و با ارز 4200 تومانی وارد کشور شوند و به دنبال این مسئله کالاهایی که قرار است مشمول این مسئله شوند، چند ماهی است در گمرک منتظر کاغذبازی بین دستگاه های اجرایی هستند و شرکت های داروسازی بلاتکلیف.

چشم امید صنعت دارو به ارزهای که در راه است/ وقتی بانک ها زیر پای تولیدکنندگان را خالی می کنند

30 درصد قیمت دارو با ارز 4200 تومانی تامین می شود

حمید یزدیان پور مدیرعامل یک شرکت داروسازی با بیان اینکه ما در حوزه ماده اولیه مشکلاتی داریم، گفت: در حوزه ماده اولیه بخشی مشمول ارز دولتی شده است و بخشی از آن مشمول ارز دولتی نشده است، از این گذشته مجموع قیمت تمام شده شامل کالاهایی بوده که در دسته بندی ارزی برخی در گروه 2 قرار گرفته و مشمول ارز نیمایی و بخشی مشمول ارز دولتی و آزاد شده است.

وی ادامه داد:20 تا 30 درصد هزینه تولید دارو مشمول ارز دولتی 4200 تومانی شده است اما در قیمت گذاری دارو اذعان می کنند که ما ارز دولتی داده ایم، در حالی که به 30 قیمت دارو ارز دولتی داده اند و بقیه هزینه تمام شده دارو را با ارز نیمایی و آزاد تامین کنیم و این سبب می شود قیمت تمام شده بالا برود و حاشیه ضرر ایجاد می شود که در نتیجه آن شرکت ها تمایلی برای تولید ندارند یا محصول را به میزان کم تولید می کنند.

کاغذبازی و کالاهایی که در گمرگ خاک می خورند

یزدیان پور اظهار کرد: بخشی از کالاهایی که ما وارد کرده ایم در گمرگ هستند و قرار است که ارز تخصیص یافته به آنها در گروه یک قرار بگیرند اما هنوز این اتفاق نیفتاده و اکنون 6 ماه است، جنس ما در گمرک مانده و قرار است اداره دارو سازمان غذا و دارو و وزارت صنعت معدن و تجارت با هم تعامل کنند تا ارز این کالاها در گروه یک قرار بگیرند.

این مدیرعامل شرکت داروسازی تصریح کرد: اگر ما بخواهیم با ارز نیمایی این کالاها را از گمرگ ترخیص کنیم باید  هزینه اضافی صرف کنیم و این هزینه اضافی با قیمت مصوب جبرانپذیر نیست و باید زیان از جیبمان پرداخت کنیم و در این 6 ماه که مکاتبات اداره دارو سازمان غذا و دارو و وزارت صنعت معدن و تجارت طول کشیده است اگر موجودی انبار ما به پایان برسد ما نمی توانیم به تعهدی که داریم عمل کنیم.

صنعت داروسازی در انتظار ارز دولتی

وی با تاکید بر اینکه امیدواریم هر چه زودتر دلارهای وعده داده شده به شرکت های داروسازی تخصیص پیدا کند، گفت: با حل چالش نقدینگی مشکلات شرکت های داروسازی زودتر برطرف می شود،الیته در برخی موارد نیز ارز تخصیص پیدا کرده است اما بانک ها گشایش اعتبار نمی کنند چون مطمئن نیستند در تاریخ سررسید بانک این ارز را به آنها بدهد.

چشم امید صنعت دارو به ارزهای که در راه است/ وقتی بانک ها زیر پای تولیدکنندگان را خالی می کنند

بانک دست تولیدکننده دخلی را نمی گیرند

یزدیان پور گفت: بنابراین بانک پرداخت ها را به صورت نقدی دریافت و اعلام می کنند که همه پول را امروز بدهید تا ما گشایش اعتبار کنیم چقدر یک شرکت نقدینگی دارد که پول هر سفارشی را نقدی پرداخت کند؟، در نهایت دو تا سه محموله را شرکت داروسازی نقدی پرداخت می کند، محموله چهارم شرکت داروسازی با چالش نقدینگی مواجه می شود و باید برای این چالش فکری شود چرا که شرکت های خارجی یوزانس 4 تا 5 ماهه می دهند تا بتوانیم از آن استفاده کنیم.

این مدیرعامل شرکت داروسازی در ادامه به روند گشایش اعتبار  بانک ها اشاره کرد و افزود: گشایش اعتبار به این صورت است  که ما ثبت سفارش خارجی انجام می دهیم و و بانک ایرانی به بانک فروشنده تاییده می دهد که در موعد مقرر خریدار پول فروشنده را پرداخت می کند و بانک ایرانی گشایش اعتبار می کند و 10 درصد پول را می گیرد اما اکنون این طور نیست و پول را نقدی می خواهند و اگر ما بخواهیم همه 100 درصد پول را نقدی بدهیم با چالش های بسیاری مواجه می شویم.

تخصیص 500 میلیون تومان از صندوق توسعه ملی برای حل چالش نقدینگی

خوشبختانه در طی هفته گذشته صنعت داروسازی با خبر خوشی روبرو شد که بر اساس این خبر مقام معظم رهبری اجازه برداشت 500 میلیون دلار از صندوق توسعه ملی برای حل مشکل دارو  و تجهیزات پزشکی را صادر کردند.

هر چند که وزیر بهداشت در جمع خبرنگاران چند روز پیش در مورد این 500 میلیون دلار گفت: هنوز درباره این 500 میلیون دلار خبری از طرف مسئولین دریافت نکرده‌ایم و چیزی به ما ابلاغ نشده است.

هاشمی ضمن ابراز خرسندی در صورت تخصیص این 500 میلیون دلار به حوزه دارو اظهار کرد: اگر این 500 میلیون دلار به حوزه دارو اختصاص پیدا کند و بیمه سلامت بتواند بدهی خود را به یک نسبت در مواجهه با مطالبه گران حوزه دارو و تجهیزات پزشکی پرداخت کند و همچنین در پرداخت‌ها تبعیضی برای بخش دولتی خصوصی قائل نشویم، مشکل نقدینگی شرکت های دارویی به ویژه تولیدکنندگان برای تأمین ماده اولیه حل خواهد شد.

اصغری رئیس سازمان غذا و دارو در این باره گفت:قرار است این مبلغ برای رفع مشکلات نقدینگی شرکت های دارویی و تجهیزات پزشکی، در اختیار سازمان برنامه و بودجه قرار بگیرد و از مشکلات نقدینگی بخش های مختلف زنجیره تامین دارو و تجهیزات پزشکی کشور کم کند و ما امیدواریم با اختصاص هر چه زودتر این مبلغ بتوانیم بخشی از مشکلات نقدینگی شرکت ها را که منجر به بروز کمبودهای دارویی و تجهیزات پزشکی شده است، رفع کنیم.

چشم امید صنعت دارو به ارزهای که در راه است/ وقتی بانک ها زیر پای تولیدکنندگان را خالی می کنند

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد