نگرانی زاگرس‌نشینان از پیش‌بینی‌ زلزله‌های شدید

کد خبر: 304286
|
11:20 - 1397/10/04
نسخه چاپی
نگرانی زاگرس‌نشینان از پیش‌بینی‌ زلزله‌های شدید
پیش‌بینی‌های غیرکارشناسانه برخی از مسئولان در مورد ناآرامی فلات ایران طی روزهای اخیر موجی از نگرانی را بین مردم زاگرس‌نشین به راه انداخته است.

به گزارشاسلام آباد خبر، به نقل از مرصاد « فلات ایران از لحاظ تکتونیکی ناآرام شده است و با فوجی از زلزله‌ها مواجه هستیم؛ کرمانشاه یک استان ناآرام است و امکان زلزله‌های شدید را دارد»؛ اینها اظهارات معاون وزیر راه و شهرسازی است که طی روزهای اخیر موجی از نگرانی را بین مردم زاگرس‌نشین به ویژه کرمانشاهی‌ها به راه انداخته است.

کرمانشاهی‌ها هنوز هم بعد از گذشت یکسال از زلزله ویرانگر سال گذشته در شوک و بهت آن واقعه عظیم هستند و پس‌لرزه‌های کوچک و بزرگ گاه و بیگاه در این یکساله هنوز هم آنها را در وحشت تجربه دوباره این حادثه نگه داشته است.

در این شرایط که مردم استان کرمانشاه به ویژه مناطق زلزله‌زده نیازمند آرامش روحی و روانی هستند و دوباره برای بازسازی کاشانه‌های ویرانشان در تکاپو هستند، این صحبت‌ها و نظرات غیرکارشناسی تنها آنها را از ادامه کار دلسرد می‌کند.

ا

 

این اظهارات صریح و البته غیرکارشناسانه معاون وزیر راه و شهرسازی که تخصص و حوزه فعالیتش مسکن و معماری است بر نگرانی مردم این مناطق بیش از پیش افزوده است.

شکرچی‌زاده معاون وزیر راه چند روز پیش در در هشتمین کنفرانس ملی سازه و زلزله گفته بود که فلات ایران از لحاظ تکتونیکی ناآرام شده است و با فوجی از زلزله‌ها مواجه هستیم.

معاون راه و شهرسازی و رییس مرکز تحقیقات مسکن و ساختمان کشور با اشاره به سه زلزله دهم آذرماه سال قبل با بزرگای بالای ۶ ریشتر بیان کرد  کرمانشاه یک استان ناآرام است و امکان زلزله‌های شدید را دارد.

اما برای بررسی این اظهارات و رفع نگرانی زاگرس‌نشینان به سراغ کارشناسان زلزله‌شناسی رفتیم تا صحت و سقم این اظهارات را پیگیر شویم.

ا

 

فلات ایران همیشه ناآارام بوده /امکان پیش‌بینی زلزله بی اساس است

فروزی، مسئول شبکه لرزه نگاری استان کرمانشاه در این خصوص خبرنگار مرصاد نیوز اظهار داشت: از زمان وقوع زلزله بزرگ ریشتری سال گذشته ۶۲۹۴ زمین لرزه در استان کرمانشاه رخ داده است که یک مورد بالای ۶ ریشتر، ۱۳ مورد بین ۵ تا ۶ ریشتر، ۱۲۰ مورد بین ۴ تا ۵ ریشتر و ۷۱۴ مورد نیز بین ۳ تا ۴ ریشتر بوده و مابقی بزرگی کمتر از ۳ ریشتر داشتند.

وی تصریح کرد: در هیچ جای دنیا زلزله قابل پیش بینی نیست و صحبت های پیرامون زمان وقوع زلزله بی اساس است.

فروزی گفت: البته در منطقه ای که سابقه وقوع زلزله های بزرگی داشته احتمال بروز زلزله وجود دارد، اما نمی توان گفت در چه بازه زمانی رخ خواهد داد ممکن است زلزله ها در اعصار و آینده رخ دهد؛ زلزله های بزرگ در فواصل زمانی زیاد مثلا هر چند سال یک بار خواهد داد.

مسئول شبکه لرزه نگاری استان کرمانشاه بیان داشت: همچنین احتمال زلزله بزرگ در منطقه قابل پیش‌بینی نیست و البته در همه جای دنیا می توان از واژه امکان استفاده کرد.

وی درباره اینکه گفته می‌شود فلات ایران ناآرام است نیز اظهار داشت: هیچ زلزله‌‌شناسی درباره فلات ایران همچنین در چنین نظری ندارد؛ ایران بر روی کمربند زلزله‌خیز قرار دارد و بخش‌های زاگرس و البرز همیشه محل وقوع زلزله بودند و هیچ وقت آرام نبوده که بخواهد ناآرام شود.

فروزی افزود: وقوع زلزله های بیشتر طی دو سال اخیر در کرمانشاه به خاطر فعالیت‌های تکتونیکی (زمین‌ساختی) است، زیرا گاهی در زون‌های (ناحیه، کمربند) چین خورده در یک برهه زمانی فعالیت‌ها زیاد می‌شود.

به گفته مسئول شبکه لرزه نگاری استان کرمانشاه، ایران بر روی کمربند زلزله خیز دنیا قرار دارد که وقوع زلزله بعید نیست، اما زمان و مکان وقوع زلزله در هیچ جای دنیا قابل پیش بینی نیست.

معلوم نیست این اظهارات معاون محترم وزیر آن هم در این شرایط که زاگرس‌نشینان به آرامش روحی و روانی نیاز دارند بر چه اساسی مطرح شده و چه هدفی از بیان آن داشته است.

 

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد