رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان خبر داد:

کشف سنگ‌های میلیاردی در اسلام آبادغرب و دالاهو

کد خبر: 304360
|
09:22 - 1397/10/12
نسخه چاپی
کشف سنگ‌های میلیاردی در اسلام آبادغرب و دالاهو
اسلام آبادخبر: بهره‌ برداری از پهنه وسیع و ارزشمند دولومیت در شهرستان‌های اسلام‌آبادغرب و دالاهو استان کرمانشاه می‌تواند بستر عظیم سرمایه برای این 2 منطقه را فراهم کند.

به گزارشاسلام آباد خبر،  ماده معدنی «دولومیت» با فرمول شیمیایی در سه راستا رخ کامل دارد و اکثر دولومیت‌ها به رنگ‌های خاکستری مایل به کرم و سفید مایل به خاکستری یافت می‌شوند.

 

دولومیت به صورت لایه‌های عظیم با ضخامت‌های چند ده فوتی یافت می‌شود. آن‌ها حدود ۱۵ درصد پوسته زمین را می‌سازند و به مقدار زیاد در تمام نقاط دنیا یافت شده‌اند و به عنوان یکی از اجزای رایج سنگ‌های رسوبی شناخته می‌شوند.

 

شاید هیچ ماده معدنی دیگری مصارفی را که سنگ آهک و دولومیت دارند، نداشته باشد. سنگ‌های کربناته به خاطر خواص فیزیکی خود پایه‌های اساسی صنعت مصالح ساختمانی را تشکیل می‌دهند و از بدو تمدن بشری مورد استفاده بوده و در حال حاضر نیز مصارف این سنگ ها رو به افزایش است.

 

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت اسلام‌آبادغرب از کشف پهنه معدنی وسیع واقع  در شهرستان‌های اسلام آبادغرب و دالاهو خبر داد و گفت: این پهنه اکتشافی به وسعت ۲ هزار و ۵۸۶کیلومتر مربع از سطح منطقه را شامل می‌شود.

 

مسعود محمدی افزود: این پهنه برای انجام عملیات اکتشافی در اختیار موسسه مهندسان مشاور طاها قرار داده شده و به دلیل عدم پیگیری موسسه برای امضای تفاهم‌نامه هیچ گونه عملیات اکتشافی سیستماتیکی تاکنون در این منطقه انجام نگرفته است.

 

وی ادامه داد: مراحل برگزاری یک‌ دوره مناقصه در مورد پهنه در سازمان در حال انجام است که در صورت عدم وجود متقاضی پهنه مذکور در مراحل آزادسازی قرار خواهد گرفت.

 

محمدی عنوان کرد: محدوده که بخش عظیمی از منطقه اسلام‌آباد غرب و دالاهو را در برمی‌گیرد به نام پهنه دولومیت ثبت شده است و در واگذاری پهنه هدف برداشت ماده معدنی نیست و در صورت انجام عملیات اکتشافی می‌توان حجم ذخایر را تا حدودی مشخص کرد.

 

این مسئول شهرستان با اشاره به واگذار نشدن پهنه تاکنون، تصریح کرد: تاکنون جنس سنگ‌های منطقه به طور کامل مشخص نشده است و انجام عملیات اکتشافی و کشف ذخایر معدنی جدید از طریق مزایده عمومی قابل واگذاری هستند.

 

براساس این گزارش استان کرمانشاه 57 میلیارد تن از 1.3 میلیارد تن ذخایر شناخته شده، را در خود جای داده است که بهره‌برداری از این پهنه وسیع و ارزشمند دولومیت در شهرستان‌های اسلام‌آبادغرب و دالاهو نیز می‌تواند بستر عظیم سرمایه برای این 2 منطقه را به خوبی فراهم کند.

 

منبع: فارس

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد