دانا گزارش می دهد؛

تاثیر معکوس سیاستگذاری ترامپ بر انتخابات آمریکا/ نژادپرستی و رفتار ضد زن رئیس جمهور آمریکا کار دستش داد

کد خبر: 303777
|
09:07 - 1397/08/20
نسخه چاپی
تاثیر معکوس سیاستگذاری ترامپ بر انتخابات آمریکا/ نژادپرستی و رفتار ضد زن رئیس جمهور آمریکا کار دستش داد
در انتخابات میان دوره ای آمریکا برای ترامپ سه شکست در حوزه های حزبی، زنان، اقلیت‌ها رقم خورد.

به گزارشاسلام آباد خبر، به نقل از خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ انتخابات میان دوره ای آمریکا با اتفاقات جالب توجهی روبرو شده است که بسیاری آنرا تاثیر معکوس سیاست گذاری ترامپ و عملکرد تند و زننده وی می دانند.

انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا با دستاوردهای چشمگیری برای زنان و اقلیت‌ها همراه بوده است. دموکرات ها هم توانستند در مجلس نمایندگان آمریکا حائز رای اکثریت شوند.

این سه پدیده را به طور مستقیم می توان به سیاست‌های «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا ارتباط داد. البته رسانه‌ها نیز در این روند توانستند طوری عمل کنند که چهره‌ای مخوف از ترامپ به نمایش بگذارد. چهره‌ای ضد زن و ضد اقلیت و نژادپرست که چندان هم دور از واقعیت نیست اما وجهه تبلیغاتی آن برای دموکرات‌ها بسیار اثربخش بوده است.

در همین رابطه، کارشناسان  مطرح می کنند که نفسِ حضور شمار زیادی از دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان به این معنا است که آن‌ها می‌توانند قوانین جدید رئیس‌جمهوری آمریکا، در حوزه سیاست داخلی را رد کنند و همچنین می‌توانند مسیر تحقیق درباره رویدادهای انتخابات سال ۲۰۱۶ را تسهیل کنند. از این منظر این انتخابات ضربه بزرگی برای ترامپ به شمار می‌آید.

در ادامه به طور موضوعی به سه شکست ترامپ در یک انتخابات می پردازیم. حوزه زنان، اقلیت‌ها و حزبی. بسیاری حتی این انتخابات را طوری جشن گرفتند که گویی ترامپ دیگر رئیس جمهور آمریکا نیست و پیروزی بزرگی برای آنان پیش آمده است.

مواضع زن ستیزانه ترامپ چطور برای وی گران تمام شد؟

ترامپ همواره در حوزه زنان در مظان اتهام بوده است. از ابتدایی که با یک نامزد زن یعنی «هیلاری کلینتون» در انتخابات آمریکا رقابت سختی را برگزار کرد و توانست وی را مغلوب کند تا به امروز این موضوع توسط رسانه‌ها حفظ شده است. صحبت‌های ترامپ در این زمینه هم همیشه مورد تاکید قرار گرفته است.  در چند نوبت نیز چند زن آمریکایی از جمله زنانی که در فیلم های مبتذل جنسی بازی کرده‌اند از وی به سبب سوء استفاده جنسی شکایت کردند. درواقع به نظر می رسد که دموکرات‌ها و رسانه‌های وابسته به این حزب هم بدشان نمی آید که این موضع را حفظ کنند. حضور«ایوانکا ترامپ» دختر ترامپ در کنار پدرش هم تا به امروز نتوانسته این نقیصه را جبران کند. درواقع بسیاری بر این عقیده هستند که تیم ترامپ نتوانست از وی برای پر کردن این نقیصه استفاده کند. حتی گفته شده بود که قرار است دختر ترامپ جای « نیکی هیلی» نماینده آمریکا در سازمان ملل که چهره‌ای مخوف و ترسناک از آمریکا خصوصا از نوع زنانه‌اش را نشان دهد، بگیرد تا بتواند این وجهه مخدوش شده را ترمیم نماید اما این موضوع هم انجام نشد.در اوائل هم بیان می شد که برچسبی که دموکرات ها به ترامپ زدند را ایوانکا ترامپ می تواند بزداید اما دختر ترامپ تا به امروز چندان نقش مهمی در این زمینه ایفا نکرده است.

«پل کوئیرک» استاد علوم سیاسی در دانشگاه بریتیش کلمبیا با اشاره به پیروزی ارزشمند زنان و اقلیت‌ها در انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا گفت: «شمار زنانی که در انتخابات امسال شرکت کردند به طرز بی‌سابقه‌ای زیاد شده بود. در این انتخابات، دو زن مسلمان، «رشیده طالب» از ایالت میشیگان و «الهان عمر» از ایالت مینه‌سوتا، وارد مجلس نمایندگان شدند. «آلکساندریا اوکاسیو کورتز» نیز جوان‌ترین نماینده‌ای است که به کنگره راه خواهد یافت. «دبرا هالند» از نیومکزیکو و «شاریس دیویدز»از کانزاس هم اولین زنان سرخ‌پوستی بودند که در انتخابات میان‌دوره‌ای به پیروزی رسیدند. یک زن پناهنده افغان و یک زن ایرانی‌تبار هم در انتخابات ایالتی پیروز شده‌اند. تمام  این‌ها نشان از شور و همکاری روزافزون گروه‌هایی دارد که ترامپ را فردی نژاد‌پرست و متعصب می‌دانند.»

نژادپرستی ترامپ و حضور اقلیت‌ها برای گرفتن حق‌شان

واقعیت این است که در آمریکا با حضور ترامپ نژادپرستی جان تازه‌ای گرفت. توئیت های ضد مهاجرین ترامپ یک سر این موضوع بوده است. ترامپ در جلسه ای با حضور نمایندگان جمهوری‏خواه و دموکرات کنگره ضمن اشاره به مهاجرانی که از هائیتی، السالوادور و بعضی از کشورهای آفریقایی به آمریکا مهاجرت کرده اند، گفت: «چرا این مردم را از کشورهایی که چاه توالت هستند، به اینجا راه می دهیم؟"رئیس‌جمهوری آمریکا در ادامه سخنان خود گفت ترجیح می‌دهد مهاجرانی از کشورهایی مانند نروژ به آمریکا بروند.»

پیشینه نژادپرستی در آمریکا به شکل‌گیری این کشور و مهاجرت اروپاییان به این سرزمین باز می‌گردد. سفیدپوستان انگلیسی، فرانسوی و اسپانیایی با مهاجرت به این کشور برای اولین بار، ایده برتری نژاد خود و وحشی خواندن بومیان آمریکایی را مطرح کردند و بدین گونه پدیده نژاد پرستی در این سرزمین آغاز شد اما محدود به سرخ‌پوستان و بومیان آمریکا نشد. هنگامی که اروپاییان استعمار قاره آمریکا را آغاز کردند، در فاصله سال‌های 1500 تا1800میلادی در حدود 15 میلیون سیاهپوست آفریقایی توسط تجار برده به قاره آمریکا انتقال یافتند تا در کشتزارها و معادن جدید به کار گرفته شوند. با اعلام استقلال و شکل‌گیری دولت مستقل آمریکا، نژادپرستی نه تنها برچیده نشد بلکه در شکلی جدید ادامه یافت. اگرچه پایان جنگ مردم شمال و جنوب این کشور موجب آزادی میلیون‌ها برده شد، اما نژادپرستی هرگز در جامعه آمریکا از بین نرفت و سیاه‌پوستان همچنان از بسیاری از حقوق مدنی محروم بودند حتی حق مالکیت برای آنها محدود بود و آنها حق تصدی پست‌های مهم سیاسی را نداشتند.

بنابراین نژادپرستی در آمریکا تاریخچه دیرینه ای دارد و تا به امروز در این کشور مسلمانان، سیاه پوستان، سرخ پوستان، مهاجران و ... با مشکلات عدیده ای روبرو بودند. به نظر می رسد که همین عامل سبب شده تا اقلیت‌ها و غیر سفید پوستان برای اینکه دوباره نژادپرستی در این کشور قدرت نگیرد، برای جلوگیری از این موضوع دست به کار شوند و اولین راه برای این موضوع احقاق حقوق‌شان از راه قانونی و دموکراتیک انتخابات است.

دموکرات‌ها ترامپ را مغلوب می کنند؟

به نظر می رسد که بی پروایی ترامپ در سیاست های خارجی کار دست وی در بلند مدت دهد. یکی از اثرات این بی پروایی و بلندپروازی بیش از حد آمریکایی را در انتخابات میاندوره ای این کشور دیدیم. درحالی که مجلس سنا هنوز در دست جمهوری خواهان است اما دموکراتها توانستند اکثریت را در مجلس نمایندگان به دست بیاورند. ترامپ از روزی که وارد کاخ سفید شده است با سیاستهایی کوتاه مدت سعی کرده منافع حال حاضر آمریکا را تامین کند و برای این موضوع از منافع بلند مدت آمریکا بیشتر ارجحیت داشته است.

ترامپ در حوزه بین المللی حتی طوری عمل کرده است که شرکای غربی آمریکا نیز با وی به مخالفت برخواسته اند. هرچند با توجه به قدرت آمریکا این مخالفت ها چندان یکپارچه و عیان نیست اما کارشناسان بر این عقیده هستند که این موضوع تاثیرگذاری خود را در بلند مدت بر افول آمریکا خواهد گذاشت.

آمریکایی‌ها از توافقات بین المللی مختلفی از زمانی که ترامپ بر صندلی ریاست جمهوری در کاخ سفید تکیه زده است خارج شده اند. ترامپ چند بار بیان داشته که غرب باید هزینه حمایت آمریکا از این کشورها را پرداخت کند. درحالی که ترامپ سیاست «گاو شیرده» را برای عربستان به کار می برد؛ همین نظر را برای کشورهای دیگر به طور خفیف دارد و اگر این کشورها در مقابل آمریکا کوتاه بیایند به نظر می رسد ترامپ بلافاصله آنرا برای این کشورها هم اعمال می کند. دموکرات‌ها توسط رسانه‌های مختلف آمریکای حمایت می شوند سعی دارند تصویری خشن از ترامپ در جامعه جهانی به نمایش بگذارند که این موضوع با توجه به رفتار پرحاشیه رئیس جمهور آمریکا چندان کار مشکلی نبوده است.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد