نشریه نیویورک تایمز گزارش داد؛

اقرار به افول قدرت آمریکا علی‌رغم رجزخوانی‌های ترامپ

کد خبر: 303876
|
09:08 - 1397/08/24
نسخه چاپی
اقرار به افول قدرت آمریکا علی‌رغم رجزخوانی‌های ترامپ
نشریه نیویورک تایمز در گزارشی نوشت نتایج بررسی‌های کمیسیونی دو حزبی در کنگره آمریکا نشان می‌دهد برتری نظامی جهانی این کشور از دست رفته است.

به گزارشاسلام آباد خبر، به نقل ازگروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، پایگاه اینترنتی نشریه نیویورک تایمز در گزارشی نوشت: نتایج بررسی‌های کمیسیونی دو حزبی در کنگره آمریکا نشان می دهد که برتری نظامی جهانی این کشور از دست رفته است.

به موجب این گزارش، در تازه ترین گزارش کمیسیون مستقل راهبرد دفاع ملی آمریکا که روز چهارشنبه منتشر شد و سیاست دونالد ترامپ، رئیس جمهور را در حمایت از توانمندسازی ارتش به چالش کشید، آمده است تمرکز جدیدپنتاگونبر تهدیدات چین و روسیه «اغلب بر مفروضات سوال برانگیز و تحلیل های سست و ضعیف» بنا نهاده شده است.

اقرار به افول قدرت آمریکا علی‌رغم رجزخوانی‌های ترامپ

این کمیسیون که سال گذشته از سوی کنگره منصوب شد در گزارش تازه خود در مجموع از مسیر کلی راهبرد دفاع ملی که جیم متیس، وزیر دفاع در ژانویه گذشته جزییات آن را تشریح کرد، ستایش کرده ولی هشدار داده است که مسائلی مانند کمبود بودجه، اجرای این طرح را به خطر انداخته است.

در بخشی از این گزارش 90 صفحه ای که نسخه ای از آن در اختیار نیویورک تایمز قرار گرفته، آمده است: مزیت ها و برتری های نظامی دیرینه آمریکا رو به افول قرار دارد. ابهام و تردیدها درباره توانایی آمریکا در مهار- و در صورت لزوم- شکست دادن مخالفان و عمل به تعهدات جهانی خود تا حد زیادی افزایش پیدا کرده است.

این گزارش می افزاید در شرایطی که سند راهبرد دفاعی بیانگر گام نخست سازنده در مقابله با بحران به شمار می رود ولی در این سند نحوه تحقق این اهداف به خوبی و به اندازه کافی توضیح داده نشده است.

این سند راهبرد دفاع ملی نشان دهنده تغییر رویکرد نبرد در طول هفده سال گذشته به رویکرد جنگ بزرگتر با دولت‌هاست. این در حالیست که ترامپ علاقه خود را به پایان دادن به دخالت آمریکا در جنگ افغانستان ابراز داشته است و از حفظ نیروهای آمریکایی در سوریه و عراق ناراحت است (!). به ویژه در این استراتژی عمده توجه به مقابله با چین و روسیه و نیز کره شمالی و ایران معطوف شده و از آن ها به عنوان مجموعه ای پیچیده از تهدیدات جدید و نوظهور نام برده شده است.

در این گزارش آمده است چین و روسیه درصد تقویت بنیه نظامی خود به منظور خنثی سازی قدرت آمریکا هستند. افزون بر آن در این گزارش تاکید شده تهدیدات ایران و کره شمالی طی سال‌های اخیر به علت دستیابی این کشورها به تسلیحات به مراتب پیشرفته‌تر، بدتر و وخیم تر شده است.

اقرار به افول قدرت آمریکا علی‌رغم رجزخوانی‌های ترامپ

این کمیسیون همچنین در گزارش خود با اشاره به «سوء عملکرد سیاسی» در آمریکا و نیز کاهشبودجه نظامیبه علت مشکلات بودجه می افزاید بروز این مسائل توانایی دولت را در مقابله با تهدیدات ناشی از آنچه که این کمیسیون «بحران امنیت ملی» می خواند، محدود کرده است.

هشدارهای این کمیسیون در شرایطی صورت گرفته است که ترامپ به پنتاگون دستور داده است بودجه پیشنهادی خود را برای سال مالی 2020 تا پنج درصد کاهش دهد و از 733 میلیارد دلار به حدود 700 میلیارد دلار برساند.

جانی مایکل، سخنگوی پنتاگون اعلام کرد وزارت دفاع از گزارش این کمیسیون استقبال می کند و با دقت توصیه های آن را مورد بررسی قرار خواهد داد.

وی افزود: توصیف این کمیسیون از پیچیدگی های فضای امنیتی کنونی، که در آن رقابت استراتژیک در سراسر قلمرو تحولات سریع فناوری در حال روی دادن است و ویژگی های جنگ را تغییر می دهد - اهمیت و عمق این مسائل را گوشزد و بر ضرورت اقدام فوری دلالت می کند.

این کمیسیون دوازده نفری در سال 2017 و در چارچوب بخشی از بودجه دفاعی به منظور بازنگری و بررسی طرح جدید پنتاگون حتی قبل از انتشار آن توسط ماتیس تشکیل شد و ریاست آن را اریک ادلمن Eric S. Edelman از مقامات سابق سیاستگذاری پنتاگون در دولت جرج دبلیو بوش بر عهده دارد.

در گزارش این کمیسیون تاکید شده در طول دو دهه گذشته و در شرایطی که پنتاگون عمده توجه خود را بر مبارزه با تروریسم  (!) معطوف داشته بود، دشمنان خارجی در حال بررسی و مطالعه درباره ارتش آمریکابوده‌اند. در نتیجه آنها موفق شدند تا برای مقابله با مزیت ها و برتری های دیرینه آمریکا در اعمال قدرت از راه دور و نیز بخش دفاع موشکی و هوایی و عملیات سایبری و جنگ الکترونیک، راه های موثری پیدا کنند.

اقرار به افول قدرت آمریکا علی‌رغم رجزخوانی‌های ترامپ

این گزارش می افزاید: در برخی موارد، ما در بحث فناوری های حساس و مهم از آن ها عقب افتاده ایم و رقبای آمریکا در حال سرمایه گذاری های عظیم در بخش تجهیزات و موشک های مافوق صوت، هوش مصنوعی و سایر فناوری های پیشرفته هستند. به گونه‌ای که در صورت بروز جنگ گسترده با روسیه یا چین، احتمالا آمریکا بدون اتکا به تسلیحات هسته‌ای، از نیروی کافی باقیمانده برای مهار دیگر دشمنان برخوردار نخواهد بود. به عبارت دیگر بسیاری از مهارت های مورد نیاز برای برنامه ریزی و اجرای عملیات نظامی بر ضد دشمنان قدرتمند به ویژه چین و روسیه، رو به تحلیل رفته است.

این کمیسیون در گزارش خود توصیه کرده است به منظور مقابله با چین در غرب اقیانوس آرام، سرمایه گذاری بیشتری بر روی هواپیماهای نظامی باری دوربردتر و نیز زیردریایی ها و دیگر تجهیزات جنگی صورت گیرد. همچنین برای مقابله با روسیه، این کمیسیون در گزارش خود توصیه کرده است روند تقویت ناتو در جبهه شرقی ائتلاف و حوزه بالتیک که چندین سال است جریان دارد با قوت بیشتری ادامه پیدا کند.

در این گزارش همچنین درباره کاهش بیشتر شمار نیروهای آمریکایی در منطقه خاورمیانه (غرب آسیا)، جایی که منافع اقتصادی و امنیتی آمریکا بسیار مهم قلمداد می‎شود، هشدار داده شده است.

این گزارش ضمن ستایش راهبرد پنتاگون در پیگیری و استفاده از ابتکارات فناورانه و نوظهور در سراسر جهان هشدار می دهد: برتری آمریکا در بسیاری از فناوری های کلیدی رو به افول است و این روند، برتری نظامی آمریکا را در معرض تهدید قرار داده است و تلاش های کنونی برای جبران این معضل، ناکافی به نظر می رسد.

با این همه در این گزارش پیشنهاد مشخصی درباره مبلغی که پنتاگون باید برای تحقق این اهداف هزینه کند، ارائه نشده و تنها توصیه شده است که میانگین بودجه حدود 3 تا 5 درصد بالاتر از نرخ تورم، افزایش پیدا کند.

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد