عبور چراغ خاموش از تحریم ها؛

پایان دل نگرانی بیماران؛ بازگشت وضعیت عادی به بازار دارو/ ایران نقشه شوم دشمنان را در حوزه دارو نقش بر آب کرد

کد خبر: 303992
|
10:31 - 1397/09/03
نسخه چاپی
پایان دل نگرانی بیماران؛ بازگشت وضعیت عادی به بازار دارو/ ایران نقشه شوم دشمنان را در حوزه دارو نقش بر آب کرد
2 ماه پیش کمتر بیماری و خانواه بیماری بود که نگران و مضطرب پس از زیر پا گذاشتن داروخانه های سطح شهر، با شماره تلفن 190 وزارت بهداشت برای پیدا کردن دارو تماس نگرفته باشد و به دلیل تماس زیاد این شماره را از بر شده نباشد، شماره ای که شاید آخرین امید برای رسیدن به داروخانه ای است که داروی مورد نیاز در آن وجود دارد.

به گزارشاسلام آباد خبر، به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ «این دارو را نداریم»، «این دارو در بازار کمیاب شده است»، «این دارو دیگر وارد نمی شود» همه این ها جملاتی بود که 2 یا 3 ماه پیش بسیاری از بیماران در داروخانه می شنیدند، جملاتی که بیمار در زمان شنیدنش گویی آب یخی  بر سرش می ریختند و لرزه بر اندامش می افتاد و در نهایت با دلهره و نگرانی که تمام وجودش را گرفته بود از داروساز می پرسیدم پس داروها را از کجا پیدا کنم؟ عزیز من در بستر منتظر این داروست!

 
شرایطی سخت که داد بسیاری از بیماران و خانواده آنها را در آورده بود، شرایطی که به دلیل تحریم های ظالمانه آمریکا و برخلاف دروغ هایی دشمنان که دارو تحریم نیست، بر بازار دارویی کشور حکم فرما بود و به دلیل اعمال تحریم های شدید خارجی و سوء مدیریت در تحویل ارز از بانک مرکزی به تولیدکنندگان و واردکنندگان دارو با  مشکلات کمبود دارویی مواجه شدیم.
 
پایان دل نگرانی بیماران؛ بازگشت وضعیت عادی به بازار دارو/ ایران نقشه شوم دشمنان را در کمبود دارو نقش بر آب کرد
 
2 ماه پیش کمتر بیماری و خانواه بیماری بود که نگران و مضطرب پس از زیر پا گذاشتن داروخانه های سطح شهر، با شماره تلفن 190 وزارت بهداشت برای پیدا کردن دارو تماس نگرفته باشد و به دلیل تماس زیاد این شماره را از بر شده نباشد، شماره ای که شاید آخرین امید برای رسیدن به داروخانه ای است که داروی مورد نیاز در آن وجود دارد.
 
حالا 3 ماه از شرایط کمبود برخی داروها گذشته است و به گفته مسئولان بهداشت و درمان کشور و سر زدن به داروخانه‌ها و پرس و جو از بیماران می بینیم که خوشبختانه به کمک صنعت داروسازی، تدبیر درست، تغییر رویه تخصیص ارز از سوی بانک مرکزی به صنعت داروسازی، آرامش به این حوزه برگشته و وضعیت سفید در بازار دارویی ایران اعلام شده است و حتی برای داروهایی که در همه داروخانه ها پیدا نمی شوند، تلفن 190 وزارت بهداشت بیشتر مواقع خوش خبر است و تعدادی داروخانه را برای تهیه دارو به بیمار معرفی می کند.
 
محمد عبده زاده مدیرکل دارو سازمان غذا و دارو با بیان  اینکه پیگیری های بین المللی در حوزه تحریم دارو و تجهیزات پزشکی ارجحیت دارد، گفت: علی‌رغم ادعای امریکا مبنی بر عدم تحریم دارو و تجهیزات پزشکی، در یکی از بندهای مصوبه کنگره آمریکا، وارد کردن حداکثر فشار به مردم ایران ذکر شده است که ایجاد مشکل در دسترسی به کالاهای اساسی و دارو از جمله اقدامات امریکا در این راستا است. بنابراین اگر در بخش بین‌الملل فعال نباشیم، مردم را دچار مشکل خواهند شد.

بازگشت وضعیت سفید به بازار دارویی ایران

مدیرکل امور دارو سازمان غذا و دارو اظهار کرد: براساس گزارش دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور، میزان کمبود داروها در ماه گذشته به کمتر از ۲۰ تا ۳۰ قلم (داروهایی که مشابه تولید داخل ندارند) رسید، در حال حاضر نیز به جز کمبودهای موردی مشکل جدی در تامین دارو وجود ندارد.
 
ایرج حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ به خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛  درباره بازار دارویی کشور گفت: علی‌رغم تحریم ها و مشکلاتی که دشمنان ما برای دارو و ملزومات و تجهیزات پزشکی به وجود  آوردند و به دنبال آن با برخی کمبودهای دارویی مواجه شدیم اما خوشبختانه در آبان‌ماه کمبودهای دارویی به زیر ۳۰ قلم رسید که این میزان کمتر از یک درصد بازار  را شامل می‌شود وکمبود تا یک و نیم درصد کاملا عادی محسوب می‌شود.
پایان دل نگرانی بیماران؛ بازگشت وضعیت عادی به بازار دارو/ ایران نقشه شوم دشمنان را در کمبود دارو نقش بر آب کرد

تخصیص ارز به صنعت داروسازی و گشایش بانکی

خیرآبادی عضو هیئت مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی با اشاره به وضعیت دارویی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: نسبت به 2 تا 3 ماه قبل شرایط برای واردات ماده اولیه بهتر شده است و گشایش خوبی داشتیم.

وی ادامه داد: پس از تحریم‌های 13 آبان بانک مرکزی به دنبال کارگزاران جدیدی است تا بتوان به کمک آنها گشایش‌های اعتباری را انجام دهیم.

عضو هیئت مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی به بهبود وضع پرداخت ارز به صنعت داروسازی اشاره کرد و گفت: مسئولان بانک مرکزی شرایط تحویل ارز را بهتر کردند و اکنون مشکل صنعت داروسازی نقدینگی است.

به گفته عبده زاده  با تمهیدات اندیشیده شده و اقدامات صورت گرفته، در حال حاضر برای مبادلات مالی دارو در برخی کشورها مشکلی وجود ندارد و امیدواریم مشکلات ایجاد شده در چین نیز به زودی حل شود، با احتساب این موارد حداقل در حوزه تولید دارو با مشکی مواجه نخواهیم بود.

وی بیان کرد: با توجه به برنامه‌ریزی‌های وزارت بهداشت و حمایت‌ خوب دولت از حوزه دارو برای تخصیص ۳ میلیارد دلار از  ۳.۵ میلیارد دلار وعده داده شده به حوزه دارو و تجهیزات پزشکی، توانستیم اقدامات کورکورانه و مغرضانه دشمن را کنترل کنیم و به مردم اطمینان خاطر می دهیم که  نگران کمبود دارو در شرایط تحریم نباشند.

برداشت 500 میلیون یورو از صندوق توسعه ملی برای حل مشکلات دارویی

خیرآبادی به تخصیص 500 میلیون یورو از صندوق توسعه ملی برای حل مشکلات دارو و تجهیزات پزشکی اشاره کرد و گفت: خوشبختانه 500 میلیون یورو قرار است از صندوق توسعه ملی به بیمه سلامت برسد تا بخشی از آن را به شرکت‌های دارویی بدهند تا مشکل نقدینگی صاحبان صنعت داروسازی برای تأمین ارز حل شود.

وی با بیان اینکه نسبت به 2 تا 3 ماه قبل تعداد کمبودهای دارویی کاهش پیدا کرده است، گفت: در داروهای خارجی مشکل کمبود تا حد زیادی حل شده است و در داروهای داخلی با تخصیص بخشی از این 500 میلیون یورو و مابقی مشکلات تولید کنندگان داخلی حل خواهد شد.

عضو هیئت مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی اظهار کرد: در تلاش هستیم تا بخشی از 500 میلیون یورو صندوق توسعه ملی هر چه سریعتر به شرکت‌های پخش و در نهایت تولید کنندگان دارو برسد.

خیرآبادی افزود: سندیکاهای دارو در جلسات مسئولان حوزه دارو و درمان کشور حضور دارند و امیدواریم با همکاری سندیکاها و دولت پول هرچه سریعتر به دست شرکت‌های داروسازی برسد.

پایان دل نگرانی بیماران؛ بازگشت وضعیت عادی به بازار دارو/ ایران نقشه شوم دشمنان را در کمبود دارو نقش بر آب کرد

ایرانی ها تحریم ها را دور می زنند

حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی درباره وضعیت دارو در کشور در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: در حوزه دارو همه تلاش می‌کنند که بیماران دچار مشکل نشوند.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی به تحریم‌های ظالمانه آمریکا اشاره کرد و گفت: علی‌رغم اینکه رئیس جمهور آمریکا و سیاستمداران این کشور اعلام می‌کنند که دارو تحریم نیست اما دارو و تجهیزات پزشکی به طور غیرمستقیم تحریم شده است.

شهریاری ادامه داد: مسئولان حوزه بهداشت و درمان و دست اندرکاران راه‌هایی را برای حل مشکل تحریم دارویی پیدا کردند و تا بتوانند نیاز بیماران را تأمین کنند و به عبارتی تحریم‌ها را دور بزنند.

کمبودهای مقطعی در دوران تحریم اجتناب ناپذیر است

وی تصریح کرد: در شرایطی که کشور در تحریم و جنگ اقتصادی به سر می‌برد گاهی ممکن است کمبودهای مقطعی دارو به وجود بیاید که این کمبودها اجتناب ناپذیر هستند.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: وزارت بهداشت و مسئولان سازمان غذا و دارو در کشور تلاش می‌کنند تا کمبودهای مقطعی دارو برطرف شود و بیماران در دوران تحریم دچار مشکل نشوند.

پایان دل نگرانی بیماران؛ بازگشت وضعیت عادی به بازار دارو/ ایران نقشه شوم دشمنان را در کمبود دارو نقش بر آب کرد

مردم دارو را ذخیره نکنند

حریرچی در ادامه با بیان اینکه متاسفانه برخی اقدام به ذخیره‌سازی بیش از حد بعضی داروها می کنند، اظهار کرد: به عنوان مثال ما داروی وارفارین را به اندازه نیاز چهار ماه کشور در بازار توزیع کردیم، اما در عرض یک هفته  این حجم دارو به پایان رسید.

عبده زاده با تاکید بر لزوم نظارت بیشتر دانشگاه های علوم پزشکی بر دارو گفت: برای مثال ۱۶ میلیون وارفارین در شهریور و مهر به اندازه نیاز ۴ ماه کشور توزیع شده است، اما با این حال براساس اعلام سامانه ۱۹۰ بیشترین تماس ها کماکان مربوط به این دارو است، بنابراین باید نظارت بر توزیع دارو دقیق تر دنبال شود.

مدیرکل دارو سازمان غذا و دارو بیان کرد: در حال حاضر، تامین دارو از حالت کمبود نسبی خارج شده، اما برخی موارد کمبود هنوز به طور کامل رفع نشده است که با جدیت در دستور کار قرار دارد.

کفیفت داروهای ایرانی تایید شده است

سخنگوی وزارت بهداشت تاکید کرد: ما به مردم اطمینان می‌دهیم که ذخائر دارویی کشور بین شش ماه تا دو سال است و برای تامین داروی مورد نیاز خود یا بیمارانشان نگران نباشند.

حریرچی با بیان اینکه مردم از کیفیت داروی داخلی مطمئن باشند، گفت:طبق قانون مکلف هستیم به جز در موارد استثنا، جلوی واردات داروهای خارجی را که مشابه تولید داخل دارند، بگیریم و در مورد کیفیت بالای داروهایی ایرانی مطمئن هستیم و  مردم داروهای خارجی قاچاق  راکه سلامت آنها مورد تایید نیست تهیه نکنند.

سخنگوی وزارت بهداشت تاکید کرد: ما دشمنی دشمنان‌ ایران را به جهانیان نشان می‌دهیم، آنها برخلاف ادعای هایشان دروغ می‌گویند و داروهای بیماران را به صورت خاص هدف‌گیری کرده‌اند، هر چند که ما موفق شدیم توطئه‌ دشمنانمان را از طریق شرکای دیگر ایران برطرف کنیم.

وی در مورد داروهای بیماران خاص و تامین آنها در شرایط تحریم اظهار کرد: باید توجه داشت که بعضی از داروهای خاص در برخی داروخانه‌های دولتی و بزرگ توزیع می‌ شوند و متوجه شده‌ایم که این مسئله مشکلاتی را برای بیماران ایجاد کرده است و به دنبال برطرف کردن آن هستیم و از مردم می‌خواهیم که کمک کنند تا بتوانیم این دوران را پشت سر بگذاریم.

پایان دل نگرانی بیماران؛ بازگشت وضعیت عادی به بازار دارو/ ایران نقشه شوم دشمنان را در کمبود دارو نقش بر آب کرد

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

پربازدیدترین ها