شورای امنیت درباره اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ تشکیل جلسه داد/ حمایت روسیه و چین از حقوق مشروع ایران

کد خبر: 304171
|
09:00 - 1397/09/22
نسخه چاپی
شورای امنیت درباره اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ تشکیل جلسه داد/ حمایت روسیه و چین از حقوق مشروع ایران
شورای امنیت سازمان ملل برای بحث درباره ششمین گزارش «آنتونیو گوترش» دبیر کل این سازمان در خصوص اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ تشکیل جلسه داد.

به گزارشاسلام آباد خبر، به نقل ازگروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان  به نقل از اسکای نیوز، شورای امنیت سازمان ملل متحد امروز (چهارشنبه) برای بحث درباره ششمین گزارش «آنتونیو گوترش» دبیر کل این سازمان در خصوص اجرایقطعنامه ۲۲۳۱تشکیل جلسه داد. در این نشست نمایندگان روسیه و چین با تاکید بر اینکه برجام مانعی برای آزمایش‌های موشکی ایران ایجاد نمی‌کند از پایبندی ایران به توافق هسته‌ای تمجید و از اقدامات آمریکا علیه ایران انتقاد کردند. 

نمایندگان کشورهای اتحادیه اروپا در شورای امنیت در این نشست از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ایران ابراز تاسف کردند. آنها همچنین تأکید کردند ایران باید از منافع مادی پایبندی توافق هسته ای برخوردار شود.

نمایندگان اتحادیه اروپا در این نشست در ادامه اتهام‌زنی کشورهای غربی علیه کشورمان، مدعی شدند: از ایران می خواهیم فعالیت‌های بی‌ثبات کننده خود را در منطقه متوقف کند. آنها در اظهاراتی مداخله جویانه افزودند: از ایران می خواهیم تمامی آزمایش های موشکی اش را متوقف کند.

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، نیز در این نشست در ادامه فرافکنی مقامات واشنگتن علیه کشورمان، مدعی شد: «ایران قطعنامه‌هایشورای امنیترا با آزمایش های موشکی جدید نقض کرده است. آمریکا اجازه نخواهد داد ایران موشکی‌هایی را که امنیت منطقه را تهدید می‌کند، توسعه دهد». پمپئو همچنین در ادامه اظهارات بی‌اساس خود مدعی شد: موشک های بالستیک ایران، چندین پایتخت اروپایی را تهدید می کند.

وزیر امور خارجه آمریکا با اشاره به اینکه کشورش به دنبال وضع مجدد محدودیت‌های پیشین سازمان ملل درباره برنامه موشکی ایران است، گفت: شورای امنیت سازمان ملل نباید در سال ۲۰۲۰ تحریم تسلیحاتی علیه ایران را لغو کند.

پمپئو همچنین افزود آمریکا در پی بازگرداندن محدودیت‌های وضع‌ شده توسط سازمان ملل متحد علیهبرنامه موشکی ایراندر قطعنامه ۱۹۲۹ است. وزیر امور خارجه آمریکا در ادامه مدعی شد: ایران بزرگترین دارنده موشک بالستیک در منطقه است و برجام سبب نشده که تولید و آزمایش موشک‌های بالستیک ایران کاهش یابد.

نماینده فرانسه نیز طی سخنانی در نشست شورای امنیت، گفت: تا زمانی که ایران به تعهداتش پایبند باشد فرانسه نیز تعهداتش دربارهبرجامرا اجرا خواهد کرد. 

نماینده فرانسه در سازمان ملل که کشورش پس از آمریکا و انگلیس بیشترین تسلیحات را به ائتلاف متجاوز سعودی در یمن فروخته و برای براندازی نظام سوریه از تروریست‌های تکفیری وهابی پشتیبانی لجستیکی و اطلاعاتی کرده و حتی با موشک‌پرانی‌های ترامپ به خاک سوریه همراهی کرده است، در نشست شورای امنیت گفت: ایران باید اقدامات بی ثبات کننده خود در منطقه را متوقف کند. در مورد برنامه بالستیک ایران، کشور من فرانسه به همراه آلمان و انگلیس بار‌ها نگرانی‌شان را بیان کرده‌اند.

او در اظهاراتی عجیب، مدعی شد: موشک‌های مورد استفاده ایران دارای قابلیت فنی حمل کلاهک هسته‌ای هستند و این نوع فعالیت با مفاد قطعنامه ۲۲۳۱ انطباق ندارد و ما همگی از ایران خواسته ایم که این روند را متوقف کند.

فرانسوا دولاتر مدعی شد: جامعه بین الملل می‌تواند به سمت برقراری یک توافق جدید با ایران حرکت کند که موضوع آن مدیریت برنامه هسته‌ای ایران بعد از سال ۲۰۲۵، مدیریت برنامه بالستیک و بحث ثبات منطقه‌ای باشد. راه دیگری برای استقرار ثبات پایدار در منطقه وجود ندارد همین طور راه دیگری برای رسیدن به این هدف که ایران هرگز به سلاح هسته‌ای دست پیدا نکند، وجود ندارد.

نماینده انگلیس نیز در نشست شورای امنیت با نادیده گرفتن حمایت‌های آشکار و پنهان کشورش از ائتلاف متجاوز سعودی در یمن و تامین سلاح برای متجاوزان سعودی و همچنین تروریست‌ها از جمله کلاه سفید‌ها در سوریه، گفت: ایران باید فعالیت‌های بی ثبات کننده خود را در منطقه پایان دهد.

او بدون اشاره به اجرای قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل توسط کشورمان گفت: ایران باید گام‌هایی را برای از بین بردن نگرانی‌های شورای امنیت بردارد.

واسیلی نبنزیا، نماینده روسیه در سازمان ملل نیز در نشست شورای امنیت ضمن انتقاد از واشنگتن گفت آمریکا قطعنامه‌ای را که خودش تأیید کرده، اجرا نمی‌کند و در صدد تنبیه سایر کشور‌ها بابت آن است.

نبنزیا همچنین تأکید کرد: مسائل خارج از برجام نباید برای ایجاد خلل در آن مورد استفاده قرار گیرند.

نماینده روسیه همچنین ضمن تاکید بر اینکه قطعنامه ۲۲۳۱، ایران را از آزمایش موشک به طور کلی منع نکرده است، گفت: روسیه از برجام حمایت می‌کند و  پایبندی ایران را به اجرای توافقنامه هسته‌ای و قطعنامه‌های مربوطه تأیید می‌کند.

او افزود: توافقنامه هسته‌ای ایران اشاره‌ای به آزمایش‌های موشکی نمی‌کند بلکه آزمایش موشک‌های دارای قابلیت حمل کلاهک‌های هسته‌ای را ممنوع می‌کند.

نماینده چین در سازمان ملل متحد در نشست شورای امنیت درباره برنامه هسته‌ای ایران گفت: برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) توافقی چندجانبه و بر اساس حقوق بین الملل است. این توافقی چندجانبه است که در جهت منافع جامعه بین المللی قرار دارد و نقشی اساسی در حفاظت از نظام عدم گسترش و حفظ امنیت و ثبات در خاورمیانه دارد. در مرحله کنونی، اجرای برجام در وضعیت دشواری قرار گرفته است و چین از تلاش‌های ایران برای اجرای برجام و قطعنامه تشکر می‌کند و امیدواریم که ایران به اجرای آن ادامه دهد و طرف‌های دیگر نیز به تعهدات خود عمل کنند.

او افزود: چین از خروج آمریکا از برجام و تصمیم آمریکا برای اعمال مجازات ابراز تاسف می‌کند و از طرف‌های مختلف می‌خواهیم روابط تجاری و اقتصادی عادی خود را با ایران حفظ کنند و معتقدیم طرف‌های مسئول باید بر اساس منافع بلندمدت و حفظ چند جانبه‌گرایی و عمل به مسئولیت‌ها و وظایف خود بر اساس این توافق و فراهم کردن شرایط ادامه اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ و برنامه جامع اقدام مشترک عمل کنند. جناب رئیس، گزارش دبیرکل سازمان ملل متحد بر ضرورت پایبندی همه طرف‌ها به چند جانبه‌گرایی و همکاری در مقابله با چالش‌ها و تلاش برای حفظ برجام تاکید می‌کند. این گزارش از اقدام مشارکت کنندگان در برجام برای انجام فعالیت‌های تجاری قانونی با ایران و احترام به سازوکار خرید حمایت می‌کند و ما از این اقدامات قدردانی می‌کنیم.

نماینده چین ادامه داد این کشور همچنین معتقد است گزارش دبیر کل سازمان ملل متحد باید منطقی باشد و به شکل گسترده اجرای قطعنامه را بیان کند و نگرانی‌های مشروع ایران را برطرف کند. دبیر کل باید به وظایف و مسئولیت‌های خود برای جلوگیری از ورود مسائل تایید نشده به گزارش عمل کند. همه طرف‌ها باید در خصوص برخورد با شلیک موشک‌های ایران و برداشت دقیق از مفاد قطعنامه، مراقب باشند. ایران بار‌ها و بار‌ها اعلام کرده است که تصمیمی برای گسترش سلاح هسته‌ای ندارد و موشک‌های آن برای حمل سلاح هسته‌ای طراحی نشده است. تا زمانی که همکاری برای راه حل سیاسی و دیپلماتیک برای مسئله هسته‌ای ایران وجود نداشته باشد ما به تمایل خود برای تثبیت عدم گسترش و خلع سلاح هسته‌ای و حفظ امنیت و ثبات منطقه ادامه می‌دهیم و از خودداری از جانبداری و منطقی بودن روند و برخورداری از حس مسئولیت از طریق همکاری با جامعه بین المللی برای اجرای برجام دفاع خواهیم کرد.

نماینده سوئد در سازمان ملل در نشست شورای امنیت سازمان ملل هم گفت: سوئد در کنار دیگر شرکای خود در اتحادیه اروپا همچنان با قدرت از اجرای کامل توافق (هسته‌ای با ایران) حمایت می‌کند. ما از ادامه تعاملات ایران در اجرای تعهدات هسته‌ای خود بر اساس برجام به شکلی که در گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز آمده است، استقبال می‌کنیم. همچنین از حضور ایران در این نشست نیز استقبال می‌کنم، زیرا ایران نیز یکی از طرف‌های برجام به شمار می‌آید که به صورت مستقیم از قطعنامه ۲۲۳۱ تأثیر می‌گیرد. تصویب اولیه پروتکل الحاقی از سوی ایران می‌تواند اقدام اعتمادساز مهمی باشد. بسیار اهمیت دارد که هر دو طرف توافق محترم شمرده شوند. کانال تدارکات همچنان باید باز و فعال بماند و کمیسیون مشترک باید همچنان همه مسائل باقیمانده بر اساس توافق را بررسی کند. بسیار اهمیت دارد که مردم ایران نیز همچنان از مزایای اقتصادی این توافق استفاده کنند.

نماینده سوئد ادامه داد خروج آمریکا از برجام و اعمال دوباره تحریم‌ها  اقدامی تاسف بار به شمار می‌آید. ما به صورت کامل از تلاش‌های اتحادیه اروپا برای حفظ برجام در همه ابعاد آن حمایت می‌کنیم.

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

پربازدیدترین ها