امام جمعه اسلام آبادغرب:

تنها راه براى رهایى از مشكلات اقتصادى تكیه به امكانات داخلى است/ روز دانشجو متعلق به دانشجوی استقلال خواه و ضد آمریکاست

کد خبر: 304111
|
13:09 - 1397/09/16
نسخه چاپی
تنها راه براى رهایى از مشكلات اقتصادى تكیه به امكانات داخلى است/ روز دانشجو متعلق به دانشجوی استقلال خواه و ضد آمریکاست
اسلام آبادخبر: امام جمعه اسلام آبادغرب گفت: تنها راه براى رهایى از مشكلات اقتصادى تكیه به امكانات داخلى است.

به گزارشاسلام آباد خبر، حجت الاسلام محمدطه مهری امام جمعه شهرستان اسلام آبادغرب در خطبه های نماز جمعه امروز نگاه حكیمانه و دوراندیشانه در كنار ارزیابى دقیق از مسائل موجود و پیش رو را یكى از خصوصیات ممتاز و برجسته رهبر معظم انقلاب اسلامى ایران در مدیریت كلان امور و در مواجهه با موضوعات داخلى و خارجى دانست و گفت: این‌كه رهبر معظم انقلاب بارها و به كرات به مسئولان عالى نظام به‌خصوص در حوزه سیاست خارجى تأكید نموده‌اند كه خوش بینى به آمریكا و اروپا و وعده‌هاى كه مى‌دهند، یک خطاست دقیقاً در همین چارچوب قابل ارزیابى است.

 

وی افزود: هم‌اكنون بیش از هفت ماه از خروج آمریكا از برجام مى‌گذرد كه بازگشت تحریم‌هاى اولیه و ثانویه آمریكا علیه ایران از پیامدهاى مهم آن است؛ به‌طورى كه اعمال مجدد تحریم‌هاى مذكور آن هم به‌ صورت یك جانبه، بهره مندى ایران از مزایاى اقتصادى برجام را به صفر نزدیک كرده است.

 

امام جمعه شهرستان گفت: وعده‌هاى‌ بى‌ پایان دولت‌هاى اروپایى و امروز و فردا كردن‌هاى آن‌ها از یک طرف و هشدارهاى مكرر مقامات عالى دولت ایران به اروپا جهت عملیاتى ساختن ساز و كارها و وعدهاى اقتصادى شان از سوى دیگر در حالى است كه ماه‌ها پیش از این و در حالى كه از SPV اروپایى هم خبرى نبود، رهبر معظم انقلاب اسلامى ایران طى سخنانى حكیمانه (۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۷) كه نشان از درواندیشى و شناخت عمیق و تاریخى ایشان از كشورهاى اروپایى دارد با اشاره به برخى حرف‌ها درباره ادامه دادن برجام با سه كشور اروپایى تأكید كرده بودند: «من به این سه كشور اعتماد ندارم و مى‌گویم به این‌ها هم اعتماد نكنید، این‌ها گاهى در حال لبخند، خنجر را در سینه طرف مقابل فرو مى‌برند و با تعریف و تمجید ظاهرى و این‌كه ما مى‌دانیم شما قرارداد را به هم نمى‌زنید، اهداف خود را دنبال مى‌كنند».

 

وی افزود: بعد از این در دوم خرداد ۱۳۹۷ و در دیدار با كارگزاران نظام، رهبر انقلاب تأكید كرده بودند: «ما بناى دعوا با اروپا را نداریم اما این سه كشور اروپایى نشان داده‌اند كه در حساس‌ترین مواقع، با آمریكا همراهى مى‌كنند».

معظم له ماه‌ها قبل و در حالى كه یک خوش بینى فراگیر مبنى بر اعتماد به اروپا در بین برخى مسئولان و دستگاه دیپلماسى موج مى‌زد، دقیقاً شرایط امروز اروپا كه به یک وضعیت «امروز و فردا» و «شانه خالى كردن از زیر بار مسئولیت‌هایشان» دچار شده است را به‌ صورت عینى به تصویر كشیده بودند و در همان سخنرانى دوم خرداد۹۷، رهبر فرزانه انقلاب به یك نكته بسیار كلیدى و راهبردى اشاره داشته و فرمودند: «اقتصاد كشور را از راه برجام اروپایى نمى‌توان جلو برد».

 

امام جمعه شهرستان اظهار کرد: شرایط امروز كشور و مسائلى كه در حوزه اقتصاد و معیشت مردم به‌ وجود آمده به گونه‌اى است كه نباید كشور را معطل طرح‌ها و ساز و كارهاى اروپایى نمود كه چشم انداز روشنى براى آن‌ها قابل تصور نیست.

تعلل كشورهاى اروپایى در خصوص محقق‌سازى این طرح از دو حالت خارج نیست؛ یا «نمى‌توانند» و یا «نمى‌خواهند!»، که البته هر دو حالت نیز ممكن است.

این‌كه «نمى توانند» بیشتر به اولویت‌هاى سیاست خارجى اروپا بر مى‌گردد؛ زیرا اروپا كه اقتصاد آن تحت سیطره شركت‌هاى چند ملیتى و خصوصى است در مواجهه با دو راهى ایران و آمریكا، مطمئناً آمریكا را انتخاب مى‌كند. در اروپا، دولت‌ها نیز تا حدود زیادى در اختیار كارتل‌ها و شركت‌هاى اقتصادى چند ملیتى است؛ كما این‌كه كشورهاى اروپایى فاقد توان لازم براى تهیه و از آن مهم‌ تر اجرایى كردن سیستم مالى مستقل از دلار آمریكا هستند.

 

وی افزود: مشكل و ضعف اروپایى‌ها محدود به عدم توانایى لازم آن‌ها در اجرایى كردن مكانیسم مالى نمى‌شود، اروپایى‌ها در درون خود مشكلات متعددى دارند، آن‌ها دیگر اروپای زمان ژنرال دوگل نیستند و شاید بتوان رهبر فعلى آن‌را مكرون دانست كه او هم وزن چندانى در عرصه بین‌المللى ندارد. علاوه بر این، ادامه حضور تمام و كمال ایران در برجام و پایبندى عملى به آن، آن هم در شرایطى كه آمریكا به‌عنوان طرف اصلى از آن خارج شده و برجام عملاً به یك جسم بى‌جان تبدیل گردیده است، اروپا را به این ارزیابى رسانده كه با تعلل و بهانه جویى و وقت كشى، مى‌توان ایران را به دادن امتیازهاى بیشتر در سایر حوزه‌ها ازجمله موشكى و منطقه وادار نمود.
 
 
حجت الاسلام مهری ادامه داد: امروز و در حالى كه افكار عمومى ایران پس از شش ماه بحث‌هاى مكرر و البته بیهوده پیرامون SPV، خواهان مشخص شدن وضعیت نهایى این موضوع و روشن شدن آینده كشور هستند، تنها راه براى رهایى از مشكلات اقتصادى و معیشتى كه روز به روز زندگى را براى مردم سخت كرده است تكیه به امكانات و ظرفیت‌هاى داخلى و اصلاح روندهاى مدیریتى و استفاده از منابع درونى است.

 

وی خاظرنشان کرد: دل بستن به اروپا و ساز و كارهاى مالى و غیرمالى آن براى رهایى از مشكلات اقتصادى كه عمدتاً منشا داخلى دارد، یک خطاست كه در صورت استمرار و تداوم می‌تواند خسارات جبران ناپذیرى بر كشور وارد ساخته و عزت و اقتدار ملى جمهورى اسلامى را خدشه‌دار كند.

 

امام جمعه اسلام آبادغرب در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: 16 آذر روز دانشجو؛ متعلق به دانشجوی استقلال خواه و ضد آمریکاست.

دانشگاه محل تربیت دانشجوى متخصص و متعهد و زمینه ساز تحقق پیشرفت كشور در عرصه‌هاى مختلف است؛ به‌همین‌دلیل توجه به این نهاد علمى از یک سو و توجه به جایگاه «دانشجو» به‌عنوان نیروى انسانى جوان كشور از سوى دیگر و رفع مشكلات و نیازمندى‌ها و نیز تربیت و پرورش آنان با هدف ارتقاء و تعالى در عرصه‌هاى مختلف فردى و اجتماعى امرى ضرورى و بایسته است؛ به‌خصوص كه در انقلاب اسلامى باتوجه به اهداف استكبارستیزانه آن، تقابل و مبارزه با دشمنان با هدف قطع وابستگى و سلطه در عرصه اقتصادى، سیاسى و فرهنگى در راس امور قرار دارد، دانشجویان كشور نقش مهمى در به ثمر رسیدن به این هدف متعالى دارند.

 

وی افزود: با توجه به این اهداف، به یاد سه دانشجو كه هنگام اعتراض به دیدار ریچارد نیكسون معاون رئیس جمهور وقت ایالات متحده آمریكا و هم‌چنین از سرگیرى روابط ایران با بریتانیا، در تاریخ ۱۶ آذر ۱۳۳۲ در دانشگاه تهران به شهادت رسیدند گرامى داشته مى‌شود، بهانه مناسبى است تا ضمن پاسداشت یاد این دانشجویان و دانشجویان شهید دیگرى كه در راستاى دفاع از ارزش‌هاى دینى و انقلابى در سال‌هاى مبارزه ملت ایران علیه رژیم پهلوى و نیز سال‌هاى دفاع مقدس به شهادت رسیدند، توجهى بیشتر به مطالبات این قشر تأثیرگذار در جامعه اسلامى گردد و براى تعالى و پیشرفت هرچه بیشتر آنان و حركت این قشر در راستاى تحقق اهداف متعالى نظام اسلامى، برنامه‌ریزى و اقدام‌هاى مناسب انجام شود.

 

امام جمعه شهرستان در ادامه اظهار کرد: نزدیک چهار سال از جنگ یمن مى‌گذرد، اما با پایمردى مردم یمن با محوریت انصارالله متجاوزان به هیچ یک از اهداف خود دست نیافته‌اند.

در این مدت، یمن دچار یكى از بزرگترین فجایع انسانى شده و به رغم هشدارهاى مجامع جهانى نسبت به بحران یمن، هیچ عزم جدى براى توقف جنگ به چشم نمى‌خورد.

 

وی افزود: گفته مى‌شود حدود ۴/ ۸ میلیون نفر در این كشور در آستانه قحطى و گرسنگى قرار دارند و سازمان ملل نسبت به خطر افزایش این تعداد تا ۱۴ میلیون نفر هشدار داده است، هم‌چنین طى سه سال گذشته دست كم ۸۵ هزار كودک در اثر گرسنگى و بیمارى در یمن جان باخته و هر ده دقیقه یك كودک در این كشور از دنیا مى‌رود.

مذاكرات صلح یمن كه قرار است دور جدید آن با نظارت سازمان ملل در سوئد برگزار شود با توجه به تجارب ناكام قبلى، بعید است گرهى از بحران یمن بگشاید.

 

حجت الاسلام مهری گفت: دلیل تداوم جنگ افروزى توسط سعودى‌ها در سایه حمایت آمریكا، اعمال فشار بر محور مقاومت (جمهورى اسلامى و انصارالله) و جلوگیرى از تكرار یك حزب‌الله جدید در یمن مى‌باشد و درگیر كردن جهان اسلام به جنگ‌هاى خانمان سوز جهت آسودگى رژیم صهیونیستى و نیز فروش مقادیر هنگفت سلاح‌هاى غربى، از دیگر عوامل عدم توقف جنگ در یمن است.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد