قاسمی در گفت‌و‌گوی تفصیلی با باشگاه خبرنگاران جوان:

شاید در آینده و با حوصله عملکرد اروپایی‌ها را نقد کنیم/ انتظارتمان از SPV باید واقع‌بینانه باشد/ سعودی‌ها گمان می‌کنند امنیت مانند برند خریدنی است/ عقربه ساعت در جهت امیال واشنگتن حرکت نخواهد کرد

کد خبر: 303764
|
12:43 - 1397/08/19
نسخه چاپی
شاید در آینده و با حوصله عملکرد اروپایی‌ها را نقد کنیم/ انتظارتمان از SPV باید واقع‌بینانه باشد/ سعودی‌ها گمان می‌کنند امنیت مانند برند خریدنی است/ عقربه ساعت در جهت امیال واشنگتن حرکت نخواهد کرد
سخنگوی دستگاه دیپلماسی گفت: ایجاد اختلال و فشار بر سیستم بانکی کشور نوعی ایران ازاری بیمار گونه است.

به گزارشاسلام آباد خبر، به نقل ازگروهسیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛آزاده تهرانی_آغاز به کار SPV یا همان سازوکار ویژه مالی اروپا موضوعی است که بعد از خروج آمریکا از برجام و اعمال محدودیت هایی که گفته می شود برای ایران در استفاده از سوئیفت اعمال خواهد شد، اهمیت زیادی پیدا کرده است. سازوکاری که به گفته بهرام قاسمی با فشار و تحریکات ایالات متحده همچنین  پیچدگی های ساختاری در درون اتحادیه اروپا روبرو است.

این دیپلمات کشورمان تاکید می کند که عقربه ساعت در جهت امیال  ایالات متحده حرکت نخواهد کرد و ایجاد اختلال و فشار بر سیستم بانکی ایران را  هم یکی از همان ایران ازاری های بیمار گونه آمریکا می داند. او به واشنگتن توصیه می‌کند که از عصبیت و خرد ناپذیری دست بردارد و بر این باور است که  ایالات متحده در زمان ترامپ، بیشترین اشتباهات راهبردی را داشته است. 

بهرام قاسمی سخنگوی دستگاه دیپلماسی در گفت و گو باخبرنگارحوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ به بررسی آخرین تحولات در عرصه سیاست خارجی ایران پرداخت. مشروح این گفت وگو را در ادامه می‌خوانید:

روند تصمیم‌سازی در اتحادیه اروپا کند است/با توجه به شرایط موجود تا حدی قابل قبول است

باشگاه خبرنگاران جوان: عملکرد اروپا در قبال SPV را چطور ارزیابی می‌کنید، تا امروز طرف‌های اروپایی به صحبت‌های کلی در این زمینه بسنده کرده اند و هنوز جزئیات این سازو کار مشخص نیست. دلیل این کلی گویی و مشخص نکردن زمان را چه می‌دانید؟

قاسمی:بعد از خروج آمریکا از تفاهمی که بین ۱+۵ با ایران وجود داشت، 2 وضعیت را می‌توانستیم متصور شویم، یکی اینکه ایران از برجام خارج شود و دیگر اینکه همانطور که اکثر کشور‌های جهان به خصوص ۱+۴ به همراه کشور‌های اروپایی و اتحادیه اروپا اصرار داشتند، ایران در برجام بماند تا این توافق حفظ شود. آن‌ها اعلام کردند که تلاش خواهند کرد تا خلاء خروج آمریکا از برجام را به شکلی پر کرده و برخی تسهیلات و تضمین‌های لازم برای ادامه همکاری اقتصادی، پولی و بانکی و… با ایران را ارائه خواهند کرد.

بعد از اردیبهشت ماه و پس از انجام مذاکرات درمورد چگونگی همکاری‌های ایران و ۱+۴، رایزنی‌ها با کشور‌های اروپایی و چین و روسیه ادامه پیدا کرد. همه این ۵ کشور باقی مانده در برجام در برابر ایران متعهد بودند که صدمات ناشی از خروج آمریکا را با ایجاد سازو کار‌هایی به همراه اقدامات نوین جبران کنند. در ابتدا تصور می‌شد که در واقع این ساز و کار ویژه مالی می‌تواند خیلی ساده و راحت به مرحله تحقق برسد و بتوان برای آن فرمولی مشخص ارائه کرد؛ اما ازیک رو اتحادیه اروپا شامل ۲۸ کشور است که باید در مورد همه این مسائل بین آن‌ها تفاهم ایجاد شود و از طرف دیگر ایران هم خواسته‌ها و شرایط مشخص و تضمین‌هایی لازم دارد که باید  تمامی آنها در این شرایط و این سازوکار‌ها در نظر گرفته می شد.

برای دستیابی به این سازوکار ویژه مالی هیأت‌های زیادی به ویژه در حوزه کارشناسی تبادل شد و ساعت ها و روز‌های بسیاری نشست‌های مشترک ایران و اروپا ، حتی در داخل کشور‌های اروپایی برگزار کردیم، در نهایت این مسیر هرچند طولانی را به خوبی طی کردیم، البته امیدوار بودیم اروپایی‌ها بیش از آن چه دیدیم بتوانند سرعت عمل داشته باشند، اما  سازو کار‌های درونی اتحادیه را هم می‌شناختیم و چالش‌های آنها را هم می‌دانیم، روند تصمیم سازی در اروپایی که بدان اتحادیه می‌گویند اصولا کند بوده و ممکن است دلایل بی شمار دیگری هم برای این موضع وجود داشته باشد، که بدان نمی‌پردازم، اما در حال حاضر و با توجه به مجموعه شرایط ترجیح می دهم تصور کنم که این طولانی شدن تا حدی می‌تواند قابل قبول باشد.

شاید در آینده و با حوصله عملکرد اروپایی‌ها را نقد کنیم/تاخیر در اجرای آزمایشی SPV موضوع غریبی نیست

هرچند شاید بتوان در آینده و از سر حوصله نقد‌هایی را در رابطه با نحوه عملکرد و کندی اروپایی‌ها در قبال سازوکار ویژه مالی مطرح کرد؛ اما باز تاکید می‌کنم که امروز در شرایط نسبتا خوبی هستیم و تا حد زیادی تفاهمات اولیه انجام شده است، مکانیزم‌هایی دارد شکل می‌گیرد و اهداف و ابزار‌ها مشخص شده است، البته انتظارات از اروپا یا اتحادیه و 1+4 بیش از اقداماتی است که تاکنون انجام داده اند، ولی باید واقع بین بود، ساز و کاری تعریف شده و در نهایت فکر می‌کنیم در آینده بتوانند این مکانیزم و ساز و کار را رسما اعلام کنند. سازوکار ویژه مالی اروپا ابتدا برای دوره کوتاهی به صورت آزمایشی و تجربی کار خواهد کرد تا بعد از آن بتوانیم عملا وارد معادلات و مبادلات با ۱+۴ بشویم و احتمالا شاید دیگر کشور‌های جهان هم امکان بهره مندی از این مکانیزم و همکاری با ایران را داشته باشند و با استفاده از این سازوکار در دوران تحریم‌های آمریکا به تعامل اقتصادی با تهران بپردازند.

اگر به تاریخ نگاهی بیاندازیم مشابه این تجارب را در مورد سازوکار‌های مالی و صندوق‌های پولی دیگر در سراسر دنیا خواهیم دید و وجه مشترک همه آن‌ها این است که راه اندازی آن‌ها کار ساده‌ای نیست، چراکه این ساز و کار‌ها ظرائف و پیچیده‌گی‌های خاص خود را دارند، بخصوص وقتی سیاست‌های تحدیدی و تحریمی قلدر مابانه آمریکا هم می‌خواهد به هر شکلی این همکاری‌ها پا نگیرد و سر راه آن کار شکنی و خراب کاری کرده و به تهدید شرکت‌ها و موسسات مالی اروپایی اقدام می‌کند، می توان نتیجه گرفت که تاخیر در اجرا موضوع غریبی نیست.

قاسمی در گفت و گوی تفصیلی با باشگاه خبرنگاران جوان:


در جریان تمامی جزئیات مربوط به سازوکار ویژه مالی اروپا هستیم/ پشت پرده تله گذاری برخی کشورها علیه ایران در اروپا

باشگاه خبرنگارن جوان:مقاماتی در بانک مرکزی اروپا و برخی دیپلمات های غربی اعلام کرده بودند که به هیچ وجه از وجود ساز و کاری ویژه مالی اروپا اطلاع نداشتند یا از تاخیر در روند اجرایی شدن آن صحبت کردند و در مقابل هم شاهد اظهار تمایل برخی از اعضای اتحادیه اروپا برای برقراری این ساز و کار ویژه مالی بودیم، می‌توان گفت در مواردی این اظهار نظر‌ها از سوی اروپایی‌ها حتی ضد و نقیض هم بوده اند، ابتدا تاریخ ۴ نوامبر برای آغاز فعالیت SPV اعلام شده بود که این تاریخ هم گذشت و اتفاقی رخ نداد و همین امر در کنار اظهارات متناقض اروپایی‌ها باعث شد این شبه به وجود بیاید که شاید کشور‌های اروپایی در این خصوص تعلل کنند و انگیزه لازم را برای شروع این کار را نداشته باشند، آیا ایران اقدامی در این زمینه انجام می‌دهد؟ آیا دستگاه دیپلماسی در جریان جزئیات روند این سازوکارها قرار دارید؟

قاسمی:در جریان تمامی جزئیات مربوط به سازوکار ویژه مالی اروپا هستیم و به طور دائم با اتحادیه اروپا، چین، روسیه و سایر کشور‌ها در آسیا و دیگر نقاط جهان برای چگونگی همکاری‌ها و حتی گسترش تعاملات فی ما بین در تماس خواهیم بود.

ترامپ قبل از خروج از برجام تصور می‌کرد با کارشکنی در قبال این توافق می‌تواند ایران را عصبانی کرده و کاری کند که تهران از برجام خارج شود، اما با درایت و شناختی که در ایران نسبت به رییس جمهور آمریکا وجود داشت در نهایت واشنگتن از برجام خارج شد و این اقدام مجددا اجماع جهانی علیه تهران را شکل داد و اتحادیه اروپا، چین، روسیه و کشور‌های متعدد اروپایی و آسیایی، آمریکای لاتین و حتی آفریقایی همگی با این سیاست‌های ترامپ مخالفت کردند.

پس از شکل گیری این اجماع جهانی درماه‌ها و هفته‌های گذشته شاهد وقوع نوعی جنگ روانی از سوی واشنگتن و چند کشور ناچیز متحد آمریکا، رژیم صهیونیستی و بخش‌هایی از یکی دو کشور بودیم که تله‌هایی را بر سر راه سایر دولت ها حتی کشور‌های اروپایی گذاشتند تا روابط ایران  و اروپا را تحت تاثیر قرار بدهند. درهمین راستا هم باید بگویم که موضوعی که در دانمارک رخ داد هم جنبه تبلیغاتی داشت و هیچ سند و مدرکی در این زمینه وجود ندارد.

در نتیجه اگر به روند وقایع دقت کنیم متوجه می‌شویم کهدر داخل اروپا هم صدا‌های متناقضی و مخالفی هم سو با آمریکا و اسرائیل در مورد سازوکار‌های مالی یا همکاری‌های ایران و اروپا به گوش می رسد، امروز برخی با انجام هزینه‌های کلان سعی دارند در جهت اهداف آمریکا و به منظور ممانعت از شکل گیری همکاری‌های ایران با همسایگانش و اروپا سنگ اندازی کنند.

مذاکرات با 1+4 باجدیت دنبال می شود/ دستگاه دیپلماسی همیشه نمی تواند نتایج اقدامات خود را تبلیغاتی کند

باشگاه خبرنگاران جوان: هفته گذشته ایران با مسئول اتحادیه اروپا در حوزه اقتصادی به همراه کارشناسان آلمان، فرانسه و انگلستان در وین نشست کارشناسی در رابطه با سازو کار ویژه مالی اروپا برگزار کردند، این نشست چه دستاورد‌هایی داشت؟ درصورت امکان جزئیات بیشتری در این زمینه ارائه کنید.

قاسمی:چند روز پیش نشست کارشناسی با طرف‌های اروپایی برگزار شد، از این نوع نشست‌ها به کرات داشته و خواهیم داشت، وزارت امور خارجه و دستگاه دیبلماسی به سختی کار خود را دنبال می‌کند، اما سیاست خارجی همیشه نمی‌تواند نتایج اقدامات خود را تبلیغاتی کند و درصورت لزوم بازهم نشست‌های با ۱+۴ در سطح وزرا و در هر سطحی که لازم بدانیم را برگزار خواهیم کرد.

این ارتباط از گذشته هم وجود داشته و پس از خروج آمریکا از برجام در مواقع لازم در سطوح عالی‌تر این نشست‌ها برگزار شده است، در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل نشست وزرا را داشتیم و بعد از آن هم به کرات نشست‌های کارشناسی میان ما و اتحادیه اروپا دربخش‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و مالی دنبال شده است و حتی بعد از اینکه سازوکار مالی را هم اعلام کنیم ، بازهم نشست‌ها و رایزنی‌ها با ۱+۴ در این رابطه ادامه خواهد داشت.

مسائل و موضوعات زیادی  برای بحث و تبادل نظر با ۱+۴ داریم و در یک دیبلماسی پویا این روند را ادامه خواهیم داد و این نشست‌ها الزاما فقط مربوط به اجرای سازو کار مالی نیست و یا حتی برخی از همکاری‌ها در دنیای امروز می‌طلبد که رایزنی‌های گسترده خود را همچنان ادامه بدهیم، بخصوص با توجه به بحران کنونی در عرصه جهانی و اینکه شاهد هستیم سیاست‌های آمریکا چطور صلح و امنیت جهانی را به بازی گرفته است و با تمامیت طلبی خود ناامنی و بی ثباتی را گسترش می دهد، ضرورت انجام این رایزنی ها با اروپا و 1+4 بیشتر از گذشته احساس می شود، چراکه  آمریکا فقط منافع ظاهری خود را می‌بیند و با سیاست‌های پوپولیستی خود به دنبال جنگ و ویرانی است و این امر را به وضوح می تونیم در حمایت آنها از  متجاوزین به یمن ببینیم.

نمی توان این موضوع را نادیده گرفت که اجرای  این سازوکار مالی  برای خود اتحادیه اروپا هم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و اتحادیه می تواند به منظور دستیابی به  روند رشد و توسعه  بر روی یک سیستم مالی خاص اروپایی در حوزه یورو و در راستای تعامل با سایرین کار کند و این همان چیزی است که کار را سخت‌تر، طولانی تر و آمریکا را ناخشنود می‌ کنند.

انتظارتمان از SPV باید واقع بینانه باشد/شرکت‎های بزرگ اروپایی در شرایط فعلی قادر به همکاری با ایران نیستند

باشگاه خبرنگاران جوان: به عقیده شما اجرای SPV تا چه حد شرایط را برای ایران تغییر خواهد داد؟

انتظارات و ارزیابی ما از این سازو کار مالی باید  واقع بینانه‌ باشد، به هر حال قرار است سازو کاری را برای کار شرکت‌های کوچک و برخی شرکت‌های متوسط اروپایی با ایران فراهم کند، در شرایط فعلی شرکت‌های بزرگ اروپایی و همچنین موسسات مالی بزرگ که حجم وسیعی از همکاری با موسسات مشابه خود در ایالات متحده را دارند،  به دلیل فشار آمریکا و همکاری‌هایی که با این کشور دارند،  نمی‌توانند وارد کار با ایران شوند و به همین دلیل درحال حاضر SPV باید چار چوب‌های واقع بینانه خود را دنبال کند.

عقربه ساعت در جهت امیال و پریشان گویی و کج رفتاری ایالات متحده حرکت نخواهد کرد/رفتارهای آمریکا قرون وسطایی است

باشگاه خبرنگاران جوان:خبرها حاکی از  قطع دسترسی بانک‌های ایرانی به شبکه سوئیفت دارد  و در همین زمینه هم شاهد  حمایت وزیر خزانه‌داری آمریکا از این اقدام بودیم. چه تحلیلی در این زمینه دارید؟

قاسمی:آمریکا تمامی تلاش خود را برای ایجاد مزاحمت و آزار ایرانیان به کار گرفته است، ایالات متحده به غلط و در یک خطای فاحش استراتژیک تصور می‌کند با این رفتار نابخردانه و بی حاصل ، با دروغ و نیرنگ و تبلیغات وارونه می تواند وحدت و اتحاد مردمی ایران را تضعیف کند، این درحالی است که همگان او را به عنوان دولتی یاغی، تجاوز گر، کودتا چی و مسبب اصلی سقوط دولت ملی ایران می شناسند.

مردم ایران زور گویی و قلدری را از جانب هر کس که باشد، در هم خواهند شکست و حتی حاضرند برای آن هزینه کنند و تاریخ گواه این فرهنگ و رفتار ایرانیان است.

آمریکا به اشتباه فکر می‌کند با ایران آزاری و تهدید ایرانی راه بجایی می‌برند، اما قطعا ایرانی ها این دوران را هم  سپری خواهند کرد و راه مقابله با آن را با توجه به هوش و ذکاوت خود خواهند یافت و مقتدر‌تر از گذشته در جهان و منطقه  باقی خواهند ماند.

بی شک  بولتون ، ترامپ و مشاورین نابلد و ضد بشری آن‌ها در پایان این دوران رو سیاه‌تر از همیشه و رسواتر خواهند ماند و روزی حتما باید پاسخگوی این سیاست‌های ضد بشری خود باشند. قطعا عقربه ساعت در جهت امیال و پریشان گویی و کج رفتاری ایالات متحده حرکت نخواهد کرد. می توان گفت که ایجاد اختلال و فشار بر سیستم بانکی ایران هم یکی از همان ایران آزاری های بیمار گونه آنهاست، اما در هر صورت ایرانی راه خود را می‌یابد و باید گفت که  رفتار آن‌ها کاملا از سر عصبیت و کاملا قرون وسطایی است.

وقایع دانمارک، روابط ایران و اروپا را هدف قرار داده بود/تلاش کردیم تا  ابهامات کوپنهاگ برطرف شود/امیدوارم ذهنیت منفی دانمارک هرچه سریعتر رفع شود

باشگاه خبرنگاران جوان: چندی پیش دانمارک پس از اتهاماتی که به ایران زد، اعلام کرد که ۱۹ نوامبر تحریم‌هایی علیه تهران را در اتحادیه اروپا مطرح خواهد کرد، بعد از رایزنی‌های انجام شده و تماس تلفنی وزیر امور خارجه کشورمان با مقامات دانمارکی آیا این روند ادامه خواهد یافت؟
قاسمی:در وقایع دانمارک، روابط تهران با اروپا هدف قرار گرفته شده بود، نکته قابل توجه این است که این فضا سازی‌ها دقیقا بعد از دستیابی دوطرف به تفاهمات و بعد از خروج آمریکا از برجام  انجام شد. ما بعد از اعتراض و محکومیت وقایع دانمارک با سایر کشور‌های اروپای شمالی هم صحبت کردیم و به آن‌ها اطلاع دادیم که چنین دام‌هایی می‌تواند آن‌ها را هم گرفتار کند.

پس از اظهارات انجام شده در قبال ایران، به کشور‌های اروپایی، بویژه دانمارک و سایر دولت ها  اطلاع دادیم که ایران آمادگی آنرا دارد که برای برطرف کردن هرگونه سوء ظن و روشن شدن موضوع با آن‌ها همکاری جامع داشته باشد تا دیگر ذهنیت منفی در این زمینه باقی نماند و امیدوارم این ذهنیت منفی هرچه سریع‌تر برای دانمارک رفع شود.

باشگاه خبرنگاران جوان:پاسخ دانمارک به توضیحات ایران چه بود، آیا آن‌ها از اظهارات خود مبنی بر اینکه ۱۹ نوامبر درخواست افزایش تحریم‌ها برای ایران را خواهند داشت، صرف نظر کرده اند؟

قاسمی:ما مواضع خود را به آن‌ها اعلام کرده ایم، برای دانمارک هم ابهاماتی وجود داشت، تلاش کردیم این ابهامات را برطرف کنیم. تصور می‌کنم تا آن زمان واقعیت‌های بیشتری برای آن‌ها روشن خواهد شد و امیدوار هستم که دانمارک با واقع بینی و هوشمندی با موضوع برخورد کند و اسیر توطئه‌ها و دسیسه‌هایی که از خارج این کشور و حتی اروپا ساخته و پرداخته شده است نشوند.

مشاوران کاخ سفید دچار توهم و زیاده خواهی هستند/ به آمریکا توصیه می‌کنم از عصبیت و خرد ناپذیری دست بردارند

باشگاه خبرنگاران جوان: به عقیده شما آیا ترامپ  تصور می‌کرد که روزی اروپایی ها در برابر خواسته‌های آن‌ها برای قطع همکاری با تهران  ایستادگی کنند؟

قاسمی:متاسفانه خردگرایی لازم در سیاست‌های ایالات متحده آمریکا نه تنها در قبال ایران بلکه نسبت به کل جهان دیده نمی‌شود. در دوران ترامپ اشتباهات راهبردی ایالات متحده شدت بیشتری پیداکرده است و باید بگویم که مشاوران کاخ سفید دچار توهم و زیاده خواهی هستند و همین امر اشتباهات پی در پی برای آن‌ها را به دنبال داشته است، در همین راستا هم به آمریکا توصیه می‌کنم از عصبیت و خرد ناپذیری دست بردارد.

قاسمی در گفت و گوی تفصیلی با باشگاه خبرنگاران جوان:

سعودی ها گمان می کنند امنیت را می‌توانند مثل سایر برند‌ها خریداری کنند/روزی نه چندان دیر و دور پشیمان خواهند شد/قطعا سعودی ها برای دیگر قدرت‌های فرامنطقه‌ای تاریخ مصرف دارند

باشگاه خبرنگاران جوان: اظهارات محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان مبنی براینکه دنیا باید بر روی آنچه که "تهدید از سوی ایران و ترکیه" خوانده شد، متمرکز بماند نه موضوع قتل روزنامه نگار منتقد سعودی را چطور ارزیابی می کنید؟

قاسمی:آنها اشتباه می‌کنند، و روزی نه چندان دیر و دور پشیمان خواهند شد، آنها در مسیر درستی حرکت نمی‌کنند، فکر می‌کنند امنیت را می‌توانند مثل سایر برند‌ها خریداری کنند،  خود را به دوردست‌های نا مطمئن ارزان فروخته اند، آن‌ها استقلال و حیثیت خود و حرمت اسلامی خود را بی دلیل، بی جهت و از سر ترسی متوهمانه فروخته اند.

آن‌ها باید می‌فهمیدند، که ارتباط و همبستگی با کشور‌های همسایه و پیرامونی بر قدرت واقعی آنها می افزاید، اما از تاریخ دیگر کشور‌های منطقه درس عبرت نگرفته اند. قدرت‌های بزرگ تا جایی با آن‌ها خواهند بود که برایشان سود آور باشد، قطعا آنها برای دیگر قدرت‌های فرامنطقه‌ای تاریخ مصرف دارند.

اصولا نه امنیت و نه توسعه و پیشرفت را با دلار نمی‌توان خرید، فرهنگ وتمدن قابل خریداری نیست، دیگران این راه را زودتر از آنها رفتند و بر خاک افتاده اند، برقراری روابط دو سویه، مبتنی بر احترام متقابل و عدم مداخله در امور داخلی با همسایگان تنها راه برقراری آرامش در منطقه و پدیداری توسعه و امنیت و ثبات برای همگان است.

آنها فردا بیش از امروز تنها و تنها‌تر خواهند ماند، روابط منطقه‌ای و دیگر همسایگان آنها را خوب نگاه کنید، چه حسی خواهید داشت و چه فرآیندی برایشان قابل تصور است؟ این راه به جایی نمی‌رسد، زمان و درک به هنگام ظرایف و شرایط بسیار مهم است.

تحریم‌ها هیچ تاثیری در ادامه فعالیت‌های هسته‌ای نخواهد داشت/ پمپئو زیاد از حد و نسنجیده صحبت می‌کند/برای آمریکا زندگی مردم ایران اهمیتی ندارد/اتفاق جدیدی در روند پرونده اسدی رخ نداده است

باشگاه خبرنگاران جوان: نظر شما درمورد اظهارات پمپئو مبنی براینکه ایران فعالیت‌های هسته‌ای خود را از سر نخواهد گرفت چیست؟
قاسمی:ایران خود سیاست هایش را تعیین می‌کند و پمپئو هم زیاده از حد و نسنجیده صحبت می‌کند و  هم بسیاری از گفته هایش خطا و غلط و بر گرفته از توصیه‌های خاص مشاورین  نا آشنا به مسایل ایران است.

عملکرد هسته‌ای صلح آمیز ما همواره مورد تایید آژانس بین المللی انرژی اتمی بوده است و برهمین اساس هم سیاست رسمی خود را در بحث هسته‌ای ادامه خواهیم داد، علاوه براین تحریم‌ها هیچ تاثیری در زمینه هسته‌ای نخواهد داشت و همان گونه که به یاد داریم در طول تحریم‌های قبلی شورای امنیت هم از توانمندی و ظرفیت‌های بسیاری برخوردار شدیم.

ایران کشور توانمندی است، او باید این موضوع را به خوب درک کرده باشد، ما ملتی توانمند، صلح جو، مستقل و کشوری با سابقه تمدن و رایزنی و تامل هستیم.

متاسفانه فهم آنها از ایران ناچیز است و این موجب دردسرشان می‌شود، باید ایران را بشناسند، اساتید ایران شناس خوبی باید در دانشگاه‌های آمریکا باشند، آن‌ها می‌توانند این کمبود فهم و درک از ایران و فرهنگ ایرانیان را جبران کنند، البته باید اراده و خواست این کار را داشته باشد، کار سختی نیست، ولی بر گردم به اصل صحبت شما در مورد مباحث صلح آمیز هسته‌ای، بله تاکید می‌کنم، تحریم‌های یک جانبه ایالات متحده می‌تواند آزار‌هایی را داشته باشد، البته آمریکایی ها به ایجاد مشکل علاقه دارند، دروغ هم بسیار می‌گویند، متاسفانه مقطعی از زمان را از یاد برده اند و فراموش کرده اند در عصر کنونی سخت بتوان حقایق را پنهان کرد، آن‌ها می‌گویند برخی اقلام مثل دارو و تجهیزات پزشکی و غذایی را تحریم نکردند، اما همه می دانند که با بستن راه‌های این مبادلات، قصد دارند امکان فراهم کردن ساده این کالاها را  مسدود کنند، برای آنها جان و زندگی مردم ایران مهم نیست و می‌خواهند مردم ایران را تحت فشار بگذارند، البته نخواهند توانست و نهایتا پشیمان خواهند شد، چون موفق نخواهند شد،  امروز از هر زمان دیگری تنها‌ تر هستند و در انزوا، جهان یک جانبه گرایی را نمی‌بسنده و در مقابل آنها می‌ایستد.

در بحث فن آوری صلح آمیز هسته‌ای باید بگویم که ما قبل از برجام اعمال محدودیت‌های قبلی آمریکا و تحریم‌های سازمان ملل و شورای امنیت را داشتیم، یعنی تمام کشور‌های جهان موظف بودند که قطعنامه‌های سازمان ملل درمورد ایران را اجرا کنند و به نوعی در برخی موضوعات برای تهران محدودیت هایی قائل شوند ، این درحالی است که امروز اعمال تحریم های واشنگتن یک جانبه بوده و بیشتر تحریم‌های آن‌ها از چهار دهه پیش وجود داشته و درواقع هیچ گاه برداشته نشده اند.

نباید فراموش کرد که ما در زمان تحریم‌های سازمان ملل و شورای امنیت حتی در زمینه هسته‌ای هم به پیشرفت‌های مهمی دست یافتیم و شاید ایالات متحده هم به همین دلیل مجبور به مذاکره با ایران شد، بنابراین در این شرایط هم می‌توانیم در دوران جدید به سازوکار‌های خود بازگردیم و بتوانیم کاستی‌های موجود را جبران کنیم. به هر حال نگرانی زیادی درمورد سیاست تحریمی یکجانبه آمریکا نداریم و براین باوریم که اقدام واشنگتن نوعی خود تحریمی بوده است.

 

قاسمی در گفت و گوی تفصیلی با باشگاه خبرنگاران جوان:


باشگاه خبرنگاران جوان: آیا در رابطه با وضعیت آقای اسدی دیپلمات بازداشتی کشورمان در بلژیک اخبار جدیدی دارید؟
قاسمی:در این رابطه نمی‌توانم مطلب جدیدی را اضافه کنم، اتفاق جدیدی رخ نداده است. با تمام توان وضعیت دیپلمات ایرانی که در آلمان بازداشت و به دولت بلژیک تحویل داده شد را علاوه بر حوزه سیاسی و دیپلماتیک از طریق مکانیزم‌های حقوقی هم دنبال می‌کنیم.

رژیم صهیونیستی سیاست‌های مشخصی برای  درگیر کردن جهان اسلام دارد/سفر نتانیاهو به کشورهای عربی تلاش برای ایجاد شکاف میان دولت های عربی_اسلامی است

باشگاه خبرنگاران جوان:مدتی است که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی سفر به کشورهای عربی را به منظور عادی سازی روابط در دستور کار خود قرار داده است. رویکرد تهران در این زمینه چیست؟ 

قاسمی:اگر به صورت کلان تمامی فعل و انفعالات در صحنه بین المللی و بخصوص اقدامات رژیم صیهونیستی و ایالات متحده؛ همچنین شخص ترامپ و دولت هایی چون سعودی و امارات را در یک کلیت فراگیر درنظر بگیریم ، همچنین تمامی حوادثی که در دوران اخیر و از سالیان گذشته در جریان است را به دقت مدنظر قرار دهیم، شاهد نابود سازی زیر ساخت بسیاری از کشور‌های مسلمان و عربی از لیبی و سوریه تا یمن و افغانستان و ... و ایجاد جنگ‌های داخلی و کشتار‌های وسیع خواهیم بود.

همچنین  برخورد خصمانه‌تر ایالات متحده آمریکا، اسرائیل ، عربستان و امارات با کشورمان و هزینه‌های سنگینی که برای ایران هراسی صرف کرده اند همه حکایت از سیاست‌های مشخص  و تلاش برای درگیر کردن جهان اسلام و مسلمانان و از بین بردن اراده آن‌ها در مقابله با اشغالگر و تجاوز اسراییل دارد، آن‌ها به هر نیرنگ و فریبی برای تثبیت اشغالگری رژیم صیهونیستی، نابودی مقاومت و ایجاد مشروعیت برای این رژیم دست می زنند و باتوجه به این موارد، این رفتار اخیر اسرائیلی‌ها را هم می توان در راستای سیاست ها و  تلاش آنها برای ایجاد شکاف میان کشور‌های اسلامی و عربی قابل تفسیرکرد.

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد