انقلاب در ایستگاه چهلم؛

روستاها در مسیر آبادانی /محرومیت‌زدایی هدیه انقلاب به روستانشینان

کد خبر: 304309
|
13:28 - 1397/10/06
نسخه چاپی
روستاها در مسیر آبادانی /محرومیت‌زدایی هدیه انقلاب به روستانشینان
بعد از انقلاب اسلامی و با تشکیل نهاد بنیاد مسکن رنگ فقر از چهره روستاها پاک و چهره آنها دگرگون شده است.

به گزارشاسلام آباد خبر، به نقل ازشبکه اطلاع رسانی مرصاد،روستاهای ما قبل از پیروزی انقلاب به تعداد انگشتان دست از جاده آسفالته، برق شبکه ای، شبکه گاز برخوردار نبودند؛ اما امروز به لطف انقلاب اسلامی و به برکت تفکر و مدیریت جهادی روستاییان ما زندگی راحت‌تری را تجربه می‌کنند.

بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اولین نهاد سازندگی است که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با فرمان حضرت امام خمینی (ره) برای زدودن غبار فقر از چهره روستاها تشکیل شد.

26 درصد جمعیت کل کشور بر اساس آخرین آمار در روستاها ساکن هستند؛ اغلب روستاهای کشور به شبکه برق، آب و گاز متصل شده‌اند و تعداد دیگری نیز در دست اقدام است.

همچنین 28 درصد جمعیت دو میلیون نفری استان کرمانشاه یعنی حدود 550 هزار نفر در 2515 روستا زندگی می‌کنند؛ بعد از انقلاب و به ویژه سال‌های اخیر با فعالیت نهادهای انقلابی همچون جهادسازندگی، بنیاد مسکن و... شاهد ماندگاری ساکنان در روستاها هستیم.

ا

بخشی از این موضوع به اقدامات صورت گرفته برای بهسازی و خدمات و زیرساخت‌ها بازمی‌گردد و بعضی از آن به تسهیلات اشتغال زایی که طی سالیان اخیر افزایش یافته و روستاییان را به ماندن تشویق کرده است.

همچنین افزایش تولید مسکن در هر جامعه نه فقط نشان دهنده رشد اقتصادی است، بلکه در تأمین نیازهای اجتماعی افراد نقش مؤثری را ایفا می کند. بر این اساس بخش مسکن به عنوان یکی از فصول اساسی و اولویت دار برنامه های توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی هر کشور در نظر گرفته شده است.

از طرف دیگر روستاها مرکز تولیدات کشاورزی، دامی و صنایع دستی کشور محسوب می شوند که سهم عمده ای را در تولیدات سایر بخش ها و اشتغال بر عهده دارند. با این وجود در صورت کم توجهی به شرایط زندگی در این مناطق، ضمن تشدید روند مهاجرت به شهرها تعادل های اجتماعی، کالبدی و اقتصادی منطقه ای نیز با مشکلات زیادی روبرو خواهد شد. همچنین در مناطق روستایی به علت کم بودن درآمد روستاییان و نبود مازاد اقتصادی، بهسازی سکونتگاههای روستایی به خصوص در مناطق کمتر توسعه یافته به کُندی انجام می شود. بر این مبنا در صورت وقوع حوادث طبیعی، زیان بسیاری به ساکنان این مناطق وارد خواهد شد. در این خصوص، وظیفه دولت در حمایت از بهسازی مساکن روستایی اهمیت فراوانی دارد.

سرمایه گذاری دولت در روستاها با تخصیص بودجه و اعتباردهی به مناطق روستایی، سبب توانمندی جوامع روستایی می شود، توانمندسازی اقتصادی، از جمله اعطای اعتبارات به جوامع روستایی باعث می شود تا بتوان فقر اقتصادی و در پی آن فقر فرهنگی و اجتماعی را از چهره روستاها زدود.

رسیدگی به محرومین و مستضعفین، توسعه عدالت اجتماعی، بستر سازی برای سازندگی کشور از جمله نکات اساسی است که گستره این ماموریت از جانب امام خمینی (ره) بر عهده این نهاد مقدس گذاشته شد. مهمترین وظایف بنیاد مسکن در بخش‌های عمران روستایی و معاونت بازسازی و مسکن روستایی است.

ا

.

اجرای 718 طرح هادی در روستاها

در راستای سیاست کلی نظام پس از پیروزی انقلاب اسلامی، به منظور محرومیت‌زدایی و توسعه روستاها یکی از برنامه‌هایی که در دستور کار قرار گرفته است، اجرای طرح هادی روستایی جهت تأمین عادلانه امکانات از طریق تحول کالبدی- فیزیکی روستا، ایجاد تسهیلات اجتماعی- تولیدی، تأمین خدمات عمومی و بهبود مسکن روستاییان بوده است. اثرات طرح های هادی محدود به تغییراتی در بافت کالبدی بوده و در اجرای آن به عامل اقتصادی کمتر توجه شده است.

نظم دهی به نحوه استفاده از اراضی در محدوده کالبدی روستا، تسهیل آمد و شد روستاییان در سطح روستا، کنترل و نظارت بر ساخت و ساز و جلوگیری از ساخت و ساز های غیر مجاز در روستاها، صلاح و بهسازی بافت های واجد ارزش تاریخی و معماری در روستا، نوسازی بافت های فرسوده فاقد ارزش تاریخی، کاهش آسیب پذیری روستاها در مواجهه با مخاطرات طبیعی، حفاظت از اراضی زراعی و باغی، حفاظت محیط زیست از طریق ساماندهی نحوه دفع زباله، مکانیابی احداث غسالخانه و تثبیت جمعیت در روستاها از دستاوردهای تهیه و اجرای طرحهای هادی روستایی است.

از مجموع 1715 روستای با جمعیت بیش از 20 خانوار در استان کرمانشاه طرح هادی برای 1663 مورد از آنها تهیه شده و در کل 718 طرح هادی در استان انجام شده است.

صدور اسناد مالکیت فعالیتی حقوقی و فنی برای تهیه و تنظیم مدارک و نقشه‌های لازم برای صدور اسناد مالکیت اماکن روستایی در روستاهای بالای 20 خانوار است که با هدف ساماندهی نظام مالکیت اراضی واقع در بافت مسکونی روستاها، امکان بهره‌گیری روستائیان از تسهیلات بانکی، افزایش ارزش حقوقی و اقتصادی املاک روستایی صورت می گیرد.

در این راستا از مجموع 127 هزار واحد مسکونی روستایی برای 80 هزار و 760 مورد سند مالکیت صادر شده است که حدود 64 کل واحدهاست.

ا

 

بازسازی 58 هزار مسکن روستایی

سوانح طبیعی مانند سیل، طوفان، رانش زمین و زلزله بسیاری از سکونتگاه های ایران به ویژه مناطق روستایی را تهدید می کند و با توجه به وظایف قانونی بنیاد مسکن در زمینه بازسازی و نوسازی سکونتگاه های آسیب پذیر، پس از وقوع سانحه، بازسازی این مناطق در دستور کار این نهاد قرار گرفته است.

از 127 هزار واحد مسکونی روستایی 58 هزار واحد مسکونی مقاوم سازی شده است و 26 هزار واحد مکونی نیز نیازمند مقاوم سازی است.

طرح نظام فنی روستایی

مصوینت و امنیت روستاییان به وجود واحدهای مسکونی مقاوم و امن در مقابل حوادث و بلایای طبیعی بستگی دارد. این طرح برای گسترش و اجرای مقررات ملی ساختمان در ساخت و سازها در سطح روستاهای کشور، جلوگیری از ساخت و سازهای بی رویه و غیر اصولی در سطح روستاها، ترویج استفاده از مصالح بومی و استاندارد، طراحی و تهیه نقشه های اجرایی و نظارت فنی بر ساخت و سازهای روستایی. با راه اندازی این طرح، از سال 1384 تا 1397 بیش از 58000 واحد مسکن روستایی با رعایت اصول فنی و مقررات ملی ساختمان احداث شده اند.

با پیروزی انقلاب اسلامی تلاش های بسیاری در خصوص ارتقای سطح زندگی در روستاها و فراهم سازی زیرساخت های لازم در این مناطق انجام گرفته است که این اقدامات نقش مهمی در محرومیت زدایی بویژه از مناطق کمتر برخوردار کشور داشته است دو آبادی‌ها تازه رنگ آبادی را به خود دیده‌اند.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد