ماجرای 6 ساله و لاینحل یک موقوفه در اسلام آبادغرب؛

مشکل عجیب یک کتابخانه وقفی

کد خبر: 304050
|
16:34 - 1397/09/08
نسخه چاپی
مشکل عجیب یک کتابخانه وقفی
اسلام آبادخبر: مدتی هست که بحث عدم بازگشایی کتابخانه «رکسانا میناشی» در اسلام‌آباد غرب به نقل اکثریت فعالان فضای مجازی تبدیل شده است.

به گزارشاسلام آباد خبر، به نقل از خبرگزاری فارس مدتی است که بحث عدم بازگشایی کتابخانه مرحومه «رکسانا میناشی» به نقل اکثریت فعالان فضای مجازی در این شهرستان تبدیل شده است.

 

مرحومه رکسانا میناشی فرزند «جک میناشی» و «شمسی گل‌محمدی» در لندن به دنیا آمد و موفق به اخذ مدرک لیسانس مدیریت بین‌الملل در لندن شد.

رکسانا در سن 19 سالگی دیده از جهان فروبست و دار فانی را وداع گفت. شمسی گل محمدی مادر رکسانا برای زنده نگه داشتن نام دخترش چند مکان و یک کتابخانه در شهرستان اسلام‌آبادغرب احداث کرد، اما این وقف کم دردسر هم نبوده است.

 

براساس این گزارش کتابخانه میناشی ۱۳ مهرماه سال ۱۳۹۱ در این شهرستان افتتاح شد اما مدتی پس از افتتاح این ملک وقفی، تعطیل و حالا بیش از 6 سال است که همچنان تعطیل است و از آن هیچ استفاده‌ای نمی‌شود!.

 

ماجرا چیست؟

خبرنگار فارس این موضوع را از رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی اسلام آبادغرب پیگیر شد. خلیل بسامی در مورد عدم بهره‌ برداری از این موقوفه گفت: هزینه‌های احداث این کتابخانه از سوی شمسی گل‌ محمدی، خیر کتابخانه‌ ساز ساکن انگلیس پرداخت شد، کلنگ احداث زیربنای 550 متری این کتابخانه در فروردین ماه سال ۹۰ به زمین زده و 3 میلیارد و 350 میلیون ریال اعتبار برای ساخت این کتابخانه از سوی این خیر کتابخانه‌ساز در نظر گرفته و پرداخت شد.

 

بسامی ادامه داد: با معرفی زمین از سوی اتحادیه مسکن مهر این شهرستان، زمینی در نزدیکی منطقه مسکن مهر فراهم و این زمین به صورت دولتی خریداری و هزینه‌های ساخت کامل کتابخانه را خیر انجام داد، اما بعد از مدتی شمسی محمدی درخواست سند شدن زمین به اسم خود را کرد!

 

رئیس اداره کتابخانه‌ های عمومی اسلام‌آبادغرب مشکل این موقوفه را دولتی بودن زمین ملک عنوان کرد و گفت: براساس قانون کشور، سندزنی زمین دولتی به شخص امکان‌پذیر نیست و علت عدم بازگشایی بر سر این موضوع است.

 

فرامرز کرمی، رابط واقف(گل‌ محمدی) در گفت‌وگو با فارس به در تماس بودن گل‌ محمدی با نهاد کتابخانه‌ ها اشاره کرد و اظهار داشت: در زلزله اخیر پس از تماس با واقف، کتابخانه محل انبار کمک‌های دولتی و مردم بود و در ماه رمضان نیز محل برگزاری دعا و نماز جماعت بوده است.

 

این رابط گفت: گل‌محمدی در جلسه با فرماندار شهرستان برای حل مشکل حضور داشتند، لذا ادعای عدم دسترسی به واقف صحت ندارد.

 

وی در توضیح موضوع سند به نام واقف، اضافه کرد: گل‌محمدی که با دلار ۷۰۰ تومان دبیرستانی با هزینه بالغ بر یک میلیارد تومان ساخته و همچنین پارک رکسانا میناشی، چه سندی را می‌خواهد به نام بزند؟ این گفته اشتباه و به دور از انصاف است.

 

کرمی تصریح کرد: واقف بعد از مراجعه به اداره اوقاف متوجه می‌شود که باید هم زمین و هم ساختمان احداثی را وقف کنند، با حضور در اداره اوقاف این کار را انجام داده و تمام منافع آن را هم به نهاد کتابخانه‌ ها واگذار می‌کند، نهاد کتابخانه‌ ها هم وکالت بالعرض داده که تمام مشکلات قانونی و اداری کار را حل کند الان هم سند وقف موجود است، فقط شماره پلاک ثبتی زمین و مشخصات آن مانده است؛ اما به دلیل اینکه بعد از سال‌ ها نهاد کتابخانه‌ ها پیگیر کار نشده، موقوفه تعطیل شده است.

 

وی به دلگیری و ناراحتی گل‌محمدی از تعطیلی موقوفه اشاره کرد و افزود: اخیرا با صحبت‌های حجت‌الا‌سلام مهری در خطبه‌های نماز جمعه بابت تذکر عدم افتتاح این موقوفه، گویا مسئولان بعد پنج سال به تکاپو افتاده‌اند.

 

در همین خصوص رئیس اداره اوقاف‌ و امور خیریه اسلام آباد‌غرب به فارس، گفت: در زمان افتتاح کتابخانه نماینده‌هایی از ادارات اوقاف، کتابخانه و فرمانداری حضور داشتند و در آن زمان تعیین و تکلیفی برای زمین صورت نگرفت.

 

حمید خسروانی ادامه داد: 2 نوع وقف داریم، «وقف انتفاعی» یعنی اگر واقف نظرش از وقفی که کرده تحصیل و بدست آوردن درآمد نباشد و «وقف منفعتی» یعنی منظور واقف از وقف مال یا اموال تحصیل یا بدست آوردن درآمد باشد، مشخصاً در این وقف انتفاع و بهره‌ برداری کتابخانه توسط بخش کتابخانه‌ها صورت می‌گیرد.

 

وی با بیان اینکه حل این مشکل در دست مسئولان استانی است،گفت: کتابخانه زمینش دولتی و قابل انتقال به غیر نیست، ساختمان نیز وقف شده و سندیت ندارد، مگر اینکه مسئولان کشوری و یا استانی اقدامی در خصوص حل این مسئله انجام دهند.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد