روحانی در نشست مشترک با رئیس‌جمهور عراق:

امنیت و توسعه عراق را امنیت و توسعه ایران می‌دانیم/ ثبات و امنیت، بدون دخالت بیگانگان نیاز امروز منطقه است

کد خبر: 303905
|
13:29 - 1397/08/26
نسخه چاپی
امنیت و توسعه عراق را امنیت و توسعه ایران می‌دانیم/ ثبات و امنیت، بدون دخالت بیگانگان نیاز امروز منطقه است
رئیس‌جمهور کشورمان گفت: امنیت و توسعه عراق را امنیت و توسعه ایران می دانیم و دو کشور باید روابط بیشتری در زمینه اقتصادی و سیاسی نسبت به گذشته داشته باشند.

به گزارشاسلام آباد خبر، به گزارش خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان در نشست خبری مشترک با برهم صالح رئیس جمهور عراق که امروز شنبه 26 آبان ماه در تهران برگزار شد اظهار کرد: امروز همه مسئولان فعلی جمهوری عراق با جمهوری اسلامی ایران یک همکاری طولانی در حوزه های فرهنگی، اقتصادی و امنیتی دارند.

وی ادامه داد: امروز هیات های دو کشور در زمینه روابط تجاری، برق و گاز و فرآورده های نفتی و فعالیت های دو کشور در زمینه کشف و استخراج نفت با یکدیگر گفت و گو کردند. دو طرف در ارتباط با اتصال راه آهن غرب و جنوب و اتصال راه آهن شلمچه به بصره که مقدمات آن فراهم شده و با اقدامات وزارت دارایی عراق شروع می شود صحبت کردند که  با اتصال این ۳۵ کیلومتر، حمل مسافر و بار به ویژه در ایام اربعین راحت و آسان تر انجام شود.

رئیس‌جمهور گفت: موضوع لایروبی اروند رود و شط العرب برای دو کشور مهم است و این اقدام باعث آبادانی بیشتر برای خرمشهر، آبادان، بصره و فاو خواهد شد؛ همچنین موضوع محیط زیست برای دو طرف مهم است. امروز بخشی از مردم ما دچار مشکل و معضل ریزگرد هستند که باید با همکاری دو طرف حل شود. همان طور که با همکاری دو کشور داعش را از عراق بیرون کردیم مشکل ریزگزدها را نیز حل کنیم.  امنیت و توسعه عراق را امنیت و توسعه ایران می دانیم و دو کشور باید روابط بیشتری در زمینه اقتصادی و سیاسی نسبت به گذشته داشته باشند.

روحانی تصریح کرد: دو طرف معتقدند نیاز منطقه بدون دخالت خارجی ثبات و امنیت است و دو کشور باید برای ثبات تلاش کنند. ما امروز امیدوار به پایان جنگ ویرانگر در یمن و استقرار صلح در سوریه هستیم.

برهم صالح رئیس‌جمهور عراق نیز گفت:‌ امروز پیام روشنی را از بغداداآوردم. هر دو کشور خواهان شرایط و روابط بهتر برای منطقه هستند.

وی افزود: پس از شکست نظامی داعش،‌ امروز عراق در پیش روی خود دنبال بازسازی و تقویت ثبات سیاسی است. تقویت این هدف‌ها نیازمند اصلاحات سیاسی و داخلی است. همچنان که نیازمند وجود یک منطقه باثبات هستیم.

رئیس‌جمهور عراق ادامه داد: زمانی فرا رسیده است که در منطقه ما نظام منطقه‌ای جدیدی شکل بگیرد که تامین کننده منافع ملت‌های منطقه باشد. در این راستا همکاری‌های خوبی با ایران داریم. عراق نقشی مهم و محوری در این ساحتار جدید باید داشته باشد. در این راستا استقلال و حاکمیت کشورها باید محترم شمرده شود.

صالح تصریح کرد: در این چارچوب باید منافع ملت‌ها و کشورها را بر هر منافعی مقدم بدانیم. برای همین علاقه‌مند هستم که به همراه آقای رئیس‌جمهور روحانی بر تقویت روابط دو جانیه تاکید کنیم. ما از وزارت خارجه و کمیته‌های مرتبط با وزارت صنعت درخواست کردیم که فعالیت خود را در این راستا (گسترش روابط با ایران) را گسترش دهند.

وی با تاکید بر ایجاد مناطق تجاری آزاد و مرزی بین دو کشور گفت:  مرتبط ساختن خطوط راه‌آهن دو کشور کمک بزرگی برای جابجایی زوار ایرانی به عراق خواهد بود اما در کنارش باید اقدام مهمی برای زیرساخت‌ اقتصادی بین دو کشور تلقی شود.

رئیس‌جمهور عراق در پایان گفت:‌ تاکیدات آقای روحانی درباره معضلات محیط زیستی بسیار مهم است. مسائل زیست‌محیطی مشکلات جهانی به شمار می‌آید. اما این مشکلات تاثیر بزرگی بر منطقه ما دارند. همکاری‌های ما در زمینه آب و مسائل دیگر زیست محیطی به ملت‌های دو کشور کمک خواهد کرد. در پایان دوست دارم این نکته را تاکید کنم که در روابط با ایران یک اصول ثابت وجود دراد و مجموعه‌ای امور هم  متغیر است. اصول ثابت برای ما بسیار مهم است و این اصول ثابت روابط نیرومند و دوستی نزدیک دو ملت است.

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

پربازدیدترین ها