گزارشی از پیگیری یک مطالبه مردمی/

رکود پروژه کارخانه بازیافت اسلام آبادغرب/زباله ها در کمین سلامت مردم شهرستان

کد خبر: 304378
|
15:07 - 1397/10/16
نسخه چاپی
رکود پروژه کارخانه بازیافت اسلام آبادغرب/زباله ها در کمین سلامت مردم شهرستان
اسلام آبادخبر: آمار و ارقام ارائه شده از سوی مسئولین در جلسات مدیریت پسماند شهری چندان امیدوارکننده نیست و از رکود پروژه کارخانه بازیافت اسلام آبادغرب حکایت دارد.

به گزارشاسلام آباد خبر، شهر اسلام‌آباد غرب با جمعیتی قریب 100 هزارنفر روزانه بالغ بر 100تن زباله تولید کرده که دفع این زباله‌ها و پسماندهای شهری امروزه به مشکل و معضلی اساسی برای شهر تبدیل شده است.

 

چهار ماه پیش در شهریور ماه 97 فرماندار اسلام آبادغرب ازپيشرفت 60 درصدی ساخت كارخانه بازيافت زباله اسلام آبادغربخبر داد و گفت: تاكنون از محل اعتبارات دولتي 2 ميليارد تومان براي اين پروژه هزينه شده است و با پيگيريهاي انجام شده براي خريد دستگاهها و ماشين آلات مورد نياز از محل تسهيلات مناطق زلزله زده 3 ميليارد تومان ديگر هزينه خواهد شد.

 

امروز هم افشین کریمی فرماندار اسلام آبادغرب در ششمین جلسه مدیریت پسماند شهری اسلام آبادغرب با حضور دکتر ولی زاده معاونت نظارت و پایش محیط زیست استان با انتقاد از سهامداران کارخانه بازیافت شهرستان گفت: پروژه مهم بازیافت زباله در حال حاضر 60درصد پیشرفت فیزیکی دارد و متاسفانه عدم اجرای تعهدات شهرداری های شهرستانهای همجوار که سهامدار کارخانه بازیافت هستند روند اجرای کار را کند کرده است.

 

 

به گزارش خبرنگاراسلام آباد خبر، در شهرستان اسلام آباد غرب سال هاست که دفن غیر اصولی و نفوذ شیرابه به آبهای زیر زمینی به یکی از معضلات محیط زیست بدل شده ومحل دفن زباله های شهر اسلام آبادغرب در سال های گذشته  بعلت نفوذ شیرابه در آب های زیرزمینی چندین بار به نارضایتی عمومی منجر شده که هر بار با شکایت مردم آن مناطق و ورود مدعی العموم محل دفن زباله پلمب شده و به مکان دیگری منتقل شده است که این عامل علاوه بر ایجاد آلودگی‌های گوناگون، مشکلات بهداشتی و زیست محیطی متعددی به‌دنبال خواهد داشت.

 

بالاخره پس از کش و قوس های فراوان کلنگ زنی کارخانه بازیافت زباله و کود آلی اسلام آباد غرببا مشارکت سهامداران( شهرداری های اسلام آباد غرب، دالاهو، گهواره ،حميل و سرمست) در تاریخ 10ارديبهشت 1396 با حضور مسئولین شهرستان صورت گرفت.

 

به گزارش خبرنگاراسلام آباد خبر، دکتر فلاحت پیشه نماینده مردم اسلام آبادغرب و دالاهو چند روز پیش از کلنگ زنیکارخانه بازیافت شهرستانبا انتقاد تند از شهردار و شوراهای قبلی اسلام آبادغرب گفت:  من در مجلس هفتم و هشتم دوبار برای کارخانه بازیافت پسماند شهری پول و بودجه آوردم اما برگشت خورد، الان هم بیش از 2 میلیارد پول برای پروژه بازیافت گرفتم که تصمیمش با شورا و شهرداری است.

 

وی در پایان سخنرانی پیش ازخطبه های نمازجمعه  هشتم اردیبهشت ماه 96 در شهرستان اسلام آبادغرب خاطرنشان کرد: فردا برنامه کلنگ زنی پروژه بازیافت است اما من نگرانم که اگر این پروژه انجام نشود آبرویمان پیش مردم می رود و مسئولیت این کار بر عهده شورا و شهرداری است.

 

 

محمدی زاد مدیرعامل شرکت بازیافت و کود آلی شهرداری های اسلام آبادغرب، حمیل، دالاهو، سرمست و گهواره پیش از این در گفتگو بااسلام آباد خبر، اظهار کرد: 40 درصد اعتبار این پروژه سهم سازمان شهرداری هاست که به مروز زمان وارزی می شود و بالغ  40 درصد توسط 5 شهرداری منطقه تأمین می شود و 20 درصد باقیمانده در صورت مجوز هیئت مدیره بصورت سهام برای سرمایه گذاری عمومی واگذار می گردد.

 

وی افزود: تولیدات این کارخانه بازیافت یک کود آلی است که می تواند مصارف کشاورزی داشته باشد و در آینده تأمین کننده یک درآمد پایدار برای شهرداری خواهد بود.

 

 

محمدی زاد گفت: با بهره داری این طرح زمینه اشتغالزایی مستقیم 15 تا20 نفر فراهم خواهد شد و در نظر داریم تمام بحث جمع آوری زباله در محدوده 5 شهرداری تحویل این شرکت گردد  که هم یک کد درآمدی داشته باشد و هم تأمین کننده هزینه های آن باشد.

 

وی با بیان اینکه در صورت تامین منابع مالی این کار در مدت یک سال به بهره برداری خواهد رسید، افزود: این پروژه  یک  طرح بسیار خوب زیست محیطی است که واقعا" جوابگوی نیازهای ما می باشد و می بایست این کار زود تر صورت می گرفت.

 

به گزارشاسلام آباد خبر،  در سال 79  بالغ بر 5 هکتار  زمین در محل ورودی گهواره جهت کارخانه بازیافت تهیه و کار تسطیح زمین نیز انجام گردید، حال که 18 سال  از زمان استارت این پروژه می گذرد؛ این برنامه زیست محیطی با کمک مسئولین نظارتی و مدیران دولتی با تخصیص بودجه لازم و پیگیری رفع مشکلات پروژه پسماند  شهرستان علاوه بر بازیافتطلایی که زیر خروارها خاک دفن می شود  یکی از مشکلات زیست محیطی منطقه حل شده، همچنین زمینه اشتغال مسقیم و غیرمستقیم چند صد نفر از همشهریان فراهم گردد.

 
 
 
انتهای پیام/

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

پربازدیدترین ها