ارزیابی تحریم‌های نفتی در گفت‌وگو با کارشناسان اقتصادی؛

ذخایر نفتی عربستان بیش از 6‌ماه دوام ندارد

کد خبر: 303756
|
09:26 - 1397/08/19
نسخه چاپی
ذخایر نفتی عربستان بیش از 6‌ماه دوام ندارد
ماه‌هاست که ایالات متحده آمریکا بر طبل اعمال تحریم‌ها علیه اقتصاد ایران می‌کوبد. اگرچه فعالان اقتصادی، اقتصاددانان و کارشناسان اقتصادی هم بر این باورند که تحریم‌ها، آثاری را به‌مرور در اقتصاد ایران داشته باشد و سختی‌هایی را رقم بزند اما به هیچ عنوان توان ایجاد تکانه‌های شدید را ندارد.

به گزارشاسلام آباد خبر، به نقل ازشبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ ماه‌هاست که ایالات متحده آمریکا بر طبل اعمال تحریم‌ها علیه اقتصاد ایران می‌کوبد. اگرچه فعالان اقتصادی، اقتصاددانان و کارشناسان اقتصادی هم بر این باورند که تحریم‌ها، آثاری را به‌مرور در اقتصاد ایران داشته باشد و سختی‌هایی را رقم بزند اما به هیچ عنوان توان ایجاد تکانه‌های شدید را ندارد. به هر حال به نظر می‌رسد که باید با برنامه‌ریزی درست و استراتژی مشخص، تلاش کرد تا از تهدید تحریم، فرصت‌هایی ساخت که اقتصاد ایران را مقاوم‌تر و تاب‌آور می‌کند و آن‌گاه تلاش کرد که با اعتمادسازی عمومی و بها دادن به بخش‌خصوصی، زمینه را برای شکوفایی هر چه بیشتر اقتصاد ایران و جلوگیری از بروز تکانه‌های شدید در آن فراهم ساخت.

صادقی: تولید نفت توسط عربستان و روسیه
 امکان‌پذیر نیست
آقای محمدعلی صادقی، کارشناس مسائل اقتصادی درباره آثار تحریم‌های آمریکا بر اقتصاد کشور گفت: آمریکایی‌ها موضوع تحریم‌ها را به شکلی تعریف می‌کردند که زمینه صادرات نفت خام و فرآورده‌های نفتی و گازی جمهوری اسلامی را به صفر برسانند اما در زمان موعود متوجه شدند که این امر به‌لحاظ سیاسی و روابط بین‌المللی که ایران با کشورهای مصرف‌کننده در این صد‌سال داشته، امکان‌پذیر نیست.
وی ادامه داد: این روابط، طراحی پالایشگاه و نوع نفت خام ایران دست به دست هم داد و سبب شد ترامپ که در صدد فشار اقتصادی تهاجمی بود، به اهداف خودش نرسد، ایران تنها نزدیک به یک میلیون بشکه از صادرات نفت خود را تنها به‌خاطر تردید برخی خریداران که کشورهایی متوسط بودند از دست داد.
این کارشناس اقتصادی تأکید کرد: سوابق کاری نشان می‌دهد که ایران یک قطب مطمئن برای روابط ارزی است، شما اگر تاریخ بحران‌های نفتی در 1973 جنگ عراق و رژیم اسرائیل را نگاه کنید، همه اعراب فروش نفت خام را به حامیان رژیم اسرائیل که یکی از آن‌ها آمریکا بود، تحریم کردند و تنها نفت ایران وارد بازارهای بین‌المللی می‌شد. صادقی افزود: الآن حاکمیت ایران به جمهوری اسلامی متکی است و سابقه کشور در هدایت بازار جهانی بر افکار عمومی جهان ماندگار است، ژاپن، کره از دیرباز و هند در این 30‌سال اخیر مشتریان ثابت نفت ایران بودند؛ حال رییس‌جمهوری آمریکا برمبنای یک سری مشاورات غلط در سیستم رژیم این کشور به‌دنبال حذف نفت ایران از جهان است و این امری نشدنی است؛ ایران همواره در تهاجمات نابخردانه‌ای که آمریکایی‌ها داشتند پیروز شده اما باید بپذیریم که شرایط کنونی فرصتی برای ایران است که بفهمد نقاط ضعف و قوت کجاست و شرایط منسجم‌تری را برنامه‌ریزی کند.
به گزارش صبح نو؛ او با اشاره به تاریخچه صادرات نفت ایران به اروپا افزود: در سال‌1997 که طرح تحریم داماتو مطرح شد 850‌هزار بشکه نفت ما به طرف آمریکا می‌رفت که با این تحریم در حدود 630‌هزار بشکه نفت را به اروپا منتقل کردیم، توتال و شرکت‌های اروپایی که الآن با تحریم‌هایی که آمریکا گذاشته از مدار ما خارج شدند، بیشترین خرید را از ما داشتند و با التماس به اینجا می‌آمدند و ما به‌دنبال آن‌ها نبودیم.
صادقی ادامه داد: بازار نفت خام یک بازار رقابتی و انحصاری است، این درست است که ایران کارگزار صادرات است ولی نباید فراموش کرد که گردانندگان اصلی کسانی‌اند که مسائل را در بازار جهانی حل‌و‌فصل می‌کنند.
این کارشناس اقتصادی حوزه نفت افزود: بازار نفت به‌گونه‌ای نیست که آمریکا بتواند ما را از آن خارج کند، این روزها عربستان حدود یک میلیون بشکه مازاد تولید دارد و آن را در بازار عرضه می‌کند، این نفت از ذخایر نفتی آن‌هاست نه توان تولیدی این کشورها، برای توان تولید هر بشکه نفت خام باید در یک دوره 5 تا 10‌ساله 50‌هزار دلار هزینه کرد و آن‌ها نمی‌توانند در این زمان کوتاه کمبود نفت ایران را جبران کنند مگر با استفاده از ذخیره‌های نفتی که این بیشتر از سه تا 6‌ماه دوام ندارد.
صادقی در پایان گفت: با این شرایط اگر یک انسجام ملی داشته باشیم و بدانیم که نیروهای میهنی را در راستای مبارزه با آمریکا داشته باشیم و از این گذرگاه انزوایی خود را جدا کنیم می‌توانیم این تحریم‌ها و شرایطی که برای ملت ایران به وجود آمده است جبران کنیم و از آن بیرون بیاییم.

آرگون: پیمان‌های پولی دوجانبه برای کم‌رنگ کردن تحریم‌ها مؤثر است
آقای عباس آرگون، نایب‌رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی تهران در گفت‌و‌گو با روزنامه «صبح‌نو» درباره تأثیر تحریم‌ها بر اقتصاد ایران و راه‌های مقابله با آن گفت: نمی‌توان تأثیر تحریم‌ها بر اقتصاد ایران را انکار کرد اما راهکارهایی برای مقابله با آن وجود دارد، یکی از این راه‌ها مقاوم‌سازی و دیگری ایجاد یکپارچگی و وحدت ملی است که بسیار مهم است با وحدت داخلی و هماهنگی بین بخش‌های مختلف اقتصادی به رویارویی با تحریم‌های آمریکایی ‌می‌رویم.
وی ادامه داد: بهبود کسب‌و‌کار، بها دادن به بنگاه‌های کوچک و متوسط، توسعه روابط بین‌المللی و دیپلماسی فعال برای تنش‌زدایی و... از دیگر راه‌های کم کردن آثار زیان‌بار تحریم‌ها بر اقتصاد ایران است، با دیپلماسی فعال می‌توانیم روابط خود را با کشورهای دیگر توسعه داده و محدودیت‌هایی که در رابطه با تحریم‌های آمریکا پیش می‌آید به حداقل رسانده و از این شرایط عبور کنیم .
نایب‌رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تأکید کرد: هنوز سازوکار کانال مالی پیشنهادی اروپا مشخص نیست اما ایران در قالب پیمان‌های دوجانبه پولی روابط گسترده‌ای با برخی کشورها از جمله چین، ترکیه و... دارد، در تجارت با کشورهایی که روابط بالایی در حوزه صادرات و واردات داریم این پیمان‌های دوجانبه پولی می‌تواند مؤثر واقع شود. آرگون در پایان تأکید کرد: نباید در داخل محدودیت‌ها و مشکلات را بیشتر کنیم و باید در راستای امید‌آفرینی بیشتر گام برداریم، اصلاحات موردنظر را در فعالیت‌های اقتصادی داخلی اعمال کرده و بیشتر در حوزه‌های عمل‌گرایی و عملکردی متمرکز شویم تا از این شرایط عبور کنیم.

پدیدار: دولت بار شانه‌های خود را 
به بخش خصوصی واگذار کند
همچنین آقای رضا پدیدار، عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در گفت‌و‌گو با «صبح‌نو» گفت: آمریکا محدودیت‌هایی برای ایران در مراودات پولی، اقتصادی، قراردادها، صادرات و واردات ایجاد کرده است و کشور برای هر کدام دنبال راهکارهایی است که بتواند تحریم‌ها را دور بزند، راه‌های دور زدن تحریم‌ها فرمول‌هایی است که بخش‌های خصوصی پیدا کرده و می‌توانند برای تأمین نیازهای کشور کمک کنند، تحریم‌ها برای اقتصاد کشور محدودیت ایجاد کرده و قیمت تمام شده را افزایش می‌دهد.
وی ادامه داد: استفاده از مکانیسم درون‌زا می‌تواند برای کاهش اثر تحریم‌ها در اقتصاد کمک کند که این ظرفیت‌ها زیاد است، اگر دوباره کاری نکنیم و خود را در این مسیر قرار دهیم که از ظرفیت‌های داخلی استفاده کنیم و نیازهای کشور را طبقه‌بندی کنیم، مثلاً باید نیاز دارویی کشور در حوزه سلامت را بررسی کرده و میزان تولیدات را هم محاسبه کنیم، مابقی داروها را می‌توانیم واردکشور کنیم، همچنین مواد اولیه می‌تواند از طریق تهاتر کالا با صادرات در اختیار کشور قرار گیرد. تأمین کالاهای اساسی از طریق تهاتر امکان‌پذیر است، می‌توانیم مواد پتروشیمی را به صورت تهاتری در قبال کالای مورد نیاز معامله کنیم؛ آن چیزی که اهمیت دارد انسجام ملی است.
عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تأکید کرد: همچنین باید به این مهم توجه کرد که 86‌درصد مدیریت اقتصادی دولتی است و تنها 14‌درصد آن در اختیار بخش خصوصی است؛ اما حجم اقتصاد 50‌درصد دولتی و 50‌درصد خصوصی است بنابراین دولت در مدیریت اقتصادی تأثیر‌گذار است و باید خود را اصلاح کند، دولت سنگین‌وزن باید خود را سبک کرده و ضمن تنظیم مناسبات در بدنه اقتصاد کشور از بخش خصوصی بیشتر استفاده کند.
پدیدار تأکید کرد: دولت به‌جای این‌که خودش عامل باشد به مردم و بخش خصوصی اجازه فعالیت دهد، باید به این سمت حرکت کنیم تا بتوانیم این تحریم را تحمل کنیم وگرنه تحریم کندی ایجاد می‌کند. دولت باید فعالیت‌ها را از شانه خود بردارد و به بخش خصوصی بدهد، همچنین باید جلوی رانت‌خواری و فساد مقامات مسوول را بگیرد؛ این بزرگ‌ترین کمک و کاری است که می‌تواند انجام دهد.

 

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد