معاون سابق امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران:

آمریکا قدرت حذف ایران از بازار جهانی نفت را ندارد/ با ایجاد "کانال مطمئن پرداخت" نیازی به دلال‌ بازی و دور زدن تحریم ها نداریم

کد خبر: 303789
|
11:46 - 1397/08/20
نسخه چاپی
آمریکا قدرت حذف ایران از بازار جهانی نفت را ندارد/ با ایجاد "کانال مطمئن پرداخت" نیازی به دلال‌ بازی و دور زدن تحریم ها نداریم
معاون سابق امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران گفت: راهکار اصلی دور زدن تحریم ها این است که کارشناسان شرکت نفت برای ابزارهای فروش نفت جایگزین ایجاد کنند.

به گزارشاسلام آباد خبر، معاون سابق امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به اینکه فروش نفت در بورس شایدکمک چندانی به دور زدن تحریم ها نکند زیرا ساز و کار و شرایط خاص خود را دارد، به خبرنگارتیتریک،گفت: اگر بورس به روال معمول خود عمل کند نباید نگران ایجاد بابک زنجانی های دیگری در عرصه نفت شد.

سید محسن قمصری افزود: بر اساس قوانین بورس خریدار محموله قبل از تحویل آن باید با بورس تصفیه کند، البته اگر 10 درصد یا 20 درصد محموله "ریالی" تصفیه شود باید دید با چه نرخی تصفیه خواهد شد.

وی اظهار داشت: اگر قرار است تصفیه فروش نفت با نرخ نیمایی باشد با نرخ بازار آزاد تفاوت خواهد داشت و می تواند نوعی رانت برای خریدار ایجاد کند اما نگرانی برای ظهور بابک زنجانی های دیگر باشیم محقق نخواهد شد.

قمصری تصریح کرد: راهکار اصلی دور زدن تحریم ها این است که کارشناسان شرکت نفت برای ابزارهای فروش نفت جایگزین ایجاد کنند.

وی با اشاره به اینکه بانک مرکزی باید یک "کانال مطمئن پرداخت" ایجاد کند، گفت: اگر بانک مرکزی بتواند کانالی را در سطح جهانی ایجاد کند که خریداران محموله های نفتی بدون نگرانی از مسائل و تنبیهات انضباطی تحریم گرها، بتوانند پول پرداخت کنند نیاز به دلال بازی و دور زدن تحریم ها نخواهد داشت.

قمصری درباره استثنا شدن 8 کشور توسط آمریکا برای خرید نفت از ایران پس از تحریم های 13 آبان، گفت: از ابتدا پیش بینی شده بود که آمریکا نمی تواند در شرایط موجود نفت ایران را صفر کند، زیرا بازار قائدتا تحمل صفر شدن محصولات ایران را ندارد.

وی افزود: اگر تحریم ها ادامه پیدا کند کم و بیش استثناها برای خرید نفت از ایران وجود خواهد داشت و شرکت ملی نفت ایران می تواند صادرات خود را محقق کند.

قمصری اظهار داشت: شرکت ملی نفت ایران با عملکرد بسیار خوب خود در سه دهه گذشته توانسته است به عنوان یک منبع یا مرکز مطمئن تامین انرژی برای خریدارانش باشد.

وی با تاکید بر اینکه ایران منابع غنی و خدادادی فراوانی دارد، تصریح کرد: عملکرد سه دهه گذشته ایران خریداران را مطمئن کرده است و آنها می دانند که ایران همواره عرضه کننده قابل اطمینانی است و می توانند روی آن حساب کنند لذا این مسئله از اصل محصول نفت مطمئن تر است.

قمصری گفت: در حال حاضر خریداران سنتی به دنبال دستیابی به استثناها هستند زیرا نمی خواهند از ایران به عنوان خریدار مطمئن کنار بکشند و می دانند کشور ما فروشنده ای مطمئن است و در بازار آسیا نسبتا به هند 5 روز فاصله دریایی و با بنادر جنوب چین 15 روز فاصله دارد.

وی با اشاره به اینکه خریداران نفت به دنبال حفظ ارتباط با ایران هستند و اگر قرار باشد تحریم ها ادامه یابد استثناهای آمریکا نیز ادامه خواهد داشت، افزود: آمریکا نمی تواند ایران را از بازار جهانی و صادرات نفت حذف کند و عربستان نیز بلوف زده و جایگزینی این کشور بجای ایران برای مدت طولانی از نظر فنی محقق نمی شود.

قمصری اظهار داشت: عدم استفاده از نفت منطقی نیست و روند پیشرفت تکنولوژی را کسی نمی تواند پیش بینی کند تا به این نتیجه برسیم که آیا نفت در صورت عدم استفاده برای آیندگان باقی خواهد ماند یا خیر؟

معاون سابق امور بین اعمال شرکت ملی نفت ایران در خاتمه خاطرنشان داشت: نفت باید صادر شود اما به جای آنکه درآمد حاصل از آن را صرف امور جاری کرده و کالاهای مصرفی روز وارد کنیم باید پول آن صرف توسعه زیر ساخت صنعتی و عملیاتی و تقویت تولیدات ملی شود.

 

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد