عارضه‌ای بی‌نام و نشان که اعصاب بدن را نشانه می‌گیرد

کد خبر: 303587
|
08:58 - 1397/08/06
نسخه چاپی
عارضه‌ای بی‌نام و نشان که اعصاب بدن را نشانه می‌گیرد
بیماری نادر باعث بروز اختلال در سیستم عصبی می‌شود که معمولا با اثرگذاری روی مخچه، فرد را دچار ضعف عضلات می‌کند.

به گزارشاسلام آباد خبر، به نقل از خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ زمانی که صحبت از بیماری‌ می‌شود ذهن‌مان به سمت بیماری‌هایی چون سرماخوردگی، دل درد، دندان درد، بیماری‌های قلبی و غیره می‌رود، غافل از اینکه برخی بیماری‌های ناشناخته دیگری است که بر اثر عوامل مختلفی رخ می‌دهد و شما حتی اسمی از آن ها نمی‌دانید!

در این بخش به معرفی برخی از بیماری‌های جهان می‌پردازیم تا در صورت مواجه با آن اطلاعات داشته باشید.

آتاکسی (Ataxia)جزو دسته اى از بيمارى هاست كه به دليل ناهماهنگی یا بی نظمی حرکات عضلات به وجود مى آيد است؛ برخى از بيمارى ها وجود دارد كه به دليل ضعف ماهیچه‌ای به وجود مى آيد اما اين بيمارى به چنین دلیلی بروز نمی‌کند.


بيشتر بخوانيد:آشنايى با اختلال آتاكسى و علائم اين بيمارى


////

آتاكسى به سه دسته آتاكسى وستيبولار، مخچه اى و حسى تقسيم مى شود؛ آتاكسى وستيبولار همان حالت سرگيجه است كه به دليل ضایعات مركزى و محيطى به وجود مى آيد، در اين نوع آتاكسى وقتی که بیمار در بستر دراز کشیده است نمی‌توان ناهماهنگی حرکت اندام‌ها را فهميد اما زمانی فرد بيمار حالت ايستاده يا در حال حرکت دارد مى توان اين بيمارى را تشخيص داد و ناهماهنگى عضلات را مشاهده کرد.

نوع ديگر آتاكسى مخچه اى است، در اين نوع بر اثر ضايعات مخچه به وجود مى آيد، فردى كه به اين نوع از آتاكسى مبتلا مى شود اندام‌هايش را به سهولت و با نیرویی نسبتاً كم جابجا می‌كند و در صورتی که فرد ديگرى آنها را تکان دهد افزایش دامنه حرکات را خواهد ديد و به همین منوال دامنه نوسان دست حین راه رفتن افزایش می‌یابد.

////

آتاکسی حسی بر اثر اختلالاتی به وجود مى آيد که راه‌های پروپریوسپتیو در اعصاب حسی محیطی، ریشه‌های حسی، ستون‌های خلفی طناب نخايى یا نوارهاى نخايى را گرفتار كند.

آتاكسى چه علائمى دارد؟

سرگيجه از شايع ترين علائم آتاكسى است كه در آن فرد در ابتدا احساس سبكى سر دارد، به مرور اين سرگيجه ها به سرگيجه هاى چرخشى و دورانى تبديل مى شود، سرگیجه اغلب با تغيير وضعيت سر شروع می‌شود و زمانى كه فرد از حالت درازكش به حالت ايستاده در مى آيد دچار سرگيجه مى شود، سرگیجه غیر دورانی مربوط به کاهش گردش خون کلی مغز است كه با نشستن یا دراز کشیدن فورا برطرف شود.

////


بيشتر بخوانيد:دلايل و درمان سرگيجه


در اين حالت فرد هوشيارى خود را از دست مى دهد، همچنين دیس آرتری، دیسفاژی، دوبینی، کاهش حس یا ضعف کانونی صورت یا اندام‌ها بیانگر احتمال وجود یک ضایعه مرکزی است كه از علائم اين بيمارى به شمار مى رود، حالت ايستادن فرد و عدم تعادل نشان دهنده اين بيمارى است و اگر از بیمار بخواهيد با جفت کردن پاها بایستد، ممکن است نتواند اين كار را انجام دهد و ناتوان باشد.

////


از ديگر علائم اين بيمارى مى توان به راه رفتن نامتعادل و تلو تلو خوردن، مشکل در حرکاتی مانند غذا خوردن، نوشتن، بستن دکه پیراهن، تغییر در تکلم، حرکات غیر ارادی و نوسانی چشم، مشکل در بلعیدن، لرزش اندام، حرکات غیر ارادی، سریع، منظم و تکراری چشم، پاهای سرد، مشکل در حفظ تعادل، مشکل در راه رفتن، مشکلات بینایی و مشكلات شنوايى، اشاره كرد.

آتاكسى به چه علت رخ مى دهد؟

عوامل بسيارى به بروز آتاكسى منجر خواهد شد كه آسيب دستگاه عصبى مركزى شايع ترين آن است؛ همچنين مصرف مشروبات الكى، افسردگى، داروهاى ضد صرع و داروهاى روان كننده باعث بروز اين بيمارى مى شود، فقدان ويتامين B12 نیز مى تواند باعث بروز اين بيمارى شود.

////

آتاكسى چگونه درمان مى شود؟

اين بيمارى در اغلب افراد ارثى است، پزشكان در مرحله اول از فرد بيمار تست رومبرگ مى گيرند تا علت آن را تشخيص دهند و پس از آن با درمان های فیزیکی مانند ورزش، اسپيلينگ و واگر، کاردرمانی، فیزیوتراپی اين بيمارى را تا حد زيادى درمان مى كنند.

////

انتهاى پيام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد