دستور بازشماری آراء در انتخابات آمریکا صادر شد

رأی تقلبی دموکرات‌ها/ بی‌اعتنایی رسانه‌های آمریکا به ترامپ

کد خبر: 303807
|
09:54 - 1397/08/21
نسخه چاپی
رأی تقلبی دموکرات‌ها/ بی‌اعتنایی رسانه‌های آمریکا به ترامپ
پس از اعلام نتیجه رقابت بسیار نزدیک جمهوری‌خواهان و دموکرات‌های فلوریدا درانتخابات سنای فلوریدا، فرمانداری این ایالت دستور بازشماری آراء را صادر کرد چرا که دونالد ترامپ معتقد است یک فساد بزرگ و تقلب انتخاباتی در آمریکا صورت گرفته است.

به گزارشاسلام آباد خبر، به نقل ازشبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره آمریکا، برای انتخاب کلیه اعضای مجلس نمایندگان و حدود یک‌سوم اعضای سنا، سه‌شنبه گذشته برگزار شد و بر اساس آخرین نتایج اعلام شده، حزب دموکرات موفق شد با کسب اکثریت کرسی‌های مجلس نمایندگان، اکثریت را در این نهاد قانون‌گذاری به دست بگیرد و سنای آمریکا همچنان در دست جمهوری‌خواهان باقی ماند.


مجلس نمایندگان آمریکا ۴۳۵‌عضو دارد که تا پیش از انتخابات هفته پیش، جمهوری‌خواهان با ۲۳۵ کرسی، اکثریت را در دست خود داشتند. هر حزب برای کنترل مجلس باید حداقل ۲۱۸ کرسی داشته باشد و دموکرات‌ها باید برای اکثریت شدن دست کم ۲۳ کرسی جمهوری‌خواهان را می‌گرفتند. آن‌گونه که رسانه‌های آمریکایی گفتند، دموکرات‌ها اکثریت در مجلس نمایندگان را از آن خود کردند.

اعتقاد ترامپ بر انجام تقلب در انتخابات آمریکا
هر چند ساعتی پس از اعلام نتایج اولیه انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا، دونالد ترامپ در تماس به نانسی پلوسی از رهبران دموکرات‌ها به او تبریک گفت و خواستار همکاری دوحزبی برای حل مشکلات در آمریکا شد اما رییس‌جمهوری آمریکا در تازه‌ترین واکنش خود نسبت به اعلام نتایج انتخابات میان‌دوره‌ای این کشور که به صورت الکتروال هم برگزار شده بود اعتراض کرد و از تقلب در انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا خبر داد.


به گزارش صبح نو، ترامپ نسبت به عقب‌نشستن ۴۳عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان به‌جای تلاش برای انتخاب شدن مجددشان ابراز ناامیدی کرد و گفت: آن‌ها به حزب جمهوری‌خواه ضربه زدند. وی در اقدامی با سخره گرفتن نامزدهای جمهوری‌خواه و با بردن اسامی آن‌ها گفت که آن‌ها سعی داشتند از او فاصله بگیرند تا پیام‌های اختلاف‌برانگیز ترامپ درباره مهاجران بر آرای آن‌ها تأثیر نگذارد و نهایتاً در انتخابات شکست خوردند. وی با وجود ابراز تمایل به همکاری با حزب دموکرات، گفته است که اگر آن‌ها بخواهند با تحقیقات او را زیر ضربه ببرند، او نیز مقابله‌به‌مثل خواهد کرد. اکنون با انتشار توییتی خبر از تقلب در انتخابات میان‌دوره ایالت فلوریدا داده و گفته است، «نهادهای مجری قانون در حال بررسی یک فساد بزرگ، در ارتباط با تقلب انتخاباتی هستند».


پیش از این دونالد ترامپ، در جمع رهبران مسیحی‌های انجیلی درباره احتمال شکست هم‌حزبی‌هایش در انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره آمریکا هشدار داده بود. یک فایل صوتی ازاین جلسه که در اختیار «نیویورک‌تایمز» قرار گرفته، هشدار داده در صورتی که دموکرات‌ها در این انتخابات پیروز شوند «خیلی فوری و ستیزه‌جویانه هر کاری را که انجام داده‌ایم برمی‌گردانند.»

دستور بازشماری آراء در فلوریدا
موضوعی که مقامات فلوریدا دیروز دستور بازشماری انتخابات در این ایالت را صادر کردند. ریک اسکات در حال حاضر، فرماندار فلوریدا گفت، بنا بر حکم وزارت امور داخلی فلوریدا، آراء باید به صورت ماشینی، بازشماری شود. این بازشماری در حالی صورت می‌گیرد که رأی‌گیری به صورت الکتروال در این کشور برگزار شده است.


فرماندار فلوریدا پیش از این مسوولان حوزه انتخابیه «بروارد» را به دست بردن در نتایج انتخابات سنا و افزودن 46 هزار رأی تقلبی به آراء گزینه‌های دموکرات‌ها، متهم کرده و از آنان به وزارت دادگستری آمریکا، شکایت برده بود.
به گزارش میامی هرالد، به این ترتیب در مجموع بیش از هشت میلیون و ۲۰۰ هزار رأی طی پنج روز آینده بازشماری می‌شود. تحت قوانین فلوریدا، بازشماری آرا در صورتی که اختلاف بین دو رقیب کمتر از نیم‌درصد باشد، اجباری است. در دو انتخابات فرماندار و سناتور این ایالت اختلاف کمتر از نیم‌درصد وجود دارد. «ران دسانتیس» نامزد جمهوری‌خواه، با اختلاف کمی در انتخابات روز سه‌شنبه از آندرو گیلوم پیشی گرفت. درهمین حال، پیش‌تر گزارش شده بود سناتور بیل نلسون دموکرات نیز که برای حفظ کرسی خود در سنا می‌جنگید، آماده بازشماری احتمالی آرا شد. او نیز در انتخابات با اختلاف کمی از ریک اسکات رقیب جمهوری‌خواهش، که پست فرمانداری را ترک می‌کند، 
عقب بود. پس از اعلام اینکه گزینه جمهوری‌خواهان با اختلاف دو دهم درصد، برنده انتخابات سنا در فلوریدا شده، وزارت امور داخلی این ایالت دستور بازشماری آراء را صادر کرد.


بر اساس نتایج انتخابات، دموکرات‌ها توانستند کنترل مجلس نمایندگان را به‌دست بگیرند و کاخ سفید مانعی جدی بر سر پیش‌برد برنامه‌های خود خواهد داشت. با این پیروزی، دموکرات‌ها این امکان را پیدا می‌کنند تا در این مجلس جلوی برنامه‌های ترامپ را بگیرند و مانع از اجرای آن‌ها شوند. آن‌ها همچنین از طریق کمیته‌های مختلف می‌توانند بر عملکرد دولت او نظارت کنند. البته درنهایت این که چند نماینده دموکرات در مجلس باشند مهم است. هر چقدر تعداد نماینده‌ها بیشتر باشد، کار برای دموکرات‌ها راحت‌تر خواهد بود.

بی‌اعتنایی رسانه‌های آمریکا به ترامپ
در زمان کارزار انتخاباتی میان‌دوره‌ای آمریکا، ترامپ با برجسته کردن موضوع مهاجرت، تلاش کرده هواداران خود در حزب جمهوری‌خواه را برای رفتن به پای صندوق‌های رأی تشویق کند و برای این کار اقدام به ساخت فیلم‌هایی در این باره کرد. اما از سوی شبکه سی‌ان‌ان، فاکس نیوز، فیس‌بوک و ان‌بی‌سی، که از رسانه‌های منتقد آقای ترامپ محسوب می‌شود با دعوت از تهیه‌کننده فیلم‌های تبلیغاتی ترامپ پخش آن را متوقف کرد. با شمارش 100‌درصد آراء مأخوذه در ایالت فلوریدا، اعلام شده بود که «بیل نلسون» گزینه دموکرات‌ها 9/49درصد و «ریک اسکات» گزینه جمهوری‌خواهان 1/50درصد از آراء را به خود اختصاص داده‌اند و به این ترتیب، اسکات با اختلافی بسیار کم، 
راهی سنا می‌شد. در انتخابات سه‌شنبه، نامزدهای هر دو حزب عمده سیاسی آمریکا همچنین برای کسب ۳۵ کرسی سنا رقابت کردند. مجلس سنا ۱۰۰‌نماینده دارد؛ که پیش از انتخابات میان‌دوره‌ای، ۵۱ سناتور جمهوری‌خواه، ۴۷ سناتور از حزب دموکرات و دو سناتور هم مستقل بودند.


حزب دموکرات باید دست کم ۲ کرسی را در این انتخابات از رقیب جمهوری‌خواه می‌گرفت تا اکثریت را از آن خود کند. با این حال، جمهوری‌خواهان موفق شدند اکثریت شکننده خود را با شکست سه نامزد دموکرات در ایالت‌های داکوتای شمالی، میزوری، و ایندیانا تقویت کنند.


جمهوری‌خواهان از سال ۲۰۱۱ اکثریت مجلس نمایندگان و از ۲۰۱۵ اکثریت سنا را در دست داشتند و از ژانویه ۲۰۱۷ نیز دولت فدرال را در دست گرفتند. دموکرات‌ها در دو سال نخست دولت باراک اوباما در سال‌های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰، علاوه بر دولت فدرال، کنترل دو مجلس را در دست داشتند.


هفت ایالت که فرماندار دموکرات و هفت ایالت دیگر که فرماندار جمهوری‌خواه دارند در این دور از انتخابات شرکت نداشتند و در سایر ۳۶ ایالت که سه شنبه گذشته انتخابات در آن‌ها برگزار شد، دموکرات‌ها در ۱۶ ایالت و جمهوری‌خواهان در ۲۰ ایالت اکثریت آرا را کسب کردند.


رویکرد دو سال گذشته دونالد ترامپ رییس‌جمهوری ایالات متحده در حوزه‌های مختلف داخلی و خارجی، باعث شد که انتخابات میان‌دوره‌ای امسال بیش از دوره‌های گذشته مورد توجه نه تنها شهروندان و ناظران در آمریکا قرار بگیرد، بلکه برخی کشورهای خارجی نیز نتایج آن را با دقت دنبال کنند.


مسائلی مانند بیمه درمانی، نظام مالیاتی، توافق‌های بین‌المللی و قوانین مهاجرتی، از جمله مسائل مورد علاقه در داخل آمریکا بود که بر روند انتخابات میان‌دوره‌ای این کشورتأثیرگذار بود.

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد